Lähde: Tilastokeskus, Yritysrekisteri Yritysten määrä 2005 Yhteensä yritystä vuonna 2005.
Yrittäjyyskoulutuksen perusfilosofia Gibb´s mukaan •Autetaan ihmisiä tulemaan toimeen epävarmuuden ja monimutkaisuuden kanssa. •Tuntemaan olonsa itsevarmaksi epävarmassakin tilanteessa •Opetetaan epävarmuuden ja monimutkaisuuden tilanteessa tarvittavia taitoja ja asenteita. •Lisätä tietoisuutta siitä, että organisaation ja siinä työskentelevien ihmisten välistä kanssakäymistä voidaan kehittää sellaiseksi, että se tukee tehokasta yrittäjämäistä kanssakäymistä.
Oppimisen fokus (Gibb 1987)
Didaktiset ja yrittäjämäiset oppimistavat (Gibb 1993)
Jos sinulla olisi mahdollisuus valita uravalintojen kesken, olisitko yrittäjä vai palkansaaja
Jos saisi valita yrittäjä- ja palkansaajauran välillä… Lähde: Flash Eurobarometer 192, 2007
Jos saisi valita yrittäjä- ja palkansaajauran välillä… - kehitys, Suomi Lähde: Flash Eurobarometer 192, Palkansaaja Yrittäjä
Osallistuminen yrittäjyyskasvatukseen Lähde: Flash Eurobarometer 192, 2007
Koulutus lisäsi ymmärtämystäni yrittäjien roolista yhteiskunnassa Lähde: Flash Eurobarometer 192, 2007
Koulutus vaikutti aloitteellisuuteeni Lähde: Flash Eurobarometer 192, 2007
Koulutus sai minut kiinnostumaan yrittäjyydestä Lähde: Flash Eurobarometer 192, 2007
NUORTEN AJATUKSIA YRITTÄJYYDESTÄ Ryhtyisinkö yrittäjäksi? En perusta yritystä % Pohdin yrityksen perus- tamista % Ei vas- tausta % Koko aineistokaikki27694 Sukupuolinainen33652 mies17766 Koulutustaustaei tutkintoa23743 ammatillinen koulutus25696 ammattikorkeakoulu32680 korkeakoulu N = 417, ikä =16-29 v Lähde: Paakkunainen, K., ”Alkaisinko yrittäjäksi?”, 2007.
NUORTEN AJATUKSIA YRITTÄJYYDESTÄ Minkä alan yrityksen perustaisin? Suosituimmat alatSukupuoliorientoituneisuus Kodinsisustus- ja muut (erikois)liikkeetNaiset Sosiaali- ja terveyspalvelutNaiset Kauneudenhoito ja vaatetusNaiset Ravintola ja ruoka sekä matkailu-palvelutNaiset Tekniikka, metalli, rakennus, energian tuotantoMiehet Eläimet ja luonto sekä elämyksetNaiset Asiantuntijakonsultointi, suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Neutraali Kulttuuri-, ohjelmisto- ja mediapalvelutNeutraali Urheilu, kuntoilu ja liikuntaNeutraali Autoilu, kuljetus ja liikenneMiehet Tietotekniikka / AtkMiehet N = 417, ikä =16-29 v Lähde: Paakkunainen, K., ”Alkaisinko yrittäjäksi?”, 2007.
NUORTEN AJATUKSIA YRITTÄJYYDESTÄ Miten tehostaisin yrittäjyysopetusta? 1. sivu Samaa mieltä % Eri mieltä % Ei mieli- pidettä % Työssäoppimista tulee ratkaisevasti lisätä Eri opetustunneilla tulisi luoda omia tuotteita oppilaan itsenäisen aktiivisuuden kehittämiseksi Opetuksessa tarvittaisiin lisäaikaa kehittää kullekin räätälöityjä taitoja ja mielikuvitusta Yrittäjäjärjestöjen tulisi enemmän päästä kouluihin Virtuaaliyrityksiä ja sijoituskilpailuja tulee kokeilla opetuksessa Koulun opinnäytteitä, harjoituksia ja töitä tulee paremmin liittää pien- ja keskisuuriin yrityksiin Kouluun tulisi perustaa yritys esim. koulun kioskitavaroiden tai lähiseudun nuorisopalvelujen tuottamiseksi N = 417, ikä =16-29 v Lähde: Paakkunainen, K., ”Alkaisinko yrittäjäksi?”, 2007.
NUORTEN AJATUKSIA YRITTÄJYYDESTÄ Miten tehostaisin yrittäjyysopetusta? 2. sivu Samaa mieltä % Eri mieltä % Ei mieli- pidettä % Riskinottamista, markkinointia ja pelisilmää tulisi virittää peruskoulussa leikkien ja pelien avulla Aineopetuksen (esim. taide, liikunta, yritys- kasvatus) tulisi huomioida paremmin yhteiskunnan ja markkinoiden kysyntä Yritysten tulisi saada lisäkorvauksia työpaikoissa oppimisesta Luokkahuoneopetuksen on väistyttävä ongelma- ja toimintakeskeisten työmuotojen tieltä Liiketalous ja yrityskokeilut eivät sovi sivistyskouluun N = 417, ikä =16-29 v Lähde: Paakkunainen, K., ”Alkaisinko yrittäjäksi?”, 2007.
Yrittäjävalmiuksien kehittyminen
Uusien yritysten selviytymisaste Lähde: Tilastokeskus, KTM
Yrittäjyys koulutuksessa •hallitus jatkaa toimia yrittäjyyskasvatuksen monipuolistamiseksi ja laajentamiseksi kaikilla koulutusasteilla •ammatillisen koulutuksen arvostusta, houkuttelevuutta ja työelämälähtöisyyttä parannetaan •toteutetaan ammatillisen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus (hallinto, rahoitus, etuudet, koulutustarjonta) •oppisopimuksen lisäkoulutuksen kiintiötä nostetaan; selvitetään oppisopimuksen käyttö korkeakoulutettujen täydennyskoulutuksessa Muuta •Hallintouudistuksia: –Elinkeino- ja työministeriö perustetaan 2008 alusta, uusi ministeriö koostuu pääasiassa KTM:stä ja TM:stä. –Väliportaan hallinto uudistettavaksi (lääninhallitukset, TE-keskukset, muut piirihallintoviranomaiset, maakuntaliitot) •Työn yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelma yhdeksi hallituksen kolmesta politiikkaohjelmasta.
–Perus- ja lukio-opetuksessa yrittäjyys kaikki opinnot läpäisevänä aihekokonaisuutena –Opetussuunnitelmaperusteisissa ammatillisissa perustutkinnoissa opintoviikkojen määrää kasvatetaan nykyisestään 5 ov:lla (pakollinen) ja ov:lla (valinnainen) –Näyttötutkintoperusteisissa ammatillisissa opinnoissa yrittäjyys on sekä läpäisevänä aiheena että ammattialasta riippuen joko vapaasti valittavina, valinnaisina tai pakollisina opintoina –Ammattikorkeakouluilla yhteinen yrittäjyysstrategia, jossa sekä laadullisia että määrällisiä tavoitteita yrittäjyysopetukselle –Yliopistot vahvistaneet yrittäjyysopetustaan –Myös opettajakoulutuksessa yrittäjyyden osuus vahvistunut Yrittäjyysopetus eri koulutusasteilla
Aloittaneet ja lopettaneet yritykset Lähde: Tilastokeskus
Aloittaneet ja lopettaneet yritykset Lähde: Tilastokeskus
Yrittäjien ja palkansaajien ikärakenne 2005 Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimus
Yrittäjien ja Suomen vuotiaan väestön koulutusaste vuonna 2004 Lähde: Suomen Yrittäjät ja Tilastokeskus
Yrittäjien koulutusaste Lähde: Suomen Yrittäjät