Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuOlavi Johannes Korhonen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
OAJ:n Työolobarometrin tuloksia 31.1.2014
2
OAJ:n Työolobarometrin perustiedot Kysely toteutettiin loka-marraskuussa 2013 Kyselyn vastaajia 1347 – Opetusalan ammattijärjestön ja – Finlands Svenska Lärarförbundin rivijäseniä varhaiskasvatuksesta yliopistoihin Vastausprosentti 38,5 – 81 % kunnan tai kuntayhtymän palveluksessa – 39 % peruskoulussa työssä – 84 % vakinaisessa palvelussuhteessa – 5 % esimiehenä
3
Työtyytyväisyys ja työstä innostuminen 78 % opettajista kokee erittäin tai melko usein työstä innostumista 79 % opettajista kokee, että työhön on mukava syventyä erittäin tai melko usein – Naisten ja miesten välillä molemmissa selkeä ero 82 % opettajista kokee erittäin tai melko usein tyytyväisyyttä nykyiseen työhönsä – Naisten ja miesten välillä selkeä ero Muiden alojen keskiarvoon nähden arvot paremmat
4
Lähde: OAJ
7
Lähteet: OAJ ja TTL
8
Kehittymis- ja vaikuttamismahdollisuudet Valtaosa opettajista kokee, että voi käyttää erittäin tai melko paljon työssään tietojaan ja taitojaan – Naisten ja miesten välillä selkeä ero Kaksi kolmasosaa opettajista kokee, että työ tarjoaa erittäin tai melko paljon mahdollisuuksia henkilökohtaiseen kehittymiseen – Naisten ja miesten välillä selkeä ero Muiden alojen keskiarvoon nähden arvot paremmat
9
Lähde: OAJ
11
Lähteet: OAJ ja TTL
12
Kuormitustekijät 1/3 Työn määrä Alle kolmannes opettajista kokee, että voi vaikuttaa erittäin tai melko paljon työmääräänsä – Alle 31 –vuotiaista vain 25 % Yli puolet opettajista kokee, että on erittäin tai melko usein liikaa töitä – Vakinaisissa palvelussuhteissa koettiin tilanne heikommaksi kuin määräaikaisissa Muiden alojen keskiarvoon nähden tulokset heikompia
13
Lähde: OAJ
15
Lähteet: OAJ ja TTL
16
Kuormitustekijät 2/3 Ristiriitaiset odotukset 39 % opettajista kokee, että työssä on erittäin tai melko paljon eri tahojen ristiriitaisia odotuksia – Esimiesten työssä korostuvat (58 %) – Työuran keskivaiheilla olevat 41-60 vuotiaat kokivat enemmän ristiriitaisia odotuksia työssään kuin muut Muiden alojen keskiarvoon nähden tulos heikompi
17
Lähde: OAJ
18
Kuormitustekijät 3/3 Työajan riittävyys Alle puolet opettajista kokee, että työaika on erittäin tai melko usein riittävä – Vain runsas neljännes esimiehistä kokee työajan riittävän Kiirettä työssään kokee erittäin tai melko paljon kolme neljästä (72 %) – Esimiehistä 84 %
19
Työkyky Työkykyarvio 1 -10 Opettajien arvio omasta työkyvystä matalampi kuin muilla aloilla (ka. 8,23) Vakinaisissa palvelussuhteissa olevien työkykyarviot 41-50 ja 51-60 -vuotiaiden joukossa heikommat kuin muissa ikäryhmissä Miehillä keskiarvo matalampi kuin naisilla
21
Väsymys 36 % opettajista kokee erittäin tai melko usein itsensä poikkeuksellisen väsyneeksi Väsymyksen kokemisessa vaihtelua ikäryhmittäin – korostuu nuorten alle 31 –vuotiaiden ryhmä ja työuran keskivaiheilla olevat 41 -60 –vuotiaat Muiden alojen keskiarvoon nähden tulos selvästi heikompi
22
Lähde: OAJ
23
Työstressi Kolmannes opettajista kokee erittäin tai melko usein työn aiheuttamaa stressiä Työstressin kokeminen vaihteli ikäryhmittäin – Korostuu työuran keskivaiheilla olevat 41 -60 –vuotiaat ja nuorten alle 31 –vuotiaiden ryhmä Muiden alojen keskiarvoon nähden tulos merkittävästi heikompi Stressillä tarkoitetaan tilannetta, jossa ihminen tuntee itsensä jännittyneeksi, levottomaksi, hermostuneeksi, ahdistuneeksi tai hänen on vaikea nukkua asioiden vaivatessa jatkuvasti mieltä.
24
Lähde: OAJ
25
Lähteet: OAJ ja TTL
26
Lomautusten vaikutukset Lomautetuista kaksi kolmasosaa kokee olleen negatiivisia vaikutuksia omaan jaksamiseen Seurauksia lomautuksista – ansiot laskivat – puolet ilmoitti työmääränsä kasvaneen – 39 % ilmoitti arvostuksensa työnantajaa kohtaan laskeneen – 18 % ilmoitti ryhmäkokojen kasvusta – 17 % ilmoitti työyhteisökonflikteista Lomautettujen arvio omasta työkyvystä oli selkeästi heikompi kuin muiden (ka. 8,09)
27
Työyhteisöjen toimivuus Opettajista 74 % kokee, että yhteistyö työpaikoilla sujuu erittäin tai melko hyvin 72 % kokee saavansa täysin tai melko riittävästi tukea työyhteisön jäseniltä – Naisten ja miesten välillä tuloksessa ero – Iän myötä kokemus tuesta vähenee 64 % oli sitä mieltä, että työpaikan ilmapiiri on kannustava ja uusia ideoita tukeva
28
Lähde: OAJ
30
Kehityskeskustelut 73 % oli käynyt kehityskeskustelun viimeisen 12 kuukauden aikana – Määräaikaisista vain 54 % – Alle 31 –vuotiaista vain 58 % Erittäin tai melko paljon hyötyä kehityskeskustelusta työssä jaksamisen kannalta oli kokenut neljännes (27 %) – Miehistä lähes puolet koki, että kehityskeskusteluista ei ollut lainkaan tai melko vähän jaksamisen kannalta hyötyä
31
Lähde: OAJ
32
Esimieheltä saatava tuki ja apu Kaksi kolmasosaa kokee, että saa esimieheltään tukea ja apua täysin tai melko riittävästi työtehtävien hoitamiseen Tuen ja avun kokemisen määrä vähenee iän myötä – Nuorimmassa ikäryhmässä 80 % kokee saavansa täysin tai melko riittävästi tukea ja apua esimieheltä työtehtäviensä hoitamiseen
33
Lähde: OAJ
34
Johtopäätökset 1/2 Opettajat ovat varsin sitoutuneita työhönsä – arvostavat työtään ja sisäinen motivaatio työhön on korkealla tasolla Työaika ei kuitenkaan riitä nykytehtäviin – opettajat ja opetusalan esimiehet tekevät enemmän mihin työaika antaa mahdollisuuden – runsaasti kiireen kokemusta ja työajan riittämättömyyttä Työyhteisöt kantavat aikaisempaa paremmin – yhteistyötä tehdään entistä enemmän
35
Johtopäätökset 2/2 Työkuorma valuu reippaasti yli ja sillä on seurauksensa Opettajat kokevat voimakasta ja jatkuvaa väsymystä ja työstressiä – intensiivinen ihmissuhdetyö vaatii riittävän pitkiä palautumisjaksoja – Korostuu esimiesten työaika, mikä on tulosten perusteella täysin riittämätön. Opetusalalle luotu suuria yksiköitä.
36
Summa summarum 1/2 Arvostaako yhteiskunta riittävästi opettajien tekemää työtä? Opetusalan lomautuksista huolestuttavia ja vain negatiivisia vaikutuksia. Tulokset kyseenalaistavat kuntien tekemät taloudelliset ratkaisut. Tarvitaan nopeasti toimia opettajien ja opetusalan esimiesten työkuormituksen hallitsemiseksi; – työn määrän rajaamiseksi – työajan riittävyyden varmistamiseksi ja – väsymyksen ja työstressin torjumiseksi – TARVITAAN PITKIÄ PALAUTUMISJAKSOJA – UUDELLEEN TÖIDEN ORGANISOINTIA – TYÖNOHJAUSTA jne.
37
Summa summarum 2/2 Senioriohjelmat eivät riitä pidentämään työuria, vaan toimet on aloitettava viimeistään työuran keskivaiheilla – aivan uran alussa olevat huomioitava myös Esimiesten ajanpuute ei voi olla vaikuttamatta negatiivisesti muiden hyvinvointiin – myös opetusalan esimiesten hyvinvoinnista ja toimintamahdollisuuksista huolehdittava
38
Lähde: OAJ:n toimintakertomukset OAJ YLLAmmatilliset LTO
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.