Henriika Weiste, WayStep Consulting Ky

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
Advertisements

Toimintaympäristö
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Tutkinto järjestetään jokaisen aluekeskuksen alueella, jolle ilmoittautuu ryhmiin tarvittava määrä oppilaita AY-TUTKINNON 2014 ILMOITTAUTUMISET ON KÄYNNISSÄ.
Henkilöliikenne muutoksessa Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäivät
Kesän kisat •Kaikkiin kilpailuihin ilmoittaudutaan omatoimisesti kautta (pois lukien viestit ja seuraottelut)
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Miehikkälän kunnan, Länsi-Savo Oy:n, ja Kaakonkulman ideointitilaisuus
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
TASE 2025 JOUKKOLIIKENTEEN - Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen - liikennejärjestelmänäkökulma.
Usein kysyttyä.
Uusien kyläsuunnittelijoiden rekrytointitilaisuus 1. kokoontuminen ma klo Säyneisen NS:n talo, Säyneinen, Juankoski Kyläsuunnitelman.
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Uuteen ohjelmakauteen Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat kevät 2012.
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta Lieksa Heikki Viinikka Pielisen Karjalan joukkoliikennekoordinaattori.
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
Viikko 15 (8. – 12.4.) Maanantai: (8.4.) -9E: Pankkivierailu (lähtö klo 11.05) Tiistai: (9.4.) -9A: Pankkivierailu (lähtö klo 9.00) Keskiviikko: (10.4.)
Pohjois-Savon kuntien välinen muuttoliike iän ja muuton suunnan mukaan v sekä siirtolaisuus v Pohjois-Savon liitto 2013.
Suomen Jääkiekkoliitto / Jukka Kostiainen1 Sarjapalaveri II-div. lohko 4 ja III-div. Savo-Karjala Sport & Spa Vesileppis, Leppävirta
Liikenteen kytkennät seudun maankäyttöön
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Viikko 16 (16. – ) 8.LK TET-viikko Maanantai: (16.4.) -9B: Vierailu Olkkarissa ja Työ- ja elinkeinotoimistossa klo Tiistai: (17.4.) -Eskarit:
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Lukio-opiskelusta Syksy 2014.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Tikkurilan Palloseura ry Jalkapalloa jo vuodesta 1958
© Aseman Lapset ry 2009 A-taso 1. © Aseman Lapset ry 2009 A-taso 2 Walkers-Hubu-bussiprojekti - Keväällä 2011 alkanut kehittämishanke, päättyy joulukuussa.
KAAKKOIS-SUOMEN TYÖMARKKINOIDEN KATSAUS 2012  Ilmestyy piakkoin sähköisessä muodossa  Teemoina:  Väestö, työikäinen väestö, tuotanto, työllisyys, työttömyys.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Esteettömyys joukkoliikenteessä
Väestönmuutos , maakunnittain
Pendelöinnistä tilanne Lähde: Tilastokeskuksen työssäkäyntitilasto Pohjois-Savon liitto 2012 u/tr/powerpoint/kuopion ja lähikuntien pendelöinnistä_tilanne_2010.ppt.
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Viikko 19 (6. – 10.5.) Maanantai: (6.5.) -Koulupoliisin liikennetunti salissa 1.-3.LK klo 10 ja 4.-6.LK klo 11 Tiistai: (7.5.) -Tulevien 1.luokkalaisten.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Pikavuoroliikenne 5-tien käytävässä
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Kainuun runkoliikenteen kehittämissuunnitelma Runkoliikennesuunnitelman sisältö Ostoliikenteen rahoitus Liikennetarjonta ja sopeuttaminen Koordinointi.
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
Tutorkoulutus - kanditutorit Yläkertsi. Tutorkoulutus - Ohjelma Agenda Pääsihteerin terveiset Orientaatioviikko.
pk Sopimusvuori ry & Sopimusvuorisäätiö Järjestö Sopimusvuori ry & Sopimusvuorisäätiö palveluntuottaja päivittäin yli 600 kuntoutus- ja hoitopaikkaa.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
www.nuorisokanuuna.fi1 Toimintasuunnitelmasta 2014 poimittua Seinäjoki.
Vuosi 2011 lyhyesti: Tavoiteohjattuun suunnitteluun pohjautuva käyttäjä- ja vaatimusanalyysi valmistuu tammikuussa 2011  KONSEPTI Konseptin käytettävyystestaus.
Toteutuuko koulutustakuu Jussi Huttunen.
Valtion asema verkoston ylläpitäjänä Lentoasemaverkosto - sidosryhmätilaisuus Liikenneneuvos Lassi Hilska.
ITÄSUOMALAINEN YRITYSRAHOITUSSTRATEGIA Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Savon.
ASUKASKYSELYN TULOKSET 4/2016 FORSSAN SEUDUN JOUKKOLIIKENTEEN PALVELUTASON MÄÄRITTELYTYÖ.
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
WayStep Consulting Oy 2016.
WayStep Consulting Oy 2016.
Ulkomaalaiset Lapissa
WayStep Consulting Oy 2016.
Trafin rooli ja tehtävät
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Oulun seudun joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma Kempele
Esityksen transkriptio:

Henriika Weiste, WayStep Consulting Ky POS ELYn joukkoliikenteen palvelutaso, järjestämistapa ja hankintastrategia Henriika Weiste, WayStep Consulting Ky Seppo Huttunen, POSELY

Esityksen sisältö 30.9.2013 1. POSELYn joukkoliikenne osana alueen liikennepalveluja 2. Palvelutason määrittely (tällaisia joukkoliikennepalveluja järjestetään) 3. Järjestämistapa ja hankintastrategia (näin palvelut hankitaan) 4. Yhteenveto ja jatkonäkymät

Joukkoliikenteen ja henkilökuljetusten rahoitus Pohjois-Savon ELYn alueella (milj. €) Tiedot vuodelta 2012

POSELYn joukkoliikenne Palvelee kaikkia matkustajia Kuntien välinen liikenne poislukien kuntien väliset yhteydet toimivaltaisten kaupunkiseutujen sisällä (Kuopio – Siilinjärvi, Joensuu–Liperi–Kontiolahti) Lisäksi Iisalmen, Varkauden ja Pieksämäen paikallisliikenne

POSELYn joukkoliikenne 7,9 milj, km vuonna 2014 päättyvää siirtymäajan sopimuksilla olevaa liikennettä Ostoliikenteenä noin 4,5 miljoonaa ajokm Noin 1,5 milj. km myöhemmin päättyvillä sopimuksilla olevaa liikennettä Kesällä 2014 päättyy lähes 400 reittiä koskeva ostosopimus ja noin 360 reittiä koskeva siirtymäajan liikennöintisopimus Reittiliikenneluville haettu hieman yli puolet vuonna 2014 päättyvistä vuoroista Uusi liikenteen järjestämistapa ja uudet haasteet

POSELYn eteneminen joukkoliikenteen uudistamisessa Alustava järjestämistapaesitys Palvelutason määrittely Tarkennettu järjestämistapaesitys Hankintastrategia Liikenteen suunnittelu ja hankinta Seuranta/evaluointi

Palvelutasoehdotuksen lähtökohta Nykyinen tarjonta ja kysyntä Väestö ja pendelöinti Alueellinen tasapuolisuus Joukkoliikenteen talous Kuntien tarpeet ja toiveet Ehdotettu palvelutaso on tavoitteellinen, se ei luo subjektiivista oikeutta joukkoliikennepalveluiden saamiseen! Palvelutaso määritetty POSELYn alueen kuntakeskusten välillä. Mukana myös ELYn ulkopuolelle ulottuvat tärkeimmät yhteysvälit. Varautuminen kustannustason nousuun: haluttu palvelutaso on mahdollista toteuttaa nykyistä vähemmällä vuorotarjonnalla , ei kuitenkaan haluta rajoittaa mahdollisia lisäpalveluja. Tavoitteena on, että joukkoliikenteen palvelutaso paranee maakuntakeskuksissa. Muualla turvataan peruspalvelutasoinen liikenne. Lisäksi tavoitteena on, että matkaketjut ovat sujuvia.

Palvelutasoluokat - Käyttäjän näkökulma Käyttäjän näkökulmasta keskitasolla ja sovelletulla keskitasolla matkustaja käydä töissä (aamuvuoro/iltavuoro), opiskella, asioida ja harrastaa julkiseen liikenteeseen tukeutuen. Parhaimpina aikoina joukkoliikenne tarjoaa jopa henkilöautolle kilpailukykyisen palvelun. Peruspalvelutasolla joukkoliikenne palvelee lähinnä niitä, joilla ei ole muuta kulkutapaa. Työssäkäynti normaaleina työssäkäyntiaikoina, opiskelu ja asiointi päivisin on mahdollista. Iltaisin ja viikonloppuisin joukkoliikennepalveluja ei ole käytössä. Minimitasolla julkisella liikenteellä voi käydä töissä tai opiskelemassa, jos työaika on arkisin noin klo 8-16.

Palvelutasoluokat Liikenneviraston ohjeita mukaillen Minimitaso (1-2 vuoroa/suunta) yhteydet arkisin klo 8-16 välillä Peruspalvelutaso (3-5 vuoroa/suunta) yhteydet arkisin klo 7/8-17 välillä, iltayhteys tarvittaessa, lauantain asiointiyhteydet ja liityntäyhteys kaukoliikenteeseen Sovellettu keskitaso vuoroväli ruuhka-aika talvella 30-60 min/ kesällä 60 min, arkisin 60-120 min, la 60-120 min ja su 120 min) yhteydet arkisin klo 7-20/21, lauantaisin 9-17 ja sunnuntaisin 12-17, aamulla ja iltapäivällä korkea vuorotarjonta Keskitaso vuoroväli ruuhka-aika talvella 30 min/ kesällä 60 min, säännöllinen ja hyvä vuorotarjonta arkisin klo 7-20/21, lauantaisin 9-17 ja sunnuntaisin 12-17

Palvelutaso alueittain Keskitasoista joukkoliikennettä esitetään valtatielle 5 Iisalmi-Mikkeli, sekä yhteysväleille Joensuu-Kuopio ja Suonenjoki-Kuopio Sovelletun keskitason palvelutasoa esitetään yhteysväleille Varkaus-Savonlinna ja Lieksa-Joensuu. Peruspalvelutasoa vastaavat yhteydet pyritään järjestämään jokaisesta kuntakeskuksesta lähimpään alueen keskuskaupunkiin. Minimipalvelutason yhteyksiä tarjotaan muilla yhteysväleillä kuten esim. Pielavesi-Iisalmi, Kiuruvesi-Vieremä, Pertunmaa-Mikkeli. Lisäksi erityispalvelutasoa joillekin yhteysväleille, joilla ei muuta kysyntää esimerkiksi lukiolaisia varten.

ELYn liikenteellä tarjotaan mahdollisuuksia käydä kuntakeskuksista keskuskaupungissa töissä ja opiskelemassa päivittäin asiointiyhteyksiä kuntakeskuksista lähimpään, suurempaan palvelukeskukseen. kuntien välisiä lukiolaisten ja keskiasteen opiskeluyhteyksiä, (kaikissa kuntakeskuksissa ei ole lukiota) liityntäyhteyksiä kaukoliikenteen verkkoon ainakin perjantai- ja sunnuntai-iltaisin mm. opiskelijoiden viikonloppumatkojen vuoksi joukkoliikenneyhteyksiä myös sairaaloihin ja muuhun ylikunnalliseen terveydenhuoltoon

Liikenteen järjestämistapa Markkinaehtoinen liikenne Keskitason palvelutason liikenne Joensuu – Kuopio Kuopio – Suonenjoki Iisalmi – Kuopio, Kuopio – Varkaus – Mikkeli liikenne voidaan toteuttaa yksinomaan markkinaehtoisena edellyttäen, että markkinaehtoisella tarjonnalla saavutetaan tarvittava palvelutaso. myös muilla yhteysväleillä voidaan sallia markkinaehtoista liikennettä palvelusopimusasetuksen mukaisen liikenteen lisäksi. Lisäksi markkinaehtoisena pitkämatkaista, toimivaltarajat ylittävää liikennettä, kuten esimerkiksi yhteysväleillä Oulu – Kuopio – Helsinki, Joensuu – Vaasa, Savonlinna – Helsinki. Käyttöoikeussopimukset Jos vuorotarjontaa joudutaan laajasti täydentämään ostopalveluilla, liikenne järjestetään mainituilla yhteysväleillä joko reittipohjaisina tai alueellisina käyttöoikeussopimusliikenteinä. Muut yhteysvälit järjestetään reittipohjaisina tai alueellisina käyttöoikeussopimuksina

Hankintastrategia Tavoite: laajempia kokonaisuuksia & parempia tarjouksia Hankintastrategiassa määritetään palvelutasoa toteuttavat hankintakokonaisuudet ja aikataulutetaan hankinnat sekä määritetään sopimusten kestot vuositasolla. Tavoitteena on ollut rytmittää hankinnat niin, että jatkossa on edellytykset sovittaa yhteen kaikkea saman liikennekäytävän liikennetarjontaa (ELY-keskuksen liikenne ja kuntien liikenne). Nykyisin haasteena on ELYn siirtymäajan liikennöintisopimusten, ostosopimusten ja kuntien eri sektoreiden sopimusten päättyminen eri aikoina Etenemislogiikkana on reittiKOSien kautta alueellisiin käyttöoikeussopimuksiin. Viiveajan järjestelyt saattavat aiheuttaa muutoksia nyt ehdotettuihin kilpailutusten aikatauluihin

Hankintastrategia Käytännössä laajempiin alueellisiin kokonaisuuksiin aletaan päästä vasta vuodesta 2016 alkaen. Kuntien kanssa yhteisiä tarjouskilpailuja harjoitellaan ensin muutamassa kohteessa. Yhteistyön tavoitteena on saada säästöjä kustannuksissa ja työmäärässä sekä parantaa palvelutasoa. Liikenteen suunnitteluvastuuta liikennöitsijöille. Hyvällä hankintojen aikataulutuksella ja niistä tiedottamalla pyritään osaltaan lisäämään kilpailua. Ensimmäisenä kilpailutetaan 1.7.2014 alkavat liikenteet marraskuun alusta alkaen ainakin kolmena eri hankintakokonaisuutena.

Kuvitteellinen esimerkki Liikenne- kokonaisuus Palvelu-tasotavoite ELYn osto-liikenne /kaikki linja-autoliikenne (viikkovuor) Liikenne-kokonai-suuden sopimukset Sopimusten päättyminen, optiovuodet ja hankinnan aikataulu 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 Kohde 1. Tarjouskilpailu 1: kesällä 2014 päättyvät reittiKOSina Tarjouskilpailu 2: kesällä 2016 päättyvät, järjestämistapana alueellinenKOS. Vieremä-Iisalmi Peruspalve-lutaso talvi: 35/107 kesä: 30/72 ELYn ostoliikenne-sopimukset* Siirtymäajan sopimukset Vieremä (kunnan omat liikenteet) Koulukuljetuk-set Kohde 2. Tarjouskilpailu 2: kesällä 2016 päättyvät reittiKOSina Tarjouskilpailu 3: kesällä 2017 päättyvät, järjestämistapana alueellinenKOS. Kiuruvesi-Iisalmi talvi: 23/112 kesä: 53/87 reittiliikennelupahakemus talvi: 5 Kiuruvesi kaikki kunnan sopimukset Kuvitteellinen esimerkki

Yhteistyö Kolme alueellista työpajaa kuntien kanssa palvelutason luonnosvaiheessa huhtikuussa 2013 Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo Palvelutasoluonnos kuntien ja liikenteenharjoittajien kommentoitavana kesällä 2013 Kommenttien huomioon ottaminen (talous ja tasapuolisuus) Palvelutasopäätös nähtävillä POSELYn www-sivuilla ELYn kuntakierrokset, neuvotteluja palvelutasosta ja järjestämistavasta keväällä ja syksyllä Kuntien hankintoja koskevat tiedot hankintastrategiaan Jatkossa yhteistyö liikennesuunnittelussa, mm. koulujen tarpeet Tärkeitä yhteistyöosapuolia kunnat, liikenteenharjoittajat ja Livi aloitteellisuus

Yhteenveto ja jatkonäkymät Joukkoliikenteen järjestämistapauudistukseen valmistautuminen on ollut valtava ponnistus POSELYssa valmistelu on edennyt suunnitelmallisesti ja johdonmukaisesti: Palvelutason määrittely, järjestämistapa, hankintastrategia, liikennekokonaisuuksien suunnittelu, evaluointi. Tavoitteena on järjestää niin hyvä joukkoliikennepalveluiden verkko, kuin käytettävissä olevalla tiedolla ja rahalla on mahdollista Jatkossa joukkoliikenteen kehittämisen haasteena yhteistyön lisääminen ja erilliskuljetusten järjestäminen joko osana joukkoliikennettä tai myös muita matkustajia palvelevalla tavalla POSELY ainoa toimija, jonka kuljetusbudjetti on pienentynyt Yhteiskilpailutukset kuntien kanssa tulevaisuutta Edellyttää myös kunnilta vahvaa osaamista ja suunnittelua Työ jatkuu parhaillaan liikennesuunnittelulla ja loppuvuoden tarjouskilpailuilla Koko uudistus tullaan evaluoimaan (POSELY ja KESELY yhdessä)

KIITOS! Palvelutasopäätös, siirtymäajan liikennöintisopimusten, ostosopimusten ja yksinoikeussopimusten vuorot sekä reittiliikennelupahakemukset löytyvät ELY-keskuksen internetsivuilta www.ely-keskus.fi/pohjois-savo/liikenne