Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 1 Terveystarkastuksista lapsiperheiden hyvinvointiarviointiin Seulonnat 3-7.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 1 Terveystarkastuksista lapsiperheiden hyvinvointiarviointiin Seulonnat 3-7."— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 1 Terveystarkastuksista lapsiperheiden hyvinvointiarviointiin Seulonnat 3-7 -vuotiailla: Terveystarkastuksista lapsiperheiden hyvinvointiarviointiin http://info.stakes.fi/TedBM/FI/index.htm VIII Valtakunnalliset neuvolapäivät Dipoli, 30.10.2006 Matti Rimpelä Stakes/Tampereen alueyksikkö Terveyden edistämisen vertaistietojärjestelmä -hanke (TedBM)

2 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 2 Taustaa: Lasten määrävuositarkastukset terveydenhoidon ydintä 1940-> Lääkintöhallituksen ohjeet: Samanlaisina koko maassa ->1993 Terveystietojen kerääminen päättyi jo 1980 Vuonna1993 valtion normiohjaus purettiin

3 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 3 Valtakunnallinen vastuu jäi epäselväksi 1993 -> Terveystarkastusten ajoitus ja sisältö siirtyi kuntien harkintaan Ei valtakunnallista tietoa muutoksista vain käyntien lukumääriä seurattiin

4 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 4 Lasten hyvinvointi/pahoinvointi yhteiskunnan asialistoille 1990-luvun lopussa Informaatio-ohjaus vahvistui Hallitusohjelmat Oppikirjat Oppaita ja laatusuosituksia 2002 -> Kansanterveyslakiin lisättiin 2006 mahdollisuus antaa asetuksella tarkempia ohjeita lasten terveysneuvonnasta

5 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 5 Toimintaympäristö on muuttunut Uutta tietoa ja menetelmiä Perheen hyvinvointi; mielenterveys; oppiminen Varhaiskasvatus Palvelutarvearvioinnit; erityispäivähoito Yhteistyö vanhempien kanssa Oppiminen Koulukypsyys; oppimisvalmiudet Yhteistyö vanhempien kanssa Haasteet korostuvat 3-7 -vuotiailla

6 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 6 Tämän kehittämistyön virikkeitä Opetushallituksen ja Stakesin yhteistyö Esitys STM:lle seulontojen kehittämiseksi 2004 Palautui Stakesille 2005 Syksyllä 2005: Yhteinen asiantuntijakokous huhtikuussa 2006 Taustaselvitykset: Terveyskeskuskysely; varhaiskasvatus; perusopetus Terveyden edistämisen seuranta Kansallisen terveyshanke Kysely terveyskeskuksille, syksy 2005 STM:n aluekierros, tammi- helmikuu 2006 STM:n toimeksianto Stakesille terveydenedistämisen vertaistietojärjestelmän kehittäminen

7 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 7 Kysely terveyskeskusjohdolle: 3-7 -vuotiaiden seulonnat terveystarkastuksissa Huhti-toukokuussa 2006 Vastausaktiivisuus hyvä: 86 %

8 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 8 Tuloksia: Vastaajien mielipiteet suosituksista Useimmat pitivät perusteltuina, mutta voimavarat eivät riitä toteuttamiseen

9 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 9 Suunnitelmallisuus: Terveystarkastusten runko-ohjelma Ohjelma tehty85 %, joista uudistanut ohjelman 2003 tai aikaisemmin30 % 200419 % 200532 % 200619 % Keväällä 2006 puolet terveyskeskuksista oli uudistanut terveystarkastuksen runko-ohjelmat suositusten julkaisemisen jälkeen.

10 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 10 Yhteistyötä ohjelman valmistelussa puheterapeutti, psykologi, lääkintävoimistelija53-66 % varhaiskasvatus47 % lastensuojelu, lastentaudit, erityisopetus20-23 % lastenpsykiatria 8 %

11 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 11 Toteutuvatko suositukset? Toteutuvatko suositukset? Terveyskeskuksen oma arvio: Neuvolassa49 % Kouluterveydenhuollossa 37 %

12 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 12 Tarkastusten lukumäärä: Terveydenhoitaja vuosittain Lääkäri Neuvolassa ainakin yksi syventävä tarkastus 96 % Kouluterveydenhuollossa 7 v. syventävä tarkastus 16 % Lääkärintarkastusten/syventävien tarkastusten ajoituksessa PALJON eroja

13 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 13 Seulonnat: Pituus, paino, näkö ja kuulo vuosittain Neurologinen kehitysarvio vuosittain LENE-menetelmä 73 % Usein oma sovellutus LENE-menetelmästä Vanhemmille lomake 92 % Varhaiskasvatuksen arvio81 % kerran56 % kolme kertaa tai useammin 9 %

14 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 14 Lapsen psykososiaalinen kehitys ja tuki Onko jokin menetelmä/lomake? Kyllä37 % Useimmiten omaa kehitystyötä

15 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 15 Vanhempien hyvinvointi ja vanhemmuus Ei lainkaan 4-5 kertaa Vanhemmuus16 % 69 % Parisuhde28 %62 % Päihdeongelmat34 %45 % Mielenterveysongelmat40 %50 % Menetelmänä usein keskustelu ja havainnointi Terveyskeskukset jakautuvat aktiivisiin ja passiivisiin

16 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 16 Tietojen hyödyntäminen lapsiväestön hyvinvoinnin seurannassa Käynnit/rokotukset lukumääriä seurataan Terveystietoja tilastointiin: 27 % Ei suunnitelmallista tulostamista Esimerkkinä lasten ylipainoisuus Mitataan ja punnitaan vuosittain, mutta määrittely vaihtelee 21 terveyskeskuksista mainitsi ylipainon tilastoinnin yhteydessä Tallentaminen usein vasta suunnitteilla

17 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 17 Kehitystyötä47 % Useimmiten neurologisen kehitysarvion menetelmä lomakkeet suositusten toimeenpano koulutus Vain muutamia useiden terveyskeskusten yhteisiä kehityshankkeita

18 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 18 Päätelmät: Tarkastusten lukumäärä pääosin suositusten mukainen Ajoituksessa ja sisällössä suuria eroja psykososiaalisessa seurannassa vanhempien hyvinvointi, parisuhde, vanhemmuus Seulonnat omia sovellutuksia tutkittuistakin muunnoksia vanhempien arvioinnin menetelmät kehittämättä Tietoja ei tallenneta raportointiin

19 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 19 Mitä pitäisi tehdä? Valtakunnallinen kehittämisvastuu selvennettävä riittävä resurssointi seulontamenetelmien tutkimus ja laadunvarmistus Lapsuuden (-> 18 v.) kattava hyvinvointiarvioinnin runko-ohjelma terveydenhuollon, lastensuojelun, varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen yhteistyönä Yhteinen käytäntö tietojen tallentamiseen ja raportointiin valtakunnallinen suositus yhteistyö ohjelmistotoimittajien kanssa Stakesin esitys STM:lle kesäkuussa 2006

20 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 20 Kehittämishaasteet: terveydestä hyvinvointiin lapsesta koko lapsiperheeseen tarkastuksesta yhteiseen arviointiin ytimessä tuen tarpeen tunnistaminen laaja yhteistyö - vain yksi arviointi ikäluokalle osaaminen ydintietojen tallentaminen ja tulostaminen ohjelmistot tukemaan uutta työtapaa

21 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 21 TedBM -hanke: Toimipaikkakohtainen terveyden edistämisen vertaistietojärjestelmä STM:n toimeksianto Stakesille 2006-2009

22 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 22 Terveydenedistämisaktiivisu us = TEA = Health-promotion capacity kehittyi 1990-luvulla erillisten ohjelmien ja palvelujen kritiikistä sovellutus yleisemmästä: "capacity building"

23 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 23 Terveydenedistämisaktiivisuus on enemmän kuin terveyden monitorointi ja ohjelmat, toiminnat ja palvelut Uutta yhteisön yleisempi ominaisuus "Organisaatiokulttuurin syvärakenne" Kirjallisuudessa ei ole yhtä hyväksyttyä tulkintaa

24 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 24 Kaksi pilottihanketta: Kouluhyvinvointi Lapsiperheiden määräaikaiset hyvinvointiarvioinnit

25 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 25 TEA:n sovellutus lapsiperheisiin  Sitoutuminen lapsiperheiden  terveyden lisääminen, erojen vähentäminen  suunnitelmat, kertomukset, kuntatarkastus  Lasten terveyden monitorointi  johdon tietojärjestelmät: tarve-analyysi  Terveyshaasteisiin vastaava infrastruktuuri  organisaatio, voimavarat, osaaminen, yms.  Ohjelmat, toiminnat ja palvelut (=prosessit)  Ylläpito ja pysyvyys  Ongelmanratkaisukyky  " voimaistuminen", osallisuus, johtaminen, yms.

26 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 26 Lapsiperheiden määräaikaiset hyvinvointiarvioinnit  Työsuunnitelma 2007-2008 2007: Toimivat "protyypit" 2008: Rutiinikäytössä pilottialueilla  Määritellään teema-alueet, ja niiden ydinulottuvuudet yhteiset menetelmät tallentaminen ja tulostaminen  Yhteistyössä kuntien kanssa Käynnistynyt Tampereella, mukana Järvenpää, Itä-Savo, Lapinlahti

27 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 27 Tavoitteena tuen tarpeen ennakointi 18. ikävuoteen saakka: Yhteinen arviointi koko ikäluokalle Mikä on pienin mahdollinen tietomäärä, jonka perusteella voidaan arvioida ja ennakoida tuen tarve? vastuuväestö/perhe/lapsi/nuori Arviointi Perhe Vastuuväestö Tarveanalyysi - perhe - väestö Tuen järjestäminen

28 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 28 Hyvinvointiarviointiin sisältyy mm. Aikaisempi hyvinvointitieto asiakirjat kaikki perheen tukijat Perhe ja ammattihenkilö(t) tapaavat seulonnat tutkimukset keskustelu Yhteinen "sopimus" tuen tarpeesta tuen järjestämisestä Vertailukelpoisuus yhteiset käytännöt menetelmät ydintietojen kirjaaminen, tilastojen tulostaminen

29 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 29 Ehdotus arviointien ajankohdiksi - e Ehdotus arviointien ajankohdiksi - ennakoidaan tuen tarvetta - mahdollisimman harvoin: kriittiset vaiheet

30 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 30 Teema-alueet ja ydinulottuvuudet Parisuhde - ristiriitojen ratkaisu Vanhemmuus - mielikuvat vauvasta - rooli lapsen rajoittajana -vuorovaikutus Lapsen hyvinvointi - kasvu, kehitys ja oppiminen - psykososiaalinen hyvinvointi - terveys: oireet, vammat ja taudit Sisarukset - lukumäärä ja ikä - hyvinvointi Lapsiperheen hyvinvointi- arviointi Isän hyvinvointi - terveys (mielenterveys) - päihteet Läheistuki - saatavilla olevan tuen kuvaus Äidin hyvinvointi - terveys (mielenterveys) - päihteet Perheen elinolot - perherakenne - toimeentulo

31 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 31 Sovellutus: Huolen vyöhykkeistö Tom Arnkil ym. (Stakes) Sirkka Rousu (Kuntaliitto) Työväline työntekijän kokeman huolen havainnollistamiseksi huolesta tuen järjestämiseen

32 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 32

33 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 33 Mitä olemme oppineet? Eriarvoisuus asuinpaikan mukaan Omat sovellutukset rakkaita "lapsia" vaikea sopia yhteisistä käytännöistä Tieto jää väestötasolla hyödyntämättä ei tarvetta tarveanalyysiin! Usean hallintokunnan ja ammattiryhmän yhteistyö tarvitaan aikaa ja kärsivällisyyttä Erityisenä haasteen asiakirjaohjelmistot Valtakunnalliset toimintalinjat kansanterveysasetukseen - esim. 2009->

34 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 34 Kiinnostunut yhteistyöstä, ota yhteyttä: kirsi.wiss@stakes.fi Lisätietoja: http://info.stakes.fi/TedBM/FI/index.htm Seminaari Tampereella 8.12.2006 Kiitos mielenkiinnosta!


Lataa ppt "Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 1 Terveystarkastuksista lapsiperheiden hyvinvointiarviointiin Seulonnat 3-7."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google