Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valmistelu- ja päätöksentekomenettely lastensuojelussa – päätösten ja hakemusten perusteleminen --- VT Mirjam Araneva.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valmistelu- ja päätöksentekomenettely lastensuojelussa – päätösten ja hakemusten perusteleminen --- VT Mirjam Araneva."— Esityksen transkriptio:

1

2 Valmistelu- ja päätöksentekomenettely lastensuojelussa – päätösten ja hakemusten perusteleminen --- VT Mirjam Araneva

3 Päätöksen/hakemuksen valmistelusta

4 Huostaanoton ja sijaishuollon valmistelusta -Lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä valmistelee lapsen huostaanottoa sekä sijaishuoltoa koskevat asiat työparin kanssa -valmistelutyön tukena tulee olla oikeudellista ja muuta lastensuojelun toteuttamisessa tarvittavaa asiantuntemusta (  LSL 14 § ja LSL 15 §) Päätöksentekoa tukevien lisäselvitysten hankkiminen -lapsen asioista vastaavalla sosiaalityöntekijällä on oikeus saada lausuntoja sosiaalihuollon asiakaslain 20 §:ssä mainituilta toimijoilta -täydentää sosiaalihuollon asiakaslain 20 §:ssä säädettyä sosiaaliviranomaisen oikeutta saada asiakasta koskevia tietoja

5 Valmistelussa huomioitavaa -hallintolain 6 §  puolueettomuus -hallintolain 31 §  viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä  tosiseikat -mahdollisimman objektiivinen, laaja ja monipuolinen selvitys -vaikka lapsen etu on määräävin intressi tulee selvityksessä huomioida myös muut intressit sekä vanhempien käsitykset ja odotukset -oikeudenmukaisuus -EIOS 8 art -asianosaisen mahdollisuus osallistua tehokkaasti päätöksentekomenettelyyn  avoin valmistelu ja tilaisuus tutustua tietoihin sekä toimittaa omaa selvitystä -lapsen läheisverkoston kartoittaminen

6 Päätöksen/hakemuksen valmistelusta -lastensuojelun asiakirjat valmistelun ja päätöksenteon keskiössä  tiedon tuottaminen hallinnollista ja juridista päätöksentekoa varten Lastensuojelun ajantasainen, riittävän täsmällinen ja kattava dokumentointi: -edistää lapsen edun mukaisten toimenpiteiden oikea-aikaisuutta -takaa lapsen ja perheen sekä työntekijän oikeusturvan -osoittaa päätöksen/hakemuksen perusteena olevia tosiseikkoja -on erittäin tärkeää erityisesti kun lapsen asiaa käsitellään hallinto-oikeudessa joko hakemus tai valitusasiana -on erittäin tärkeää kun hallinto-oikeudessa arvioidaan, mille kunnalle sijaishuollon kustannukset kuuluvat (LSL 16 a §) -ei kuitenkaan riitä yksin näytöksi  selvityksen objektiivisuus ja monipuolisuus

7 Päätöksen/hakemuksen valmistelusta Lastensuojeluasioiden valmistelussa on aina pyrittävä -objektiivisuuteen -puolueettomuuteen ja -asian oikeudenmukaiseen käsittelyyn Viranomaisen velvollisuutena on -osoittaa vaatimuksen perusteena olevat tosiseikat ja -hankkia niiden olemassaoloa tukevia todisteita

8 Päätöksen/hakemuksen valmistelusta Lapsen ja perheen elämään osallisten tahojen selvitysten, lausuntojen ja muiden tietojen -pyytäminen on perusteltua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa -tulee olla asian käsittelyn, valmistelun ja päätöksen tekemisen kannalta merkityksellisiä -tarpeellisuus ja tahot, joilta tietoa pyydetään, arvioidaan jo käytettävissä olevan tiedon perusteella -tarkoituksena osoittaa lastensuojeluviranomaisen päätöksen perusteiden taustalla olevien tosiseikkojen olemassaolo -HUOM! Jos lapsen asiassa on samalla vireillä esitutkinta, sillä ei ole suoraa yhteyttä lastensuojeluasian oikeudelliseen arviointiin

9 Objektiivisen näytön hankkimisesta lastensuojelua toteutettaessa -lastensuojelulain 41 § 2 mom -sosiaalihuollon asiakaslain 20 §

10 Lastensuojelulain 41 § 2 mom -Lapsen asioista vastaavalla sosiaalityöntekijällä on tarvittaessa oikeus saada lausunnot sosiaalihuollon asiakaslain 20 §:ssä mainituilta tahoilta Käytettävissä: -huostaanoton valmistelussa, -huostaanotosta päätettäessä tai -sijaishuoltoa järjestettäessä

11 Lastensuojelulain 41 § 2 momentin nojalla annetusta lausunnosta -lausunnon tarpeellisuuden toimenpiteiden kannalta arvioi lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä -lausunto tehdään lastensuojelun tarpeita varten  julkisuuslain 5 § 2 mom -lausuntopyynnössä tulee märitellä, mihin asiantuntijan halutaan ottavan erityisesti kantaa -lausuntopyynnön yhteydessä voidaan antaa lausunnon laatimisen kannalta välttämätöntä tietoa julkisuuslain 26 § 3 momentin nojalla -viranomaistahoilta lausunnot tulisi saada maksutta

12 Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annettu laki 20 § -koskee tietopyynnön vastaanottajan omaa toimintaa varten syntyneitä tietoja Sosiaalihuollon asiakaslain 20 §:ssä mainitut tahot: -ovat velvollisia antamaan pyynnöstä -maksutta ja salassapitosäännösten estämättä -hallussaan olevat sosiaalihuollon asiakassuhteeseen olennaisesti vaikuttavat tiedot ja selvitykset, -jotka ovat välttämättömiä asiakkaan sosiaalihuollon tarpeen selvittämiseksi, järjestämiseksi ja siihen liittyvien toimenpiteiden toteuttamiseksi

13 Sosiaalihuollon asiakaslain 20 §:n mukaisesta tietopyynnöstä -täydentää lastensuojelulain 41 § 2 momenttia -tarkoitettu käytettäväksi tilanteissa, joissa huoltajat kieltäytyvät toimittamasta tarvittavia tietoja tai kiireellisissä tilanteissa -yksilöity (mitä tietoja halutaan) ja perusteltu (miksi tietoja halutaan  vaikuttavat olennaisesti sosiaalihuollon asiakassuhteeseen) kirjallinen tietopyyntö -tietojen välttämättömyyden laissa säädetyn tehtävän hoitamisen kannalta arvioi tietoja pyytävä sosiaalihuollon viranomainen -sosiaalihuollon asiakaslain 20 § on käytettävissä koko lastensuojeluprosessin ajan  lastensuojeluilmoituksen perusteiden selvittämisestä jälkihuoltoon

14 Sosiaalihuollon asiakaslain 20 §:n mukaisesta tietopyynnöstä -jos tietoja ei pyynnöstä huolimatta luovuteta, tulee vaatia valituskelpoinen hallintopäätös  viranomaisen toiminnan julkisuudesta annettu laki -pyynnön noudattamatta jättäminen on sanktioitu  sosiaalihuollon asiakaslain 29 § 2 mom -rikosnimike: sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa säädetyn tiedonantovelvollisuuden rikkomisesta -rangaistusasteikko: sakko tai enintään yksi vuosi vankeutta

15 Näytön hankkiminen päätöksenteon taustalla olevista syistä -epäily/tieto parisuhdeväkivallasta  poliisin tutkintailmoitukset, HÄKE:n tiedot, rikosrekisteriotteet, terveydenhuollon ja erityissairaanhoidon tiedot (myös aiemmista kotikunnista) -epäily/tieto lapsen pahoinpitelystä/fyysisestä kurituksesta  päivähoito, koulu (kuraattori, kouluterveydenhoitaja/psykologi/lääkäri), poliisin tutkintailmoitukset, rikosrekisteriotteet, terveydenhuollon ja erityissairaanhoidon tiedot (myös aiemmista kotikunnista) -epäily/tieto vanhemman mielenterveydenongelmasta  terveydenhuollon ja erityissairaanhoidon tiedot (myös aiemmista kotikunnista) -epäily/tieto vanhempien rikollisesta elämäntavasta  poliisin tutkintailmoitukset ja rikosrekisteriotteet (myös aiemmista kotikunnista) -epäily/tieto vanhemman päihteidenkäytöstä  päihdehuollon tiedot, terveydenhuollon ja erityissairaanhoidon tiedot (myös aiemmista kotikunnista)

16 Päätöksen muoto ja sisältö -hallintopäätös sisältää hallintoasian ratkaisun, joka samalla päättää asian käsittelyn viranomaisessa -hallintopäätös on asiaratkaisu, jossa päätetään yksilöidysti jonkun edusta, oikeudesta tai velvollisuudesta

17 Päätöksen muoto - hallintolain 43 § -hallintopäätös on annettava kirjallisesti --- -suullisesti, jos se on välttämätöntä asian kiireellisyyden vuoksi (= päätöksentekopäivämäärä) -asianosaiselle on samalla ilmoitettava, miten asia on ratkaistu, ja selostettava ratkaisun perustelut. -suullinen päätös on annettava viipymättä myös kirjallisena (muutoksenhakuaika alkaa kirjallisen päätöksen tiedoksiannosta) ---- - oikaisuvaatimusohje tai valitusosoitus liitteenä ---- -määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiseen tai muutoksenhakuun alkaa kirjallisen päätöksen tiedoksisaannista

18 Päätöksen sisältö – hallintolain 44 § Kirjallisesta päätöksestä on käytävä selvästi ilmi: 1)päätöksen tehnyt viranomainen ja 2)päätöksen tekemisen ajankohta; 3) asianosaiset, joihin päätös välittömästi kohdistuu; 4) päätöksen perustelut ja 5) yksilöity tieto siitä, mihin asianosainen on oikeutettu tai velvoitettu taikka miten asia on muutoin ratkaistu; sekä 6) sen henkilön nimi ja yhteystiedot, jolta asianosainen voi pyytää tarvittaessa lisätietoja päätöksestä Kaikkiin valituskelpoisiin hallintopäätöksiin tulee sisältyä LSL 91 §:n mukainen määräys päätöksen välittömästä täytäntöönpanosta!

19 Päätöksen (hakemuksen) perusteleminen - hallintolain 45 § -Hallintopäätös on aina perusteltava -perusteluissa on ilmoitettava: 1)ratkaisuun vaikuttaneet (tosielämän) seikat (  ainoastaan ne, jotka välittömästi tukevat päätöksen lopputulosta) ja 2)ratkaisuun vaikuttaneet (asiantuntijoiden, muiden tahojen) selvitykset sekä 3)mainittava sovelletut säännökset (pykäläviittaukset) -Asianosaisen tulee perusteluista yksiselitteisesti ymmärtää, mitä on päätetty ja miksi -HUOM! LSL 91 § mainitut välittömän täytäntöönpanon edellytykset on myös perusteltava ”ulos” päätöksessä

20 Kiireellinen sijoitus – LSL 38 § -Jos lapsi on 40 §:ssä mainitusta syystä -välittömässä vaarassa tai -muutoin kiireellisen sijoituksen ja sijaishuollon tarpeessa - hänet voidaan sijoittaa kiireellisesti perhehoitoon tai laitoshuoltoon taikka järjestää muulla tavoin hänen tarvitsemansa hoito ja huolto.

21 Kiireellinen sijoitus – välitön vaara Lapsi on kasvuolosuhteiden tai lapsen huolenpidon puutteiden johdosta välittömässä vaarassa -”Lapsen molemmat vanhemmat ovat vahvasti päihtyneitä, eivätkä tästä syystä kykene vastaamaan lapsen hoidon, huolenpidon ja riittävän valvonnan toteutumisesta kotona. Lapsi on kotonaan välittömässä vaarassa johtuen vanhempien syvästä päihtymystilasta, jonka vuoksi hän jää ilman ikätasonsa edellyttämää hoitoa. Lapsi sijoitetaan XX:n kriisiperheeseen.” -”Lapsen kotona on ollut akuutti väkivaltatilanne, josta huoneistossa riehunut isä on poliisin toimesta viety putkaan ja äiti sairaalaan. Lapsi on ollut tilanteessa hereillä ja välittömässä vaarassa yrittäessään äidin kertoman mukaan estää vanhempiensa välisen väkivallan. Lapsi sijoitetaan kiireellisesti XX:n perhekotiin tilapäisenä turvaamistoimenpiteenä tilanteen selvittämiseksi.”

22 Kiireellinen sijoitus – välitön vaara Lapsen oma vakavaa varaa aiheuttava käyttäytymisensä johdosta välittömässä vaarassa -”13-vuotias tyttö on karannut kotoaan ja ollut vanhempiensa tavoittamattomissa kolmen päivän ajan. Tytön epäillään olleen täysi-ikäisen henkilön luona, jolla on pitkä päihdehistoria. Vanhemmat kertovat karkureissuja olleen aiemminkin samoin kuin päihteiden käyttöä. Tyttö on välittömässä vaarassa oman toimintansa johdosta ja hänet sijoitetaan XX:n laitosluvalla toimivaan perhekotiin.” -”15-vuotias poika tavattu vahvassa humalatilassa kaupungilla. Vanhempia ei tilanteessa tavoiteta. Lapsi kertoo vanhempien olevan lomalla ulkomailla. Lapsi on sekä oman käyttäytymisensä että lapsen huolenpidon puutteiden johdosta välittömässä vaarassa. Lapsi sijoitetaan perhetukikeskukseen.”

23 Kiireellinen sijoitus – muutoin kiireellisen sijoituksen ja sijaishuollon tarpeessa ” muutoin kiireellisen sijoituksen ja sijaishuollon tarpeessa” -”Kouluhoitaja on tänään havainnut lapsella pahoinpitelyyn viittaavia mustelmia, jotka lapsen kertoman mukaan ovat aiheutuneet äidin toistuvista lyönneistä. Lapsi on kertonut sekä kouluhoitajalle että sosiaalityöntekijälle kummankin vanhemman lyöneen häntä pienestä pitäen. Huoltajat kiistävät tapahtumat, eivätkä anna suostumustaan lapsen tutkimiseen eivätkä suostu lapsen avohuollon sijoitukseen. Lapsi on muutoin kiireellisen sijoituksen ja sijaishuollon tarpeessa lapsen turvallisen kasvuympäristön ja fyysinen koskemattomuuden varmistamiseksi. Lapsi sijoitetaan xx:n perhekotiin.” -”Vanhemmat ovat jättäneet 2-vuotiaan pojan sukulaisen hoitoon, eivätkä ole noutaneet lasta sovitusti. Vanhempia ei tavoiteta tilanteessa. Sukulainen epäilee, että päihdeongelmaisten vanhempien juominen on karannut käsistä. Sukulaisen työ on toisella paikkakunnalla, jossa hän asuu arkipäivät, eikä hän voi enää vastata lapsen hoidosta. Lapsi on muutoin kiireellisen sijoituksen ja sijaishuollon tarpeessa, koska vanhempia ei tilanteessa tavoiteta eikä heidän olinpaikkansa ole tiedossa. Kiireellisen sijoituksen aikana selvitetään lapsen tilanne. Lapsi sijoitetaan XX:n kriisiperheeseen”

24 Kiireellinen sijoitus – muutoin kiireellisen sijoituksen ja sijaishuollon tarpeessa - ”Lapsi on sijoitettu avohuollon tukitoimenpiteenä tuen tarpeen kartoittamiseksi. Lapsen käyttäytyminen laitoksessa on ollut erittäin haastavaa, eikä hän asetu annettuihin rajoihin. Sijoitus avohuollon tukitoimenpiteenä ei turvaa lapsen etua ja turvallisuutta riittävällä tavalla. Lapsi on muutoin kiireellisen sijoituksen ja sijaishuollon tarpeessa, jotta häneen voidaan kohdistaa lastensuojelulain mukaisia rajoitustoimenpiteitä tarvittaessa.”

25 Muuta huomioitavaa -hallintopäätöksen kieli tulee olla asiallista, selkeää ja ymmärrettävää (HL 9 §) -oikaisuvaatimusohjeet on annettava samanaikaisesti (avohuollon) päätöksen kanssa (HL 46 §) -päätökseen, johon saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen, on liitettävä valitusosoitus (HL 47 §) -jos päätös ei ole valituskelpoinen, päätökseen on sisällytettävä ilmoitus siitä, minkä säännöksen nojalla valittaminen ei ole mahdollista (HL 48 §) --- -jos valitusosoitusta ei ole annettu tai viranomainen on virheellisesti ilmoittanut, ettei päätökseen saa hakea muutosta valittamalla  uusi lainmukainen valitusosoitus -jos valitusosoitus on virheellinen  uusi valitusosoitus, jos sitä pyydetään valitusosoituksessa mainitussa tai säädetyssä valitusajassa -valitusaika alkaa kulua uuden valitusosoituksen tiedoksiannosta (HL 49 §)

26 Yleistä päätösten ja hakemusten perusteluista

27 Hallintolain HE 72/2002 – päätöksestä ja sen perustelemisesta Päätökseen kohdistuu sekä yksilöintivaatimus että selkeysvaatimus: -yksilöimiseksi riittää se, että päätöksestä ilmenee miten viranomainen on tarkoittanut järjestää asiat. -selkeysvaatimus edellyttää sekä ajatuksellista että kielellistä ymmärrettävyyttä. Perusteluvelvollisuudella on keskeinen merkitys asianosaisen oikeusturvan kannalta. -asianosaisen on saatava tietää, mitkä seikat ovat johtaneet häntä koskevan ratkaisun tekemiseen. -riittävät perustelut antavat edellytyksiä harkita muutoksenhaun tarvetta. Perustelujen täsmällisyys ja selkeys lisää yleistä luottamusta viranomaistoimintaa kohtaan Ensi asteen viranomaisen perusteluilla on merkitystä myös lainkäyttöviranomaisille -hyvin perusteltu päätös helpottaa muutoksenhakuasian käsittelyä, kun tuomioistuimella on tiedossaan ne seikat, joiden perusteella viranomainen on ratkaissut asian ja mihin seikkoihin viranomainen kiinnittänyt huomiota ja minkä merkityksen se on niille antanut.

28 Päätöksen/hakemuksen perustelusta -perustelun on oltava asiallinen, selkeä, ymmärrettävä, johdonmukainen ja siitä tulee käydä yksiselitteisesti ilmi, mitä on päätetty ja millä perusteella ratkaisuun on päädytty  tiedonvälitystehtävän toteutuminen -perusteluiden ensisijainen tehtävä on informoida asianosaista siitä, mikä on ratkaisijan kanta, mitkä seikat on katsottu selvitetyksi ja mikä oikeudellinen merkitys niille on annettu  asianosaisen oikeussuoja -perusteluilla on merkitystä myös viranomaistoiminnan valvonnan ja viranomaisen selvittämisvelvollisuuden sekä hallinnon lainalaisuuden vaatimuksen kannalta -perustelut tulee kirjoittaa siten, että asiaan osalliset ja muut asiaa tehtäviensä vuoksi tarkastelevat tahot kykenevät yksiselitteisesti toteamaan perusteluissa esitetyt yksilöidyt tosielämän seikat, joiden vuoksi päätöksentekijä on katsonut laissa säädettyjen edellytysten täyttyvän

29 Päätöksen/hakemuksen perustelusta -perusteluissa tuodaan esiin mihin asiantuntijoiden selvityksiin ja lausuntoihin vaatimus perustuu -perusteluissa vaatimuksen taustalla oleviin asiantuntijoiden selvityksiin ja lausuntoihin joko viitataan tai niitä lainataan lyhyesti -HUOM! Lastensuojelun asiantuntijaryhmän lausunto on VAIN suositus ja osa päätöksen taustalla olevaa asiantuntija materiaalia  valmistelun ja päätöksen lainmukaisuudesta vastaa lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä ja päätöksen/hakemuksen allekirjoittaja -perusteluissa mainitut yksilöidyt syyt toimenpiteelle muodostuvat lasta koskevan asiakirjaselvityksen osoittamista yksittäisten tapahtumien ja muiden tosiseikkojen kokonaisarvioinnista ja niiden perusteella tehdystä johtopäätöksestä -yksittäiset tapahtumakuvaukset kuuluvat lapsen asioista vastaavaan sosiaalityöntekijän yhteenvetoon ja/tai ne ovat luettavissa asiakaskertomuksen kirjauksesta

30 Hakemus hallinto-oikeudelle

31 HE 252/2006 - yksityiskohtaiset perustelut 44 §: -”hakemukseen tulee liittää asian ratkaisuun vaikuttava aineisto” -”viranhaltijan hakemukseen sisältyvät vaatimukset on yksilöitävä ja perusteltava monipuolisesti” -”edellä mainitut seikat ovat keskeisiä hallinto-oikeuden ratkaisutoiminnan kannalta” -”hallinto-oikeus voi arvioida tahdonvastaisen huostaanoton ja sijaishuoltoon sijoittamisen tarpeellisuutta vain riittävän laajan ja monipuolisen valmisteluaineiston pohjalta”

32 Hakemus hallinto-oikeudelle Hakemuksessa hallinto-oikeudelle esitetään: -vaatimus lapsen huostaanotosta ja sijaishuoltoon sijoittamisesta sekä -vaatimuksen perustelut, joissa; -yksilöidään 40 §:n 1 momentissa mainitut syyt, joiden vuoksi lapsen huostaanotto on tarpeellista ja miten ne juuri kysymyksessä olevan lapsen kohdalla ilmenevät -kerrotaan miksi 7 luvussa tarkoitetut avohuollon tukitoimet eivät ole sopivia tai mahdollisia tai miksi ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi -kerrotaan miksi ehdotettu sijaishuolto on lapsen edun mukaista ja parantaa hänen tilannettaan sekä kuvataan, miten ehdotetun sijaishuollon järjestäminen vastaa lapsen tuen tarpeeseen ja tarjoaa paremman vaihtoehdon kuin kotiin jääminen  LSL 4 § 50 §

33 Hakemuksen asiakirjat (liitteet) täydentävät perusteluja  ratkaisuun vaikuttava aineisto -lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän tekemä yhteenveto lapsen ja perheen tilanteesta (HE 252/2006) asiantuntijoiden lausunnot (LSL 41 § 2 mom)  -koulu, päiväkoti, terveydenhuolto, erityissairaanhoito, päihdehuolto, kasvatus- ja perheneuvola jne. mahdolliset muut päätöksentekoon vaikuttavat selvitykset ja asiakirjat  -asiakaskertomukset -lastensuojeluilmoitukset -muut asiakirjat, joihin hakemuksen perusteluissa on viitattu -yhteistyötahoilta pyydetyt selvitykset ja asiakirjat (SHAL 20 §) -jos asiassa järjestetään suullinen käsittely, tulee hallinto-oikeuteen toimittaa myös hakemuksen vireille tulon jälkeen syntynyt asiakirja-aineisto

34 Muita hakemuksen asiakirjoja lasta koskeva(t) asiakassuunnitelma(t) -arvioidaan lapsen tarpeita, sijaishuollon tarkoitusta ja tavoitetta sekä arvioitua kestoa ja kuvataan lapsen yhteydenpitoa vanhempiin ja muihin hänelle läheisiin henkilöihin vanhempia koskeva(t) asiakassuunnitelma(t) -arvioidaan vanhemman tuen tarvetta ja suunnitellaan keinot vanhemman tukemiseksi sijaishuollon aikana -tehdään tarvittaessa yhteistyössä muun sosiaalihuollon ja terveydenhuollon viranomaisten kanssa selvitys lapsen 51 §:n mukaisesta terveydentilan tutkimisesta (lääkärin lausuntoa) -lapsen perusteellinen lääkärintarkastusta joko ennen sijoitusta tai ensi tilassa sijoituksen alkamisen jälkeen -voidaan jättää tekemättä, jos lapsen terveydentilasta on sijaishuollon järjestämisen kannalta riittävät tiedot, esim. säännölliset neuvola- tai muut terveydenhuollon/erityissairaahoidon käynnit -selvitys 42 §:n mukaisesta mielipiteen selvittämisestä ja kuulemisesta

35 Hakemuksessa muutoin esiin tuotavista seikoista Avohuollon tukitoimenpiteitä koskeva selvitys: -selvitys perheelle ja lapselle tarjotuista toteutuneista avohuollon tukitoimista -selvitys muista tarjotuista ja/tai asiakkaan pyytämistä tukitoimista, jotka eivät ole toteutuneet ja syyt siihen -selvitys lapsen tai perheen kieltäytymisen perusteita selvitys 32 §:n mukaisesta lapsen läheisverkoston kartoittamisesta: -keitä lapsen läheisiä henkilöitä selvityksessä on ollut mukana ja heidän mahdollisuutensa osallistua lapsen tukemiseen -jos läheisverkoston kartoitusta ei ole tehty asian kiireellisyyden vuoksi tai kun se on ollut perustellun syyn vuoksi tarpeetonta, tulee hakemuksessa mainita tekemättä jättämisen perusteet

36 Hakemuksessa muutoin esiin tuotavista seikoista selvitys sijaishuoltopaikasta -ilmaistava seikat joiden perusteella hallinto-oikeus voi arvioida, miten sijaishuolto vastaisi lapsen tarpeisiin ja miten sijaishuoltopaikan valinnassa on otettu huomioon 50 §:ssä mainitut seikat -jos lapselle ei ole vielä löytynyt sopivaa sijaishuoltopaikkaa, on tämä ilmaistava hakemuksessa tilapäiseksi tarkoitetun sijaishuoltopaikan lisäksi -jos ehdotettu sijaishuoltopaikka on laitos, on ilmaistava, miksi lapsen sijaishuoltoa ei voida järjestää tukitoimien avulla perhehoitona suunnitelma lapsen ja hänen läheistensä yhteydenpidon toteuttamisesta -ilmaistaan, miten lapsen ja hänen vanhempiensa sekä lapsen ja muiden hänelle läheisten henkilöiden yhteydenpitoa tuetaan ja edistetään sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen ja esitetyn sijaishuoltopaikan toimesta

37 Perusteluissa on vastattava lyhyesti huostaanoton syiden osalta ainakin seuraaviin kysymyksiin -mitkä ovat ne puutteet lapsen kasvuolosuhteissa ja/tai huolenpidossa, jotka aiheuttavat vakavaa vaaraa lapsen terveydelle tai kehitykselle -miten ne ovat aiheutuneet -miten niitä on mahdollisesti yritetty poistaa tai ehkäistä sekä -mitä nämä puutteet merkitsevät lapsen terveydelle tai kehitykselle -mitkä ovat lapsen oireet sekä näiden oireiden tai käyttäytymisen syy-yhteys huolenpidon puutteisiin tai puutteellisiin kasvuolosuhteisiin ---- -yksilöitävä seikat, joilla lapsi on oman käyttäytymisensä johdosta vakavasti vaarantanut kehitystään (  ei tarkoita lapsen somaattista tai psyykkistä vointia, elleivät syynä käytökseen) -miten ne vaarantavat hänen terveyttään tai kehitystään -millä tavoin lapsen käyttäytymiseen on pyritty vaikuttamaan, -mitä keinoja on käytetty ja mitä tuloksia asiassa on mahdollisesti saatu.

38 Hakemuksen perusteluissa kuvataan avohuollon osalta 40 §:n edellytykset auki Avohuollon tukitoimenpiteet ovat -sopimattomia, koska -”niillä ei voida riittävästi turvata lapsen fyysistä koskemattomuutta kotona” -”koska niillä ei voida estää lapsen kodin ulkopuolista rikollista ja epäsosiaalista elämää” -riittämättömiä, koska -”tarjotuilla tukitoimenpiteillä ei ole kuluneen kahden vuoden aikana saatu aikaan lapsen edun edellyttämää pysyvää muutosta kasvuolosuhteissa ja lapsen huolenpidossa vaan perheen tilanne on ollut jatkuvasti epävakaana ja lapsen kannalta turvaton” -”vanhempien päihdeongelma ja elämäntapa sekä sitä johtuvat perheen moninaiset ongelmat ja lapsen huolenpidon puutteet ovat niin mittavia, ettei lapsen edun mukaista huolenpitoa voida turvata kotiin suunnatuilla avohuollon tukitoimenpiteillä” -mahdottomia, koska -”perhe ei suostu ottamaan muuta kuin taloudellista tukea vastaan” -”perheen 14-vuotias poika kieltäytyy kaikesta yhteistyöstä lastensuojelun kanssa, eikä jaa tilanteeseensa liittyvää vanhempien ja lastensuojelun huolta”

39 Hakemuksen perusteluissa kuvataan sijaishuollon lapsen edun mukaisuus -millä tavalla huostaanotto ja siihen liittyvä sijaishuoltoon sijoittaminen vastaa lapsen tuen tarpeeseen -millä tavalla huostaanotto ja siihen liittyvä sijaishuoltoon sijoittaminen tarjoaa paremman vaihtoehdon kuin kotiin jääminen  intressivertailu tehtävä lastensuojelulain 4 §:ssä säädetyt arviointikriteerit huomioon ottaen -sijaishuoltopaikan valintaa perusteltaessa on kiinnitettävä huomiota sijaishuoltoa koskeva lastensuojelulain 10 luvussa säädettyihin edellytyksiin kokonaisuudessaan -sijaishuoltopaikan valintaa perusteltaessa on kiinnitettävä erityistä huomioita lastensuojelulain 50 §:ssä säädettyihin edellytyksiin  perusteluissa kerrottava, kuinka valittu sijaishuoltopaikka vastaa huostaanoton perusteisiin, lapsen tarpeisiin ja hoidon jatkuvuuteen -jos lapsi sijoitetaan laitokseen, perusteluissa on kerrottava, miksi tuettu perhehoito ei vastaa lapsen etua

40 Velvollisuus huostaanottoon ja sijaishuollon järjestämiseen – LSL 40 § Lapsi on otettava sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen huostaan ja järjestettävä hänelle sijaishuolto, jos: 1) puutteet lapsen huolenpidossa tai muut kasvuolosuhteet uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä; tai 2) lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon tai muulla niihin rinnastettavalla käyttäytymisellään. Huostaanottoon ja sijaishuollon järjestämiseen voidaan kuitenkin ryhtyä vain, jos: 1) 7 luvussa tarkoitetut toimet eivät olisi lapsen edun mukaisen huolenpidon toteuttamiseksi sopivia tai mahdollisia taikka jos ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi; ja 2) sijaishuollon arvioidaan olevan 4 §:n mukaisesti lapsen edun mukaista.

41 Huostaanotto ” Huostaanoton syy = tekijät, jotka uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä: -”Lapsen kasvuolosuhteet ovat olleet jo pitkään epävakaat ja turvattomat johtuen vanhemman päihdeongelmasta, jonka hoitoon hän ei ole sitoutunut. Lapsen huolenpidossa ja perushoidossa on ollut vakavia puutteita ja lapsi on toistuvasti jäänyt kotonaan vaille tarvitsemaansa hoitoa ja huolenpitoa sekä valvontaa. Myös lapsen hoitajat ja hoitopaikat ovat vaihtuneet tiheästi. Lapsen käyttäytyminen on rajatonta ja levotonta. Lapsi kiinnittyy hyvin nopeasti vieraaseen aikuiseen. ” Avohuollon sopimattomuus, riittämättömyys ja/tai mahdottomuus: -”Äiti ei ole myöntänyt päihdeongelmaansa eikä ole näin ollen sitoutunut sen hoitoon. Perheelle on tarjottu avohuollon tukitoimenpiteinä lapsen päivähoito, intensiivistä perhetyötä, tukiperhe sekä perhekuntoutusjakso. Avohuollon tukitoimenpiteillä ei ole kyetty aikaan saamaan toivottua muutosta lapsen kasvuolosuhteissa ja huolenpidossa. Avohuollon tukitoimenpiteet ovat riittämättömiä ja osin mahdottomia lapsen edun mukaisen huolenpidon turvaamiseksi kotona” Sijoitus kodin ulkopuolelle on lapsen edun mukainen ratkaisu: - ”Sijoitus kodin ulkopuolelle on lapsen edun mukainen, koska näin hänelle voidaan tarjota turvallinen ja päihteetön kasvuympäristö sekä ikätason edellyttämä jatkuva hoito, huolenpito, rajat ja valvonta. Sijaishuollossa kodin ulkopuolella saa tarvitsemansa erityisen tuen arjessa.”

42 Kuulemistilaisuuden varaaminen ennen päätöksen/hakemuksen tekemistä -Kuuleminen (= kuulemistilaisuuden varaaminen) -kuuleminen ennen päätöksen tai hakemuksen tekemistä -kuulematta jättämisen edellytykset -kuultavien piiri -kuulemistilaisuudesta ilmoittaminen ja kuuleminen

43 Asiaan osallisten kuuleminen (42 § 1 – 2 mom) Asiaan osallisille aina varattava tilaisuus tulla kuulluksi hallintolain 34 §:n mukaisesti ennen -lapsen huostaanottoa ja siihen liittyvää sijaishuoltoon sijoittamista koskevan päätöksen tai hakemuksen tekemistä -kiireellisen sijoituksen jatkamista koskevan päätöksen tekemistä -sijaishuoltopaikan muuttamista koskevan päätöksen tekemistä -huostassapidon lopettamisesta koskevan päätöksen tekemistä KUULTAVAT -12 vuotta täyttänyt lapsi -lapsen vanhempi -huoltaja (ja LSL 23 §:n mukainen edunvalvojalle) -ja henkilö, jonka hoidossa ja kasvatuksessa lapsi on tai on välittömästi ennen asian valmistelua ollut

44 Kuulematta jättämisen edellytykset (poikk. - 42 § 3 mom) ainoastaan -kuuleminen voidaan huostaanoton, sijaishuollon muutoksen ja huostassapidon lopettamista koskevan päätöksen/hakemuksen yhteydessä jättää suorittamatta ainoastaan, jos: -1) kuulematta jättämistä voidaan pitää perusteltuna lapsen ja kuultavan puuttuvan yhteydenpidon vuoksi ja kuulemisen ei voida olettaa olevan ehdottoman välttämätöntä asian selvittämiseksi ; tai -2) kuultavan asuin- tai olinpaikkaa ei voida kohtuullisin toimenpitein selvittää; tai -3) kuulemisesta saattaa aiheutua vakavaa vaaraa lapsen kehitykselle tai turvallisuudelle ja kuulematta jättämistä on pidettävä lapsen edun toteutumisen kannalta välttämättömänä. ---------------- -Yhteydenpidon rajoittamista ja kiireellisen sijoituksen jatkamista sekä muita rajoitustoimenpiteitä koskevissa asioissa voidaan edelleen soveltaa hallintolain 34 § 2 mom (4 kohdan) mukaista kuulematta jättämisen edellytyksiä ---------------- -Kuulematta jättämisen aineelliset perusteet ja sovellettava pykälä on aina kirjattava lasta koskeviin asiakirjoihin ja päätökseen

45 Kuultavien piiri Lapsen huostaanottoa ja sijaishuoltoon sijoittamista koskeva asia -12 vuotta täyttänyt lapsi -Huoltaja ja vanhempi -Muu laillinen edustaja, jos sellainen määrätty -Henkilö, jonka hoidossa ja kasvatuksessa lapsi on tai on välittömästi ollut ennen asian valmistelua  -Vanhemman uusi puoliso, jos tosiasiallisesti osallistunut hoitoon ja asunut samassa taloudessa -Jos lapsi asuu yksityisen sijoituksen vuoksi muualla kuin vanhempansa/vanhempiensa luona ennen huostaanoton valmistelua  henkilö, jonka luona lapsi asuu Sijaishuollon muutos -12 vuotta täyttänyt lapsi -Huoltaja ja vanhempi -Muu laillinen edustaja, jos sellainen määrätty -Sijaishuoltopaikan edustaja, jos sijoitettu yksityiskotiin, perhekotiin tai kodinomaiseen lastensuojelulaitokseen, jossa hoitaja asuu lasten kanssa

46 Kuultavien piiri Yhteydenpidon rajoittaminen -12 vuotta täyttänyt lapsi  (kuultava myös muiden rajoitustoimenpiteiden yhteydessä) -Huoltaja ( + muu laillinen edustaja)  (kuultava myös muiden rajoitustoimenpiteiden yhteydessä) -Henkilö, jonka yhteydenpitoa lapseen on rajoitettu Huostassapidon lopettaminen -12 vuotta täyttänyt lapsi -Huoltaja ( + muu laillinen edustaja) ja vanhempi -Sijaishuoltopaikan edustaja, jos sijoitettu yksityiskotiin, perhekotiin tai kodinomaiseen lastensuojelulaitokseen, jossa hoitaja asuu lasten kanssa Kiireellisen sijoituksen jatkaminen -12 vuotta täyttänyt lapsi -Huoltaja (+ muu laillinen edustaja) -Vanhempi -Muu laillinen edustaja, jos sellainen määrätty -Henkilö, jonka hoidossa ja kasvatuksessa lapsi on tai on välittömästi kiireellistä sijoitusta ollut

47 Menettely kuulemistilaisuutta asiaan osallisille varattaessa Kuulemisesta ilmoittaminen (Hallintolain 36 §) -Kirjallisessa ilmoituksessa tulee mainita kuulemisen tarkoitus ja selityksen antamiselle varattu määräaika  -tavallinen virkakirje riittää (hallintoL 59 § = vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä) -Samalla ilmoitettava, ettei määräajan noudattamatta jättäminen estä asian ratkaisemista (hallintoL 33.2 §) = päätös/hakemus voidaan tehdä, vaikka kuultava ei käytä tarjottua tilaisuutta tulla kuulluksi -Tarvittaessa yksilöitävä se, mistä seikoista asianosaisen selitystä pyydetään

48 Menettely kuulemistilaisuutta asiaan osallisille varattaessa -Kaikille kuultaville toimitettava kuulemisen kohteena olevat asiakirjat (päätös/hakemus + siihen vaikuttanut asiakirja- aineisto) alkuperäisinä tai jäljennöksinä taikka varattava muutoin tilaisuus tutustua niihin (  ilmoitettava missä ja milloin) -HE 72/2002: ”Lähtökohtana olisi, että asianosaiselle toimitetaan ilmoituksen yhteydessä kuulemisen kannalta tarpeelliset asiakirjat tai niiden jäljennökset.” HUOM! -mikäli kuulemisen jälkeen asiassa tulee uutta selvitystä, joka voi vaikuttaa ratkaisuun, on tämän uudenkin selvityksen johdosta varattava asian osalliselle tilaisuus tulla kuulluksi

49 Menettely kuulemistilaisuutta asiaan osallisille varattaessa -Hallintolain 34 § - asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus Sisältö: -lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä (= asianosaisen vastaus) Kohde: -sellaisista vaatimuksista (= päätöksen/hakemuksen perusteet ja muu sisältö) ja -selvityksistä (vaatimuksen perusteena olevat tosiseikat ja niiden olemassaoloa tukevat todisteet = asiantuntijoiden lausunnot ym. asiakirjaselvitys, johon päätös perustuu), jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun -selityksen antamiselle varattava riittävä määräaika, jota voidaan asianosaisen pyynnöstä jatkaa (hallintolain 33 §)

50 Menettely kuulemistilaisuutta asiaan osallisille varattaessa -tosiasiallinen mahdollisuus tutustua asiakirja-aineistoon, johon kuuleminen kohdistuu  luottamuksellisuus -asianosaisella on oikeus käyttää avustajaa (tai tukihenkilö) kuulemisen yhteydessä -kirjallinen vastine tai henkilökohtaisesti paikan päällä annettu vastaus  luottamuksellisuus -viranomaisen velvoitteen täyttymisen kannalta merkityksellistä on tilaisuuden varaaminen mielipiteen ja selityksen antamiseen = kuuleminen -hallintolain 33 § 2 mom: määräajan noudattamatta jättäminen ei estä asian ratkaisemista -jos asianosainen ei käytä hänelle varattua tilaisuutta tulla kuulluksi, eikä saavu paikalle, päätökseen merkitään ”kuultu, ei saapunut paikalle”

51 12 vuotta täyttäneen lapsen puhevallasta

52 12 vuotta täyttänyt lapsi on täysivaltainen asianosainen omassa lastensuojeluasiassaan -12 vuotta täyttäneelle lapselle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi hallintolain 34 §:n mukaisesti häntä itseään koskevassa lastensuojeluasiassa -12 vuotta täyttäneellä lapsella on oikeus käyttää huoltajan tai muun laillisen edustajan ohella erikseen puhevaltaansa itseään koskevassa lastensuojeluasiassa (LSL 21 §)  oikeus tulla kuulluksi, oikeus vaatia päätöstä, oikeus hakea muutosta -Ennen päätöstä/hakemusta huostaanotosta ja siihen liittyvästä sijaishuollosta sekä ennen päätöstä sijaishuollon muutoksesta ja huostassapidon lopettamisesta on 12 vuotta täyttäneelle lapselle varattava tilaisuus tulla kuulluksi hallintolain 34 §:n mukaisesti

53 Päätöksenteko -Kiireellinen sijoitus -Huostaanotto ja sijaishuoltoon sijoittaminen -Sijaishuoltopaikan muuttaminen -Kiireellistä sijoitusta koskevan päätöksen jatkaminen -Yhteydenpidon rajoittaminen -Huostassapidon lopettaminen

54 Kiireellinen sijoitus Toimielimen määräämä sosiaalityöntekijä päättää Kiireellisestä sijoituksesta Kiireellisen sijoituksen lopettamisesta Johtava viranhaltija tai hänen määräämänsä päättää Kiireellisen sijoituksen jatkamisesta HUOM! Kiireellisestä sijoituksesta päättänyt henkilö ei voi päättää sen jatkamisesta lapsen asioista vastaavaa sosiaalityöntekijä ei voi päättää kiireellisen sijoituksen jatkamisesta kiireellisen sijoituspäätökseen ei sovelleta määräaikalakia vaan määräaika alkaa päätöksentekopäivästä

55 Huostaanottoa ja sijaishuoltoa koskeva päätöksentekotoimivalta Huostaanottoa ja siihen liittyvää sijaishuoltoa koskevan päätöksen tekee johtava viranhaltija tai hänen määräämänsä viranhaltija lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän valmisteltua asian jos huoltaja ja 12 vuotta täyttänyt lapsi (ja edunvalvoja) suostuvat huostaanottoa ja siihen liittyvää sijaishuoltoon sijoittamista Huostaanottoa ja siihen liittyvää sijaishuoltoa koskevan asian ratkaisee hallinto-oikeus jos lapsen huoltaja tai 12 vuotta täyttänyt lapsi (taikka edunvalvoja) vastustaa huostaanottoa tai siihen liittyvää sijaishuoltoon sijoittamista johtavan viranhaltijan tai hänen määräämänsä viranhaltijan hakemuksesta lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän valmisteltua asian Huostaanoton ja kiireellisen sijoituksen aikana sijaishuoltopaikan muuttamista koskevan päätöksen tekee: johtava viranhaltija tai hänen määräämänsä viranhaltija lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän valmisteltua asian

56 Huostaanottoa ja sijaishuoltoa koskeva päätöksentekotoimivalta -Kiireellisen sijoituksen jatkamisesta koskevan päätöksen tekee -Johtava viranhaltija tai hänen määräämänsä viranhaltija lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän valmisteltua asian (Huom! Ei koskaan sama viranhaltija, joka on tehnyt kiireellistä sijoitusta koskevan päätöksen) -Sijaishuollossa olevan lapsen yhteydenpidon rajoittamisesta koskevan päätöksen tekee -johtava viranhaltija tai hänen määräämänsä viranhaltija lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän valmisteltua asian tai -toimielimen määräämä sosiaalityöntekijä (kiireellisen sijoituksen yhteydessä ja muut kiireelliset tilanteet) taikka -laitoksen johtaja (kestoltaan max 30 päivää) -Huostassapidon lopettamista koskevan päätöksen tekee -Johtava viranhaltija tai hänen määräämänsä viranhaltija lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän valmisteltua asian

57 Päätöksen todisteellinen tiedoksianto

58 -Asiaan osallisille (kaikille kuultaville) on annettava valituskelpoinen hallintopäätös todisteellisesti tiedoksi -Asiaan osalliselle, joka on laillisella perusteella jätetty kuulematta, on aina annettava tiedoksi päätös siten kuin hallintolaissa säädetään todisteellisesta tiedoksiannosta (LSL 42 § 3 mom) -Asiaan osalliselle, joka ei ole käyttänyt tilaisuutta tulla kuulluksi, on varattava tilaisuus tutustua asian käsittelyssä kertyneisiin asiakirjoihin viranomaisessa/haastemiehen luona, jos niitä ei voi liittää päätöksen (HallintoL 54 §) lainvoimaiseksi tuleminenkaikki on kuultu tai joita olisi pitänyt kuulla -Päätöksen lainvoimaiseksi tuleminen edellyttää sitä, että kaikki asiaan osalliset, joita on kuultu tai joita olisi pitänyt kuulla, ovat saaneet päätöksen todisteellisesti tiedoksi

59 Todisteellinen tiedoksianto – hallintolain 60 § (ja 62 §) -henkilökohtainen tiedoksianto -postitse saantitodistusta vastaan -haastetiedoksianto ja -yleistiedoksianto (ilmoitus viralliseen lehteen ja viranomaisen ilmoitustaululle tai sanomalehteen, jota vastaanottajan voidaan olettaa lukevan siitä, että asiakirjat ovat nähtävillä viranomaisessa  tiedoksisaanti tapahtunut 7 päivänä ilmoituksen julkistamisesta virallisessa lehdessä)

60


Lataa ppt "Valmistelu- ja päätöksentekomenettely lastensuojelussa – päätösten ja hakemusten perusteleminen --- VT Mirjam Araneva."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google