1. Luento 29.1.2004 T-111.450 Tietokoneanimaatio ja mallintaminen Tassu Takala Teknillinen korkeakoulu Tietoliikenneohjelmistojen ja multimedian laboratorio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
Advertisements

TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN Ahlmanin ammattiopisto Esa Majava.
Animaation tekeminen:
EVTEK–Teknillinen ammattikorkeakoulu CeBIT-messuprojekti Kati Liikanen.
Monimedian työkurssi Projektien erityispiirteet Ilmari Laakkonen.
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
1. Luento T Tietokoneanimaatio (6 op L) Tassu Takala Mediatekniikan laitos.
ARJEN HISTORIA HI08.
Texas Essential Knowledge and Skills (TEKS)
Sovellusprojekti Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan laitos.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Tietokannat II Lasse Bergroth Turun yliopisto, IT-laitos Kevät 2013
Sisältö / 1 Tietokonegrafiikan jatkokurssi T op Lauri Savioja 1/06 Kurssin sisältö.
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TassuAnimaatio luento 71 Tik Animaatio ja mallintaminen 7.luento: motion capture & editing.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Japanin alkeiskurssin kevätlukukausi 2014 AIKATAULU (ma – ke 9.4): ma klo – ke klo – Portti Japaniin –luentosarjan takia.
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
K11071 Tietokoneavusteinen piirtäminen ja mallintaminen Yrjö Viitanen
3D grafiikka ja animaatio
MUM8TM D-jatko Heikki Hietala. Kurssin rakenne 8 x 2 x 3 h lähiopetusta = 48 h Omaa työskentelyä 33 h Yhteensä 81 h = 3 op. Kurssi koostuu 3DS Maxin.
Rahoitusmarkkinat ja sijoitustoiminta
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
University of Joensuu Dept. of Computer Science P.O. Box 111 FIN Joensuu Tel fax Tietojenkäsittelytieteen.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Harjoitustyö Rässe Ryhmä ja ajankohta Tässä harjoitustyössä suunnitellaan Yritys oy:n tilausjärjestelmä. Harjoitustyön tavoitteena on tehdä.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
TassuAnimaatio luento 101 Tik Animaatio ja mallintaminen 10.luento: AI in motion, ALife, sound effects, real-time & interactive.
Tilannekatsaus mediatekniikka 2007 Alustava projektisuunnitelma valmis Ulkoasun muutoksia, käynnistysvaiheen tuntien päivitykset.
Heikki Hyötyniemi Teknillinen korkeakoulu, Systeemitekniikan laboratorio 1. Älykäs WWW Totuus vai Todellisuus - tutkimuksen haasteet Heikki.
3D –animaatio ja simulaatio Morphing, animation. Morphing
Flash-pohjainen opetusvideosivusto haulikkoammunnasta
BECS-C2201 Fysiologia.
University of Joensuu Dept. of Computer Science P.O. Box 111 FIN Joensuu Tel fax Tietojenkäsittelytieteen.
1 3D –grafiikka ja animaatio Lehtiä, videoita ja tenttikysymys alueita Harri Airaksinen;
Adobe After Effects Sauli Lehtovaara Esitelmän rakenne: 1. osa –Mikä se on? Mitä sillä tehdään? –Ohjelman käyttö ja käyttöliittymä –Mitä tiedostoja.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Käytännön järjestelyt - Jukka Luoma Optimointiopin seminaari - Kevät 2007 Mat Optimointiopin.
Porin Yksikkö/Elektroniikka Piirilevyn suunnittelu – Tanja Jokinen ELEP-3310 PIIRILEVYN SUUNNITTELU 4 op Kevät 2007 Kurssin www-sivut:
Pelien fysiikka Sabir Samaletdin. Pelien fysiikka  Yhteentörmäysten selvittäminen (collision detection)  Fysiikan simulointi (rigid body dynamics) 
Sisältötuotanto LUENTO 1 Anssi Jääskeläinen VO: Tiistaisin 6606.
Ohjelmistotuotanto - kurssin yleiset asiat Kevät 2004 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Monimedian työkurssi Johdantoluento Ilmari Laakkonen Huone 6535
Ohjelmistotekniikka - kurssin yleiset asiat Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTKK/Tite.
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
3D –animaatio ja simulaatio Kurssiasiaa. Kurssin suoritus Luennot 7x2h Labrat 7x3h Tentti Harjoitustyö Extratehtävät Mallinnuskilpailu.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Projektinhallinta it. lut
Projektinhallinta it. lut
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Kierros 3 - OLO Kuva. Tänään Lyhyesti kurssista tähän mennessä Viikon aiheiden esittely Jakautuminen ryhmiin ja työskentely ryhmissä – OLO1 –
3D-grafiikka Animaatio, Kankaat.
3D-grafiikka Luut, Fysiikkamoottorit.
3D-grafiikka Animaatio.
T Audiosignaalien käsittely, 3 op
T Signaalinkäsittelymenetelmät, 5 op
T Kuva- ja videosignaalien käsittely, 3 op
3D-grafiikka Renderöinti Kertaus.
Intro oyxLv64 3D-grafiikka, hahmo Intro oyxLv64.
T Kuva- ja audiotekniikat, 3 op
Mat Riskianalyysi, Syksy 2004 (3 ov)
Liikesaksan perusteet II
Patentit Kon
Opettajan nimi | kurssin numero
PERUSOHJELMISTOT TUTUIKSI
Esityksen transkriptio:

1. Luento T Tietokoneanimaatio ja mallintaminen Tassu Takala Teknillinen korkeakoulu Tietoliikenneohjelmistojen ja multimedian laboratorio

1. luento 2Animaatio & mallintaminen 2004 Sisältö •Henkilökunta •Suoritustapa ja aikataulu •Kurssimateriaali •Animaation tuotantoprosessi •Luentojen aihealueista •Videoita

1. luento 3Animaatio & mallintaminen 2004 Henkilökunta •Kurssista vastaa: Tassu Takala –luennot •Assistentti: Marko Myllymaa –harjoitustyöt

1. luento 4Animaatio & mallintaminen 2004 Suorittaminen •Kurssin laajuus: 4 ov (L) •Osasuoritukset: –Tentti –Harjoitustöitä: •neljä pakollista •muista aiheista valittava kaksi

1. luento 5Animaatio & mallintaminen 2004 Aikataulu •Luennot: –to Odeion •Harjoitustyöt: –Monta pientä työtä, kullekin aikaa noin 2 viikkoa •Tulossa kurssin www-sivulle: tarkka aikataulu harjoitustöille ja luentojen aiheet

1. luento 6Animaatio & mallintaminen 2004 Kurssimateriaali •Kurssikirja: –Rick Parent: Computer Animation - Algorithms and Techniques –Vanha kurssikirja (Watt&Watt) myös hyödyllinen •Luentomateriaali (tulee osittain www-sivulle) •Valikoituja artikkeleita, tiedot www-sivuilla

1. luento 7Animaatio & mallintaminen 2004 Oppia tuntemaan riittävästi tekniikkaa, jotta ymmärtää syvällisesti animaatio-ohjelmien toimintaa ja rajoitteita, ja pystyy tarvittaessa toteuttamaan uusia toimintoja ja erikoistehosteita. Kurssin tavoite

1. luento 8Animaatio & mallintaminen 2004 Sovelluksia •Animaatiot ja visuaaliset tehosteet –elokuvat, mainokset, opetusohjelmat –web-sivut, manuaalit –ohjelmien käyttöliittymät •Tietokonepelit •Suunnittelu (CAD), robotiikka •Virtuaaliympäristöt, simulaattorit

1. luento 9Animaatio & mallintaminen 2004 Animaation tuotanto •Rooleja tuotantotiimissä: –tuottaja – managerointi –käsikirjoittaja – juonen kehittely –ohjaaja – näyttämötyö ja toiminnan ajoitus –graafinen suunnittelija – hahmot ja taustat –äänittäjä – vuorosanat, taustat, efektit –animaattori(t) – liikkeen täsmällinen toteutus •taiteilija (AD) + ohjelmoija (TD)

1. luento 10Animaatio & mallintaminen 2004 Perinteinen animaatio (1) •Tyypillisesti noin 25 kuvaa / s •Kohtauksen kesto 5-30 s –Kuvia kpl •Koko illan filmi (2h) kuvaa •Ongelmia: –Paljon käsityötä -> kallista –Suuri materiaalimäärä: •projektin organisointi •tiedonhallinta

1. luento 11Animaatio & mallintaminen 2004 Mitä iloa tietokoneesta voisi olla tässä kaikessa ? Perinteinen animaatio (2) •Työn vaiheet: –Juonen käsikirjoitus –Kohtausten sommittelu –Taustan äänitys –Tarkka sommittelu –Ääninauhan jaksotus kuviksi –Liikkeiden ja hahmojen ääriasennot –Muutamien välikuvien piirtäminen –Kaikkien kuvien piirtäminen –Koekuvaus filmille (ääriviivat) –Kuvien kopiointi selluloidille –Kuvien väritys –Virheiden tarkastus –Lopullinen kuvaus filmille –Leikkaus ja viimeistely

1. luento 12Animaatio & mallintaminen 2004 Modeling Animation Rendering Post processing •Structural parameters (topology) •Coordinates & measures (geometry) •Other parameters •Shape control points •Object paths •Camera paths •Light paths •Modeling transformation •View transformation & projection •Shading •Image processing effects, morphing •Title texts •Compositing •Sound: speech, foley effects, music •Editing, printing/encoding Tietokoneavusteinen animaatioprosessi

1. luento 13Animaatio & mallintaminen 2004 Parametrinen periaate (1) •Mahdollisia kohteita –Esineet / hahmot –Taustat –Kamerat –Valaisimet Minkä hyvänsä kohteen mitä tahansa tekijöitä voi animoida •Mahdollisia tekijöitä –liikerata –asento –muoto –väri –materiaali- ominaisuudet, jne.

1. luento 14Animaatio & mallintaminen 2004 Parametrinen periaate (2) •Parametrit = –Skalaareita –Vektoreita •Ajan funktiona •Animaatio kuvasarjana = tasaisin välein otettuja näytteitä aikariippuvasta systeemistä – signaalinkäsittelyn näkökulma •inkrementaalinen laskenta •aliasoituminen •digitaalinen suodatus

1. luento 15Animaatio & mallintaminen 2004 Kurssin aihealueita •keyframing, spline interpolation, time control •interpolating rotation, quaternions, slerp •forward and inverse kinematics •rigid body dynamics, physically based models, constraints •particle systems, vector fields, fluid dynamics •flocking, AI in motion •motion capture, tracking & editing •procedural generation: basic algorithms, L-systems, graftals, genetic algorithms, artificial life •shape deformation: non-linear transformations, flexible body physics •muita teemoja (sen verran kuin aikaa riittää): –sound effects, compositing, facial animation, lip-sync, real-time synchronization, interactive animation...

1. luento 16Animaatio & mallintaminen 2004 Harjoitustöistä •ohjelmointiympäristö (osin OpenGL, hienompi renderointi BMRT:n avulla) Niksulassa tai omalla koneella •periaate: ohjelmoi tietynlainen liike, demonstroi se valmiita geometrisia malleja soveltaen (paitsi tehtävä 6.) –1. keyframing: position interpolation –2. keyframing: rotation –3. simple kinematics: walking legs –4. simple dynamics: particles and/or balls –5. flocking –6. algorithmic shapes –7. animation of rendering parameters (?) –8. final project (compositing)

1. luento 17Animaatio & mallintaminen 2004 Videoita •Tänään: –Ice Age trailer (Blue Sky studios 2002) –Graphic Violence (G.Washington Univ. 1991) •vastaavanlaisen kurssin harjoitustyö) –Geri’s Game (Pixar 1998) •Jatkossa joka luennon päätteeksi: tietokoneanimaation klassikkoja