Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

FINELI KONSEPTI Aloitustapaaminen 3.9.2015 Klo 12-14, THL.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "FINELI KONSEPTI Aloitustapaaminen 3.9.2015 Klo 12-14, THL."— Esityksen transkriptio:

1 FINELI KONSEPTI Aloitustapaaminen 3.9.2015 Klo 12-14, THL

2 AGENDA ›Tutustuminen ›Projektin taustat, tavoitteet ja tuotokset ›Toteutussuunnitelma ja aikataulu ›Kommunikaatio ja työkalut ›Muuta?

3 PROJEKTITIIMI ›Jouni Koskinen User Experience Designer Käytettävyysasiantuntija ›Lasse Tammilehto Konseptisuunnittelija THL ydintiimi ›Päätösvaltainen Product Owner/projektipäällikkö ›Palvelun sidosryhmien edustajat ›Käyttäjien edustajat

4 PROJEKTIN TAUSTAT, TAVOITTEET JA TUOTOKSET

5 PROJEKTIN TAUSTAT ›Miksi olemme täällä tänään? ›Nykytilan isoimmat haasteet ›Jatkokehityssuunnitelmat

6 PROJEKTIN TAVOITTEET ›Mikä on konsepti? ›Milloin voimme sanoa, että projekti on onnistunut?

7 TUOTOKSET (TARJOUSPYYNNÖSTÄ) ›Täsmennetty kuvaus verkkopalvelun pääosioista, sisällöistä ja kohderyhmästä. ›Yksityiskohtainen sisältösuunnitelma rautalankoineen ja sisällöistä nousevat vaatimukset verkkopalvelun jatkokehitykselle. ›Selkeä, konkreettinen ja yhtenäisesti dokumentoitu kuvaus konseptista ›Kokonaisuus, jonka avulla konseptia voidaan esitellä ja testata käyttäjillä ›Kokonaisuus, jonka pohjalta voidaan tehdä vaatimusmäärittely verkkopalvelulle

8 LOPPUDOKUMENTIN ALUSTAVA SISÄLLYSLUETTELO ›Johdanto ›Palvelun nykytila ja tärkeimmät kehityskohteet ›Tavoitteet ja mittarit ›Käyttäjät ›Informaatioarkkitehtuuri ›Toiminnallisuudet ja sisältötyypit ›Rautalankamalli ja prototyyppi ›Projektista esiin nousseet vaatimukset palvelulle ›Solitan suositukset jatkokehitykselle

9 TOTEUTTAMIS- SUUNNITELMA JA AIKATAULU

10 EHDOTUS TOTEUTUSTAVASTAMME Alla on kuvattu ehdotus etenemistavasta. Sitä voidaan tarvittaessa muokata tarpeidenne mukaan. Työskentelytavat: Projektiryhmän yhteiset työpajat, asiantuntijatyö, valmistavat tehtävät työpajoihin, haastattelut Työmääräarvio: 13 htp + optio 2 htp käyttäjähaastattelut, katso seuraavilla sivuilla tarkempi kuvaus ja erittely eri vaiheista ja niiden työmääristä Dokumentaatio 1 htp Konseptin dokumentointi vaatimusmäärittelyn edellyttämälle tasolle. Tunnistettujen jatkokehityskohteiden huomioiminen. Valmiin konseptin esittely dokumentaation ja prototyypin avulla. Työskentelytavat: Asiantuntijatyö Palveun rakenteen ja sisältöjen määrittely 3 htp Asiointipolut Palvelun rakenne Sisällöt ja sisältötyypit Työskentelytavat: Asiantuntijatyö, työpaja Käyttäliittymä- suunnittelu ja prototyyppi Rautalankamallien piirtäminen verkkopalvelun tärkeimmistä sisältöosioista. Klikkailtavan prototyypin rakentaminen tärkeimpien sisältöpolkujen pohjalta. Työskentelytavat: Asiantuntijatyö, työpaja 5 htp Käyttäjätestaus Palvelun toimivuuden testaaminen tärkeimpien käyttöliittymäkuvien pohjalta rakennetun prototyypin avulla oikeilla käyttäjillä. Konseptin iterointi käyttäjätestien pohjalta. Työskentelytavat: Asiantuntijatyö, työpaja 2 htp Nykytilan analyysi, tavoitteet käyttäjäryhmät ja - tarpeet 4 htp Palvelun nykytilan analyysi ja käytettävyysarvio. Tavoitteiden tunnistaminen ja mittarit palvelulle. Palvelun käyttäjäryhmien ja niiden tarpeiden ja tunnistaminen. Työskentelytavat: Työpaja (aloitustapaaminen), asiantuntija-analyysi palvelusta

11 NYKYTILAN ANALYYSI, TAVOITTEET, KÄYTTÄJÄRYHMÄT JA -TARPEET Mitä: Kartoitetaan Fineli-verkkopalvelun nykytila ja tulevaisuuden tavoitteet. Määritetään mittarit, joilla palvelun onnistumista mitataan. Tunnistetaan Fineli-verkkopalvelun tärkeimmät käyttäjäryhmät, heidän tarpeensa ja palvelun tyypilliset käyttökontekstit. Täsmennetään käyttäjäryhmiä käyttäjäpersoonien kautta. Miksi: Tavoitteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen auttaa pitämään projektin ja palvelun fokuksen kirkkaana sekä helpottaa kehitysajatusten ja -tarpeiden priorisointia. Nykytilan analyysin kautta hahmotetaan palvelun tasoa ja sen riittävyyttä. Mittarit auttavat kehitystyön ohjaamisessa ja valmistavat tavoitteellisen tekemisen. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun avulla luodaan käyttökontekstiin ja -tarpeeseen vastaava palvelu. Käyttäjäryhmien henkilöiminen persoonien kautta tukee suunnittelutyötä ja auttaa pitämään mielessä loppukäyttäjien tarpeet. Käyttäjäryhmien kautta nousee usein esiin palvelun ulkopuolisia keskeisiä ja jatkokehityksen kannalta oleellisia käyttäjätarpeita. Miten: Haastatellaan THL:n avainhenkilöitä Fineli-verkkopalvelun tavoitteista. Tutustutaan palvelun nykytilaan ja arvioidaan yhdessä projektiryhmän kanssa palvelun eri osien relevanttiutta eri käyttäjäryhmien kannalta. Valmisteleva kotitehtävä. Työmääräarvio 4 htp: Sisältää avainhenkilöiden haastattelut, asiantuntija-analyysin nykytilasta ja kotitehtävän valmistelun ja purun.

12 PALVELUN RAKENTEEN JA -SISÄLTÖJEN MÄÄRITTELY Mitä: Tunnistetaan Fineli-verkkopalvelun tärkeimmät sisältötyypit sekä mahdolliset puuttuvat sisältökokonaisuudet. Hahmotetaan toimivin rakenne palvelun sisältämälle informaatiolle ja navigaatiolle. Miksi: Verkkopalvelun rakenteen tulee olla käyttäjän odottamien asiointipolkujen kannalta toimiva. Rakenteen ja sisältöjen tulee toimia eri käyttökonteksteissa. Miten: Työpajassa yhdessä työskennellen. Asiantuntijatyönä. Valmisteleva kotitehtävä. Työmääräarvio 3 htp: Sisältää projektiryhmän työskentelyn valmistelun ja toteutuksen ja kotitehtävän valmistelun ja purun.

13 KÄYTTÖLIITTYMÄSUUNNITTELU JA PROTOTYYPPI Mitä: Suunnittelun apuna hyödynnetään prototypointia. Prototypoinnin tarkoituksena on validoida suunnittelupäätöksiä jo konseptointivaiheen aikana, jotta ongelmakohdat saadaan tunnistettua ja karsittua pois ennen varsinaista toteutusvaihetta. Käyttöliittymän prototyyppi konkretisoi suunnitellut toiminnallisuudet ja auttaa asioiden havainnollistamiseen ja määrittämiseen. Miksi: Prototyyppi toimii rakenteen määrittelyn apuvälineenä. Prototyyppiä hyödynnetään käyttäjäpalautteen keräämisessä ja sillä saadaan kerättyä palautetta aidoissa käyttötilanteissa. Prototyyppiä voidaan käyttää myös vaatimusmäärittelyn tukena. Miten: UX-asiantuntija piirtää tärkeimmät näkymät ja sisältötyypit käyttöliittymäkuviksi (rautalangat). Tärkeimpien käyttöliittymäkuvien pohjalta tehdään klikkailtava prototyyppi, jossa tärkeimmät asiointipolut ovat testattavissa. Työmääräarvio 5 htp: Sisältää käyttöliittymäkuvat rautalankoina tärkeimmistä näkymistä ja näiden pohjalta rakennetun klikkailtavan prototyypin.

14 KÄYTTÄJÄTESTAUS Mitä: Suunnitellun konseptin toimivuus testataan prototyypin avulla. Testauksessa varmistetaan käyttäjien tyytyväisyys palveluun prototyyppien avulla. Testihenkilöiksi pyydetään palvelun tunnistettujen kohderyhmien jäseniä. Miksi: Tunnistetaan mahdolliset kehityskohteet konseptissa, syvennetään käyttäjätarpeiden ymmärrystä ja tunnistetaan mahdolliset ongelmat käyttäjäkokemuksessa ja käytettävyydessä. Miten: Testaus suoritetaan prototyypin avulla. Testaustilanteessa valittujen kohderyhmien edustajat käyttävät prototyyppiä ja Solitan asiantuntijat keräävät palautetta haastatellen ja havainnoiden. Työmääräarvio 2 htp: Sisältää testauksen valmistelun ja organisoinnin. Testauksen tulokset analysoidaan ja näiden pohjalta tehdään tarkennukset konseptiin.

15 DOKUMENTAATIO Mitä: Konsepti dokumentoidaan PowerPoint-dokumenttina ja klikkailtavana rautalankamallina. Dokumentaatiossa kuvataan palvelun tavoitteet ja mittarit, tärkeimmät käyttäjäryhmät ja heidän tarpeensa, palvelun informaatiorakenne ja -sisällöt rautalankamallien avulla sekä palvelun kehitystarpeet. Konsepti presentoidaan sovitusti THL:lle. Miksi: Konseptin sisällön ja toiminnallisuuksien selkeä dokumentaatio edesauttaa sekä tulevan vaatimusmäärittelyn tekemistä että palvelun jatkokehitystä. Dokumentaatio toimii palvelun kehittäjien ja tuottajien työ- ja kommunikaatiovälineenä sekä jatkokehityksen pohjana. Miten: Dokumentaatio laaditaan asiantuntijatyönä.. Työmääräarvio 1 htp: Sisältää dokumentaation ja rautalankamallin.

16 KONSEPTISUUNNITTELUN VAIHEET JA AIKATAULU Työpajat 3 kpl Käyttöliittymäsuunnittelu ja prototyyppi Konseptin esittely Nykytila, tavoitteet ja käyttäjäryhmien tarkentaminen Projektinhallinta ja konseptin dokumentointi Rakenteen ja sisältöjen määrittely Viikko 37Viikko 38Viikko 39Viikko 36 Rautalankamallien ja dokumentaation viimeistely Käyttäjähaastattelut ja -testit Ehdotamme projektia käynnistettäväksi viikolla 36/2015 Aloituspalaveri Käyttäjätestaus

17 KOMMUNIKAATIO JA TYÖKALUT

18 ›Google Drive? Powerpoint? ›InVision?

19 MUUTA?

20 ›Haku-toiminnallisuuden kyvykkyys?

21


Lataa ppt "FINELI KONSEPTI Aloitustapaaminen 3.9.2015 Klo 12-14, THL."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google