Mupen kehittäminen iPad pohjaisesti ja sen integroiminen pop/jazz soitonopetukseen Integrering av musikens grunder i pop/jazz musikens instrumentundervisning.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Advertisements

KOIRALAUMA HYÖKKÄÄ KROKOTIILIN KIMPPUUN
Ruotsin kielen verbien käyttö
Neuvottelupäivät 2012 Kysely: Hyvin- vai pahoinvointia kuurojen yhteisössä? Diskussionsdagarna 2012 Enkät: Välmående eller dåligt mående i dövsamhallet?
Substantiivien epämääräinen ja määräinen muoto
Ruotsin kielen verbien käyttö
Miten tehdä tästä tilasta…..
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 1 “Yliopiston tulevaisuuden haasteet” Avoimen yliopiston menestystekijät Turku
Substantiivien epämääräinen ja määräinen muoto
Titta mamma! Jag hörde något!! Lyckligtvis är jägaren Åsa här.. Titta mamma! Jag hörde något!! Lyckligtvis är jägaren Åsa här..
Valmistautuminen harjoituksiin Förberedelse inför en träning Syö terveellistä, ravitsevaa ja juo vettä 1-2h ennen harjoitusta. Tarkista varusteet ja ole.
Rakentava palaute Konstruktiv bedömning Oppilaiden arvioinnin kehittämishanke Utvecklingsprojekt för elevbedömning.
VERBIT.
PERSOONAPRONOMINIT.
Ruotsi, 1 viikkotunti Kurssilla syvennetään jo opittua sanavarastoa ja rakenteita.
Relatiivipronominit ja relatiiviset adverbit
EPÄSUORA KYSYMYSLAUSE
KOULUTUSPALVELUJEN KEHITTÄMISKOHTEET UTBILDNINGSTJÄNSTERNAS UTVECKLINGSOBJET KOULUTUSPALVELUJEN LAATUSEMINAARI
Substantiivin määräysmuodot
Informera om projektet Som stödmottagare har du informationsskyldighet vilket bland annat innebär att du ska sätta upp minst en affisch med information.
SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Relatiivipronominit ja relatiiviset adverbit
Adjektiivin taivutus ja käyttö. Adjektiivilla on yleensä kolme muotoa: En-sukuEtt- sukuMonikko/Määräinen storstortstora suuri.
Det här m å s t e ni kunna i provet! Omistusrakenne: Omistus + ADJ -a/*-e + SUBST: epäm.  USA:s ekonomiska kris  Miljöutsläppens farliga konsekvenser.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma Kouluille suunnattu liikenneturvallisuuskysely Tuloksia
APUVERBIT JA APUVERBIEN KALTAISET VERBIT. Käännä ja taivuta. 1. osata, voida______ ______ ______ ______ 2. saada______ ______ ______ ______ 3. haluta______.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå PEDAGOGINEN ICT-OHJAUS PEDAGOGISK ICT-HANDLEDNING TIINA VÄLIKANGAS.
Det-pronomini Den, det, de = se, ne  sekä ilman substantiivia ja subst. kanssa Den dagen glömmer jag aldrig = Sitä päivää (korostaa) Det året åkte jag.
Den 13 november 2016sc/EK KIELIOPIN PERUSKÄSITTEITÄ: Lauseet: Päälause: hallitseva lause Jag åker hem efter att jag har blivit färdig med detta. Väitelause:
VERB Rosenberg – VT2016. Ordklasser Tempus INFINITIIVI On verbin perusmuoto. Usein vaatii virkkeessä eteensä ”att” –infinitiivimerkin. PREESENS Ilmaisee.
Ylioppilastutkintolautakunta Postiosoite: PL 50, HELSINKI Käyntiosoite: Suvilahdenkatu 10 B, HELSINKI Puhelin: (09) Telekopio: (09)
Jokainen varje. Esimerkkejä Varje människa –Jokainen ihminen Varje bil –Jokainen auto Varje hus –Jokainen talo Varje stycke –Jokainen kappale.
Oppikirjana Magnet 5 (WSOY), (käytetyt kirjat (valmiit vastaukset-1 arvioinnissa, e-kirja) tuntiaktiivisuuden arviointi asteikko O=osallistunut, 4-10)
Indefiniittipronominit
Genetiivin korvaaminen
Tarinat – ru, ku, ue/ET, hi Aloitus yhteinen esittelypp, mitä kaikkea tarinat voivat olla. Esitetään viikolla 2. Ope kerää ideat oppilailta. Vko 3. Kokoa.
Prioriteringar i Österbotten
Relatiivilause.
Pronominit.
Apuverbit.
Oppimispäiväkirja (PPT)
Infinitiivi.
Epäsuora kysymyslause
Adjektiivin taivutus ja käyttö
REGISTER NOW! SUMMER HOCKEY CAMP 2017 ILMOITTAUDU PELILEIRI VAASASSA
5410_H10 Agumenterande text.
Konditionaali.
Att visa vägen Tien neuvominen
Pronominit man ja det.
SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Tasa-arvo hankkeen osa-arvioinnin internetkysely henkilökunnalle
Demonstratiivipronominit
Kongruenssi Osa 2.
OPETUSTIIMMI/UNDERVISNINGSTEAMET
Epäsuora kysymyslause
5411_h06 eny,rym: Arg.text apuverbi+infinitiivi: VOIN/HALUAN+ostaa (ei voi olla *voin/haluan ostan) apuverbit: kan, vill, måste, ska, bör, lär… jag kan/vill.
Presentera din dator! Gör först en ordlista! Presentation: 3-4 minuter
Vårdreformen i ett nötskal Sote-uudistus pähkinänkuoreessa
Tasa-arvo hankkeen osa-arvioinnin internetkysely henkilökunnalle
Millainen? Hurdan, hurdant, hurdana? Hur?
Infinitiivi ATT GÖRA något lätt som en plätt!!!.
Ohjelma / Program Kahvi / Kaffe. Mahdollisuus tavata kulttuurijaoston jäseniä / Möjlighet att träffa medlemmar i kultursektionen Avaus / Öppning,
Museer i samarbete Museot yhteistyössä Avslutande seminarium
Verbin taivutus ja aikamuodot
Här finns några länkar som läraren kan öppna före lektionen Tikkuristi
Substantiivin taivutus ja käyttö
Relatiivilause.
Epäsuora kysymyslause
Interreg Nord/Pohjoinen
Esityksen transkriptio:

Mupen kehittäminen iPad pohjaisesti ja sen integroiminen pop/jazz soitonopetukseen Integrering av musikens grunder i pop/jazz musikens instrumentundervisning med hjälp av iPad

Lähtökohdat utgångspunkter Musiikin perusteiden (mupe) pedagogiikan kehittäminen sekä luoda uusien opetusmallien luominen saada musiikin perusteiden opiskelu houkuttelevaksi opetusaineeksi Monet oppilaat eivät näe yhteyttä mupen ja soitonopetuksen vällillä iPad tai vastavat tablettikoneet ovat useassa koulussa arkipäivää En önskan att utveckla pedagogiken och skapa nya former för undervisningen i musikens grunder (MG) En önskan att göra undervisningen i MG mer lockande och intressant Många elever ser inte sambanden mellan teori och praktik Läsplattorna är vardag för eleverna i den vanliga skolan och hemma

Tavoitteet målsättning soitonopetus (pop/jazz) ja mupe nivotaan toisiinsa saumattomasti opetus tapahtuu paperittomasti saadaan kehitettyä musiikin perusteiden pedagogiikka sekä luodaan uusia opetusmalleja saadaan musiikin perusteiden opiskelu houkuttelevaksi opetusaineeksi tuomalla se siihen maailmaan, missä oppilas tällä hetkellä itse on ja elää. opetus ei ole paikkaan sidottu, vaan oppimisvälineet ovat liikuteltavissa ns. mobiililuokka Instrumentundervisningen i pop/jazz musik integreras delvis med MG Undervisningen sker papperlöst Utveckla MG-pedagogiken och testa nya modeller Få undervisningen i MG att bli mer lockande och intressant genom att ta den till den världen som eleverna befinner sig i Undervisningen är inte bunden till ett speciellt undervisningsutrymme utan läsplattorna är mobila

Sisältö innehåll Valittiin kuusi mupe - pop/jazz soiton opettajaa ja n 50 oppilasta Hankittiin sopivat laitteet molempiin oppilaitoksiin (iPadejä, Mac tietokone, mobiililaatikko sekä Apple tv) Pedagoginen keskustelu opettajien kanssa jossa käytiin läpi hankeen lähtökohdat sekä tavoitteet Koulutuksia iPadin käytössä sekä ehdotuksia erillaisten appsien käytössä Opettajien oma kokeilu ja käyttö iPadin sekä applikaatioden käytössä Tiedonkeruu Sammanlagt sex MG - pop/jazz lärare valdes ut samt ca 50 av deras elever Inköp av nödvändiga apparater. (iPads, Mac dator, mobillåda samt Apple tv) Pedagogisk diskussion med de utvalda lärarna. Klargöra problemställningarna samt målsättningen för projektet Skolningar i användningen av iPad med instruktioner och vägledning inklusive praktiska förslag angående olika lämpliga applikationer till iPad  Lärarnas egna användning av iPad och de applikationer de fått information om Insamling av information

Miten olet käyttänyt ipadiä Hur har du använt ipaden Sointujen ja intervallien kuuntelu Nuottien nimien opettelu Nuottien kirjoittamisen opettelu Rytmiharjoitusten tekeminen Säestysten laatiminen oppilaalle ja oppilaan kanssa Ääni- ja kuvatallentaminen Intonaatioharjoituksia Musiikkikappaleiden analysoiminen Esim. iReal ohjelman käyttö. Oppilaan soittaminen säestyksen kanssa Melodia sekä rytmidiktaattien tekeminen lyssna på intervall och ackord lärt sig noternas namn lärt sig skriva noter träna på rytmläsning samt ha rytm och pulsövningar med hjälp av metronom gjort ackompanjemang med och till eleven gjort bandningar med eleven, både med ljud och med bild haft intonationsövningar gått igenom musikexempel och diskuterat musikteorin bakom dem spelat med i olika låtar som finns färdigt i t.ex. iReal-programmet gjort melodi- och rytmdiktat

tulokset resultat Erityisesti nuorempien oppilaiden kiinnostus mupea kohtaan on kehittynyt Kannoin ennen läppäriä mukanani, mutta iPad kulkee mukana paljon helpommin ja siinä on kaikki tarvittavat toiminnot Play-along funktioiden avulla oppilaiden on helpompi havaita teorian ja käytannön yhteydet 85 % opettajista näki että oppilaiden osaaminen on kehittynyt tämän projektin avulla Oppilaat harjoittelevat enemmän kun materiaali on visuaalisesti kiinnostavaa Framförallt de yngre barnens motivation har ökat i musikens grunder iPaden är behändig och smidig att ha med sig när man byter undervisningsplats Play-along funktioner har gett större möjligheter till att visa på sambanden mellan teori och praktik 85 % av lärarna i projektet ansåg att elevernas kunskapsnivå inom musikens grunder har ökat tack vare integreringen med hjälp av iPad Eleverna tränar mer på övningarna när materialet är visuellt trevligt och inspirerande

Tulokset Resultat Opettajat näkevät että opetusmenetelmät ovat parantuneet tämän projektin johdosta Opetusmetodit ovat monipuolistuneet, työkalupakki on isompi Oppilaiden mielipiteet projektista ovat positiivisia Kaikkien oppilaiden mielestä opiskelu iPad avusteisesti on tehnyt mupe-aineesta hauskempaa ja helpommin ymmärettävää Lärarna anser att deras undervisningsmetoder har ändrat sig på ett positivt sätt tack vare det här projektet Undervisningsmetoderna har blivit mångsidigare, verktygen är flera Elevernas åsikter angående projektet är positiva Alla elever tyckte att integreringen med hjälp av iPad har gjort inlärningen roligare och fått svåra och tråkiga saker att verka något lättare.

Tuloksia ja tulevaisuus Resultat och framtid Opettajat tarvitsevat lisää koulutusta iPadin käytössä Opetus iPadin avulla on helpompaa jos oppillaalla on oma iPad. Kotiläksyjä, vuorovaikutus... Jos iPadin käyttö lisääntyy jatkossa pitää miettiä miten laaditaan kokeet. Voisiko joku osa olla applikaatio? MIK ja Kaumo kerää ne aplikaatiot jotka opettajat ovat käyttäneet ja todenneet hyviksi Ohjelmoinnin jatkokoulutusta tarvitaan, jotta voisimme tehdä omia aplikaatioita musiikkioppilaitosten käyttöön Lärarna behöver mer fortbildning i användningen av iPad. Undervisningen med hjälp av iPad är lättare om eleven själv har en iPad. Hemuppgifter, interaktivitet… Om iPadens användning utökas i framtiden bör man också se på hur proven i musikens grunder är uppbyggda. Proven delvis som en applikation? MIK och Kaumo samlar nu in de applikationer som lärarna och eleverna tyckt varit bra och till hjälp för undervisningen Fortbildning i programmering för att skapa egna applikationer som är skräddarsydda för musikinstituten behövs

Osallistujat Deltagare Antti Haataja Mupe, vapaa säestys Kai Pihlström Kitara, mupe Ville Hukkinen lyömäsoittimet Sigurdur Rögnvaldsson Elgitarr / jazzgitarr Teemu Aitoaho Elgitarr Lauri Salokoski Elbas

lisätietoja närmare uppgifter Kauniaisten Musiikkiopisto Satu Roberg 040 5064923 etunimi.sukunimi@kaumo.fi Musikinstitutet Kungsvägen Patrik Smulter 050 5285270 förnamn.efternamn@kungsvagen.fi