Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Viestintä- ja vuorovaikutustaidot työnhaussa: Työhaastattelu viestintätilanteena Henna-Riikka Ahvenjärvi 044 7906 396

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Viestintä- ja vuorovaikutustaidot työnhaussa: Työhaastattelu viestintätilanteena Henna-Riikka Ahvenjärvi 044 7906 396"— Esityksen transkriptio:

1 Viestintä- ja vuorovaikutustaidot työnhaussa: Työhaastattelu viestintätilanteena Henna-Riikka Ahvenjärvi henna-riikka.ahvenjarvi@takk.fi 044 7906 396 http://www.linkedin.com/in/ahvenjarvi 22.10.2013

2 Samaa mieltä? - eri mieltä? Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkitys riippuu alasta ja työtehtävistä, joihin on hakeutumassa. Työhaastattelussa puhetaito on tärkeämpi kuin kuuntelutaito. Jokainen voi olla vapaasti oma persoonansa työhaastattelussa. Tärkeintä haastattelussa on se, mitä sanoo, ei se, miten sen sanoo. Työhaastattelussa totuutta voi kiertää tai hieman muunnella itselle edullisemmaksi. Sosiaalisten taitojen merkitys riippuu alasta ja työtehtävistä, joihin on hakeutumassa. 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2

3 Viestijäkuva Kuulijat muodostavat kuvan puhujasta hänen viestintätyylinsä perusteella. Myös puhujalla on jonkinlainen kuva siitä, millainen viestijä ja esiintyjä hän on. Viestijäkuva syntyy niiden kokemusten perusteella, joita aikaisemmista viestintätilanteista on saatu. Viestijäkuva vaikuttaa viestintätilanteiden etenemiseen ja onnistumiseen. Vuorovaikutustaidot vaikuttavat siihen, miten yksilö toimii viestii ja esimerkiksi toimii ryhmän jäsenenä. Vuorovaikutustaitoja ovat mm. –kuuntelemisen ja havainnoinnin taidot –argumentointitaidot –taito osoittaa tukea –taito ottaa ja pitää puheenvuoroja –taito jatkaa toisen puheenvuorosta –taito ylläpitää keskustelua 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi3

4 Pohdittavaksi Minkälainen on negatiivinen viestijäkuva ja miten se voi vaikuttaa viestintätilanteisiin? Entä positiivinen? Minkälainen on hyvä vuorovaikutustilanne? Mitkä asiat vaikuttavat ihmisen viestintätyyliin? Minkälaisia ongelmia erilaiset viestintätyylit voivat aiheuttaa? Miten viestinnässä näkyy kohteliaisuus, tahdikkuus, tilannetaju ja asenne? Mitä ovat sosiaaliset taidot? 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi4

5 Mitä tapahtuu jos mokaat? https://www.youtube.com/watch?v=JgcLbQKGGUs

6 Valmistautumista haastatteluun Mikä on tavoitteesi? Minkälaisen vaikutelman haluat antaa itsestäsi? Mitä tiedät yrityksestä etukäteen? Kuka haastattelee? Kenen kanssa käyt haastattelukeskustelun? –TAVOITE –TILANNE (aika, paikka, kesto) –KONTAKTI HAASTATTELIJAAN / HAASTATTELIJOIHIN (sanallinen ja sanaton viestintä) –KOHDENTAMINEN (haastattelija, yritys, juuri tämä työ) Haastattelu on neuvottelutilanne! Miten puhut? Kenelle puhut? Mitä puhut? = esiintymistaito! 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi6

7 Ensivaikutelma Muodostuu sekunneissa pitkälti ulkonäön perusteella Tietoiset ja tiedostamattomat havainnot Mitä ensivaikutelma kertoo sinusta? Kuka olet? ”Oikeansuuntaisen ensivaikutelman muodostaminen on entistä vaikeampaa, koska nykyisin monet perinteiset roolirajat on luvallista ylittää. Harrikalla cruisaileva ja nenärenkaalla koristautunut sydänkirurgi saattaa harrastaa itämaisia kamppailulajeja, pelata netissä roolipelejä ja käydä joogaamassa tai kiikaroimassa kurkien kevätmuuttoa.” – Totti Toivonen, HS 27.4.2008 Ensivaikutelman muuttaminen? 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi7

8 Ilmeet, katse, eleet, liikkeet ja asennot Kasvojen ilmeet ja katse: mielentila, suhtautumistavat, tunteet jne. Ryhti (vaikuttaa myös äänenkäyttöön!) Eleet: täydentäminen, vahvistaminen, asenteiden ilmentäminen, tunnetilat jne. –Mitä asento ja ryhti kertoo mielialasta? –Minkälaisen katsekontaktin otat haastattelijan kanssa? –Missä kädet haastattelun aikana? –Miten istut? –Minkälaista on kokonaisuutena sanaton viestintäsi tilanteessa? 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi8

9 Välimatka, tila, ympäristö ja esineet Julkinen reviiri yli 3,5 m Sosiaalinen reviiri n. 1 – 3,5 m Henkilökohtainen reviiri n. 40 cm – 1 m Intiimivyöhyke n. 15 – 40 cm Kosketusvyöhyke alle 15 cm  tilanne ja keskustelukumppani!  vuorovaikutuksen avoimuus Tilankäyttö, liikkuminen, esineet Vaatteet, korut, kampaukset, tuoksut 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi9

10 Kosketus Positiivinen kosketus Negatiivinen kosketus Miksi koskettaminen on niin merkittävä viestintämuoto? Mitä kädenpuristuksesi kertoo sinusta? Miten kättelet? 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi10

11 Äänellinen ilmaisu Kuuluvuus Tempo, nopeus Korkeus Sävelkulku Sävy Artikulaation selkeys Hengittäminen Myös ääni kertoo puhujasta, esimerkiksi tunnetiloista ja luonteesta! Hyvä ryhti sekä rennot hartia- ja kaulalihakset auttavat ääntä! 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi11

12 Ajan käyttö Puhenopeus Reagointinopeus Hiljaisuuden sietäminen Puhuminen toisen vuoron päälle Ajoissa oleminen, myöhästyminen Miten suhtaudut aikaan? Ajoissa oleminen kertoo tilanteen ja siihen osallistuvien arvostamisesta! Ajankäytön hallinta auttaa pitämään tilanteen omassa hallinnassa! 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi12

13 Osaamisen sanallistaminen ja tuominen esiin Miten kerrot osaamisestasi ja taidoistasi sekä mahdollisesti kehittämiskohteistasi? Mitä hakemuksessasi lukee? Mitä CV / ansioluettelo kertoo sinusta? Miten perustelet ja havainnollistat? Miten vakuutat rekrytoijan? –konkretisoi osaamista ja taitoja > esimerkit työelämästä, aiemmista työtehtävistä, harrastuksista tms. KIELELLISET KEINOT: sanat, ilmaukset, lauseet, kohdentaminen, esimerkit, vertaukset, kysymykset, kielikuvat, käsitteet, toisto, yhteenvedot SANATTOMAT KEINOT: ääni (tauot, nopeus, rytmi, voimakkuus, painotukset), eleet, ilmeet, liikkeet 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi13

14 Vuorovaikutus Sanattomat viestit säätelevät vuorovaikutusta, esimerkiksi puheenvuorojen vaihtumista. Sanattomien viestien avulla ilmaistaan tunteita sekä osoitetaan henkilösuhteita. Sanaton viestintä täydentää sanallista viestintää tai voi jopa korvata sen kokonaan. Sanaton viestintä on usein monimerkityksistä, joten se voidaan tulkita eri tavalla kuin on tarkoitettu. Se voi myös olla ristiriidassa sanallisen viestinnän kanssa. Sanaton viestintä on yleensä luotettavampaa kuin sanallinen viestintä. 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi14

15 Tehokas kuunteleminen Asennoidu avoimesti ja myönteisesti tilanteeseen Näytä puhujalle, että kuuntelet – tue puhujaa sanattoman viestinnän avulla ja tee tarkentavia kysymyksiä tarpeen mukaan Vertaile omia ajatuksiasi puhujan ajatuksiin – ennakoi Hahmota puhujan puheen ydinkohdat ja perustelut – mikä on faktaa, mikä tunnetta? Ole mahdollisimman virkeä Keskity tilanteeseen, tee esimerkiksi muistiinpanoja Siedä erilaisia viestintätyylejä ja tapoja ilmaista asioita Asettaudu tilanteessa niin, että kuulet ja näet puhujan mahdollisimman hyvin Lue tilannetta ja ihmisiä, kaikkea sitä, mitä ei sanota suoraan 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi15

16 Erilaisia viestintäkeinoja Esitä näkemyksesi rauhallisesti ja selkeästi > huomion siirtäminen varsinaiseen asiaan Kiinnitä huomiota sanattomaan viestintään > ystävällinen ja lämmin äänensävy, suora kontakti, toisen arvostaminen elein ja ilmein Esitä kysymyksiä sopivan tilaisuuden tullen tai kun siihen annetaan mahdollisuus > toisten tarpeiden, halujen ja näkemysten sekä mielipiteiden selvittäminen Yritä katsoa asioita toisen osapuolen näkökulmasta ja tuo tämä myös esille, ota huomioon myös toisen tunnetila eli muista, että ymmärtäminen ei ole sama asia kuin samaa mieltä oleminen > yhteistyöhalukkuuden osoittaminen Tarkista, oletko ymmärtänyt oikein, erityisesti jos et ole täysin varma > yhteenvedot, yhteisen ymmärryksen varmistaminen 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi16

17 Erilaisia viestintäkeinoja Mukautumisen avulla voi luoda kontaktin usein helposti > myötäile sanattomasti ja sanallisesti toista eli peilaa MUTTA: älä peilaa negatiivista ilmaisua! –sanaton: äänen sävy, korkeus ja voimakkuus / puheen nopeus, rytmi ja tauotus / hengitysrytmi / ilmeet, eleet, asennot ja liikkeet –sanallinen: huomaa toisen käyttämät avainsanat sekä ilmaukset ja käytä niitä – ota huomioon myös visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen ja loogis- käsitteellinen kieli Mukautua voi myös vuorovaikutuksen tasolla: –tilanteen tai tunnetilan kommentointi –sen huomioiminen, mitä toinen on tehnyt tai sanonut –aidon samanmielisyyden ilmaiseminen –toisen kysymyksen toistaminen 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi17

18 Eriävät/negatiiviset mielipiteet/tilanteet Reagoiminen Älä väitä vastaan > kuuntele, esitä mahdollisimman myönteinen vastakommentti Sano, jos olet samaa mieltä tai kiinnostunut Puhu samaa kieltä Hallitse tunteesi Havainnoi tunnetiloja Erota asiat ja ihmiset Osoita kuuntelevasi Muista sanaton viestintä Esittäminen Älä intä tai väitä > esitä ajatuksesi vaihtoehtoina Perustele Osoita ymmärtäväsi toisen kanta Osoita arvostusta Ilmaise asiallisesti/mahdollisimman neutraalisti Keskity tavoitteisiin Muista sanaton viestintä 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi18

19 Vinkkejä haastattelukeskusteluun Anna toisen puhua loppuun ja kuuntele aktiivisesti. Osoita erityisesti sanattoman viestinnän avulla olevasi vahvasti läsnä tilanteessa. Kertaa kysymys tai toista se, jos haluat varmistua, ymmärsitkö kysymyksen oikein tai tarvitset hetken miettimisaikaa. Vastaa siihen, mitä kysytään, ja perustele vastauksesi mahdollisimman hyvin. Ole ymmärrettävä ja puhu selkeästi sekä havainnollisesti. Ei tyhjää sanahelinää! Esitä vastauksesi niin sanattomasti kuin sanallisesti vakuuttavasti. Jos sinulta kysytään jotain negatiivista tai erityisen haastavaa, älä reagoi negatiivisesti sanallisesti tai sanattomasti. Anna ryhmähaastattelussa muiden osallistujien kaikissa tilanteissa säilyttää kasvonsa, älä nolaa ketään tarkoituksellisesti. 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi19

20 Ideoita muistilistaan… tee oma muistilistasi! Muista koko ajan tavoitteesi. Mieti, mistä olet valmis tekemään kompromisseja ja mistä et. Tarkista, mitä työpaikkailmoituksessa edellytetään. Miten vastaat osaamisedellytyksiin? Mieti, miten tuot juuri tämän osaamisesi varmasti esiin. Jos työpaikasta voi kysyä lisätietoja, niin mitä voisit kysyä? Kenelle lähetät hakemuksen ja CV:n / ansioluettelon ja missä muodossa? Kuka sinua haastattelee? Tai ketkä? (Tiedätkö etukäteen?) Valmistaudu haastattelutilanteeseen ja tyypillisiin kysymyksiin. Entä mitä teet, jos tilanne yllättää? Miten reagoit? Miten kerrot osaamisestasi haastattelussa? Minkälaisia esimerkkejä sinulla on aiemmista työtehtävistä, työelämästä tai harrastuksista osaamisestasi ja taidoistasi? Entä mikä olisi myönteinen kehittämiskohde? Mieti, miten toimit, jos et ymmärrä kysymystä tai et ole varma, mitä kysymyksellä tarkoitetaan. Pohdi, miten osoitat olevasi läsnä ja kuuntelevasi aktiivisesti läpi koko haastattelutilanteen. Jos sinua jännittää, mieti, miten voit lieventää jännitystä ennen haastattelua ja haastattelutilanteessa. Jos pyydetään palkkatoivetta tai kysymys palkasta nousee esiin haastattelussa, niin varaudu selvittämällä kyseisen alan ja/tai työn palkkaustietoja – esitä mahdollisimman realistinen palkkatoive! 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi20

21 Itsearviointia haastattelun jälkeen Miten tilanne eteni? Miten vastasin kysymyksiin? Miten vuorovaikutus toimi haastattelijan / haastattelijoiden kanssa? Minkälainen tunne minulle jäi tilanteesta? Miksi? Mikä meni hyvin, onnistui? Miksi? Mitä tekisin ehkä seuraavalla kerralla toisin? Miksi? Onko hakemustekstini ollut toimiva? Onko CV / ansioluettelo ollut asianmukainen? 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi21

22 Muista myönteisen viestinnän voima!

23 Lähdemateriaalia Nonverbaalisen viestinnän koodeja. Jyväskylän yliopisto, Kielikeskus. http://kielikompassi.jyu.fi/puheviestinta/tietomajakka/maja_perusteita_maarittely_koodit.shtmlhttp://kielikompassi.jyu.fi/puheviestinta/tietomajakka/maja_perusteita_maarittely_koodit.shtml 28.9.2013 Toivonen, Totti: Ensivaikutelma on hyvä valehtelija. HS 27.4.2008. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ensivaikutelma+on+hyv%C3%A4+valehtelija/1135235924185 28.9.2013 http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ensivaikutelma+on+hyv%C3%A4+valehtelija/1135235924185 28.9.2013 Kallio, Hilkka (2006): POINT. Tehoa ja taitoa työelämän esiintymistilanteisiin. Inforviestintä. Nieminen, Marjut (2009): Esiinny eduksesi – Convince Your Audience. WSOYpro, Helsinki. Puheviestinnän perusteita. Jyväskylän yliopisto, Kielikeskus. http://kielikompassi.jyu.fi/puheviestinta/tietomajakka/maja_perusteita.shtml 28.9.2013http://kielikompassi.jyu.fi/puheviestinta/tietomajakka/maja_perusteita.shtml Routarinne, Simo (2007): Valta ja vuorovaikutus. Statusilmaisun perusteet. Tammi. Stuart, Cristina (2001): Viesti tehokkaasti, esiinny vakuuttavasti. WSOY, Helsinki. Valonen, Helena (2004): Puhu ja esiinny luontevasti. Ajatus Kirjat, Gummerus. Kielikompassi: Puheviestintä – neuvottelutaidot. http://kielikompassi.jyu.fi/puheviestinta/tietomajakka/maja_viestintaryhmassa_neuvottelutaidot.shtml 6.11.20113 http://kielikompassi.jyu.fi/puheviestinta/tietomajakka/maja_viestintaryhmassa_neuvottelutaidot.shtml Kylänpää, Esa – Piirainen, Eeva – Äikäs-Inha Leena (1998): Suullinen yhteisöviestintä. MacLaserOy, Tampere. Huhtinen, Pirkko (2002): Näkökulmia neuvotteluihin ja palavereihin. Puheviestintä Oy. Huhtinen, Pirkko (2002): Neuvottelijan vuorovaikutustaidot. Puheviestintä Oy. Kansanen, Anneli (2002): Neuvottelu- ja kokoustaito. WSOY, Helsinki. 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi23

24 Työnhakuprosessiin liittyviä nettilinkkejä JungleCareer: Työhaastattelu http://www.junglecareer.fi/Artikkeleita/tyohaastatteluhttp://www.junglecareer.fi/Artikkeleita/tyohaastattelu Aarresaari: Haastattelusimulaatio http://www.aarresaari.net/simulaatio.htmhttp://www.aarresaari.net/simulaatio.htm Urapeili: Persoonallisuustesti https://gitp.feedbackdialog.com/a?kw=generated1244808358138&rk=Ne39981105711 https://gitp.feedbackdialog.com/a?kw=generated1244808358138&rk=Ne39981105711 15 vinkkiä työnhakuun http://tyopaikat.oikotie.fi/tyontekijalle/artikkelithttp://tyopaikat.oikotie.fi/tyontekijalle/artikkelit Oikotien palkkalaskuri http://tyopaikat.oikotie.fi/tyontekijalle/palkkalaskurihttp://tyopaikat.oikotie.fi/tyontekijalle/palkkalaskuri Palkkalaskuri.fi http://www.palkkalaskuri.fi/mainhttp://www.palkkalaskuri.fi/main Palkkavertailu http://www.palkkavertailu.com/http://www.palkkavertailu.com/ Finlex: Työehtosopimukset http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto/http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto/ Vinkkejä työhaastatteluun https://www.youtube.com/watch?v=ypzv90cQqg0https://www.youtube.com/watch?v=ypzv90cQqg0 Työnhakuvinkkejä rekrytointikonsulteilta https://www.youtube.com/watch?v=38eMkw7zcPMhttps://www.youtube.com/watch?v=38eMkw7zcPM 22.10.2013TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi24


Lataa ppt "Viestintä- ja vuorovaikutustaidot työnhaussa: Työhaastattelu viestintätilanteena Henna-Riikka Ahvenjärvi 044 7906 396"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google