Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
Kesäkuun kokouksessa 5.6. käytiin läpi yhtenäiskoulun pohjapiirustukset, joissa otettiin kantaa mm. luokkatilojen sijoitteluun, pienryhmätiloihin sekä joustaviin tilaratkaisuihin Palaveri arkkitehdin kanssa pidettiin Tutustuminen Vuoreksen kouluun Uudet L2 tason piirustukset valmiit Arkkitehti Mikko Uotila on kutsuttu puhumaan yhtenäiskoulun suunnittelusta tiistaina 9.9. klo (koko kunnan vanhempainilta)
Pedagoginen toimikunta kokoontuu torstaisin klo (veson suunnittelu, hankehakemus, arkkitehdin vierailu) (veson materiaalien läpikäynti) (pohdintaryhmän vierailu) (pohdintaryhmän vierailu) (syksyn arviointi, kevään suunnittelu)
Veso 6.8. tiedotus ja uudet piirustukset Veso kohti yhtenäiskoulua, pohdintaryhmät käyntiin, tutustuminen toisiimme Yhteiset YT-kokoukset Huhti (yläkoulu ja lukio) ja Kirkonkylä (2) Yhteinen YT-kokous Asema, Huhti (yläkoulu ja lukio) ja Kirkonkylä Oppilaiden yhteinen projektipäivä Yhteiset pikkujoulut
Pedagoginen toimikunta työstää parhaillaan oph:n hakemusta Hakemus pitää jättää viimeistään Lisää tietoa hakemuksesta edote_2014_OY_JA_TVT.pdf edote_2014_OY_JA_TVT.pdf
Eerikkilän vesossa aloitetaan yhtenäiskoulun toimintakulttuurin suunnittelu Suunnittelu tapahtuu pohdintaryhmissä Jokainen kuuluu yhteen pohdintaryhmään, ryhmä valitaan oman kiinnostuksen mukaan Jokaisella ryhmällä on oma aiheensa, jota työstetään seuraavien kahden lukuvuoden aikana Pohdintaryhmät ja pedagoginen toimikunta tekevät yhteistyötä (ryhmien vierailut toimikunnan kokouksissa) Pohdintaryhmiä on saanut ja saa edelleen ehdottaa
Koulupäivän rakenne (yhteistyön ja yhteistoiminnallisuuden mahdollistajana) Joustava esi- ja alkuopetus, joustavat opetusjärjestelyt myös muilla luokka-asteilla Erityisopetuksen joustavat järjestelyt / kolmiportaisen tuen järjestelyt (tähän suunnitteluun Salmiston Tanja mukaan?) Oppilaskuntatoiminta ja oppilaiden osallistaminen Järjestyssäännöt, seuraamukset, puuttumiskulttuuri Luokanopettajan ja luokanvalvojan tehtävät ja rooli Ekologinen yhtenäiskoulu Yhtenäiskoulu ja ympäröivä yhteiskunta TVT yhtenäiskoulussa Lukio
Arviointikäytännöt, osaamisen osoittaminen Aineryhmät? Onko vanhakantainen tapa alkaa pohtia pedagogiikkaa? Toisaalta aineryhmillä on paljon yhteisiä asioita. Yhtenäiskoulun ja Aseman koulun yhteistyön suunnittelu Mediateekin eli ”yhteisen olohuoneen” käyttö ja tarkoitus Piha-alue, ulkovälitunnit Olisiko pohdintaryhmät luokkatason mukaan, esim lk. 5-7-lk, 8-9.lk ja lukio. Tuodaanko pohdintaryhmille teemoja pohdittaviksi (esim. arviointi, työrauha, kouluviihtyvyys, yhteisöllisyys...) vai luodaanko pohdintaryhmät teemoittain, jolloin ryhmien kokoonpano ehkä vaihtelisi? Otetaanko oppilaita mukaan kaikkiin pohdintaryhmiin vai vain osaan?