Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAurora Virtanen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Mitä filosofia on?
2
Viisauden rakastamista Tulee kreikan kielen sanasta Sokrateen luoma Ajattelun, olemassaolon ja elämän perusongelmien ilmaisemiseksi ja ratkaisemiseksi etsitään käsitteitä ja perusteita Kuuluu ihmisyyteen On kaikissa kulttuureissa
3
Mihin filosofiaa tarvitaan? Ihmisen perusluonteeseen kuuluu uteliaisuus, ihmetteleväisyys ja älyllisyys – filosofia luonteenomaista kaikille Opitaan perustelemaan loogisesti ja selkeästi – ei voi tukeutua aina auktoriteetteihin vaan on itsenäisesti otettava kantaa Ajatusmallien tutkimiseen – tullaan tietoisiksi ajattelumme lähtökohdista ja perusteista, itsereflektio Parantaa elämänlaatua – tavoitellaan hyvää, onnellista elämää
4
”On parempi olla kärsivä filosofi kuin tyytyväinen sika.” John Stuart Mill
5
Mitä filosofia on? On itsessään filosofinen ongelma Erimielisyyttä kysymyksistä ja tutkimustavoista Edistyksellisyys hankala liittää filosofiaan Selittää tärkeitä asioita Perustuu pelkästään ajatteluun Menetelmät: kysymysten, vastaväitteiden ja perustelujen esittäminen ja kokeileminen käytännössä
6
Pohtii asioita, jotka jäävät muiden tieteiden ulkopuolelle Keskittyy maailmaan, johon ihminen muodostaa suhteen aistimustensa, ajattelunsa ja asenteidensa kautta
7
Filosofia vs. muut tieteet Mitä aika on? Mitä luvut ovat? Mitä on ykseys? Mitä on moneus? Kuinka voimme tietää että mielemme ulkopuolella on jotakin? Millä perustein sanat tarkoittavat jotakin? Mikä tekee teosta oikean tai väärän? Mitä on kauneus Miten uskonnolliset uskomukset eroavat muista uskomuksista? Mitä tapahtui 1800-lvulla? Mitä ovat lukujen väliset suhteet? Mikä on atomien rakenne? Miten lapset oppivat kielen? Onko oikein korottaa veroja? Mitä suuntausta maalaus edistää? Millainen on uskonnollisten oppien luonne?
8
Ryhmätyöt R1: Antiikin Kreikka R2: Thales R3: Sofistit R4: Sokrates R5: Platon R6: Aristoteles
9
Varhainen filosofia Luonnonfilosofian aika 400 eKr. Kreikassa kaupankäynti ja valloitukset parantaneet taloudellista vaurautta Demokraattinen valtiomuoto edellytti perustelemisen taitoa, sillä päätöksenteko perustui keskusteluun
10
Sofistit Opettivat poliittista uraa suunnitteleville nuorukaisille puhetaitoa ja yleissivistystä Yleisesti kritisoitiin, koska epäiltiin järkyttävän yleistä moraalia Väittelyn voittaminen keinolla millä hyvänsä Sanojen monimielisyyteen perustuvat kielelliset temput ominaisia
11
Sokrates Kiinnostunut poliittisesta keskustelusta, ei kirjoittanut mitään Paheksui rahanahneita sofisteja ja kutsui itseään filosofiksi Vaatimaton: totesi ettei tiedä mitään, mutta etsii tietoa Menetelmä: keskustelu ja kyseleminen, todistelu eli elenkhos Miten saavuttaa hyvä, onnellinen elämä? Jos ihminen tietää mikä on hyvää, hän pyrkii siihen Sai oppilaita Syyte: Ateenan nuorison turmeleminen ja vieraiden jumalien palvonta kuolemantuomio
12
Platon Sokrateen tunnetuin oppilas, joka kirjoitti Dialogit Perusti Ateenaan oman filosofikoulun Akatemian Kunnianhimoiset tavoitteet: tuli selvittää todellisuuden rakenne ja ihmisen mahdollisuudet saada sitä koskeva tieto oppi hyvästä elämästä ja oikeudenmukaisesta valtiosta Valtaosa nykyisten filosofien pohtimista ongelmista esiintyy jo Platonin teoksissa
13
Aristoteles Platonin merkittävin oppilas Ajattelu erosi merkittävästi opettajansa näkemyksistä; ei hyväksynyt mm. ideaoppia vaan aistittava maailma oli ainoa todellinen Pyrki muodostamaan järjestelmällisen filosofisen ja tieteellisen maailmankatsomuksen luokitteli tieteenaloja (teoreettiset tieteet ja käytännölliset tieteet, logiikka ja retoriikka) ja tutki niiden filosofisia perusteita
14
Käsitekartan laatiminen Laadi käsitekartta filosofian aloista ja suuntauksista Käytä mm. seuraavia käsitteitä: Ontologia, metafysiikka, epistemologia, tieto-oppi, etiikka, moraalifilosofia, teoreettinen filosofia, käytännöllinen filosofia, logiikka, mielen filosofia, kielifilosofia, tieteenfilosofia, feministinen filosofia, rationalismi, empirismi, analyyttinen mannermainen
16
Mihin filosofian osa-alueeseen seuraavat kysymykset liittyvät: Onko Finlandia-talo kaunis? Mistä voin tietää, etten ole robotti? Voiko siitä, että Maija on filosofi, päätellä, että kaikki naiset ovat filosofeja? Millainen on hyvä elämä? Voiko ihminen elämässään tehdä omia valintoja? Kenen tulisi huolehtia kansalaisten onnellisuudesta? Olenko hereillä, vai näenkö unta, jossa olen filosofian tunnilla? Mihin osa-alueeseen?
17
Mitä on olemassa? Vastaa kirjallisesti kysymykseen: ”Kuka sinä olet?” tai ”Mikä on tyypillistä juuri sinulle?” Ota pari! Kuvaa pariasi kahdella lauseella: ”Mikä on tyypillistä parillesi?” Vertailtaa miten kuvasitte itseänne ja millaisena toisianne. Vastatkaa sitten kysymykseen: ”Oletko sama henkilö kuin olit 3-vuotiaana?” ja ”Mikä tekee sinusta sinun, jatkuvan itsesi?”
18
Olevaisen luokittelua Olio On tai voi olla olemassa Kuvataan usein substantiivilla Substanssi Itsenäisesti olemassa Olevan perusyksikkö Ominaisuus Määrittää oliota Kuvataan usein adjektiivilla Ei-itsenäinen Ovat substansseissa tai riippuvat niistä, esim. ominaisuus
19
Todellinen On perustavasti olemassa Esim. substanssit Konkreetti ”käsin kosketeltavissa”, aistein havaittava, vuorovaikuttava On ajassa ja tilassa Partikulaari Ei voi olla yhtä aikaa kokonaisena monessa paikassa Yksilöolio, esim. yksittäinen ihminen tai tuoli Näennäinen Olemassaolo vajavaista Näennäiset asiat, illuusiot, fiktiot, kentaurit Abstrakti Ei aistein havaittavissa, ei vuorovaikuta Ei ole ajassa ja tilassa Universaali Voi olla yhtä aikaa kokonaisena monessa paikassa Esim. tasasivuinen kolmio vihreys
20
Objektiivinen Ei riipu kokijasta Kaikilla samanlainen Ulkoinen (ihmiselle) Julkista, yhteisiä asioita Tieto avointa Aineellinen Rakentuu vain aineesta, muuttuva Konkreettinen, esim. kivet pulpetit Esiintymä Konkreettinen; esim. kirjain taululla Abstakti; esim. sanan ”filosofia” ensimmäinen o- kirjain Subjektiivinen Riippuu kokijasta Voi olla eri kokijoille erilainen Sisäinen (ihmiselle) Ilmenevät muille vain välillisesti, esim kipu Ensisijaisesti tietää vain itse Ei-aineellinen Sisältää muuta kuin ainetta, voi olla pysyvä Esim. henget tajunnat käsitteet Tyyppi Yleinen tyyppi, esim. a- kirjain
21
Olevaisen luokittelua Aristoteleen avainkäsite: substanssi Substansseja ovat oliot, jotka voivat olla itsenäisesti olemassa esim. kivi tai kukka, ei juustonreikä Substansseilla on ominaisuuksia, kuten kukka on punainen Substanssilla täytyy olla tiettyjä ominaisuuksia, jotta se voisi olla juuri se olio, joka se on. Esim. ihmisen järki mieleltään sairas ihminen, ei siis ole ihminen
22
Ontologian tavoite Selittää miksi oliot ovat sellaisia kuin ne ovat Selittää mihin niiden samanlaisuudet ja eroavuudet perustuvat Onko yksilöolioilla yhteisiä ominaisuuksia, joihin yläkäsitteet, kuten ”punainen”, ”kova” tai ”lehti”, viittaavat vai ovatko käsitteet vain ihmisten tapoja luokitella todellisuutta?
23
Universaalit ja yleiskäsitteet Voivat olla yhtä aikaa kokonaan monessa paikassa Esim. vihreys, oikeudenmukaisuus, ihmisyys Käsiterealistien mukaan yleiskäsitteet ovat todellisia (Platonin mukaan erillisinä, Aristoteleen mukaan yksilöolioiden lajimuotona) Nominalistien mukaan ne ovat vain nimiä, joilla voidaan luokitella yksilöolioita, mutta jotka eivät todellisuudessa ole olemassa.
24
Aristoteleen ontologia Yksilöoliot (esim. tämä ihminen) ovat perustavia substansseja. Ne koostuvat muodosta ja aineesta. Lajimuoto (=Platonin idea) on toissijainen substanssi muttei ole olemassa erillisenä.
25
Platonin ideaoppi AistimaailmaIdeamaailma
26
Platonin ideaoppi On kahden tason malli Ideoiden maailma; muuttumaton, abstrakti, tiedon kohde Aistimaailma; muuttuva, konkreettinen, luulon ja havainnon kohde Ideat erillisessä maailmassa aistimaailman olit saavat ominaisuutensa (esim. ihmisyys punaisuus) osallistumalla ideoihin, jäljittelemällä niitä
27
Onko tahto vapaa?
28
Vapaus Mitä haluaisit juuri nyt? Miksi haluat haluta sitä? Haluatko haluta sitä? Oletko vapaa? Mitkä tekijät rajoittavat vapauttasi? Missä tilanteessa olet vapaa?
29
Kun itse päätät tehdä jotain ja myös teet sen olet vapaa Onko tämä mahdollista, jos kaikki on ennalta määrättyä? Ei, koska päätöksesi ei ole omasi. (Sinun oli pakko tehdä se.) Onko tämä mahdollista, jos kaikki on sattumaa? Ei, koska maailman täytyy pysyä säännönmukaisena ainakin päätöksestä tekoon, että voisit sen tehdä. (Jos kaikki olisi sattumaa, yrityksesi nostaa kättä voi päätyä siihen, että jalkasi irtoaa )
30
Käsitteitä Determinismi äärimuodossa : Kaikki on määrättyä, mitään ei voi valita Indeterminismi äärimuodossa : mikään ei ole määrättyä eli mihinkään ei voi vaikuttaa Oletus vapaasta tahdosta : voimme valita ja vaikuttaa Edellyttää todellisuuden säännönmukaisuutta ja sen riippuvuutta meistä Fatalismi : Mikään ei ole vallassamme vaan kaikki johtuu kohtalosta
31
Inhimillinen vapaus Voitko valita elämällesi päämäärän tai tavoitteiden joukon? Pitäisikö sinun? Voiko Suomi valita jonkin suuren päämäärän tai tavoitteiden joukon? Pitäisikö sen? Onko ihmiskunnalla jokin päämäärä? Pitäisikö sillä olla? Lisääntyykö vapaus elämässäsi? Mihin ikävuoteen asti? Lisääntyykö vapaus suomalaisessa yhteiskunnassa? Koska? Miten? Lisääntyykö vapaus ihmiskunnan historiassa?
32
Eksistentialismi Ihmisen oleminen edeltää hänen olemustaan Ihminen määrittää itse oman olemuksensa ja tekee itsestään sen, mikä hän on. Siten ihminen on tuomittu vapauteen.
33
Determinismi Säännönmukaisuus Jos maailma on täysin säännönmukainen eikä sisällä mitään ”yllätyksiä”, se on deterministinen. Tällöin sanotaan, että kaikilla asioilla on syynsä ja samoilla syillä on aina samat vaikutukset. Jonkinlainen säännönmukaisuus ja siten jonkinlainen determinismi on välttämätön oletus niin tieteessä kuin arkielämässäkin.
34
Vapaus Ihminen on osa maailmaa, joten maailman säännönmukaisuudesta ei välttämättä seuraa, että ihminen ei voisi vaikuttaa asioihin. On vaikea ymmärtää, miten deterministisessä maailmassa voi olla sijaa vapaudelle. Uskoa, että kaikki on ennalta määrätty eikä ihminen voi vaikuttaa kohtaloonsa, sanotaan fatalismiksi.
35
Mitä tieto on?
36
Tietoa vai ei? Miksi nämä lauseet ovat ongelmallisia? Tiedän, että Suomi on Euroopan pääkaupunki. Tiedän ensi viikon lottorivin. Minun tietokoneeni tietää kaikenlaista.
37
Tiedon täytyy olla a)Uskomus b)Hyvin perusteltu c)Tosi Platonin klassisen tiedon määritelmän mukaan
38
Totuusteorioita Korrespondenssiteoria Koherenssiteoria Pragmaattinen totuusteoria
39
”Joka tietoa lisää, se tuskaa lisää.” Lukekaa kirjan sivuilta 60-61 sarjakuva. Keskustelkaa yllä olevasta väitelauseesta.
40
Korrespondenssiteoria eli vastaavuusteoria Väite on tosi, mikäli se vastaa tosiasioita, eli jos asiat maailmassa ovat kuten väite esittää niiden olevan. Totuus on kielen tai ajattelun sekä maailman välistä vastaavuutta. Aristoteles
41
Koherenssiteoria Väite on tosi, mikäli se on yhtäpitävä muiden tosina pitämiemme uskomukien kanssa, eli jos se ei ole ristiriidassa niiden kanssa. Totuus on väitelauseiden välistä ristiriidattomuutta Descartes, Spinoza
42
Pragmaattinen totuusteoria Väite on tosi, mikäli se toimii tai on käyttökelpoinen tai hyödyllinen, eli sen avulla voi pitkällä aikavälillä toimia menestyksellisesti. Totuus on uskomusjärjestelmän kokonaisuuden toimivuutta. William James
43
Ryhmätehtävä Mikä näistä teorioista on paras? Listatkaa argumentteja jokaisen teorian puolesta ja vastaan.
44
Hiljaista tietoa –ei voi ilmaista väitteinä Polkupyörällä ajaminen Vitsin kertominen niin, että se naurattaa. Oikea-aikainen reagointi jalkapallomatsissa Keskittyminen pääasiaan monimutkaisessa tilanteessa Laulun aloittaminen oikeasta sävelkorkeudesta
45
Miten hankkia tietoa?
46
Mitä voit tietää? Missä maanosassa Laos sijaitsee? Kuinka monta opiskelijaa tässä luokassa on? Kuinka paljon on 61+37?
47
Miten voit tietää? Auktoriteetti Havainto Järki
48
Skeptikon paradoksi Skeptikko väittää, että varmaa tietoa ei ole. Onko tämä väite varma vai ei? Jos se ei ole varma, varmaa tietoa voi olla. Jos se on varma, varmaa tietoa on (ja väite kumoaa itsensä).
49
Rationalismi Järjen avulla voidaan saavuttaa välttämättömiä totuuksia, havainnoimalla vain mahdollisia totuuksia. Tyypillistä tieto-opillinen fundamentalismi: tiedon on perustuttava ehdottoman varmalle perustalle. Aksiomaattinen tiedonihanne: varmoista premisseistä johdetaan tosia päätelmiä. Rene Descartes: cogito, ergo sum. (moniste) Apriori -tietoa
50
Empirismi Inhimillisen tiedon ja toiminnan perusta on tosiseikkoja ja olemassaoloa koskevissa kokemuksissa. Vain havainto voi tuottaa tietoa maailmasta, järjen totuudet eivät koske maailmaa. Tabula rasa: ihmisen tietoisuus on syntymässä tyhjä taulu, johon kokemukset vasta tuottavat sisällön. John Locke George Berkeley: subjektiivinen idealismi, koska olemassaolo on havaituksi tulemista David Hume: skeptinen empirismi (et voi luottaa syy-seuraussuhteisiin)
51
Immanuel Kantin tietoteoria I Kantin lähtökohta: meillä selvästi on tietoa, mutta millä edellytyksillä se on mahdollista? Filosofian kopernikaaninen kumous: kysymys tiedosta muuttuu ulkomaailmaa koskevasta kysymyksestä inhimillisen tiedon ehtojen tutkimiseksi. ”Ratkaisee” empirismin ja rationalismin välisen kiistan vaihtamalla tarkastelun näkökulmaa. ” Käsitteet ilman havaintoja ovat tyhjiä, havainnot ilman käsitteitä ovat sokeita.”
52
Immanuel Kantin tietoteoria II Empiristit ovat väärässä: on olemassa puhtaasti rationaalista tietoa. Rationalistit ovat väärässä: ilman havaintoa emme tietäisi maailmasta mitään. Inhimillisen havainnon muodot (tila ja aika) ja ymmärryksen kategoriat (mm. substanssi, syy- seuraussuhde) määrittävät sen, millaisena maailma meille ilmenee.
53
Realismi ja idealismi Realismiidealismi arkimerkitys”jalat maassa oleminen”, jopa pessimismi Ihanteellisuus, toiveikkuus OntologiaOn olemassa mielestä/kielestä riippumaton todellisuus Todellisuus on mielen/kielen tuote TietoteoriaRiippumattomasta todellisuudesta voidaan saada tietoa. Tiedon kohde on mielen/kielen tuote
54
Tieto-opin harjoitus Jokainen kolli on uroskissa. 13+7=20 Vieruskaverillasi on pää. Etelänavalla on pingviinejä. Platon kirjoitti Valtio-teoksen. 1.Kuinka nämä väitteet perustellaan tai osoitetaan todeksi? 2.Ovatko nämä väitteet varmoja? 3.Ovatko nämä väitteet tietoa?
55
Tapoja asennoitua tietoon Skeptinen asenne Uskotaan, että ei ole mahdollista saada varmaa tietoa Äärimuodossa epäillään kaikkea (mikä johtaa skeptikon paradoksiin) Esimerkki: Tunnin jälkeen skeptikot poistuvat ikkunasta ja ne. Jotka tietävät kumpi on parempi reitti, poistuvat ovesta.
56
Dogmaattinen asenne Uskotaan auktoriteettiin Tieto on itsestäänselvyys Esimerkki: Uskotaan että kaikki, mitä koulussa opetetaan, on totta. Kriittinen asenne Uskotaan, että huolellisella tutkimuksella saadaan tietoa Vaaditaan perusteluja ja arvioidaan tiedon hankinnan keinoja Esimerkki: Tieteellinen realismi uskoo, että tieteen parhaat tulokset ovat likimäärin tosia ja että tieteen edistyessä lähestytään totuutta
57
Löytääkö tiede totuuden?
58
Tieteellisen tiedon ihanteita Objektiivisuus Tieteellinen tieto on tutkijasta riippumatonta Julkisuus Tieteellisen tiedon tulee olla julkista niin tulostensa kuin käytettyjen menetelmien osalta Autonomisuus Tieteellinen tutkimus ei saa riippua tieteen ulkopuolisista tahoista Kriittisyys Tieteellisessä tutkimuksessa on voitava asennoitua kriittisesti kaikkeen aikaisempaan tietoon
59
Itseäänkorjaavuus Tiede korjaa koko ajan sekä tuloksiaan että menetelmiään. Huonoiksi todetut menetelmät ja tulokset hylätään tarvittaessa parempien tieltä. Edistyvyys Tieteellinen tutkimus johtaa uusiin tutkimusongelmiin, uuteen tietoon ja parempaan ennustettavuuteen
60
Tieteellinen realismi ja konstruktivismi Tieteellinen realismi Tieteen tutkimuskohteena on tutkimuksesta riippumaton todellisuus ja teoriat ovat tosia tai epätosia sen mukaan, miten hyvin ne kuvaavat tuota todellisuutta Konstruktivismi Tieteellinen tutkimus rakentaa kohteensa itse lähtökohtaisten oletustensa kautta eli tutkittava maailma ei ole tutkimuksesta riippumaton. Teorioita kutsutaan tosiksi tai epätosiksi sen mukaan miten ne sopivat kulloinkin tieteellisenä pidettyyn kuvaan maailmasta.
61
Pohdi Millaisia ontologisia kantoja nämä näkemykset sisältävät? Millaisia yleisiä tieto-opillisia kantoja ne edustavat? Millä tavalla voisit argumentoida realismin tai konstruktivismin puolesta, entä vastaan?
62
Luonnontieteet ja ihmistieteet Luonnontapahtumilla on syynsä (causes), inhimillisellä toiminnalla on, useimmiten perusteet (reasons) Luonnontieteet pyrkivät selittämään luonnollisia ilmiöitä kausaalisin, materiaalisin periaattein, ihmistieteet pyrkivät ymmärtämään inhimillisiä merkityksiä ja niihin perustuvaa toimintaa ja päätöksentekoa. Luonnontiede katsoo tutkivansa tutkijasta riippumatonta todellisuutta (materian käyttäytyminen), ihmistieteet todellisuutta, jonka osa tutkija itse väistämättä on (merkitysten kokeminen ja käsittely)
63
Tämäkin on ollut tiedettä! Palaminen on kaikissa kappaleissa piilevän flogiston- nimisen aineen kulumista (1700-luvulla kehitetty teoria) Verensiirrot ovat periaatteessa mahdottomia (yleinen tieteellinen näkemys 1800-luvulla) Mantereet eivät liiku (yleinen tieteellinen kanta 1960- luvulla) Nämä käsitykset ovat olleet tiedettä. Miten tämä voi olla mahdollista?
64
Tieteellisiä kiistoja nykypäivänä Ilmastonmuutos on ensisijaisesti ihmisen aikaansaamaa ja se etenee huikeaa vauhtia, pian Golf –virta saattaa kääntyä. Ilmastonmuutos – mikäli sitä on ensinkään, eikä kyse ole vain normaalista vaihtelusta, joka sopii pitkän ajan keskiarvoihin – on täysin luonnollinen ilmiö, johon ihmisen toiminta ei merkittävästi vaikuta.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.