Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opiskelijatuutorikoulutus. Opintopsykologitoiminta ja opiskeluprosessin tukeminen Opiskelijatuutorikoulutus Opintopsykologi Matleena Korhonen (Sara Miihkinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opiskelijatuutorikoulutus. Opintopsykologitoiminta ja opiskeluprosessin tukeminen Opiskelijatuutorikoulutus Opintopsykologi Matleena Korhonen (Sara Miihkinen."— Esityksen transkriptio:

1 Opiskelijatuutorikoulutus

2 Opintopsykologitoiminta ja opiskeluprosessin tukeminen Opiskelijatuutorikoulutus Opintopsykologi Matleena Korhonen (Sara Miihkinen työvapaalla) Kevät 2016

3 Sisältö 1.Opiskelijatuutorointi osana Oamkin ohjausta 2.Opiskeluprosessin tukeminen ja huolen puheeksi ottaminen 3.Opintopsykologitoiminta osana Oamkin ohjausta

4 1. Opiskelijatuutorointi osana Oamkin ohjauskokonaisuutta

5 OPISKELU- KYKY Opiskelu- ympäristö ja -yhteisö Tarina itsestä opiskelija, oppijana, asiantuntijana Opiskelun toteuttamisen taidot Terveys, elämä, voimavarat Opetus, ohjaus Aikaisemmat kokemukset Asenteet Uskomukset Merkitykset, arvot Tarina itsestä opiskelijana, oppijana, asiantuntijana Fyysinen, psyykkinen tilanne Elintavat Elämän eri osa-alueet Sosiaalinen verkosto Tavoitteet, arvot Elämisen taidot Fyysinen ympäristö, tilat Laitoksen tms. henkilökunnan ilmapiiri Kontaktit opettajiin / henkilökuntaan Opiskelijoiden väliset suhteet, opiskelijayhteisö Opiskelijoiden asenneilmasto Opetusjärjestelyt, tenttiaikataulut, ym. Opetus; opetusmenetelmät, työtavat, tentit Palaute Ohjaus ja neuvonta Opiskelutekniikat Oman toiminnan suunnittelu Ajan- ja projektinhallinta Kyky asettaa sopivia tavoitteita Motivaation rakentaminen Kyky aloittaa toiminta Sinnikkyys, itsekuri Sosiaaliset ja esiintymistaidot

6 Kuvio 1. Oamkin opintojen ohjauskehä (vrt. Watts & Van Esbroeck, 1998: Holistinen opiskelijakeskeinen ohjausmalli)

7 Opiskelijatuutorin tehtävät –Uusien opiskelijoiden ohjaus opiskeluympäristöön ja opintoihin sekä ryhmäyttäminen –Vertaisohjaus – Alkuopastus opiskelijayhteisöön – Käytännön asiat, arki ja vapaa-aika

8 2. Opiskeluprosessin tukeminen ja huolen puheeksi ottaminen

9 Opiskeluprosessin etenemisen tukeminen: Ongelmien ennaltaehkäisy Ryhmäytymisen tukeminen (ja sen esteiden poistaminen/minimointi) Syrjäytymisen esto (  erityisesti 1. vuoden aikana) Sosiaalinen aktivointi Mallittaminen (esim. kuinka toimia sosiaalisissa tilanteissa) Laaja moniammatillinen / sosiaalinen tukiverkosto Yhteisvastuu

10 Huolen puheeksi ottaminen a) Pysähdy miettimään tilannetta ensin itse (tai tuutoritoverin kanssa) Mistä olet huolissasi opiskelijan tilanteessa? Mitä tapahtuu, jos et ota huolta puheeksi? Kuinka suuri huolesi on?

11 Miten suuri huolesi on? 11

12 Huolen puheeksi ottaminen a) Pysähdy miettimään tilannetta ensin itse (tai tuutoritoverin kanssa) Millaisia voimavaroja opiskelijalla on? Miten opiskelija voisi auttaa itseään? Mitä sinä ja Oamkin muut ohjaustahot voisitte tehdä tahoillanne ja/tai yhdessä opiskelijan tilanteen parantamiseksi?

13 Huolen puheeksi ottaminen a) Pysähdy miettimään tilannetta ensin itse (tai tuutoritoverin kanssa) Miten otat huolesi ja yhteistyötoiveesi esille? Sanoita; mieti vaihtoehtoisia tapoja ilmaista huolesi, se miten kerrot voimavaroista ja ehdotat yhteistyötä Ennakoi mitä tapahtuu puheeksi ottamisen tilanteessa. Kuka reagoi ja miten? Ennakoi mihin puheeksi ottaminen johtaa lähitulevaisuudessa?

14 Huolen puheeksi ottaminen: b) Henkilökohtainen keskustelu opiskelijan kanssa Ilmaise huolesi opiskelijan tilanteesta ja hyvinvoinnista sekä havainnot, joihin huoli perustuu Tiedustele voitko auttaa opiskelijaa jotenkin Ohjaa eteenpäin sopivan ohjaustahon luo Luo uskoa, että ongelmat voidaan ratkaista yhdessä Tarvittaessa ilmoitus ongelmasta muille tahoille Tilanteen aktiivinen seuraaminen

15 Huolen puheeksi ottaminen: c) Keskustelun jälkeen Miten tilanne meni? Mitä sovittiin? Miten seurataan?

16 3. Opintopsykologitoiminta osana Oamkin ohjausta

17 Ohjauksen tavoite ja menetelmät –Tukea opiskelijoiden opiskelukykyä –1 – 5 tapaamista, á 45 min. –Tavoitteet asetetaan yhdessä opiskelijalähtöisesti –Menetelminä Keskustelu Harjoitukset Tehtävät ohjaustilanteessa ja kotona –Ohjaussuhde on lyhytkestoinen ja tapaamisvälit 2 - 4 viikkoa, joten asioiden työstämine jatkuu myös tapaamisten välillä (kotitehtävät, harjoitukset…) 17

18 Opintopsykologin ohjaus Opintojen etenemiseen, jaksamiseen ja motivaatioon liittyvät vaikeudet Puutteet opiskelutaidoissa, itseohjautuvuudessa, tavoitteiden asettamisessa ja ajankäytössä Oppimisvaikeudet Sosiaalisten ja vuorovaikutuksellisten taitojen kehittäminen, esimerkiksi esiintymisjännityksen lievittäminen Usein opiskelun vaikeuksia tulee esille siirtymävaiheissa kuten opintojen alussa tai loppuun saattamisessa. Elämäntilanteiden muutokset, ammatilliseen kasvuun liittyvät pohdinnat sekä terveyden ja mielenterveyden haasteet voivat myös vaikuttaa opiskeluun.

19 Mitä opintopsykologinen ohjaus on? 19 Ydin Raja- pinnal- la Opiskelukykyyn liittyvät asiat: opiskelu, oppiminen, motivaatio, stressi, opiskelun jumiutuminen, lykkääminen  Ohjausta, lyhyt interventio Eteen päin ohjaus Elämäntilanteen muutokset Lievä ahdistuneisuus, masentuneisuus tai lievät jännitystilat  Ohjausta, lyhyt interventio, eteenpäin ohjaus Psykiatrista hoitoa vaativat mielenterveyden vaikeudet  MTT, Psykiatrian päivystys, (opiskeluterveysasema) Pidempää psykoterapiaa edellyttävät mielenterveyden vaikeudet  Opiskeluterveysaseman kautta Käynnissä oleva hoitosuhde Toimintakyky vakavasti laskenut tai pitkäaikainen tai toistuva oireilu

20 Opiskelijoiden ilmoittamat yhteydenottosyyt 9/2014 Ahdistus49,9% Motivaatio 47,2% Uupumus39,0% Masennus38,8% Stressi 38,6% Opiskelu 33,7% Itsetunto32,8% Aika 23,9% Jännitys20,0% Ihmissuhde19,0% Parisuhde18,3% Oppiminen 15,7% Muu syy9,2% Riippuvuus4,6% Syöminen3,6% Mielenterveys muu3,1% Päihteet1,7%

21 Uudet ajanvaraukset vuonna 2015 kampuksittain (n=119) –Kotkantie 49,6% –Teuvo Pakkalankatu 24,4% –Kontinkangas 26,1%

22 Uudet ajanvaraukset vuonna 2015 aloitusvuoden mukaan (n=119) –2015 opiskelunsa aloittaneita oli uusista ajanvarauksista 21,8% –2014 aloittaneita oli 31,1% –2013 aloittaneita oli 21,0% –2012 aloittaneita oli 19,3% –2011 tai sitä ennen aloittaneita opiskelijoita oli 6,7% kävijöistä

23 Kävijätilastot 2016

24 Ajanvaraus Sähköpostilla: opintopsykologi@oamk.fiopintopsykologi@oamk.fi Lisätietoja Oivasta  Tietoa opiskelusta  Opiskelijapalvelut  Opintopsykologi www.oamk.fi/opintopsykologi Keskusteluajat: 1-5 kertaa, 45 min/kerta Huom! Peruuttamattomat ajat luetaan käytetyiksi kerroiksi Vastaanotto: Tekniikan yksikköSosiaali- ja terveysalan yksikkö Huone 3388Huone F3100 Kotkantie 1Kiviharjuntie 8 90250 OULU90220 OULU

25 Lähteet Eriksson, E., & Arnkil, T.E. (2012). Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakes, Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus, Oppaita 60. Tampere: Juvenes Print – Tampereen Yliopistopaino Oy. Guttorm, T., Miihkinen, S., Salmela-Aro, K., & Nurmi, J-E. (valmisteilla). Opintopsykologitoiminnan vaikuttavuus. Oulun ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto & Helsingin yliopisto. Oamkin opintojen ohjaussuunnitelma. (2012). Oulun ammattikorkeakoulu.


Lataa ppt "Opiskelijatuutorikoulutus. Opintopsykologitoiminta ja opiskeluprosessin tukeminen Opiskelijatuutorikoulutus Opintopsykologi Matleena Korhonen (Sara Miihkinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google