Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ääntämisen opetus Kielikeskuksen ranskan kursseilla Soveltavaa ja monitieteistä fonetiikkaa 1.4. 2016 Suvi Punkkinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ääntämisen opetus Kielikeskuksen ranskan kursseilla Soveltavaa ja monitieteistä fonetiikkaa 1.4. 2016 Suvi Punkkinen."— Esityksen transkriptio:

1 Ääntämisen opetus Kielikeskuksen ranskan kursseilla Soveltavaa ja monitieteistä fonetiikkaa 1.4. 2016 Suvi Punkkinen

2 Michael Byram (2009) kulttuurienväliset viestintäkompetenssit

3 Kompetenssit ranskan näkökulmasta: kielelliset + Pragmaattiset Mielipiteen ilmaisu & argumentointitaidot reagointitavat Puhe, väittely Sosiolingvistiset Kohteliaisuus ja teitittelymuodot, kielen eri rekisterit (tuttavallinen, standardi, ylätyyli), aksentit Extralingvistiset eleet, ilmeet, kehon kieli, nonverbaalinen viestintä

4 Kliseet ja mielikuvat ranskan kielestä Uskaltaako ranskaa edes puhua jos ei äännä täydellisesti? Ranskan ääntäminen on tosi vaikeaa, ei sitä ikinä opi kuitenkaan! Kauniin kuuloinen kieli mutta ne puhuu tosi nopeasti eikä sanoja pysty erottamaan toisistaan Voiko Pariisiin mennä, jos poikaystävä ei puhu ranskaa?

5 Ateliers de prononciation – ranskan ääntämisklinikat Ääntämiseen panostettiin liian vähän muun ohessa, opetus implisiittistä –rakenteet edellä – Toteutus käytännössä: ns. integroitu ääntämisen opettaminen Tapaamiset opettajan kanssa 4-6 hengen ryhmissä, harjoitukset mm. oppikirjan dialogeja, parin ääntämisen kuuntelua (toveriarviointi), lopuksi keskustelua -> opettajan läsnäolo, suorituspaineet ja jännittäminen, toisaalta innostus ja tarve Mukana natiivit kurssiassistentit -> viihtyvät ilman opettajaa Kaksi klinikkaa / kurssi (ennen puoliväliä ja lopussa)

6 Ranskan ääntämiskurssin ensiaskeleet Tausta: tiukat opetuspaketit, ääntämisen opetus usein implisiittistä -> opiskelija oppii ohessa kun kuulee tarpeeksi Ääntämisen ongelmat kommunikaation este Ylemmilläkin tasoilla suuria ongelmia ääntämisessä (fossiloituminen) Vaikuttaa vieraan kielen puhujan kielitaidon arviointiin: hyvä ääntäminen ja ymmärrettävyys on käyntikortti, jonka ensiksi ojentaa kuulijalle (Pekka Lintunen, 2014) Äännelähtöisyys, sopii vasta-alkajalle ja valealkajille sekä kertaajille -> Eksplisiittinen opetus: ääntämissäännöt & toisto & palaute omasta ääntämisestä

7 Pekka Lintunen : Ääntämisen oppiminen ja opettaminen (Kuinka kieltä opitaan, 2014) Tietoisuuden lisääminen Foneettiset merkinnät ja niiden äännevastaavuudet, analyyttiset tehtävät Kognitiivinen taito Behaviorismi toimii yhä Muistijälkien ja tapojen synnyttäminen, esim. drilliharjoitukset, Kuuntele ja toista! Motorinen taito

8 Ääntämisen kaksi tasoa Malliaksentin valinta -> le français standard - ei enää natiivin kaltaisuus Eri aksenttien kuuleminen tärkeää -> sopeutumiskyky Prosodisen tason ymmärtäminen tärkeämpää kuin ajatellaan -> rap, slam Muistijälkien jättäminen Segmentaalinen taso Bottom up Äännetaso foneemit u [y], y [i], eau [o], eu [ø], ou [u] Prosodinen taso Top down Laajemmat yksiköt intonaatio, paino, puherytmi

9 Opiskelijapalaute (2014) Ääntämisklinikat ovat tosi hyödyllisiä Natiivin kanssa kuulee oikeaa ranskaa Kynnys madaltuu kun jo alkeisvaiheessa saa sanotuksi jotakin ja ymmärtääkin ihan hyvin (ekologinen kielenoppiminen) Hyvä fiilis kun saa puhua vapaasti pienryhmissä ranskankielisen kanssa (ilman opettajaa) Aluksi tuntui ihan kauhealta kun ei saanut sanaakaan suusta, ei tiennyt mitä sanoa natiiville Me ei lukiossa opita puhumaan Hyödyllistä mutta vaati paljon keskittymistä, turhautui kun ymmärsi vain lauseen alun

10 Ranskan kielen variaatiot (frankofonia) le français québécois, le français africain ja Ranskan eri aksentit (Etelä- ja Pohjoisranskan erot, esim. nasaalit ja R- äänne) Kielistudioiden aika ohi -> oppimisen varmistaminen ja vapaamuotoinen harjoittelu itsenäisesti tai parin kanssa (älypuhelinten sovellukset, Internet, muiden kurssien oppimateriaalit) -> Jatkossa käänteinen luokkahuoneopetus

11 Se on pehmeää ja soinnillista Miltä ranskan kieli sinusta kuulostaa? https://www.youtube.com/watch?v=s7fqhHzqFPc

12 Prononciation française Ranskan ääntäminen vaatii jäntevää äänielinten käyttöä! Kirjoitus- ja ääntämisasu erkaantuneet toisistaan 1100-luvulta lähtien-> 26 kirjainta, 37 äännettä Ääntämistä opittaessa opitaan myös kirjoittamaan Le français moderne: (VXII siècle) ”la langue de Molière” Ääntämissäännöt paljon selkeämmät kuin englannissa Ei ole olemassa äännettä jota suomalainen ei voisi ääntää! Konsonantit helpohkoja, R-äänne opittavissa Liikkuvat huulet (x-y) Hymyilevä kieli, useimmat vokaalit sijoittuvat eteen

13 Mitä erityispiirteitä ranskan ääntämiseen kuuluu? Nasaalit (3-4) -> uusi, muutoksille altis ilmiö Vokaalit voivat olla suppeita tai avoimia -> e (é, ê, è) ; o ja eu (ö) Aksentit vaikuttavat ääntämiseen Sanojen sidonta ja ketjuttaminen Soinnillisuus – soinnittomuus vaikuttaa sanan merkitykseen: vous - fou belle - pelle désert – dessert -> äänteiden erottelykyvyn parantaminen

14 Aakkoset ja ääntäminen Alphabet français https://www.youtube.com/watch?v=YkFXGlHCn_o Épeler (tavata) votre nom

15 Épeler (tavata) son nom Bonjour, Monsieur/Madame/Mademoiselle! Bonjour,_____________! Vous vous appelez comment? [vuvuzaplecomã] Je m’appelle Markus. Pardon? Comment ?Vous pouvez épeler [vupuveepöle] ? M comme Marcel, A comme Anatole…

16 Kirjainyhdistelmä => 1 äänne Vokaali- yhdistelmät ai [ɛ] ei oi [w ɑ ] oy au [o] eau ui [ɥ] eu [ø] œu ou [u] u = [y] y = [ i ] e =[ə]

17 Lähteet: Byram, M. (2009). Intercultural Competence in Foreign Languages. The Intercultural Speaker and the Pedagogy of Foreign Language Education (pp.321-331). In D. K. Deardorff (Eds.) The SAGE Handbook of Intercultural Competence. Thousand Oaks, CA: SAGE. KOPS (Kielikeskuksen opetussuunnitelma) Lintunen, P. (2014). Ääntämisen oppiminen ja opettaminen. In P. Pietilä & P. Lintunen (Eds). Kuinka kieltä opitaan (pp. 165–187). Punkkinen, S. (2016). Developing intercultural communicative competence together with the course assistants on French language courses (pp.63-74). In Lehtonen & Vaattovaara: Näkökulmia kielenoppimisen ohjaukseen.


Lataa ppt "Ääntämisen opetus Kielikeskuksen ranskan kursseilla Soveltavaa ja monitieteistä fonetiikkaa 1.4. 2016 Suvi Punkkinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google