Finnair-konserni Tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oral Hammaslääkärit Oyj
Advertisements

. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alalla varaudutaan kilpailun kiristymiseen •Kilpailu jatkui kovana, varsinkin Pohjoismaissa •Kaikilla.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria,
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Järki palaa pätkittäin, lentoalallekin •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa.
Finnair-konserni Tilinpäätös oli rakennejärjestelyjen vuosi •Reittiliikenne muotoutumassa kasvavan Aasian- liikenteen ehdoilla •Keväällä.
Osavuosikatsaus Q Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Rohkaiseva alkuvuosi Reittiliikenteen kysyntä vahvaa, erityisesti Aasia vetää Finnairin markkinaosuus.
Strategiat ja asiakastyytyväisyys Matti Kiiskinen, kehityspäällikkö Suunnittelu- ja konsulttitoimistojen liitto SKOL ry TKK Dipoli
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-03/2010 •Tulikivi-konsernin liikevaihto oli 10,7 me (11,0 me 01-03/2009). •Konsernin tulos.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen.
Pari piirua osuustoiminnan suuntaan Pellervon päivä Pääjohtaja Reijo Karhinen.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Tilinpäätösinfo M Honkala TILINPÄÄTÖS 2000 Matti Honkala
Osakesuositukset Rovaniemen Osakesäästäjät Ry:n 10-vuotisjuhla
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna.
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Kevät 2003 Pörssi-illat 1 Jaakko Pöyry Group yritysesittely.
Finnair konserni Osavuositulos Alalla voimakas käänne huonompaan - Finnair edelleen eturivin eurooppalainen.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle.
Tulos ennen satunnaisia eriä Me 7,1 6,5 3,3 4,3 4,
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
PTT:n alueellinen asuntomarkkinakatsaus 2009 Petri Mäki-Fränti
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu Alkuvuoden kasvu suunnitellun mukainen Liikevaihto 294 M€ (236 M€), kasvua 25 % Liikevoitto 35 M€ (23 M€),
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Miten meni työeläkevakuuttajien sijoitusvuosi 2013 Suvi-Anne Siimes, toimitusjohtaja Arvopaperin Aamuseminaari
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen.
Finnair konserni Tilikausi KRIISISTÄ KASVUUN 1999: Totuuden hetki 2000: Sopeutus ja eväät tulevaisuuteen 2001: Uusien rakenteiden sisäänajo.
Liikevaihto55,353,63,1 Liikevoitto5,04,219,2 Prosenttia liikevaihdosta9,17,9 Voitto ennen satunnaisia eriä4,94,314,4 Prosenttia liikevaihdosta8,87,9 Katsauskauden.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. -Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13, 5Meur (16,6 Meur 07-09/2008 ja tulos.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto57,741,140,5 Liikevoitto5,83,561,4 Prosenttia liikevaihdosta10,08,7 Voitto ennen veroja5,43,456,3 Prosenttia.
LT Q1 2007, Lännen Tehtaat Oyj OSAVUOSIKATSAUS Q1/2007 Matti Karppinen Toimitusjohtaja.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-09/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13,9 me (13,5.
Rahoitus-markkinoiden muutostuulet – globaalin yhtiön uhka vai mahdollisuus Minna Helppi
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Tilinpäätös 2004.
Aluetilinpito Lähde: Tilastokeskus/Tuotannon ja työllisyyden aluetilit
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto69,682,1-14,9 Liikevoitto1,08,2-88,3 Prosenttia liikevaihdosta1,410,0 Voitto ennen veroja0,27,8-97,9.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto31,636,6-13,6 Liikevoitto0,61,5-63,4 Prosenttia liikevaihdosta1,84,2 Voitto ennen veroja0,21,3-87,2.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto14,619,2-24,2 Liikevoitto-0,30,8-133,2 Prosenttia liikevaihdosta-1,74,0 Voitto ennen veroja-0,60,6-191,7.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2010 Petri Matveinen Nina Knape.
LASSILA & TIKANOJA OYJ VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
Finnair esittelyFinnair esittely Samu EskolaSamu Eskola
Yritystalouskurssi YTN ry Helsinki Miksi, mitä, miten  Miksi olette täällä? Tarpeet, toiveet,  Mitä haluatte tietää? Tuloslaskelma, tase,
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätös
YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-3/2008
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Esityksen transkriptio:

Finnair-konserni Tilinpäätöstiedote

Toimialalla vaikeudet jatkuvat Toimialalla on ylikapasiteetti, joka kasvaa edelleen Lentokoneet tehottomassa käytössä Matkustajakysyntä kääntymässä hitaaseen kasvuun Lentolippujen hinnat pysyvät matalalla tasolla Rahtikysyntä paranee, hintataso hienoisessa nousussa Öljyn hinta noussut viime kesästä 30 prosenttia Annus Horribilis – IATA arvioi 11 miljardin dollarin tappiota viime vuodelle Decennis Horribilis – vuosina toimiala teki yhteensä 50 miljardin dollarin tappiot Tappioennuste kuluvalle vuodelle 5,6 miljardia dollaria

Finnairin kannattavuuden lasku lieveni vuoden loppua kohden Toimialan vaivat myös Finnairin riesana Viime vuoden liikevaihto laski viime vuonna lähes 20 % Toiminnallinen tappio 180 milj. euroa Lentolippujen hintataso heikentyi 12 %, loppuvuonna 10 %, rahdin hintataso -30 % koko vuonna ja -27 % Q4:llä Matkustajakäyttöaste säilynyt hyvänä Volyymin pudotukseen sopeuduttu kapasiteettileikkauksin, kustannustaso edelleen liian korkea hintatasoon nähden Tehostamisohjelma paransi tulosta 100 milj. euroa Lentäjälakko ja kuormaushenkilöstön ulosmarssi aiheuttivat yhtiölle arviolta yli 20 miljoonan euron vahingot Finnairilla edelleen vahva tase- ja kassa-asema Täsmällisyys ja asiakastyytyväisyys paranivat loppuvuoden vaikeuksista huolimatta

Surkea toiminnallinen tulos Muutos % Liikevaihtomilj. euroa ,5 Toiminnalliset kulutmilj. euroa ,5 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa11,9173,5- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-180,20,8- Kertaluontoiset erätmilj. euroa0,7-1,3 - Johdannaisten käyvän arvon muutosmilj. euroa55,5-57,4- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-124,0-57,9- Tulos ennen verojamilj. euroa-133,7-62,2- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

MEUR Tappio pieneni loppuvuonna * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä Toiminnallinen liiketulos* vuosineljänneksittäin

Yksikkökulujen kehitys oikeansuuntainen mutta riittämätön Muutos edelliseen vuoteen % Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/RTK)

Tehostamistoimet realisoituvat 2009 Q4/09 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/RTK-2,4%-7,0% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/RTK0,8%-2,2% Palkat ja henkilösivukulutc/RTK-4,3%-15,4% Polttoaineetc/RTK-10,6%-19,7% Liikennöimismaksutc/RTK+0,5%-8,2% Maaselvitys- ja catering-kulut€/psgr.-1,7%-4,9% Myynti- ja markkinointikulut€/psgr.-13,7%-1,1% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/RTK+15,0%+18,3% Muut kulut*c/RTK+4,5%+3,3% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä RTK = Revenue Tonne Kilometre = myyty tonnikilometri

200 miljoonan euron tehostamisohjelma Säästötavoite henkilöstökuluissa yhteensä 120 milj. euroa 150 miljoonan euron kohteet tunnistettu tai sovittu •Polttoainetehokkuus •Rakenteelliset ja operatiiviset muutokset •Lomautukset jatkuvat •Kokonaishenkilömäärä vähentynyt 1650 hengellä •Vakautussopimukset Tekniikassa, Cateringissa ja matkustamopalvelussa, säästö yli 30 milj. euroa •Lentäjien TES:issä sovittu yksikkökulujen alenemasta 100 miljoonan euron tulosvaikutus jo vuodelle 2009 Ohjelman rakenteellinen vaikutus noin 110 milj. euroa vuodessa

Finnairissa 1650 henkeä vähemmän Henkilöstö keskimäärin Henkilöä

Polttoaineen hinta nousussa

Hintasuojat tasasivat polttoainekuluja

Suojaustappiot pienivät Q4:llä

Suojauspolitiikka suojaa kassavirtaa MEUR Polttoaineen hintasuojauksen kassavirtavaikutus viiden prosentin diskonttokorolla

Finnairilla rullaava suojauspolitiikka

Yksi maailman moderneimpia laivastoja Laivaston keski-ikä noin kuusi vuotta ja laskee edelleen Moderni laivasto kuluttaa vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän päästöjä Viimeinen Boeing MD-11 -kone poistuu Finnairin liikenteestä Yksi konetyyppi vähemmän laivastossa tehostaa käyttöä Kolme seitsemästä Boeing 757 -koneesta poistuu tänä keväänä Kaksi Embraer 170 -konetta vuokrataan, kaksi myynnissä Alkuvuonna kaksi uutta Airbus A330 -konetta, loppuvuonna yksi lisää

Rahoitus turvattu Investointiohjelman rahoitus varmistettu Investointiaikataulua väljennetty Likvidit varat 600 milj. euroa •Eräiden kiinteistöjen ja varamoottorin myynti- ja takaisinvuokraus viime vuonna, 90 milj. euroa •Euroopan Investointipankki, 180 milj. euroa •Vientiluottolaitos (Airbus-maat), yksi A330-kone rahoitusleasingillä •120 miljoonan euron hybridilaina alensi velkaantumisastetta noin 30 prosenttiyksikköä Rahoituslähteitä yli 600 milj. euron arvosta •Vientiluottolaitos (Airbus-maat), kaksi A330-konetta rahoitusleasingillä •TYEL-takaisinlainaus 330 milj. euroa •Likviditeettireservinä luottolupaus, 200 milj. euroa Lisäksi 200 milj. euron yritystodistusohjelma, josta 120 milj. euroa käytössä

Kassaa vahvistettiin Q4:lla Rahavirtalaskelma Q4/2009Q1-Q4/2009Q1-Q4/2008 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa Investointien rahavirtamilj. euroa Investoinnitmilj. euroa Ennakkomaksujen muutosmilj. euroa Rahoituksen rahavirtamilj. euroa Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa Likvidien varojen muutosmilj. euroa Likvidit rahavarat* kauden lopussa milj. euroa * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset

Taseasema parannettu Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%

Päästökauppa aiheuttaa kysymyksiä EU aloittaa lentoliikenteen päästökaupan yksipuolisesti 2012 Tämän vuoden myytyjen tonnikilometrien perusteella määritetään kunkin lentoyhtiön saamien ilmaisten päästöoikeuksien osuus vuosille Riski pelisääntöjen muuttumiselle on olemassa Finnair on toimittanut tarvittavan dokumentaation TraFille Nykyinen päästökauppamalli lisää hiilivuotoriskiä ja vaarantaa EU:n kilpailukykyä Finnair kannattaa sektorikohtaista päästökauppaa, joka on globaali eikä vääristä kilpailua

Työtaistelu ja sää sotkivat vuodenvaihteen liikenteen Joulukuussa kuormaushenkilöstön laiton ulosmarssi •Yli 80 prosenttia matkatavaroista liikkui normaalisti •lentoja myöhästyi ja osa peruutettiin •häiriöitä myös ulosmarssin jälkeen •vajaan seitsemän miljoonan euron vahingot Tammikuussa Keski-Euroopan sää sotki lentoliikenteen kiihkeimpänä lomasesonkina •vuodenvaihde on haasteellinen suurten matkustajamäärien, terminaalimuutoksen ja vaikeiden säiden vuoksi •matkatavarat puuroutuivat Euroopan kentille

Koko vuoden täsmällisyys parani

Finnairin alkuvuosi vaikea Matkustaja- ja rahtiliikenteen kysynnässä hidasta piristymistä Liikematkustuksen kysyntä kasvaa Suomen ulkopuolella, mikä pitää hintatasot alhaalla Kolme uutta Airbus A330 -kaukoliikennekonetta Investointien rahoitus järjestetty Matkustajaliikenteen tarjonta alkuvuonna 10 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2009 Ensimmäinen neljännes selvästi tappiollinen Tehostamisohjelmaa ja rakennemuutosta jatketaan Kannattavuuden arvioidaan paranevan vuoden loppua kohden

Finnairin strategia kantaa Via Helsinki -konseptiin perustuva Aasia-Eurooppa-strategia toimii, maantieteellinen etu on kestävä kilpailutekijä Aasian nopea vaurastuminen valtava kasvupotentiaali Matkustajamäärä kasvanut 0,3 miljoonasta vuonna 2001, yli 1,1 miljoonaan vuonna 2009 Finnairin Aasian-liikenne muodosti 3,7 prosenttia Suomen BKT:n kasvusta vuosina Luonut yli 4000 työpaikkaa pelkästään Finnairilla Vuoteen 2015 mennessä 8000 uutta työpaikkaa Ilman Aasian-strategiaa yhtiö olisi vain puolet nykyisestä Moderni laivasto Toiminnan ja palvelun laatu mitatusti korkealla tasolla

Katse tulevaisuuden kasvuun Tulevaisuuden asiakas tulee yhä useammin Aasiasta Strategiapäivitys ja sitä tukevia uudistuksia tehdään kevään aikana – päästrategia ei muutu Kilpailukyky perustuu erinomaiseen tuotteeseen ja tehokkaaseen toimintaan Konsernirakenne keskittyy ydintoimintoihin joustavuuden saamiseksi, yhteistyökumppanit täydentävät verkostoa ja palvelutuotantoa Osaavan henkilöstön kanssa sitoudutaan yhteisiin tavoitteisiin Kestävä kehitys tuo lisäarvoa ympäristötietoiselle asiakaskunnalle

Liitteet

Heikko toiminnallinen tulos Q4:ltä Q4/09Q4/08Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 457,7 579,0-20,9 Toiminnalliset kulutmilj. euroa504,1600,6-16,1 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa10,222,6- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-39,4-13,7- Kertaluontoiset erätmilj. euroa-7,9-3,8 - Johdannaisten käyvän arvon muutosmilj. euroa4,2-43,8- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-43,1-61,3- Tulos ennen verojamilj. euroa-45,4-62,0- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ4/2009 Q4/2008 Lentoliikenne-47,1 -23,0 Lentotoimintapalvelut9,9 5,0 Matkapalvelut 1,25,3 Kohdistamattomat er ä t -3,4-1,0 Yhteens ä -39,4-13,7 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. EuroQ1-Q4/2009 Q1-Q4/2008 Lentoliikenne-170,5 -19,4 Lentotoimintapalvelut7,3 13,8 Matkapalvelut -4,312,3 Kohdistamattomat er ä t -12,7-5,9 Yhteens ä -180,20,8 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

MEUR Kannattavuuden heikentymistrendi pysähtynyt säästötoimien ansiosta Toiminnallisen liiketuloksen* muutos vuosineljänneksittäin * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto

Yksikkökulut ja keskihinta etäällä toisistaan Muutos edelliseen vuoteen % Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK)

Kululajikohtaiset yksikkökulut 2009Q4/09 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/ATK+0,8%+1,0% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/ATK+4,2%+6,3% Palkat ja henkilösivukulutc/ATK-1,0%-10,0% Polttoaineetc/ATK-8,0%-13,1% Liikennöimismaksutc/ATK+3,5%-0,6% Maaselvitys- ja catering-kulut€/matk.-1,7%-4,9% Myynti- ja markkinointikulut€/matk.-13,7%-1,1% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/ATK+18,5%+28,5% Muut kulut*c/ATK+9,5%+13,0% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä ATK = Available Tonne Kilometre = tarjottu tonnikilometri

Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR

Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,9 %

Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,25 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)

Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

Finnair-konserni sijoittajasuhteet puh: fax: