Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vanha Testamentti Luther-kappeli

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vanha Testamentti Luther-kappeli"— Esityksen transkriptio:

1 Vanha Testamentti 19.2.2018 Luther-kappeli
Juutalaiset eivät tunne nimitystä ”Vanha Testamentti”. He kutsuvat pyhien kirjojen kokoelmaa ”Tanak”, joka on”Laki” – (”Toora” ), ”Profeetat ” (”Nebiim”) ja ”Kirjoitukset” / ”Kirjat” (”ketubiim”). Vielä ei ole tullut se aika, että Israel kääntyisi ja tunnustaisi Jeesuksen Messiaaksi, Kristukseksi ja tuntisivat Uuden Testamentin veren sovituksen. Uuden Testamentin käänsi heprean kielelle saksalainen luterilainen oppinut Franz Julius Delitzsch (1813 – 1890). Hän oli aivan poikkeuksellinen heprean, aramean ja arabian tuntija. Uuden Testamentin kääntäminen kesti yli 50 vuotta ja valmistui v Luterilaisuutensa tähden syrjitty Delitzsch oli johtava juutalaislähetyksen mies, joka sai lopulta kastaa oman juutalaisen heprean opettajansa luterilaiseen uskoon ja tunnustukseen.

2 Franz Julius Delitzsch 1813 - 1890

3 Kuinka luotettava on VT:n teksti?
Kuinka luotettava on VT:n teksti? Onko se muuttunut aikojen saatossa ja jos on niin millä tavoin? Euroopassa on julkaistu 1700-luvulta lähtien paljon kriittistä raamatuntutkimusta. Kriittisen eli arvostelevan tutkimuksen filosofiana on epäilys: ovatko VT:n henkilöt ja tapahtumat lainkaan tosia? Ei ole mahdollista, että profeetat tuntisivat tulevia tapahtumia. Siksi kriittinen tutkija ajattelee, että VT:n profeetalliset ennustukset onkin sepitetty jälkeenpäin: latinaksi ”vaticinia ex eventu” , tapahtumat jälkeenpäin kirjoitettuina ennustuksiksi. Koska tarkoitus oli hyvä, tätä menettelyä kutsuttiin nimellä ”pia fraus” eli ”pyhä petos”. Pidettiin varmana, että VT:n teksti on paljonkin muuttunut vuosisatojen kuluessa. Petos on kuitenkin aina petos.

4 Kuinka luotettava on VT:n teksti?

5 Kuinka luotettava on VT:n teksti?
2 Moos. 15:21-16:23 Pietarissa säilytettävän vanhimman koko VT:n sisältävä tekstikoodeksin teksti (v:lta 1008) siitä, mitä tapahtui Kaislameren vaelluksen jälkeen Siinain erämaassa. Kauan aikaa vanhimmat VT:n tekstilaitokset oli kopioitu ja toimitettu synagogakäyttöön j.Kr.: Kairon ja Syyrian Aleppon synagogissa. Kaikki vanhemmat ovat kadonneet tai hävitetty. Toisen maailmansodan jälkeen löytyi Kuolleen meren Khirbet Qumranin luolista papyrus-kääröjä, niiden joukossa kokonainen Jesajan kirja. Qumranin kirjakääröt on ajoitettu vuosiin e.Kr. Yli 1000:n v:n aikamatka taaksepäin tarjosi saman, muuttumattoman VT:n tekstit. Kriittisen tutkimuksen olettamat muutokset VT:n teksteissä osoittautuivat kerralla mielikuvituksen tuotteiksi.

6 Khirbet Qumranin luolat

7 Vanhan Testamentin kirjallinen luonne
VT:a ¨lukiessa tulee tietää ja ymmärtää, minkälaista kirjaa pitää kädessään. Emme lue historiaa keittokirjasta emmekä opiskele kemiaa runokokoelmista. Lukijan tulee ymmärtää, mistä VT puhuu, mikä on sen keskeinen salaisuus joka VT:n eri kirjoituksista ja niistä kaikista yhdessä opitaan. VT:n koko sisältö ja sen suuri sisäinen salaisuus on Jumalan pelastushistoria. Pelastushistorian tapahtumapaikka on oma maailmamme koko avaran maailmankaikkeuden keskellä. VT opettaa meille, että Jumala on luonut kaiken hänen pelastushistoriaansa varten. Sana ”historia” tarkoittaa tapahtumia konkreettisen maailman ajassa ja paikoissa. Juuri historiallisuus on ominainen VT:lle. Voimme varsin tarkkaan laskea, milloin patriarkka Aabraham on vaeltanut Lähi-idässä. Myyteiltä tämä ominaisuus puuttuu.

8 VT:n alkukertomukset VT:n alkukertomukset kattavat huikean pitkän ajan maailman synnystä (1 Moos. 1 – 11) siihen maailmaan, kansaan sekä sukuun, josta uskon isä Aabraham polveutui. VT:n alku sisältää Paratiisin, syntiinlankeemuksen, ihmisten rappion ja vedenpaisumuksen. Nooasta polveutui uusi ihmiskunta, jolle Jumala antoi lupauksen elää maailman loppuun asti, vaikka ihmiskunta onkin pahana vallassa. Paratiisia vastaa muinaisajan pakanakansoilla käsitys menneisyyden kultaisesta aikakaudesta. Vedenpaisumus on myös elänyt ihmiskunnan muistissa kuten Perun inkoilla (pachachama). Vedenpaisumuksen sadunomaisuus on katoamassa, kun tunnetaan tsunamien hävitykset (Doggerland) ja puhutaan vakavasti tulevaisuuden puolentoista kilometrin korkuisista hyökyaalloista.

9 Vedenpaisumus

10 Patriarkat Ratkaiseva taitekohta seuraa 1 Moos. 12 – 50: Israelin kantaisien eli patriarkkojen aika Aabraham, Iisak, Jaakob ja Joosefin historia Israelin siirtymisestä Egyptiin. Aabrahamin muutto Mesopotamiasta länteen oli sitä, että Jumala irrotti Israelin kantaisän jälkeläisineen pois Kaksoisvirtainmaan vahvasta, synnin pahasti turmelemasta pakanuudesta perustaakseen uuden kansan, josta oli tuleva ainoan oikean Jumalan palvelija. Jumala itse tuli määräämään, millainen on hänelle kelpaava jumalanpalvelus, kultti. Jumalan kansa ”säilöttiin” Egyptissä, ennen kuin tuli aika päästä Luvattuun maahan, jossa asui vahva, härski, julma ja Israelille vaarallinen kanaanilainen pakanuus. Siihen kuuluivat temppelissä harjoitettu prostituutio ja lasten uhraaminen.

11 Kanaanilaisten kansojen uskonto

12 Kanaanilainen temppeliprostituutio - lapsiuhrit

13 Jumalan nimi ja profeettojen alku - Mooses
VT :ssa Jumalalla on kaksi nimitystä: ”Eel” eli ”Jumala”. Samasta juuresta tulee arabian ”Ilaha”. Toinen on JHWH, ”Herra”. ”Herra” on itsensä erityisellä tavalla ilmoittavan Jumalan nimi. Näissä yhden Jumalan kahdessa nimessä on myös kristillisen Kolminaisuusopin juuri. Vanhan Israelin uskontunnustus (”shema” – kuule”) yhdistää kaksi yhdeksi: ”Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi” (5 Moos. 6:4). Mooses eli ja vaikutti ennen ja jälkeen 1500 e.Kr. Hän oli suuri opettaja מֹשֶׁה רַבֵּנוּ ”Moshe rabbenu”. Hän oli suurempi kuin vanhan maailman näkijät ja tietäjät. Hän oli profeetta, joka puhui Herran kanssa. Mooseksesta alkanut profetien aika kesti Israelissa n vuotta 400-luvulle e.Kr.

14 Toora – Jumalan antama laki
Alkuhistoriasta kertova 1. Mooseksen kirja (”Genesis”) valmisti itse pääasiaan, Jumalan Siinailla antamaan lakiin. Lain viiden kirjan kokoelma ”Pentateukki”: 1. Genesis – synty, 2. Eksodus – poislähtö, 3. Levitikus -Pappien kirja, 4. Numeri – Luvut, 5. Deuteronomium - Toinen laki. Pentateukin Toora sisältää 1. Jumalan ikuisen lain, Dekalogin, 2. jumalanpalveluksen eli kulttilain sekä 3. vanhan Israelin maanlain: miten tuli elää Jumalan tahdon mukaan Luvatussa maassa. Kulttilaki on yksityiskohtaisine määräyksineen kaikkein laajin .

15 Profeetat Mooseksessa ja Siinain liitossa uusi, väkevä, jumalallinen voima nousi Israelissa valtaan: profetia. Profeetat olivat Herran profeettoja, eivät muinaisaikojen tietäjien hengessä puhujia esim. Bileamin tai Itäisten maiden tietäjien tapaan. Profetia esiintyi ainoastaan ympärileikkauksen rajan sisäpuolella. Israelin suurin profeetta oli Elia אֱלִיָּהוּ , ”Jumalani on JHWH”. Hän eli Pohjoisvaltakunnassa eli Israelissa 800-luvullla e.Kr. Elialta ei ole säilynyt yhtään saarnaa, puhetta tai kirjettä. Hän ei ollut kirjaprofeetta. Pienempiä profeettoja oli monia Juudassa ja Israelissa varoittamassa kuninkaita ja kansaa ja johtamassa Jumalan käskemää toimintaa. Oli myös naisprofeettoja kuten Debora ( e.Kr.), joka johti voitollista taistelua kanaanilaista Siiseraa vastaan.

16 Naisprofeetta Debora Taaborilla

17 Kirjaprofeetat VT:n kaanonissa ovat seuraavat ns. kirjaprofeetat Suuret profeetat (kullakin erillinen kirjakäärönsä) ja Pienet profeetat (kaikki samassa kirjakäärössä) aikajärjestyksessä : Joona Niiniven tuho 4 Jooel Hengen vuodatus 3 Aamos Israelin synnit 9 Hoosea Israelin synnit 14 Jesaja Jumalan valtakunta 66 Miika Maanpakolaisuus, Messias 7 Naahum Niiniven tuho 3 Sefanja Juudan pakkosiirtolaisuus 3 Habakuk Babylonian hyökkäys 3

18 Kirjaprofeetat Jeremia Juudan pakkosiirtolaisuus Daniel Danielin historia, lopun aika 12 Obadja Edomin tuho Hesekiel Pakkosiirtolaisuus ja paluu Haggai Temppelin jälleenrakennus Sakaria Uudistunut Israel Malakia Uskonpuhdistus ja Messias Harvoja oikeita profeettoja vastustivat väärät profeetat. He olivat profetian ajan synkkä varjo. Elian aikana oli ainakin sata vainottua oikeaa profeettaa, jotka palatsin päällikkö Obadja oli kätkenyt turvaan. Karmelin vuorella Elia oli yksin vastassaan 850 kanaanilaisten epäjumalien Baalin (isäntä) ja Astarten (kirkas tähti, kulttiprostituution) hoviprofeettaa, jotka elivät Aahabin ja Iisebelin tuesta..

19 Oikean ja väärän profetian sota koko Raamatussa

20 Toora ja profetia Israelin historiassa Jumalan oikeat profeetat nousivat saarnaamaan aikalaiskäsityksiä vastaan: siirtyminen pakanuuteen uskontoja sekoittamalla. Pakanalliset hedelmällisyyskultit olivat vauraan maan ”ajan sävel” erämaassa annetun ehdottoman Jumalan lain ja sen mukaisen jumalanpalveluksen tilalle. Oikeat profeetat vaativat paluutta puhtaaseen uskoon ja oikeaan jumalanpalvelukseen. Paluu alkuperäiseen olisi ainoa tie tulevaisuuteen: ” Älkää antako … profeettojen ja ennustajien pettää itseänne! Älkää uskoko unia, joita he teille kertovat. Silkkaa valhetta he julistavat teille minun nimissäni, … en minä ole heitä lähettänyt, sanoo Herra. … Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia: minä annan teille tulevaisuuden ja toivon” (Jer. 29:8-9.11).

21 ”Kirjoitukset” - historiaa, viisautta, virsikirja
Pentateukin (Mooses 1-5) jälkeen elämä jatkui Luvatussa maassa. Eri alkuperäislähteistä kootut historiankirjat: Joosuan kirja: Luvatun maan valloittaminen; (24 )lukua. Tuomarien kirja: Joosuasta Israelin kuningasvaltaan ; 21 lukua. Samuel 1-2: Tuomari Samuelista Daavidin vanhuuteen; 31. Kuningasten kirjat 1-2: Daavidin kuolemasta n e.Kr. Jerusalemin hävitykseen v. 587 e. Kr; (22+25 lukua). Aikakirjat 1-2: Israelin vaiheet maailman alusta Kyyroksen antamaan juutalaisten vapauttamiseen Baabelista 538 e.Kr. (29+36) lukua.

22 Jerusalemin hävitys 586 e.Kr.

23 ”Kirjoitukset” - historiaa, viisautta, virsikirja
Jobin kirja: Miksi hurskaat kärsivät? Esran kirja: Persian hallitsijan Kyyroksen käskystä juutalaisten paluu Jerusalemiin v. 538 e.Kr. Profeetta Haggai ja Sakarja. Keskeytynyt temppelin uudelleen rakentaminen valmistui v. 515 e.Kr. Dareios I:n aikana. Esra lähetettiin Persiasta puhdistamaan juutalaiskansan elämän pakana-avioliitoista (10 lukua). Nehemia: Nehemia lähetettiin Persiasta Jerusalemin muurien uudelleenrakentamista johtamaan keskellä vihamiesten juonia (13 lukua). Alunperin Esra ja Nehemia kuuluivat samaan kirjaan. Origeneen (+ 253 j.Kr.) esittämä kirjojen erottaminen toisistaan sinetöitiin v:n 1516/1517 hepreankielisessä VT:ssa

24 Megillot – viisi kirjakääröä
Korkea Veisu: Salomon aikaan sijoittuva häälaulu, joka viittaa Salomon ohi Jumalan kansan oikeaan ylkään (8 lukua). Ruut: Daavidin mooabilaisen isoäidin historia; (4 lukua). Jeremian valitusvirret: Jerusalem kurjuus ja tuska hävityksen jälkeen v. 586 e.Kr; (5 lukua) Saarnaajan kirja: Elämän katoavaisuuden ja kaiken turhuuden leimaamaa runollinen tarkastelu aiheena kaiken turhuus Salomon ajalta(12 lukua). Esterin kirja: Juutalainen Ester (”kirkas tähti”) pelastaa Persian kuningattarena juutalaiset ensimmäisestä yleisestä kansanmurhasta.

25 VT:n virsikirja ja hurskasta viisautta
Psalmit: תְּהִלִּים‬ ”ylistysvirret”, kreikan ”laulut”, Jeesuksen virsikirja: 1. kirja: psalmit 1–41, 2. kirja: psalmit 42–72, 3. kirja: psalmit 73–89, 4. kirja: psalmit 90–106, 5. kirja: psalmit 107–150. Sama luku kuin Pentateukissa: Daavidin psalmia, 12 Aasafin, Koorahilaiset 11, Salomo 2, Mooses 1. Länsimaiden kriittisestä ja käsiteluokiltaan eurooppalaisista psalmikäsityksistä joudutaan palaamaan yhä enempi juutalais-vanhakirkollisten psalmitietojen suuntaan. Psalmit ovat vahvasti profeetallista laulurunoutta, jonka sisältö avautuu profetioiden täyttymyksessä, esim. ps. 2.

26 Hurskasta viisautta Sananlaskut: 31 lukua:
Esipuhe (1:1-7), Viisauden ylivertainen tie (1:8-33) Viisauden ylistys (2 – 4), Varoitukset mielettömyyttä vastaan (5 – 7), Vetoomuksia nuorille (8 – 9). Salomon sananlaskujen pääkokoelma (10:1 - 22:16) Viisaiden sanoja ( – 24:22) Lisää Viisaiden sanoja (24:2324) Hiskian kokoamat Salomon sananlaskut (25 – 29) Aagurin sanat (30) Kuningas Lemuelin sanat (31:1-) Loppusanat: Kelpo vaimon ylistys.

27 Vanha ja Uusi Testamentti
VT:n ja UT:n toisistaan erottaminen on harha, jonka esitti gnostilainen Markion (+ 160 Roomassa). VT:n Luoja-Jumala oli gnostilaisten mukaan paha demiurgi, joka sitoi sielun aineeseen. UT:n Jumala vapauttaa aineellisuudesta ja kaikesta laista. Nykyajan feminismi ja androgynia jatkavat gnostilaisten harhaoppien opetusten toistamista. VT ja UT:n kuuluvat yhteen valmistus/lupaus ja täyttymys; eläinuhrit ja Kristuksen ristinuhri; temppelipalvelus ja UT:n jumalanpalvelus Hengessä ja totuudessa sanalla ja sakramenteilla. Jeesus liittyi opetuksessaan koko ajan juuri VT:iin: evankeliumi on VT:n esikuvien ja lupausten täyttymyksen riemullinen, hyvän sanoman saarna.

28 Vanha ja Uusi Testamentti
Kristityt eivät poistaneet VT:n aineksia, vaan ne itse poistuivat saatuaan täyttymyksensä Kristuksen ristinuhrissa. Vanha kulttilaki ei ole tarpeen, koska lopullinen uhri on annettu. Siksi meillä on evankeliumin sana, avaimet ja pyhät sakramentit. Richard Crashaw runoili ehtoollisvirressä (LV 736:4-5): 4. ”Ei lakia, vaan Kristus Herrana! / Pöytämme siunaa uusi Karitsa. / Egyptin pääsiäinen syrjäytyy, / nähdessään armon koiton etääntyy. / Himmenee varjo esikuvien, / yö kuolee päivänkoittoon autuuden.” 5. ”Uhria täytettyä katsele! / On tullut päätös esikuville; / Jeesus on tullut sijaan Iisakin, / pääsiäislampaan, taivaan mannankin. / Kärsivä palvelija Jesajan / on itse Kristus, Poika Jumalan.


Lataa ppt "Vanha Testamentti Luther-kappeli"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google