Finnair-konserni Tilinpäätöstiedote
Toimialalla vaikeudet jatkuvat Toimialalla on ylikapasiteetti, joka kasvaa edelleen Lentokoneet tehottomassa käytössä Matkustajakysyntä kääntymässä hitaaseen kasvuun Lentolippujen hinnat pysyvät matalalla tasolla Rahtikysyntä paranee, hintataso hienoisessa nousussa Öljyn hinta noussut viime kesästä 30 prosenttia Annus Horribilis – IATA arvioi 11 miljardin dollarin tappiota viime vuodelle Decennis Horribilis – vuosina toimiala teki yhteensä 50 miljardin dollarin tappiot Tappioennuste kuluvalle vuodelle 5,6 miljardia dollaria
Finnairin kannattavuuden lasku lieveni vuoden loppua kohden Toimialan vaivat myös Finnairin riesana Viime vuoden liikevaihto laski viime vuonna lähes 20 % Toiminnallinen tappio 180 milj. euroa Lentolippujen hintataso heikentyi 12 %, loppuvuonna 10 %, rahdin hintataso -30 % koko vuonna ja -27 % Q4:llä Matkustajakäyttöaste säilynyt hyvänä Volyymin pudotukseen sopeuduttu kapasiteettileikkauksin, kustannustaso edelleen liian korkea hintatasoon nähden Tehostamisohjelma paransi tulosta 100 milj. euroa Lentäjälakko ja kuormaushenkilöstön ulosmarssi aiheuttivat yhtiölle arviolta yli 20 miljoonan euron vahingot Finnairilla edelleen vahva tase- ja kassa-asema Täsmällisyys ja asiakastyytyväisyys paranivat loppuvuoden vaikeuksista huolimatta
Surkea toiminnallinen tulos Muutos % Liikevaihtomilj. euroa ,5 Toiminnalliset kulutmilj. euroa ,5 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa11,9173,5- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-180,20,8- Kertaluontoiset erätmilj. euroa0,7-1,3 - Johdannaisten käyvän arvon muutosmilj. euroa55,5-57,4- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-124,0-57,9- Tulos ennen verojamilj. euroa-133,7-62,2- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
MEUR Tappio pieneni loppuvuonna * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä Toiminnallinen liiketulos* vuosineljänneksittäin
Yksikkökulujen kehitys oikeansuuntainen mutta riittämätön Muutos edelliseen vuoteen % Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/RTK)
Tehostamistoimet realisoituvat 2009 Q4/09 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/RTK-2,4%-7,0% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/RTK0,8%-2,2% Palkat ja henkilösivukulutc/RTK-4,3%-15,4% Polttoaineetc/RTK-10,6%-19,7% Liikennöimismaksutc/RTK+0,5%-8,2% Maaselvitys- ja catering-kulut€/psgr.-1,7%-4,9% Myynti- ja markkinointikulut€/psgr.-13,7%-1,1% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/RTK+15,0%+18,3% Muut kulut*c/RTK+4,5%+3,3% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä RTK = Revenue Tonne Kilometre = myyty tonnikilometri
200 miljoonan euron tehostamisohjelma Säästötavoite henkilöstökuluissa yhteensä 120 milj. euroa 150 miljoonan euron kohteet tunnistettu tai sovittu •Polttoainetehokkuus •Rakenteelliset ja operatiiviset muutokset •Lomautukset jatkuvat •Kokonaishenkilömäärä vähentynyt 1650 hengellä •Vakautussopimukset Tekniikassa, Cateringissa ja matkustamopalvelussa, säästö yli 30 milj. euroa •Lentäjien TES:issä sovittu yksikkökulujen alenemasta 100 miljoonan euron tulosvaikutus jo vuodelle 2009 Ohjelman rakenteellinen vaikutus noin 110 milj. euroa vuodessa
Finnairissa 1650 henkeä vähemmän Henkilöstö keskimäärin Henkilöä
Polttoaineen hinta nousussa
Hintasuojat tasasivat polttoainekuluja
Suojaustappiot pienivät Q4:llä
Suojauspolitiikka suojaa kassavirtaa MEUR Polttoaineen hintasuojauksen kassavirtavaikutus viiden prosentin diskonttokorolla
Finnairilla rullaava suojauspolitiikka
Yksi maailman moderneimpia laivastoja Laivaston keski-ikä noin kuusi vuotta ja laskee edelleen Moderni laivasto kuluttaa vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän päästöjä Viimeinen Boeing MD-11 -kone poistuu Finnairin liikenteestä Yksi konetyyppi vähemmän laivastossa tehostaa käyttöä Kolme seitsemästä Boeing 757 -koneesta poistuu tänä keväänä Kaksi Embraer 170 -konetta vuokrataan, kaksi myynnissä Alkuvuonna kaksi uutta Airbus A330 -konetta, loppuvuonna yksi lisää
Rahoitus turvattu Investointiohjelman rahoitus varmistettu Investointiaikataulua väljennetty Likvidit varat 600 milj. euroa •Eräiden kiinteistöjen ja varamoottorin myynti- ja takaisinvuokraus viime vuonna, 90 milj. euroa •Euroopan Investointipankki, 180 milj. euroa •Vientiluottolaitos (Airbus-maat), yksi A330-kone rahoitusleasingillä •120 miljoonan euron hybridilaina alensi velkaantumisastetta noin 30 prosenttiyksikköä Rahoituslähteitä yli 600 milj. euron arvosta •Vientiluottolaitos (Airbus-maat), kaksi A330-konetta rahoitusleasingillä •TYEL-takaisinlainaus 330 milj. euroa •Likviditeettireservinä luottolupaus, 200 milj. euroa Lisäksi 200 milj. euron yritystodistusohjelma, josta 120 milj. euroa käytössä
Kassaa vahvistettiin Q4:lla Rahavirtalaskelma Q4/2009Q1-Q4/2009Q1-Q4/2008 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa Investointien rahavirtamilj. euroa Investoinnitmilj. euroa Ennakkomaksujen muutosmilj. euroa Rahoituksen rahavirtamilj. euroa Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa Likvidien varojen muutosmilj. euroa Likvidit rahavarat* kauden lopussa milj. euroa * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset
Taseasema parannettu Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%
Päästökauppa aiheuttaa kysymyksiä EU aloittaa lentoliikenteen päästökaupan yksipuolisesti 2012 Tämän vuoden myytyjen tonnikilometrien perusteella määritetään kunkin lentoyhtiön saamien ilmaisten päästöoikeuksien osuus vuosille Riski pelisääntöjen muuttumiselle on olemassa Finnair on toimittanut tarvittavan dokumentaation TraFille Nykyinen päästökauppamalli lisää hiilivuotoriskiä ja vaarantaa EU:n kilpailukykyä Finnair kannattaa sektorikohtaista päästökauppaa, joka on globaali eikä vääristä kilpailua
Työtaistelu ja sää sotkivat vuodenvaihteen liikenteen Joulukuussa kuormaushenkilöstön laiton ulosmarssi •Yli 80 prosenttia matkatavaroista liikkui normaalisti •lentoja myöhästyi ja osa peruutettiin •häiriöitä myös ulosmarssin jälkeen •vajaan seitsemän miljoonan euron vahingot Tammikuussa Keski-Euroopan sää sotki lentoliikenteen kiihkeimpänä lomasesonkina •vuodenvaihde on haasteellinen suurten matkustajamäärien, terminaalimuutoksen ja vaikeiden säiden vuoksi •matkatavarat puuroutuivat Euroopan kentille
Koko vuoden täsmällisyys parani
Finnairin alkuvuosi vaikea Matkustaja- ja rahtiliikenteen kysynnässä hidasta piristymistä Liikematkustuksen kysyntä kasvaa Suomen ulkopuolella, mikä pitää hintatasot alhaalla Kolme uutta Airbus A330 -kaukoliikennekonetta Investointien rahoitus järjestetty Matkustajaliikenteen tarjonta alkuvuonna 10 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2009 Ensimmäinen neljännes selvästi tappiollinen Tehostamisohjelmaa ja rakennemuutosta jatketaan Kannattavuuden arvioidaan paranevan vuoden loppua kohden
Finnairin strategia kantaa Via Helsinki -konseptiin perustuva Aasia-Eurooppa-strategia toimii, maantieteellinen etu on kestävä kilpailutekijä Aasian nopea vaurastuminen valtava kasvupotentiaali Matkustajamäärä kasvanut 0,3 miljoonasta vuonna 2001, yli 1,1 miljoonaan vuonna 2009 Finnairin Aasian-liikenne muodosti 3,7 prosenttia Suomen BKT:n kasvusta vuosina Luonut yli 4000 työpaikkaa pelkästään Finnairilla Vuoteen 2015 mennessä 8000 uutta työpaikkaa Ilman Aasian-strategiaa yhtiö olisi vain puolet nykyisestä Moderni laivasto Toiminnan ja palvelun laatu mitatusti korkealla tasolla
Katse tulevaisuuden kasvuun Tulevaisuuden asiakas tulee yhä useammin Aasiasta Strategiapäivitys ja sitä tukevia uudistuksia tehdään kevään aikana – päästrategia ei muutu Kilpailukyky perustuu erinomaiseen tuotteeseen ja tehokkaaseen toimintaan Konsernirakenne keskittyy ydintoimintoihin joustavuuden saamiseksi, yhteistyökumppanit täydentävät verkostoa ja palvelutuotantoa Osaavan henkilöstön kanssa sitoudutaan yhteisiin tavoitteisiin Kestävä kehitys tuo lisäarvoa ympäristötietoiselle asiakaskunnalle
Liitteet
Heikko toiminnallinen tulos Q4:ltä Q4/09Q4/08Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 457,7 579,0-20,9 Toiminnalliset kulutmilj. euroa504,1600,6-16,1 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa10,222,6- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-39,4-13,7- Kertaluontoiset erätmilj. euroa-7,9-3,8 - Johdannaisten käyvän arvon muutosmilj. euroa4,2-43,8- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-43,1-61,3- Tulos ennen verojamilj. euroa-45,4-62,0- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ4/2009 Q4/2008 Lentoliikenne-47,1 -23,0 Lentotoimintapalvelut9,9 5,0 Matkapalvelut 1,25,3 Kohdistamattomat er ä t -3,4-1,0 Yhteens ä -39,4-13,7 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. EuroQ1-Q4/2009 Q1-Q4/2008 Lentoliikenne-170,5 -19,4 Lentotoimintapalvelut7,3 13,8 Matkapalvelut -4,312,3 Kohdistamattomat er ä t -12,7-5,9 Yhteens ä -180,20,8 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
MEUR Kannattavuuden heikentymistrendi pysähtynyt säästötoimien ansiosta Toiminnallisen liiketuloksen* muutos vuosineljänneksittäin * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto
Yksikkökulut ja keskihinta etäällä toisistaan Muutos edelliseen vuoteen % Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK)
Kululajikohtaiset yksikkökulut 2009Q4/09 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/ATK+0,8%+1,0% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/ATK+4,2%+6,3% Palkat ja henkilösivukulutc/ATK-1,0%-10,0% Polttoaineetc/ATK-8,0%-13,1% Liikennöimismaksutc/ATK+3,5%-0,6% Maaselvitys- ja catering-kulut€/matk.-1,7%-4,9% Myynti- ja markkinointikulut€/matk.-13,7%-1,1% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/ATK+18,5%+28,5% Muut kulut*c/ATK+9,5%+13,0% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä ATK = Available Tonne Kilometre = tarjottu tonnikilometri
Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR
Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,9 %
Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,25 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)
Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos
Finnair-konserni sijoittajasuhteet puh: fax: