Finský intensívní Poslední lekce... 

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”Sähköposti Mikolle”, s. 43 Minkämaalainen Mikko on. Missä Mikko asuu
Advertisements

Epäsuora esitys Käytä epäsuoraa kerrontaa silloin, kun kerrot, mitä joku sanoi tai mitä jossain sanottiin Epäsuora kerronta eli raportoitu puhe on siis.
YLEISPREESENS Käyttö: jokin tapahtuu yleensä, toistuvasti, usein
ohje kuunteluanalyysiin
Vaillinaiset apuverbit: must
LIITEKYSYMYKSET.
ENA 1 Preppaus.
YLEIS- JA KESTOPERFEKTI
Grammary What’s On 5 Unit 3.
Englanti: aikamuodot.
omena banaani appelsiini tomaatti kurkku paprika
Today’s Special ENA5 Fall älä jaa sanoja otsikon numero (älä muuta otsikkoa) sanamäärä ei saa ylittyä liikaa! sanaston monipuolisuus! ajattelun.
Lauseen sanajärjestys
Substantiivit Substantiivit ovat jonkin ihmisen, eläimen, asian tai esineen nimityksiä. - a pupil - a horse - an orange - a chair - time - history.
Kappale 4 Kysy kysymys parilta, vastaus on tekstissä! s. 121 – 122 Mitä Alex teki viikonloppuna? Mitä Olga teki lauantaina? Mitä Olga teki sunnuntaina?
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
ENA TODAY’S SPECIAL. otsikko oltava täysin oikein; numero pitää olla; ei alleviivausta! oma nimi oikeaan yläkulmaan; marginaaliin ei mitään.
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
TITTA HÄNNINEN MOI! Finský intensivní.
FINSKÝ Intensívní Vau 1: Olemme jo joulukuussa! / Meillä on jo joulukuu! Vau 2: Joulu on pian! Titta Hänninen.
Päivi Paukku Language Centre
Suomi 1B Tiistai 15. elokuuta 2016 mansikka vadelma mustikka puolukka karpalo lakka.
Suomi 1B 15. maaliskuuta Mitä kello on? Kello on… 1.2. Yhdeksän puoli yksitoista 3.4. viisitoista/varttia vaille kuusi kaksikymmentäviisi yli kaksi.
Suomi 1A Pienet dialogit Kotitehtävä: harjoitus 3 1.Kuka sinä olet?  Olen Saija 2.Hauska tutustua  Samoin! 3.Onko täällä suomen kurssi?Täällä:
Suomi 1A Tiistai Docpoint Dokumenttielokuvafestivaali Helsingissä Miesten vuoro – Steam of life (2010)
Tervetuloa Suomi 1B -kurssille!. Puhu ryhmässä! Kuka sinä olet? Minkämaalainen sinä olet? Mistä kaupungista sinä olet kotoisin? Missä sinä asut nyt? Oletko.
”mennyt aika”. YKSIKKÖ  I was minä olin  You were sinä olit  He / She / It was hän oli MONIKKO  We were me olimme  You were te olitte  They were.
Opiskella (to study) & kävellä (to walk) & tulla (to come) verbityyppi 3.
Epäsuora kerronta Reported speech. Mitä muutoksia tapahtuu, kun suora kerronta muutetaan epäsuoraksi? Suora kerronta: “I love you,” Ed said to Mia. Epäsuora.
Infinitiivi + to-partikkeli
Tervetuloa suomen kielen kurssille!
Survival Finnish REVONTULET.
OLLA-verbit Olla-verbejä on englannin kielessä kaksi: ’be’ ja ’have’.
Kysymysten muodostaminen
PERUSAIKAMUODOT.
preesens – imperfekti – perfekti – pluskvamperfekti - futuuri
AIKAMUODOT EHTOLAUSEET LIITEKYSYMYS
to eat and to drink (and other verbs with da/dä)
Interrogative sentences
LIITEKYSYMYKSET … vai mitä?.
Power Grammar: Konditionaali
EPÄSUORA KERRONTA Reported speech.
Suomi 1A
Miten kerrotaan tekemisestä?
Aikamuodot.
Words of quantity Open Road 6 pp
Kestoperfekti Käyttö He has been writing that for half an hour.
INFINITIIVI / ING-MUOTO
Suomi 1B 10. tunti Sanni Heinzmann.
EHTOVIRKEPARIT YHTEENVETO.
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
How should I ask my questions?
Muodolliset subjektit: ’it’ ja ’there’
voida (can, to be able to) & saada (to get, receive)
Suomi 1B Torstai
Suomi 1B 26. Helmikuuta 2016 Kalevalan päivä
Mihin aikaan? Monelta?.
Poslední () FINSKÝ INTENSÍVNÍ
Suomi 1B Torstai 18. elokuuta 2016 Helsingin juhlaviikot
Suomi 1B Torstai
Suomi 1A
to eat and to drink (and other verbs with da/dä)
Suomi 1B
IMPERFEKTI (teki, tapahtui)
to eat and to drink (and other verbs with da/dä)
COMMON FINNISH WORDS.
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Mihin aikaan? Monelta?.
COURSE: Indoor environment technology (5 ECTS)
Esityksen transkriptio:

Finský intensívní 1 8.12.2011 Poslední lekce...  Titta Hänninen Moi kaikille!

VOKAALIHARMONIA Takavokaalit (back v. ) A O U - Use endings with a, o VOKAALIHARMONIA Takavokaalit (back v.) A O U - Use endings with a, o... -ko? / -ta / -a... Etuvokaalit (frontal v.) Ä Ö Y - Use endings with ä, ö... -kö? / -tä / -ä... Välivokaalit (middle v.) I E - If you have these with frontal vowels, it works like with frontal vowels only - If you have these with back vowels, it works like with back vowels only - If you have only these in the word it works like with frontal vowels

Přelož do finštiny: a. V pátek b. Příští rok c. V pondělí d Přelož do finštiny: a. V pátek b. Příští rok c. V pondělí d. V roce 2012 e. V úterý f. V září g. Ve dne h. V zimě i. V květnu j. Štředa k. Neděle l. Loni m. V noci n. Na jaře

Užij v adessivu: Oppikirja on (tuoli). Hyttynen istuu (nenä). Turisti makaa (ranta). Makaavatko koirat (lattia)? Minä olin (se ~ tam) eilen. Juna saapui jo, mutta en ollut (asema).

Užij v elativu: Tuletko (koulu)? Lähdettekö (kirjasto)? Onko hän kotoisin (Kööpenhamina)? Tuleeko äiti pian (sauna)? Olemme kotoisin (Tšekki)? Otatteko takit pois (naulakko)?

Užij v ablativu: Venäläiset ovat kotoisin (Venäjä). Merimies tulee (meri). Hyppääkö kissa alas (ikkuna)? Hän tulee pian (uimahalli). Minä tulen pian kotiin (asema). Oletko jo matkalla (tori) kotiin?

Přelož do finštiny: Na stole Ve knihovně Naproti knihovně Za kostelem Vedle židle Za mnou Vedle parku Vedle tebe Vedle stolu Naproti nám Naproti náměstí Blízko mě Za školou Před saunou Za stanicí Blízko zahrady Před knihou (Počinaje) od roku 2011

Přelož do finštiny: Pozor! Máte minulý čas v větách tady! We went there at Christmas. We were here on Tuesday. I introduced Prague (part.) to him on Saturday. I talked a lot last week! Did they leave from Helsinki already? Did the train leave at 9 am on Monday? Was the food good last week? Were you there in the movie theater yesterday? In October we learned a lot of new things (part.). I rememberd that word (gen.) in the test! The day before yesterday we went to a restaurant from the station. Did he already come from the library?

Tänään: kellonajat! Mitä kello on? Paljonko kello on? Kolik je hodin? Mitä kello on? Paljonko kello on? Kuinka paljon kello on? V kolik hodin? Moneltako...? Moneltako luento alkaa? Mihin aikaan...? Milloin...?

6 Kello on kuusi. 8.30 Kello on puoli yhdeksän. 7.15 Kello on vartin yli seitsemän. Kello on varttia yli seitsemän. Kello on viisitoista yli seitsemän. 10.45 Kello on varttia vaille yksitoista. Kello on viisitoista vaille yksitoista. 4.10 Kello on kymmenen yli neljä. 1.20 Kello on kaksikymmentä yli yksi. Kello on kymmentä vaille puoli kaksi. 12.40 Kello on kaksikymmentä vaille yksi. Kello on kahtakymmentä vaille yksi. Kello on kymmenen yli puoli yksi.

! ! ! 14.55 Kello on viisi vaille kolme. Kello on viittä vaille kolme. 8.35 Kello on kaksikymmentäviisi vaille yhdeksän. Kello on kahtakymmentäviittä vaille yhdeksän. 17.05. Kello on viisi yli viisi. 17.07. Kello on seitsemän yli viisi. ! ! ! YLI  nominatiivi (any number) kolme yli VAILLE  nominatiivi/partitiivi (any number) neljää vaille VARTTI + VAILLE  partitiivi varttia vaille VARTTI + YLI  genetiivi/partitiivi vartin/varttia yli VIISITOISTA + VAILLE  nominatiivi viisitoista vaille VIISITOISTA + YLI  nominatiivi viisitoista yli PUOLI  nominatiivi puoli neljä

Ted’... Dostáte něco... Meillä on nyt pieni kuunteluharjoitus! Kellonaikapaperi! To je domací ukol!  Meillä on nyt pieni kuunteluharjoitus! Kuuntelu ~ listening Minä sanon sanoja – te kirjoitatte sanat vihkoonne, kuten ne kuulette! 

You should now have 12 words written down. Onko kaikilla 12 sanaa? Otázka: How many of those words that you wrote down are verbs? Kysymys: Kuinka monta verbiä kirjoittamisessanne sanoissa on? Tunnetteko kaikki sanat? Toivottavasti!  Taivuttakaa kaikkia verbejä kaikissa persoonissa (minä, sinä, hän, me, te, he)  Preesens ja imperfekti!  Preesens: posit. & negat. taivutus (menen – en mene jne.)  Imperfekti: vain posit. Taivutus  Kaikki persoonat! 

Parin kanssa... With a pair... You all have 12 words written down from the listening comprehension! With a pair make a sentence around each of those 12 words! You have to have more than 2 words in each sentence.  You have to write whole, nice sentences that make sence. Pozor! You can choose any conjugated form of the verbs you wish... But! Please, do not choose different conjugations of the same verb! On a separate paper, and you will do it now! 

Informace o testu! 1. 15.12.2011 ! ! ! Další možnosti máte v lednu: Přiští týden test už máme! 15.12.2011 ! ! !  Čas testu: when you have your lesson normally 9.10 – 10.45 | 17.30 – 19.05 I prefer if the ones that have had the earlier time for lessons come at that earlier time, and the ones that have had the later time for lessons come at that later time. Další možnosti máte v lednu: A. 12.1.2012 | torstai | D21 | 11.40-12.30. B. 19.1.2012 | torstai | D 21 | 10.00-11.40. Informace o testech bude také na internetu!

Informace o testu! 2. Verbien taivutus  positiivinen + negatiivinen  preesens hlavně, imperfekti málo Kysymysten tekeminen  -ko/-kö + kysymyssanat Numerot Nominatiivi, genetiivi, inessiivi (yksikkö) Maat, kaupungit 4 paperia, joista oli sanakoe (sama sanasto, samantyyppisiä tehtäviä) Partitiivi (je důležité!) Omistuskonstruktio  positiivinen + negatiivinen Viikonpäivät, kuukaudet, vuodenajat  + essiivi Paikallissijat  inessiivi, elatiivi, illatiivi, adessiivi, ablatiivi, allatiivi Postpositiot Kellonajat Altogether around 15 exercises. Nebojte se! Bude fajn! 