Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OHA-SELVITYS 2008 1 JORE KUTI STURE OTTO OPSU OPREK OODI HIS OPINTOHALLINNON TULEVAISUUDEN HAASTEET JA TARPEET -SEMINAARI CSC 25.9.2008 LAURI STIGELL.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OHA-SELVITYS 2008 1 JORE KUTI STURE OTTO OPSU OPREK OODI HIS OPINTOHALLINNON TULEVAISUUDEN HAASTEET JA TARPEET -SEMINAARI CSC 25.9.2008 LAURI STIGELL."— Esityksen transkriptio:

1 OHA-SELVITYS 2008 1 JORE KUTI STURE OTTO OPSU OPREK OODI HIS OPINTOHALLINNON TULEVAISUUDEN HAASTEET JA TARPEET -SEMINAARI CSC 25.9.2008 LAURI STIGELL

2 Selvityksen tavoitteet 1.Nykyisten opintohallinnon tietojärjestelmien keskeisten toimintojen yhtäläisyyksien ja erojen kartoittaminen sekä yhteisen ydinosan rajaaminen 2.Saksalaisen HISinOne-järjestelmän soveltuvuuden arvioiminen suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään sekä järjestelmän laadun yleinen arviointi 3.Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opintohallinnon järjestelmien vertailu ProAMK-hankkeen ja valittujen esimerkkitapausten kautta 2

3 Esityksen näkökulmat  Opintohallinnon näkökulma  Miten opintohallinnon tiettyjä prosesseja hallitaan eri korkeakouluissa?  Millä tavoin HISinOne-järjestelmä kykenisi vastaamaan kyseisiin prosesseihin?  Hyödyn näkökulma  Millä edellytyksillä oltaisiin valmiita lähtemään uuden ydinjärjestelmän kehitystyöhön? 3

4 Näkökulmien avaaminen Opintohallinnon näkökulma  Valittujen opintohallinnon prosessien hoitamisen karkea vertailu  Suunnitellun ydinjärjestelmän näkökulma  Opiskelijoiden yhdenvertaisen kohtelemisen näkökulma  HIS ja Suomen opintohallinnon prosessit  Mikä erityisen hyvää?  Mitä puuttuu? Hyödyn näkökulma  Toiminnalliset vaatimukset  Laatuvaatimukset  Taloudelliset vaatimukset 4

5 Opintohallinnon näkökulma  Opinto-oikeus-, (suoritus-) ja tutkintorekisteri Suomeen?  Esimerkkejä prosesseista, joissa toimitaan (lähes) yhteneväisesti  Opiskeluoikeuden vastaanottaminen – ja siitä luopuminen  Lukukausi-ilmoittautuminen  Esimerkkejä prosesseista, joissa toimintatavat eroavat runsaasti  Opetuksen suunnittelu  Hyväksiluku 5

6 Valittujen opintohallinnon prosessien vertailua (1)  Lukukausi-ilmoittautuminen (1/2)  Ensimmäisen vuoden opiskelijat: osassa yliopistoista ylioppilaskunnan jäsenmaksun maksaminen henkilökohtaisella viitteellä kirjaa ilmoittautumisen, osassa käydään henkilökohtaisesti opiskelijapalveluissa maksukuitin kanssa, jossa ilmoittautuminen kirjataan  Muut opiskelijat: ilmoittautuminen web-liittymän kautta ylioppilaskunnan jäsenmaksun maksamisella käytössä tai tulossa käyttöön kaikissa yliopistoissa  Joko suoraan opintotietojärjestelmästä tai omien erillisten sovellusten kautta  Yleisesti pidettiin yliopistoissa esimerkkinä hyvin toimivasta opintohallinnon prosessista 6

7 Valittujen opintohallinnon prosessien vertailua (1)  Lukukausi-ilmoittautuminen (2/2)  Poissaolevaksi ilmoittautuminen  Osassa yliopistoista voi tehdä web-liittymän kautta  Suhtautuminen ensimmäisen vuoden opiskelijoiden oikeuteen ilmoittautua poissaolevaksi vaihtelee  Jos opiskelija laiminlyö ilmoittautumisen, osa yliopistoista tulkitsee tämän läsnäolevaksi ilmoittautumiseksi, osa vastaavasti poissaolevaksi ilmoittautumiseksi  Opiskelijoiden yhdenvertaisen kohtelun vuoksi laintulkinnan tulisi olla samanlainen kaikissa yliopistoissa. 7

8 Valittujen opintohallinnon prosessien vertailua (2)  Opintojen etenemisen seuranta  Opiskelija voi tarkastella kaikissa järjestelmissä opintojen kertymistä ehopsista tai sähköiseltä suoritusotteelta; käytössä myös ominaisuuksia, joiden avulla omaa op-kertymää voi katsoa suhteessa verrokkiryhmään  Kehitteillä ominaisuuksia, joiden avulla opiskelijan opiskeluoikeudelle määritellään ”vanhenemispäivä”  Passiivirekisteri käytössä muutamissa yliopistoissa  Opintojen etenemisen seurantaan kehitetty ominaisuuksia (esim. Etappi)  Osa yliopistoista kirjaa poissaolojen syyt (laissa määritelty opintoaikaa pidentävä syy) reaaliaikaisesti; opiskelijalla todistusvelvollisuus  Osassa yliopistoista opiskelija voi kertoa poissaolosyyn web-liittymässä; yliopistoissa myönnetään, että opintoajan tullessa vastaan, tämän ilmoituksen oikeellisuus tulee tarkistaa  Osassa yliopistoista poissaolon syitä kysytään vasta siinä vaiheessa, jos opintoajat tulevat vastaan  Varsin moni yliopisto suhtautuu seurantaan vastentahtoisesti ja ylipäänsä yhteisiä pelisääntöjä peräänkuulutetaan 8

9 Valittujen opintohallinnon prosessien vertailua (3)  Hyväksilukuprosessi  AHOT-tavoitteet ja käyty keskustelu tiedostettu, mutta ei vielä yleisesti todellisuutta; pääasiassa hyväksytään vain korkeakouluopintoja  Prosessi, jossa käytetään yhteneväisiä käsitteitä, mutta niiden merkityssisällöt vaihtelevat (hyväksilukeminen, korvaaminen, sisällyttäminen…)  Joissain yliopistoissa ns. ”pakettihyväksilukuja”, suurimmassa osassa tarkastellaan opintojakso kerrallaan  Prosessin toteuttamisessa myös suuria eroja  Hyväksyjä vaihtelee vararehtorista yksittäisiin opettajiin, osittain yliopiston koosta riippuen  Yliopistosta riippuen paperi liikkuu tai opiskelija liikkuu  Kirjataan esim. korvattu-merkinnällä tai arvosana, jolla muualla suoritettu  Hyväksilukemisesta tehdyissä valituksissa käsittelijä joissain yliopistoissa sama taho kuin joka päättää hyväksiluvusta  Kansallinen suoritusrekisteri auttaisi hyväksiluvuissa valtavasti 9

10 HIS ja Suomen opintohallinnon prosessit (1)  Hochschul-Informations-System GmbH (HIS)  Voittoa tavoittelematon saksalainen organisaatio, jolla erittäin suuri peitto Saksan korkeakoulujen opintohallinnon tietojärjestelmistä  Kehitystyö uuden HISinOne-järjestelmän rakentamiseksi käynnissä  Tutustuttu organisaatioon, sen nykyisin käytössä oleviin järjestelmämoduuleihin sekä uuden järjestelmän kehittämissuunnitelmiin  Arvioitu järjestelmän käyttökelpoisuutta Suomen tarpeisiin sekä järjestelmän yleistä laatua 10

11 HIS ja Suomen opintohallinnon prosessit (2)  HISinOne-järjestelmä on monipuolinen kokonaisuus ja sillä pystyttäisiin hoitamaan Suomen korkeakoulujen opintohallinnon tarpeet  Tradition ja säännösten vuoksi joitakin eroavaisuuksia suomalaisten ja saksalaisten ratkaisujen välillä  Tentteihin liittyvä sanktiomenettely  Opintojen suunnittelu  Opiskelijapalautejärjestelmä 11

12 HIS ja Suomen opintohallinnon prosessit (3)  Lukukausi-ilmoittautuminen  Tehdään lukukausittain web-liittymästä  Sidottu opiskelumaksun maksamiseen  Opintojen etenemisen seuranta  Järjestelmän kautta pystytään seuraamaan opintojen etenemistä ja määrittämään tarvittaessa opinto- oikeuden päättymispäivä  Hyväksilukeminen  Mahdollisuus käyttää web-palvelua todistusten aitouden tarkistamiseen  Käytännössä organisaatiosta riippuen hoidetaan kasvotusten 12

13 Hyödyn näkökulma 13 Kustannukset Muokattavuus Toiminnallisuus Tekniset ratkaisut

14 Lisäkeskustelua  Oodi-päivä 8.10.  IT-päivät 24.10.  Loppuraportti joulukuussa 2008 14


Lataa ppt "OHA-SELVITYS 2008 1 JORE KUTI STURE OTTO OPSU OPREK OODI HIS OPINTOHALLINNON TULEVAISUUDEN HAASTEET JA TARPEET -SEMINAARI CSC 25.9.2008 LAURI STIGELL."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google