Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Saduista draamaan – näkymiä lastenkirjastotyöhön Hämeenlinna 18.2.2016 Tomi Välimaa / Dramagia Action Oy 050 353 9944 /

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Saduista draamaan – näkymiä lastenkirjastotyöhön Hämeenlinna 18.2.2016 Tomi Välimaa / Dramagia Action Oy 050 353 9944 /"— Esityksen transkriptio:

1 Saduista draamaan – näkymiä lastenkirjastotyöhön Hämeenlinna 18.2.2016 Tomi Välimaa / Dramagia Action Oy 050 353 9944 / tomi.valimaa@gmail.com

2  ”Tää on tosi mielenkiintoista, mut kuka sä oot?”  Hieman taustaa satutuokioista pk-seudulla  Satutuokioiden pedagogisia perusteita ◦ Iloinen mokaaminen ◦ Joo, ja!-asenne  Arvaa kuinka paljon sinua rakastan? – pupusatu (Sam McBratney)  Työ/leikkikalu: lastenlauluilla luovasti leikitellen!

3  Tomi Välimaa  34-vuotta, Hollola – Jkl – Hki-Vantaa  Rakastunut ½ vuotta <3  Kiipeilystä innostunut, sitkeä uimari  Draamakasvatuksen ja englannin opettaja (Jkl)  Draama + improvisaatio(teatteri)  Vuorovaikutuskoulutuksia vauvasta vaariin  Draamaopetusta mm. avoin yliopisto  Tietokirjailija  Sukelluskouluttaja ja ensiapukouluttaja  Train the trainer <3  Sankarit: Simo Routarinne & Pentti Keränen, 81-vuotias kiipeilijä! (googlaa ”pentti kiipeily”)

4  STOA / Vuosaari pilottisyksy 2011  Näin teen toiminnallisen ja vuorovaikutteisen satutuokion –koulutus 4.-18.10.2012, Helsinki  Toiminnalliset satutuokiot –luento 11.4.2013 lastenkirjastotapaaminen, Helsinki (+ Tiina Pyre & Leena Tuomala: Kultakutri ja kolme karhua)  Toiminnallisen satutuokion avaimet käteen- koulutus 3.-18.3.2015, Helsinki

5  - mahdollisuus osallistua  - yhteinen tarina  - elävöitetään (teatterin/taiteen keinot, aistit)  - jokainen satutuokio ainutkertainen ja osallistujiensa näköinen

6  Draamakasvatus ◦ ”kaikki se teatteri, jota tehdään eri oppimisympäristöissä” (Heikkinen, 2004, 19) ◦ esittävä, osallistava, soveltava ◦ taide, opetus, kasvatus  Improvisaatio(teatteri) ◦ Iloinen mokaaminen ◦ Vaikuttuminen ◦ Joo, ja! = rakentava vuorovaikutus ◦ (tarinankerronta)

7 Satujen minikaava:  1) ”Olipa kerran...”  2) ”Joka päivä...”  3) ”Kunnes eräänä päivänä...”  4) ”Siitä päivästä lähtien....”  Tämän tarinan opetus on...

8 Satujen semiminikaava:  1) ”Olipa kerran...”  2) ”Joka päivä...”  3) ”Kunnes eräänä päivänä...”  4) ”Siitä seurasi, että...” x N  5) ”Kunnes viimein...”  6) ”Siitä päivästä lähtien....”  Tämän tarinan opetus on...

9  Laululeikit  Kuvapatsaat  Toiminnallinen kuvittaminen (ns. rölli- tarinointi)  Opettaja roolissa  Kuuma tuoli (roolihenkilön haastattelu)

10  1) Aloitus ja lämmittely  - draamatarinaan ja sen teemoihin johdattelu  2) Draamatarinan aloittaminen  - tarinan maailmaan ja päähenkilöihin tutustuminen  3) Draamatarinan syventäminen  - kuinkas sitten kävikään? Tarinan päättäminen.  4) Purkaminen  - Tasoja: draamatarina  aiheet  oma elämä

11  Rohkeasti helpoimman kautta!  Omannäköinen on kaunista.  Paljon mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja toteuttaa satutuokioita.  Yhteistyö on antoisaa.  Tärkeintä osallistujien yhteinen jaettu aika satujen äärellä, joka on aina arvokasta.

12  Minkälaista lisäarvoa toiminnalliset ja vuorovaikutteiset satutuokiot lastenkirjastotyölle?  Miten saisimme satutuokioita tarjottua kirjaston asiakkaille?  Miten saisimme lisää henkilökuntaa ohjaamaan satutuokioita?  Miten kehitämme satutuokioita kirjastoissa?  VAIN YHDESSÄ SAAMME ASIOITA TAPAHTUMAAN!


Lataa ppt "Saduista draamaan – näkymiä lastenkirjastotyöhön Hämeenlinna 18.2.2016 Tomi Välimaa / Dramagia Action Oy 050 353 9944 /"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google