Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, 12.3.2008 Juha-Pekka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Toimintaympäristö
Naisten urat ja palkkaerot tutkimustiedon valossa
ELLO WP 3 Vientiteollisuuden tulevaisuuden näkymät Tilastokatsaus Pertti Kiuru Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Pienyrityskeskus, LTT-tutkimuspalvelut.
Koulutustilit – väliraportin johtopäätöksiä Ida Mielityinen Kansalaisopistojen rehtoripäivä.
Raimo Päivärinta Luokite-esitelmä.
Työurien pidentäminen edellyttää toimia työpaikoilla SAK:n luottamushenkilöpaneelin tuloksia joulukuu 2011 N=788.
Työllistämistä ja paikallista yhteistyötä? Hannu Kiminkinen.
Syksy 2010 Vancouverissa. Vancouver, BC • asukasta, Suur-Vancouver 2,2 milj. • Kanadan 3. suurin kaupunkialue • Vanha sahakylä!!! • Lauhkea ja.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
KSUHDE ... vanhaa viiniä uudessa astiassa
TASE 2025 JOUKKOLIIKENTEEN - Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen - liikennejärjestelmänäkökulma.
Paneelikeskustelu: Tampereen kaupunkiseudun tulevaisuus
Lahden kaupunki Tekninen ja ympäristötoimiala Yhdyskuntasuunnittelun teemaryhmä MAL:n yhteensovitus (7 §) Kaavoitus ja maapolitiikka Kiinteistönmuodostus,
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Toimivaltainen viranomainen
TERVEYDENHUOLLON RAHOITUSPOLITIIKAN ARVIOINTI: KUNTARAHOITUKSEN VAKAUTTAMINEN (VAKKA) Ilkka Vohlonen, professori Jan Klavus, dosentti Veli.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
PALKANSAAJIEN TUTKIMUSLAITOS Perhevapaavalinnat ja perhevapaiden kustannukset sukupuolten välisen tasa- arvon jarruina työelämässä? Säätytalo
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta Lieksa Heikki Viinikka Pielisen Karjalan joukkoliikennekoordinaattori.
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Perustulo Mitä se maksaa?. Esitettyjä väitteitä Perustulo kaksinkertaistaa valtion menot Perustulo vie rahat hyvinvointipalveluista Perustulo pakottaa.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Suunnitelma paperittomasta kokouskäytännöstä koko luottamushenkilöhallinnolle Kaupunginhallitus
Sanomalehti mainonnassa
Perustettu 1970 YTT YTV Toiminnan pohjana oma laki uudistus ja Laki määrää jäsenkunnat oikeustoimikelpoisuuden.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Oulunkaaren seutukunnan toimiympäristöanalyysi 2008 Seudun elinkeinoelämään vaikuttavia ilmiöitä
Suomen kartta.
Hollola Hallinnollisesti Hollola kuuluu Lahden kaupunkiseutuun ja Lahden seutukuntaan. Hollolan naapurikunnat ovat pohjoisessa Asikkala (38 km), idässä.
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Tampereen kaupunki Tietotuotanto ja laadunarviointi Väestönmuutokset 2010 Joulukuu Tampere Tampereen kaupunkiseutu Suurimmat kaupungit Suurimmat seutukunnat.
KAUPUNKISEUTU infotilaisuus Joukkoliikenteen järjestäminen Matti Rainio selvitysmies.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Asemanseudun persoonat. Eläkeläinen Tärkeää mahdollisuus valmistella matka etukäteen ettei stressaa Matkustaessa tulee asemalle noin puoli tuntia ennen.
Harri Kainulainen 1 Keskinäisyys yritysmuotona tunnetaan varsin huonosti. Yksinkertaistettuna keskinäisyys on vakuutusalan osuustoimintaa. Asiakkaat.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
Kainuun runkoliikenteen kehittämissuunnitelma Runkoliikennesuunnitelman sisältö Ostoliikenteen rahoitus Liikennetarjonta ja sopeuttaminen Koordinointi.
Hankasalmi, Jyväskylä, Keuruu, Laukaa, Muurame, Petäjävesi, Toivakka ja Äänekoski Nuorten nettilehti Painovirhe.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Terveyspalvelut ja terveydentila. Yksityisestä sairaanhoidosta korvauksia saaneet helsinkiläiset, osuus % väestöryhmästä 2000– Naisten ja.
Maija Pirvola Yrityssalo Oy alk. Salon kaupungin omistama elinkeinoyhtiö.
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
Tilinpäätös 2004.
Kaupunkiseudun yhteistyösuunnitelma Maankäyttö, asuminen ja liikenne Seutuhallituksen nimeämä maankäyttö- ja rakennetyöryhmä, pj. Risto Laaksonen Yhteistyön.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma Joukkoliikenteen älykkäät liikennevaloetuudet.
Lauri Lamminmäki Uuden Kouvolan terveydenhuolto Asiantuntijaseminaari Uudistuksen lähtökohdat Lauri Lamminmäki kaupunginjohtaja.
Verkkotoimituskuntien yhteinen kokous Kehittämiskohteita Opetustoimen viestintä Yhteistyön kehittäminen Tiedotuskanavien valinnat Tiedotuskäytännöt.
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
ILVEKSEN HARJOITUSKENTTÄ
Ari Hoppania Oulun lääninhallitus, liikenneosasto
HELSINKI KAIKILLE Verkostoseminaari Raimo K. Saarinen Kaupungininsinööri Ohjausryhmän puheenjohtaja Helsinki kaikille -projekti.
Työajan haasteita tuloksia SAK:n jäsentutkimuksesta
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Euro & talous –lehti (4/2007) Rahoitusjärjestelmän vakaus –erikoisnumero (2007) Tiedotustilaisuus
ASUKASKYSELYN TULOKSET 4/2016 FORSSAN SEUDUN JOUKKOLIIKENTEEN PALVELUTASON MÄÄRITTELYTYÖ.
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Yrittäjyys suomalaisessa yhteiskunnassa – tilastotietoa yrityksistä
Esityksen transkriptio:

Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka Häyrynen, Sito Tampere

2 Keskisuuret kaupunkiseudut Keskuskaupungissa 40 – as. 14 kaupunkiseutua keskuskaupungeissa yhteensä yli as. (18 % Suomen väestöstä) Paikallisliikenteen runkona yrittäjien linjaliikenneluvilla ajama liikenne Lupaviranomaisena kaupungit ja kuntarajan ylittävässä liikenteessä lääninhallitukset Vajaa 10 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista Paikallisliikenteen palvelutasotavoitteet määritelty luvulla 10 kaupungissa ja seudullisen liikenteen tavoitteet 10 kaupunkiseudulla

3 Keskisuurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen yleisiä ongelmia palvelutasonäkökulmasta Tarjonnassa suuri ero arkipäivien ja viikonlopun sekä talvi- ja kesäkauden välillä Lippujärjestelmät eivät ole kaikilta osin yhteensopivia kaupungin sisäisten ja kuntarajan ylittävien matkojen välillä. Kaukoliikenteen ja paikallisliikenteen yhdistäviä lipputuotteita tarjolla erittäin rajoitetusti Uudet asuin- ja työpaikka-alueet jäävät usein pitkäksi aikaa tai jopa kokonaan ilman joukkoliikennepalveluita Toimijoilla ei ole resursseja markkinointiin

4 Mistä joukkoliikenteen palvelutaso muodostuu?

5 Esimerkki palvelutasotavoitteiston osasta Lähde: Kuopion paikallisliikennesuunnitelma

6 Joukkoliikenteen palvelutasokäsitteet erilaisilla toiminta-alueilla

7 Miksi määritellä palvelutasotavoitteita? Julkisen vallan näkökulma: PSA edellyttää määrittelyä, jos mukana julkista rahoitusta joukkoliikenteeseen käytettävän rahoituksen kohdentamiseksi alueiden ja väestöryhmien välisen tasa-arvon lisäämiseksi ohjaamaan kaavoitusta Asiakasnäkökulma: Jotta tarjonta muodostaisi yhtenäisemmän joukkoliikennejärjestelmän Käytettävyys, luotettavuus ”Laatutasotakuu” Operaattorin näkökulma: Mihin toimiin sitouduttu? Mihin toimiin oikeutettu? Mitkä ovat omat vaikutusmahdollisuudet?

8 Palvelutasotavoitteiden hyväksyntä luottamuselimissä (nykytilanne) Palvelutasotavoitteiden hyväksynnästä huolimatta vain yhdessä kaupungissa niillä on ollut jotain vaikutusta joukkoliikenteen rahoitukseen

9 Esimerkkejä toimintaympäristön muutoksista, joihin uusilla palvelutasosuosituksilla pyritään vastaamaan Työssäkäyntialueiden laajeneminen, seudullisten työ-, opiskelu- ja koulumatkojen lisääntyminen → Liikennetarjonta: seudullisesti integroitu linjasto → Lipputuotteet: seudullisesti integroitu lippujärjestelmä Työelämän muutokset: työpaikkoja siirtyy teollisuudesta palvelualoille, työaikaliukumat ja epäsäännölliset työajat, 24/7 -yhteiskunta → Liikennöintiajat: tarjontaa tasaisesti koko päivän ja kaikkina viikonpäivinä Väestön vanheneminen → Kävelyetäisyys: nykyinen maksimi 600 – 1000 m on pitkä matka → Palveluliikenteet: yksilöllisempi palvelu Joukkoliikenteen käyttötaidon väheneminen → Tiedottaminen: tietoisuus palveluista on huonoa → Järjestelmän selkeys ja hallittavuus: käytön helppous

10

11 V V / Y M / V M / V / Y V V / Y Y / V Vastuutahot?Käyttäjämäärään vaikuttavimmat?