Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Maatilan ympäristöasiat - luvanvaraisuus - nitraatti - jätehuolto https://www.youtube.com/watch?feature =player_detailpage&v=FXvjO-6L3gs Lakimies Marko.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Maatilan ympäristöasiat - luvanvaraisuus - nitraatti - jätehuolto https://www.youtube.com/watch?feature =player_detailpage&v=FXvjO-6L3gs Lakimies Marko."— Esityksen transkriptio:

1 Maatilan ympäristöasiat - luvanvaraisuus - nitraatti - jätehuolto https://www.youtube.com/watch?feature =player_detailpage&v=FXvjO-6L3gs Lakimies Marko Nurmikolu

2 Toimeenpanohanke (1. vaiheen) Uudistuksen aikataulu ja tavoitteet Teollisuuspäästödirektiivi Lain rakenne ja perustuslakikysymykset Luonnonarvot Valvonnan maksullisuus Lupamenettelyt sujuvammiksi Eri ympäristölakien suhteet selkeämmiksi: käytännössä MAL ja YSL Eräiden eläinsuojien luvanvaraisuuden muutos Lupamenettelyt sujuvammiksi Luvanvaraisuuksien arviointi, rekisteröintimenettelyn laajentaminen, lupaviranomaisten toimivalta Eläinsuojien luvanvaraisuuden muutos ja rekisteröinti 2011 2013 2012 2014 VALMISTELUESISELVITYKSET EDUSKUNTA 1. VAIHE HE 214/2013 sk 527/2014 YSL voimaan 1.9.2014 HE 214/2013 sk 527/2014 YSL voimaan 1.9.2014 ? Uusi YSA voimaan 10.9.2014 Uusi YSA voimaan 10.9.2014 2015 YSL 2. vaihe 257/2014 ja YSA Voimaan 1.5.2015 YSL 2. vaihe 257/2014 ja YSA Voimaan 1.5.2015 YSL 3. vaihe asetettu 16.1.2015

3 1 ja 2 Luku Yleiset, velvollisuudet ja periaatteet Käytettävä parasta käyttökelpoista tekniikkaa (BAT) Energiankäytön oltava tehokasta Tarkkailuvelvollisuus ja tietojen toimittaminen viranomaisille Riittävän asiantuntemuksen vaatimus Ei saa vaikeuttaa alueen kaavan mukaista käyttöä Ennaltavarautumisvelvollisuus (varautumissuunnitelma ja harjoittelu) Kemikaalien käsittelyyn liittyvät huolehtimis- ja valvontavelvollisuudet Lain soveltamisala ei muutu: ympäristön pilaantuminen, jätteen käsittely Periaatteita muutettu osittain velvollisuuksiksi ja sanamuotoja tarkistettu Luvun säännösten luonne on edelleen yleinen Velvollisuudet koskevat luvanvaraisia ja rekisteröitäviä toimintoja

4 3 Luku Viranomaiset ja niiden tehtävät ELY = valtion valvontaviranomainen AVI = valtion ympäristölupaviranomainen Pysyy: kunnan ympäristönsuojeluviranomainen - sekä lupa- että valvontatehtävät Tuki YM ohjaa, seuraa ja kehittää

5 Ympäristölupien sääntely ei muutu juurikaan Lähes samat toiminnat kuin ennenkin luvanvaraisia Lupamenettely sähköistyy pikku hiljaa, AVIlla sähköisempää kuin kunnilla Kunnat: Hakemuskuulutukset vietävä nettiin (44 §) Kunnat: Mahdollisuuksien mukaan muitakin tietoja, kuten lupapäätös, nettiin (85 §) Hakemuksen täydentämisestä oma säännös (40 §) Lupaharkinnassa maakunta- tai yleiskaava paremmin huomioon (12 §) Valituskirjelmät suoraan Vaasaan (190 §) Ei suuria muutoksia, mutta luvanvaraisuusluetteloiden toimintojen paikanvaihdokset ja sanamuotojen viilaukset katsottava huolella läpi – YSL:n liite 1 ja YSA 1-2 §

6 Valvontamaksut Mikä on maksullista? (205 §) 1) Ohjelmapohjaiset Valvontaohjelmassa nimetty luvanvaraisen / rekisteröitävän toiminnan määräaikaistarkastus / muu valvontatoimenpide 2 ) Rikkomuspohjaiset Tarkastus hallintopakkomääräyksen ( 175,176 §) tai keskeytyksen (181 §) noudattamisen valvomiseksi Valvontaohjelma = luvanvaraisten ja rekisteröitävien toimintojen määräaikaistarkistuksista ja niiden muusta säännöllisestä valvonnasta tehty ohjelma. Valvontaohjelmassa on tiedot ohjelmakauden valvontakohteista ja valvontatoimista. Mikroyrityksen maksuhelpotus (206 §, myös YSA tärkeä) Em. valvontamaksujen on oltava kohtuulliset ottaen huomioon toiminnan laajuus ja luonne. Uusi homma: valvojan kysyttävä yritykseltä sen kokoa (valvoja ei pyydä papereita vaan lähtökohtaisesti uskoo ilmoitusta) Mikroyritys= Henkilö tai yhteisö, jonka henkilöstömäärä ja talous ovat riittävän pieniä. Henkilöstömäärä: alle 10 työntekijä (kokoaikaisuus) + JOS EM. EDELLYTYS TÄYTTYY TSEKATAAN TALOUDELLINEN EDELLYTYS: JOKO tase TAI liikevaihto max. 2 milj. euroa (HUOM! toinen saa olla yli!) Mikroyritys= Henkilö tai yhteisö, jonka henkilöstömäärä ja talous ovat riittävän pieniä. Henkilöstömäärä: alle 10 työntekijä (kokoaikaisuus) + JOS EM. EDELLYTYS TÄYTTYY TSEKATAAN TALOUDELLINEN EDELLYTYS: JOKO tase TAI liikevaihto max. 2 milj. euroa (HUOM! toinen saa olla yli!)

7 YSL:n HE II, voimaan 1.5.2015 Maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain samaa hanketta koskevat erilliset lupamenettelyt yhdistetään Ympäristölupamääräysten tarkistamismenettely kumotaan Ympäristöluvanvaraiseen toimintaan liittyvään olennaisen muutoksen käsittelyyn käytettävään lupamenettelyyn muutoksia ja kaikki vaiheet käsittävä lupamenettely rajataan aikaisempaa suppeampaan joukkoon laitosten muutostilanteita Eläinsuojien ja turkistarhojen ympäristöluvanvaraisuuden kynnysarvoihin muutoksia samoin kuin tilanteisiin, joissa eläinsuojassa ei ole yhtä selkeää päätuotantosuuntaa tai on eri- ikäistä karjaa tai turkiseläimiä

8 Eläinsuojien uudet lupa- ja toimivalta-rajat (YSL liite 1, YSA) a)Eläinsuoja »Lypsylehmät 50(30) – 150 (75) »Lihanaudat 100 (80) – 300 (200) »Emakot 100 (60) – 300 (250) »Lihasiat 250 (210) - 1 200 (1 000) »Munituskanat 4 000 (2 700) - 30 000 »Broilerit 10 000 - 40 000 »Vuohet ja uuhet 250 (160) – »Hevoset ja ponit 60 - b)Turkistarha »siitosnaarasminkki tai –hilleri 500 (250) - 2 800 (2 000) »siitosnaaraskettu tai -supi250 (50) – 1 400 (600)

9 Eläinsuojien uudet lupa- ja toimivalta- rajat sekä eläinyksikkökertoimet c.Muun kuin a) tai b) kohdassa mainitun eläinlajin eläinsuoja tai turkistarha, jonka eläinyksikkö- määrä liitteen 3 taulukon 1 eläinyksikkö- kertoimilla laskettuna on vähintään 250

10 29 § Luvanvaraisen toiminnan olennainen muuttaminen (1.5.) Muutos luvan muuttamista koskevaan hallintomenettelyyn. Hakemuksessa on esitettävä normaalin lupamenettelyn mukaisista tiedoista ja selvityksistä vain ne, jotka koskevat toiminnan muutosta ja sen ympäristövaikutuksia. Lisää harkintavaltaa lupaviranomaiselle päätettäessä tarvittavista lausunnoista, päätöksestä tiedottamisesta ja päätöksen julkaisemisesta Tarkoituksena on keventää ja siten nopeuttaa lupamenettelyä sekä ohjata entistä suurempi osa käsittelystä nykyistä suppeampaan menettelyyn. Jos toiminnan muutos on olennaista vähäisempi, lupaa ei tarvita. Pienimmistä toiminnan muutoksista tehdään ilmoitus 170 §:n mukaisesti.

11 89 §. Luvan muuttaminen (1.5.) Valvontaviranomaisen tulee seurata osana säännöllistä ja muuta valvontaa luvan muuttamisen perusteiden olemassaoloa eli muun muassa toiminnan aiheuttamaa pilaantumisen vaaraa, toiminnan mahdollisesti aiheuttamaa lain 16—18 §:ssä säädetyn kiellon vastaisuutta sekä toiminnan ulkopuolisten olojen aiheuttamaa muutostarvetta sekä luvan myöntämisen jälkeen asetettuja uusia vaatimuksia. Jos esiintyy tilanteita, joissa valvontaviranomaisen perustellun arvion mukaan lupaa on syytä muuttaa, valvontaviranomaisen on tehtävä aloite lupaviranomaiselle luvan muuttamista varten. Vireillepano-oikeus on myös yleistä etua valvova viranomaisella, haitankärsijällä ja 186 §:ssä tarkoitetulla rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä.

12 Jos luvan muuttaminen tulee vireille muun kuin toiminnanharjoittajan aloitteesta, lupaviranomaisen on ennen asian ratkaisemista kuultava toiminnanharjoittajaa ja esitettävä tälle yksilöity pyyntö toimittaa luvan muuttamisen perusteen ja tarpeen arvioimiseksi tarpeelliset selvitykset. Lupaviranomaisen tehtävä on arvioida toiminnanharjoittajalta saadut selvitykset, hankkia muut tarvittavat lisäselvitykset ja harkita tämän perusteella luvan muuttamisen tarvetta ja päättää asiasta. Jos lupaviranomainen harkinnassaan päätyy siihen, että luvan muuttamiselle ei ole pykälässä säädettyä edellytystä, sen on hylättävä hakemus ja jätettävä muuttamatta lupaa.

13 MAA + YSL Keskeiset esitykset Maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain samaa hanketta koskevat lupamenettelyt yhdistettäisiin siten, että lupamenettelyssä noudatettaisiin ympäristönsuojelulain menettelysäännöksiä

14 Nitraattiasetus

15 2 § soveltaminen Sovelletaan lannan sekä lannoitevalmistelain (539/2006) ja sen nojalla annettujen säännösten mukaisten lannoitevalmisteiden, ei kuitenkaan kalkitusaineiden, käyttöön, varastointiin ja levittämiseen Lisäksi asetusta sovelletaan muihin maatilalla syntyviin lannoitteena sellaisenaan tai käsiteltyinä käytettäviin orgaanisiin sivujakeisiin. Orgaanisilla sivujakeilla tarkoitetaan maatilamittakaavassa syntyneitä muita orgaanisia jakeita, jotka eivät ole lannoitevalmistelain nojalla hyväksyttyjä lannoitteita. Sivujakeille ei ole olemassa hyväksymismenettelyä. Asetuksen mukaan orgaanisia sivujakeita ovat säilörehun puristeneste ja jaloittelualueilta kerätyt valumavedet. (huom. etäisyysvaatimukset) Asetusta ei sovelleta vanhoihin heinäpaaleihin, sipulinkuoriin, naatteihin tai muihin kasviperäisiin jätteisiin. Niistä on kuitenkin huolehdittava niin, ettei niistä aiheudu ympäristön pilaantumista.

16 Lannan varastointi, 5 § Tilalla, jolla kertyy lantaa tuotantoeläinten pidosta, tulee olla vähintään 12 kk lantamäärälle osoitettu lantala Tilavuudessa voidaan ottaa vähentävästi huomioon: Yhteislantalat (sopimus) Pihattojen kuivikepohjat Samana laidunkautena laitumelle jäävä lanta (naudat max 4 kk; ympärivuoden ulkona kasvatettavat lajit, lampaat, vuodet, hevoset ym. tosiasiallinen laidunkausi) Lannan luovutus sitä hyödyntävälle (YSL 27 §lupa) tai toiselle tilalle varastoitavaksi lantalassa Jos varastoitavaa kuivalantaa (kerrallaan) max 25 m³/v Riittää tiivis siirtolava tai vastaava Katos tai peite Myös tilalla, joka ottaa vastaan ja varastoi lantaa, tulee olla lantala Mitoitus vastaanotettavan määrän mukaan Ei tarvita, jos säilytys pellolla max 4 vk ja ka-pitoisuus väh. 30 % Näillä tiloilla myös aumavarastointi mahdollinen (6 §)

17 Pitääkö kaikilla tiloilla olla lantala? Kaikilla eläintiloilla, joilla kertyy lantaa vuodessa yli 25 m 3, on oltava vähintään 12 kk:n aikana kertyvälle lannalle varastointitila eli lantala. Sitä vähäisemmät lantamäärät on varastoitava tiiviillä siirtolavalla tai muulla vastaavalla alustalla siten, ettei valumia ympäristöön pääse tapahtumaan. Lannan varastointitilat = vesitiiveys. Esim. betoniset – tulee täyttää MMM rakentamismääräykset ja –ohjeet. Lantalaan, joka on otettu käyttöön tai jota koskeva ympäristö- tai rakennuslupahakemus on vireillä tämän asetuksen voimaan tullessa (1.5.2015), sovelletaan tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä lantaloiden vähimmäistilavuuksista. Uusia lantamääriä sovelletaan kuitenkin heti kaikkiin eläimiin. Pitääkö myös ulkona vuoden ympäri kasvatettavilla naudoilla olla lantala? Pitää olla. Lantala voi kuitenkin olla 12 kk määrättyä pienempi eli siinä voidaan vähentävästi huomioida laidunkauden pituus, joka voi näillä eläimillä olla enemmän kuin 4 kk. Ulkotarhoista, erityisesti ruokinta- ja juottopaikoilta, sekä alueilta, joilla eläimet yleisesti viihtyvät, on pyrittävä säännöllisesti poistamaan lanta, joka on, mikäli sitä ei voida suoraan hyödyntää lannoitteena, varastoitava erikseen lantalassa.

18 Uudet lantalatilavuudet

19 Pakkaamattomien orgaanisten lannoitevalmisteiden varastointi Tilalla, joka vastaanottaa ja varastoi orgaanista lannoitevalmistetta, tulee olla vastaanotettavan määrän mukaan mitoitettu vesitiivis varastointitila »Jos kuiva-ainepitoisuus vähintään 30 % voidaan varastoida aumassa pellolla Varastointi ei ole enää kielletty marraskuun alusta tammikuun loppuun Ei pohjavesialueella tai tulvanalaisella alueella Perustettava kantavalle pellolle, tietyt etäisyydet vesiin (100 m vesistö, valtaoja tai talousvesikaivo, 5 m oja) Talvella tekopaikalta poistettava lumi Auman pohjalle vähintään 20 cm nestettä sitova kerros, esim. turvetta, olkisilppua Peitettävä tiiviillä peitteellä Yhteen aumaan sijoitettava vähintään yhden hehtaarin alalle ja enintään koko lohkolle levitettävä määrä (muuttunut) Levitettävä auman perustamisvuonna (muuttunut) Samaan paikkaan saa sijoittaa uuden auman kahden välivuoden jälkeen Koskee myös tilalle vastaanotettavaa kuivalantaa, jonka ka on vähintään 30 %

20 Patterointi, kuivalannan varastointi poikkeustilanteessa Tilalla, jolla kertyy kuivalantaa tuotantoeläinten pidosta, voidaan kuivalantaa varastoida myös aumassa, jos: »Kuiva-ainepitoisuus vähintään 30 % »Aumaukselle työtekninen tai hygieeninen syy Työtekninen: kelirikko, lantalalaitteiden rikkoutuminen tms. Hygieeninen: lannan sisältämä taudinaiheuttaja, kuten salmonella Mikäli kyseessä eläintauti (zoonoosi), menetellään eläinlääkärin ohjeen mukaan, harvinaisempi tapaus Aumauksen edellytykset kuten pakkaamattomien orgaanisten lannoitevalmisteiden varastoinnissa

21 Lannoitteiden käyttö Lannoitteet levitettävä pellolle siten, että valumia vesiin ei tapahdu eikä pohjamaan tiivistymisvaaraa ole. Ei saa levittää lumipeitteiseen tai routaantuneeseen eikä veden kyllästämään maahan. Lanta ja orgaaniset lannoitevalmisteet muokattava maahan aina 24 h kuluessa »Lukuun ottamatta kasvustoa, johon sallittu letku- ja hajalevitys »Kasvipeitteisenä talven yli pidettäville peltolohkoille levitys kuitenkin 15.9 jälkeen vain sijoittamalla (ellei kyseessä syksyllä kylvettävän kasvin kylvöä edeltävä lannan levitys) »Levitys kielletty 5 m lähempänä vesistöä »Levitys kielletty vähintään 15% kaltevilla peltolohkon osilla Lannoituksessa huomioon Keskimääräinen satotaso Viljelyvyöhyke Kasvinvuorotus Maalaji (vrt. ympäristökorvaus multavuus)

22 Lannoitteiden käyttö Levitys pellolle kielletty 1.11. - 31.3. Voidaan kuitenkin poiketa 30.11 asti tilanteissa, joissa lantaa ei ole voitu hyödyntää lannoitteena pellolla kasvukauden aikana poikkeuksellisen sääolosuhteen vuoksi. »Poikkeuksellisena sääolosuhteena pidetään tilannetta, jossa pitkään jatkuneiden runsaiden sateiden ja vähäisen haihdunnan vuoksi pellon märkyys on estänyt lannan syyslevityksen viimeistään lokakuussa. Kielletty 5 m lähempänä vesistöä. 5 m < vyöhykkeellä vesistöstä lannan ja orgaanisten lannoitevalmisteiden pintalevitys on kielletty, ellei peltoa muokata 1 vrk kuluessa levityksestä. Eivät estä kotieläinten laiduntamista kyseisillä alueilla. Peltolohkon osilla, joiden kaltevuus on vähintään 15 prosenttia, lietelannan, virtsan ja nestemäisten orgaanisten lannoitevalmisteiden levittäminen muulla tavoin kuin sijoittamalla on aina kielletty. Kalteville peltolohkon osille levitettävät muut lannat ja orgaaniset lannoitevalmisteet on muokattava maahan kahdentoista tunnin sisällä levityksestä.

23 Typpilannoitemäärät, 11 § Lannassa ja org. lannoitevalmisteissa vuosittain max 170 kg/ha Liukoisen typen enimmäismääriin sisältyy Epäorgaaniset lannoitteet Eläinten lanta, myös laiduntaessa syntyvä Orgaaniset lannoitevalmisteet Laitumelle jäävän lannan sisältämä typpi otettu huomioon liukoisen N:n enimmäismäärissä (-40 kg/ha) Jos N-liuk yli 150 kg/ha vuodessa, määrä on jaettava väh. 2 erään, levittäminen välinen aika väh. 2 viikkoa 1.9. alkaen lannassa ja org. lannoitevalmisteissa N-liuk max 35 kg/ha Syksyllä levitetty liukoinen N 100 % huomioon keväällä Syysrypsin ja -rapsin lannoitus ennen 1.9. ei ole syyslannoitusta

24 Lanta-analyysi ja kirjanpitovelvollisuus, 12 § Lanta-analyysi 5 v. välein Liukoinen typpi Kokonaistyppi Kokonaisfosfori Lannoitus joko lanta-analyysin tai taulukkoarvojen perusteella Lanta-analyysin tiedot ja orgaanisten lannoitevalmisteiden tuoteselosteet säilytettävä ja esitettävä pyydettäessä valvontaviranomaiselle Lannoituksesta pidettävä vuosittain kirjaa ja pyydettäessä toimitettava tiedot valvontaviranomaiselle Kirjanpidon tulee sisältää Lannoitukseen käytetyn lannan, org. lannoitevalmisteiden ja N- lannoitteiden määrä sekä niiden sisältämä liukoinen typpi ja kokonaistyppi Satotasot Ajankohdat, jolloin lantaa tai orgaanisia lannoitevalmisteita levitetty pellolle

25 Miten orgaanisen lannoitevalmisteen ja kuivalannan vähintään 30 % kuiva-ainepitoisuus määritellään? Lannoitevalmisteeksi hyväksytyn lannoitteen kuiva-ainepitoisuus ilmenee viimeisestä/erää koskevasta tuoteselostuksesta. Kuivalannan kuiva- ainepitoisuuden määrittely perustuu lähinnä aistinvaraisesti ja havainnollisesti tilatasolla tehtävään testiin. Eli puristamalla lannasta ei pitäisi tippua pisaraakaan nestettä. Kuiva-ainepitoisuuden määrittämisessä voidaan käyttää myös erillistä kosteusmittaria, esimerkiksi mitä rehun kosteuden mittaamiseen käytetään. Määritys on tehtävä vuosittain jokaisesta aumattavasta erästä. Pitääkö jälkikypsytysauma aina peittää? Pitää. Peitteen ei kuitenkaan tarvitse olla tiivis. Se voi olla esim. kompostihuopaa, turvetta tai olkisilppua.

26 Kysymyksiä/vastauksia Voiko kahden hevosen pihaton perustaa maapohjalle? Tarvitseeko lantalaakaan rakentaa, jos lantaa syntyy alle 25 m 3 /vuodessa? Ei voi. Eläinsuojan muista pohjarakenteista ei ole nitraattiasetuksessa erikseen säädetty, mutta eläinsuojan sisällä sijaitsevien lantakourujen ja muiden lannan johtamiseen tarkoitettujen rakenteiden tulee olla vesitiiviitä. Mitä tarkoitetaan peltolohkon osalla? Kuka määrittelee kaltevuuden? Peltolohkon osalla tarkoitettaisiin vähintään 50 x 50 m kaltevaa aluetta. Asteina kaltevuus on noin 8,5. Tällä hetkellä viljelijät määrittelevät ja arvioivat pinta-alan itse. Suomessa laaditaan parhaillaan koko maan kattavaa laserkeilausaineistoa, joka tulisi osaksi sähköisiä viljelysuunnitelmaohjelmia. Aineisto pyritään saamaan valmiiksi ja käyttöön mahdollisimman pian.

27 Jätehuolto, tuottajavastuu

28 Jätelain laajennettu tuottajavastuu - pakkausjäteasetuksen toimeenpano Tuottajien vastuu pakkausjätteestä laajenee Vanhan jätelain mukainen tilanne 30.4.2015 saakka Tuottajien vastaanottoterminaalit 1.5.2015 Keräys ja kierrätys tuottajien vastuulle 1.1.2016 »vähintään pakkausjäteasetuksen määrittelemällä minimitasolla »Lasi, metalli, kartonki: 1850 aluekeräyspistettä »Muovi: 500 aluekeräyspistettä »http://rinkiin.fi/kotitalouksille/rinki-ekopisteet/http://rinkiin.fi/kotitalouksille/rinki-ekopisteet/

29 Lajitteluohjeet saatavilla PYR:n sivuilla: http://www.pyr.fi/http://www.pyr.fi/ Pakkausjätteiden lajitteluohjeet Kartonkipakkausjätteen lajitteluohje Lasipakkausjätteen lajitteluohje Metallipakkausjätteen lajitteluohje Muovipakkausjätteen lajitteluohje 51 § Tuottajan velvollisuus tiedottaa vastaanotosta »Tuottajan on tiedotettava käytöstä poistettujen tuotteiden vastaanottopaikkojen sijainnista ja aukioloajoista, niissä vastaanotettavista jätteistä sekä muista vastaanoton toimivuuden kannalta tarpeellisista asioista. Tuottajan on tarvittaessa järjestettävä tiedottaminen yhdessä kunnan ja muiden jätehuollon toimijoiden kanssa. 93 § Jäteneuvonta »Kunnan on järjestettävä neuvontaa, tiedotusta ja valistusta 32 §:ssä tarkoitetussa toiminnassa syntyvän yhdyskuntajätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseksi ja jätehuollon asianmukaiseksi toteuttamiseksi.


Lataa ppt "Maatilan ympäristöasiat - luvanvaraisuus - nitraatti - jätehuolto https://www.youtube.com/watch?feature =player_detailpage&v=FXvjO-6L3gs Lakimies Marko."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google