Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opintopolku lukiolaisesta akateemiseksi asiantuntijaksi SUJUVA-hanke https://sujuvahanke.wordpress.com/ Leena Viitanen, Mirja Väänänen, Irmeli Kari-Björkbacka,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opintopolku lukiolaisesta akateemiseksi asiantuntijaksi SUJUVA-hanke https://sujuvahanke.wordpress.com/ Leena Viitanen, Mirja Väänänen, Irmeli Kari-Björkbacka,"— Esityksen transkriptio:

1 Opintopolku lukiolaisesta akateemiseksi asiantuntijaksi SUJUVA-hanke https://sujuvahanke.wordpress.com/ Leena Viitanen, Mirja Väänänen, Irmeli Kari-Björkbacka, Teija Mikkilä, Kati Kyllönen https://sujuvahanke.wordpress.com/

2 SUJUVA-hanke Hanke käynnistyi elokuussa 2015 ja se jatkuu vuoden 2017 loppuun asti. Hankkeen kokonaisbudjetti on yhteensä 762 026, Lapin yliopiston osuus 186 144 euroa. Rahoitus Euroopan sosiaalirahastosta Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen myöntämänä. Lisäksi Oulun ja Lapin yliopistot.

3 Taustaa Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Hallituksen opintotuen uudistusta koskeva rakenneuudistuspaketti EU:n suositukset tutkintojen nopeuttamisista  Opintoalojen kokeilu ei enää mahdollista samalla tavalla kuin ennen Työn sisällöllinen ja rakenteellinen muutos  uusia ammatteja, osa poistuu Uusia haasteita lukioiden opinto-ohjaajille, opettajille ja oppilaille: Oppilaiden tulee olla entistä aikaisemmin valmiita tekemään tulevaisuuttaan liittyviä valintoja. Haasteita yliopistojen opetus- ja tutkimushenkilöstölle sekä muulle henkilöstölle: tarve työelämän tiukempaan kytkentään akateemisiin opintoihin minkälaisiin työtehtäviin tutkinto voi johtaa? tutkintojen loppuunsaattamiset lyhenevät

4 Yhteistyölukiot Pohjois-Pohjanmaa Muhoksen lukio Oulun lyseon lukio Oulunsalon lukio Pudasjärven lukio Utajärven lukio Lappi Rovaniemen lyseonpuiston lukio Rovaniemen ammatti- ja aikuislukio Kemin lyseon lukio Tornion yhteislyseon lukio Sodankylän lukio

5 Ohjausryhmä Hankkeella on monialainen ohjausryhmä, jonka asiantuntijuus otetaan käyttöön miniseminaareissa, jotka pidetään ohjausryhmän kokousten yhteydessä Mervi Tuomela, opo, Oulun lyseo, varajäsen Eila Palojärvi, opo, Oulunsalon lukio Saara Luhtaanmäki prosessitekniikan, ympäristötekniikan ja kaivos- ja rikastustekniikan omaopettaja, Oulun yliopisto, varajäsen Jari Hannu, sähkötekniikan omaopettaja, Oulun ylipisto Satu Peteri, Lapin yliopiston työelämä- ja rekrytointipalvelut, varajäsen Helena Aho, koulutussuunnittelija, Lapin yliopisto Merija Timonen, Lapin korkeakoulukonsernin palvelukeskuksen palvelupäällikkö, varajäsen Paula Perttunen, korkeakouluopintojen ohjaaja, Lapin yliopisto Jouni Pursiainen, professori, Oulun yliopisto, varajäsen Teemu Pennanen, suunnittelija, OuLUMA Henna Määttä, koulutuspoliittinen asiantuntija, Oulun yliopiston ylioppilaskunta, varajäsen Nico Numminen koulutuspoliittinen vastaava Oulun yliopiston ylioppilaskunta Pekka Fredriksson, Oulun kaupungin lukiojohtaja, varajäsen Satu Kaattari, Oulun kaupungin yrittäjyyskasvatuksen koordinaattori Kimmo Kuortti, opiskelijarekrytoinnin palvelupäällikkö, Oulun yliopiston koulutuspalvelut, varajäsen Sanna Heikkinen, suunnittelija, Oulun yliopiston koulutuspalvelut Väinö Wunsch, opiskelija, Merikosken lukio, varajäsen Annakaisa Tikkinen, koulutuspoliittinen asiantuntija, Lukiolaisten liitto Päivi Jaakola, asiantuntija, Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus, Leena Viitanen, projektipäällikkö, ohjausryhmän sihteeri

6 SUJUVA-hankkeen tavoitteet 1.Tarjoaa lukion oppilaille, opinto- ohjaajille, aineenopettajille ja yliopiston opettajille toimintamalleja työelämätietouden lisäämiseen 2.Tekee pohjoisten yliopistojen tiedettä tutuksi lukioissa 3.Tarjoaa lukion oppilaille yliopistoon siirtymistä sujuvoittavia kursseja 4.Yhdenmukaistaa lukioiden ja yliopistojen oppimisympäristöjä  Kysely lukio-opiskelijoille keväällä 2016, jonka perusteella nettikurssien kehittäminen  Selvitys tarpeista keväällä 2016, kehittäminen syksyllä 2016 alkaen - Lukioissa opiskelijoiden ryhmätyöskentely - Vierailut yliopistoissa - Ohjaushenkilöille valmennuksia alkaen keväällä 2016  Toimenpiteet

7 Ryhmätyöskentelyt Jokaisesta lukiosta valitaan 1. ja/tai 2. vuoden oppilaita Kohderyhmä voidaan jakaa pienempiin ryhmiin työskentelyä varten Toiminta alkaa keväällä 2016 Sisältöjä suunnitellaan ryhmän tarpeiden mukaan, esimerkiksi: Uraohjaus Miten teen valintoja, mitä haluan tulevaisuuden työltä, oman osaamisen tunnistaminen ja soveltaminen eri aloilla Työelämätieto Tietoa vaihtoehtoisista opintopoluista ja työelämänäkymistä Yrittäjyyskasvatus Sisäiseen yrittäjyyteen kannustaminen Yrittäjyys uravaihtoehtona, esimerkkejä Vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa ryhmät Erikseen sovittavat tapaamiset koulupäivän aikana/jälkeen Sisällöt voidaan yhdistää opintoihin/kurssiksi

8 Esimerkki ryhmän toiminnasta Uraohjaus-teema Lisäksi selvitetään jatkoa varten, mitkä alat kiinnostavat osallistujia Opiskelijan jatko- opintosuunnitelma 2016 2017 Kevät syksy kevät syksy Työelämätietous- teema, mm. - kummiopiskelijat - kurkistuskurssit Yrittäjyyskasvatus- teema -sisäisen yrittäjyyden koulutukset -yrittäjävierailut Työtapojen vakiinnuttaminen Työskentelyn arviointi ja yhteenveto


Lataa ppt "Opintopolku lukiolaisesta akateemiseksi asiantuntijaksi SUJUVA-hanke https://sujuvahanke.wordpress.com/ Leena Viitanen, Mirja Väänänen, Irmeli Kari-Björkbacka,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google