Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSusanna Mäki Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Saduista draamaan – näkymiä lastenkirjastotyöhön Hämeenlinna 18.2.2016 Tomi Välimaa / Dramagia Action Oy 050 353 9944 / tomi.valimaa@gmail.com
2
”Tää on tosi mielenkiintoista, mut kuka sä oot?” Hieman taustaa satutuokioista pk-seudulla Satutuokioiden pedagogisia perusteita ◦ Iloinen mokaaminen ◦ Joo, ja!-asenne Arvaa kuinka paljon sinua rakastan? – pupusatu (Sam McBratney) Työ/leikkikalu: lastenlauluilla luovasti leikitellen!
3
Tomi Välimaa 34-vuotta, Hollola – Jkl – Hki-Vantaa Rakastunut ½ vuotta <3 Kiipeilystä innostunut, sitkeä uimari Draamakasvatuksen ja englannin opettaja (Jkl) Draama + improvisaatio(teatteri) Vuorovaikutuskoulutuksia vauvasta vaariin Draamaopetusta mm. avoin yliopisto Tietokirjailija Sukelluskouluttaja ja ensiapukouluttaja Train the trainer <3 Sankarit: Simo Routarinne & Pentti Keränen, 81-vuotias kiipeilijä! (googlaa ”pentti kiipeily”)
4
STOA / Vuosaari pilottisyksy 2011 Näin teen toiminnallisen ja vuorovaikutteisen satutuokion –koulutus 4.-18.10.2012, Helsinki Toiminnalliset satutuokiot –luento 11.4.2013 lastenkirjastotapaaminen, Helsinki (+ Tiina Pyre & Leena Tuomala: Kultakutri ja kolme karhua) Toiminnallisen satutuokion avaimet käteen- koulutus 3.-18.3.2015, Helsinki
5
- mahdollisuus osallistua - yhteinen tarina - elävöitetään (teatterin/taiteen keinot, aistit) - jokainen satutuokio ainutkertainen ja osallistujiensa näköinen
6
Draamakasvatus ◦ ”kaikki se teatteri, jota tehdään eri oppimisympäristöissä” (Heikkinen, 2004, 19) ◦ esittävä, osallistava, soveltava ◦ taide, opetus, kasvatus Improvisaatio(teatteri) ◦ Iloinen mokaaminen ◦ Vaikuttuminen ◦ Joo, ja! = rakentava vuorovaikutus ◦ (tarinankerronta)
7
Satujen minikaava: 1) ”Olipa kerran...” 2) ”Joka päivä...” 3) ”Kunnes eräänä päivänä...” 4) ”Siitä päivästä lähtien....” Tämän tarinan opetus on...
8
Satujen semiminikaava: 1) ”Olipa kerran...” 2) ”Joka päivä...” 3) ”Kunnes eräänä päivänä...” 4) ”Siitä seurasi, että...” x N 5) ”Kunnes viimein...” 6) ”Siitä päivästä lähtien....” Tämän tarinan opetus on...
9
Laululeikit Kuvapatsaat Toiminnallinen kuvittaminen (ns. rölli- tarinointi) Opettaja roolissa Kuuma tuoli (roolihenkilön haastattelu)
10
1) Aloitus ja lämmittely - draamatarinaan ja sen teemoihin johdattelu 2) Draamatarinan aloittaminen - tarinan maailmaan ja päähenkilöihin tutustuminen 3) Draamatarinan syventäminen - kuinkas sitten kävikään? Tarinan päättäminen. 4) Purkaminen - Tasoja: draamatarina aiheet oma elämä
11
Rohkeasti helpoimman kautta! Omannäköinen on kaunista. Paljon mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja toteuttaa satutuokioita. Yhteistyö on antoisaa. Tärkeintä osallistujien yhteinen jaettu aika satujen äärellä, joka on aina arvokasta.
12
Minkälaista lisäarvoa toiminnalliset ja vuorovaikutteiset satutuokiot lastenkirjastotyölle? Miten saisimme satutuokioita tarjottua kirjaston asiakkaille? Miten saisimme lisää henkilökuntaa ohjaamaan satutuokioita? Miten kehitämme satutuokioita kirjastoissa? VAIN YHDESSÄ SAAMME ASIOITA TAPAHTUMAAN!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.