Lilli Snellman Johanna Pesola Anne-Mari Karjalainen 16.3 2011 Moniammatillinen tiimityöskentely Kirkkonummen Nuorten hyvinvointiasemalla Lilli Snellman Johanna Pesola Anne-Mari Karjalainen 16.3 2011
Kirkkonummen kunta Sijaitsee Läntisellä Uudellamaalla, pääkaupunkiseudun kupeessa. Matka Helsinkiin on n. 20 km, keskustasta 30 km. Naapurikunnat idässä Espoo, lännessä Siuntio. Etelässä kunta rajoittuu Suomenlahteen ja pohjoisessa Vihti lähin rajanaapuri
Tietoa Kirkkonummesta Asukasluku 36 554 (2009) Pinta-ala 393 km2 Merenrantaa 145 km Suomenkielisiä 77,9 %, ruotsinkielisiä 18,5 %, muunkielisiä 3,6 % Suurimmat työnantajat: Kirkkonummen kunta, Oy L M Ericsson Ab, Suomenlahden Meripuolustusalue Upinniemi
Kohderyhmätietoa 15 v. täyttänyt väestö, kaikkiaan 26 928 Ei perusasteen jälkeistä tutkintoa 8 495 Keskiasteen tutkinto 8 489 Alin korkea-asteen tutkinto 3 700 Toimeentulotuen asiakkuuksia 2010 18-25v. n.100 (2010 Kirkkonummi-tilastot)
Ikäjakauma 31.12.2009
Huoli haltuun- hanke 2010-2012 NUORTEN SYRJÄYTYMISEN EHKÄISY kynnyksettömän mielenterveys-ja päihdepalvelumallin kehittäminen ja toiminta 13-25-vuotiaille henkilöstön osaamisen vahvistaminen kuntalaisten tietoisuuden lisääminen mielenterveys -ja päihdeasioissa NUORTEN SYRJÄYTYMISEN EHKÄISY
Lyhyen aikavälin tavoitteet Nuorten hyvinvointiasema Mielenterveys- ja päihdekoulutuksen järjestäminen kunnan työntekijöille Foorumin/Ryhmätoiminnan järjestäminen kuntalaisille Yhteistyö Mielenterveysyhdistys Kisu Ry:n kanssa Varusmiespalvelun keskeyttäneiden linkittäminen toimintaan
Nuorten hyvinvointiasema Matalan kynnyksen mielenterveys-ja päihdepalvelua 13-25-vuotiaille kirkkonummelaisille nuorille ja heidän vanhemmille Palvelu on maksutonta, vapaaehtoista, lähetettä ei tarvita
Nuorten hyvinvointiasema Munkinmäentie 17, aseman vieressä Avoin vastaanotto torstaisin kl.13-15 Päivystyspuhelin 24h/7vrk p. 040-7728124 Puhelinaika ma ja to 10-12 www.nuortenhyvinvointiasema.fi Facebook
Moniammatillinen työtiimi Asiakkuuksien hoidossa Nuorten hyvinvointiasemalla Psykologi Sosiaaliohjaaja Psykiatrinen sairaanhoitaja Nuorisolääkäri 1pv/vko Lääkäripalvelut terveyskeskuksessa Psykiatrinen sh Psykologi Ravitsemusterapeutti Fysioterapia A-klinikka Aikuissosiaalityö Lastensuojelu Koulut
Tiimityön työkalut moniammatillisessa tiimityössä Aamukokoukset päivittäin, asiakkuuksien jako Tiistaisin nuorisolääkärin aamukokous, asiakkuuksien jako, reflektointi Case-kokoukset joka toinen keskiviikko Asiakkuudet ja konsultointi Pegasos-postin kautta Psykososiaalinen ryhmä
Psykososiaalinen ryhmä A-klinikka Päihdetyön osaaminen TK-psykologi TK-psykiatrinen sairaanhoitaja Psykiatrisen hoitotyön osaaminen Nuorisolääkäri Somaattinen osaaminen seksuaaliterveys Nuorten hyvinvointiasema Psykologinen Psykiatrinen Sosiaalipalveluosaaminen
Moniammatillisen tiimityön käytännöt 1.SISÄINEN TIIMITYÖ 2.ULKOINEN TIIMITYÖ VERKOSTON KANSSA Nuorten hyvinvointiaseman työntekijät tapaavat asiakkaan yhdessä eri työpareina Työparius asiakkaan tarpeen mukaan sosiaaliohjaaja-psykologi sosiaaliohjaaja-psykiatrinen sh Nuorten hyvinvointiaseman työntekijä tapaa asiakkaan/hoitaa asiakkaan tilannetta yhdessä verkostotyöntekijän kanssa (esim. lastensuojelu, aikuissosiaalityö, kouluterveydenhoitaja) Kompassi -moniammatillinen yhteistyömalli syrjäytymisen ehkäisemiseksi
Tiimityön vaatimukset (Heikki Turkka) Organisaatio – joustavuus – johdon tuki Verkoston ja menetelmien tuntemus Työntekijä – osaaminen, asenne Aika – aluksi paljon, maksaa itsensä takaisin prosessin jäntevöitymisenä
Tiimityön tuotteistaminen (Heikki Turkka) Saa aikaan oman työn tietoista erittelyä, ymmärrys työstä Ahaa-elämykset! Tuotteiden hyödyntäminen käytännössä Tukevat jatkossa yhteistyömuotojen kehittämistä ja suorittamista
Tiimityön tulokset (Heikki Turkka) Asiakkaan ja lähiverkoston valtaistaminen ”Ylhäältäpäin” tietämisen vähentäminen Asiakkuuksien ja asiantuntijuuksien yhdistäminen Kokonaisvaltainen tapa käsitellä asiakkaan elämää yhdessä samaan suuntaan Verkostojen ja sitä kautta palvelurakenteiden kehittyminen ja nopeampi reagointi mahdollisuus tulevaisuudessa
Tiimityön plussat Asiakkaan käytössä koko tiimin osaaminen Asiakas saa oikeaa,”täsmä” palvelua Asiakas saa palvelua yhden oven periaatteella Tiimi saa tukea omiin asiakkuuksiin Opitaan toisilta Reflektointi Konsultointi Peili Purku