Pentateukki Kreik. πεντ ά τευχος pentateukhos = viidestä osasta koostuva Juutalaiset: toora = laki, opetus Protestantit: Mooseksen kirjat
Vanhan testamentin aikajana n. 100 jKr. 70 jKr. 0n eKr. 586 eKr. 722 eKr eKr. 63 eKr eKr. 538 eKr. KIRJOITUKSET Toora valmiina n. 400 eKr. PERSIALAIS- AIKA TOINEN TEMPPELI Esra
Pentateukin lähdeteoria
1. Jahvisti (J) Käyttää Jumalasta nimeä Jahve ( יהוה ) Värikästä kerrontaa: Jumala keskustelee ihmisen kanssa, käärme puhuu… Mm. toinen luomiskertomus, patriarkkakertomukset (pääosin) Keskeinen teema lupaus ja täyttymys (Abraham)
2. Elohisti (E) Käyttää Jumalasta nimeä Elohim ( אֱלֹהִים ) Katkonainen, välillä vaikea erottaa J:stä (jotkut tutkijat yhdistävät mieluummin: JE = Jehovisti)
3. Deuteronomium (D) 5. Moos. Teemat: Liitto Jahven ja kansan välillä. Vain yksi pyhäkkö (Jerusalem) sallittu. Wilhelm M. L. de Wetten ratkaiseva havainto (1805): Joosian (2. Kun ) temppelistä löytämä ”lain kirja” (622 eKr.) oli D:n varhaisvaihe.
4. Pappiskirja (P) Helpoin tunnistaa: kuiva, kaavamainen tyyli Suku- ym. luetteloita, päivämääriä Kultti, rituaalit ja pyhyys keskeisiä mm. – ensimmäinen luomiskertomus – 3. Moos.
Lähdeteorian asema tutkimuksessa Teorian muotoili (viimeisteli) Julius Wellhausen l. Dominoiva teoria noin sadan vuoden ajan. Viime vuosikymmeninä osoitettu heikkouksia: – Lähteet voidaan pilkkoa vielä pienempiin osiin – Olivatko lähteet sittenkään yhtenäisiä kirjallisia kertomuksia (esim. oliko P lähde vai toimitusvaihe)? Kattavatko lähteet koko tekstin? Ongelmat ajoituksessa? Lakitekstien lähteitä tutkittu liian vähän? … mutta parempaakaan samanveroista teoriaa ei ole kukaan esittänyt!