Korkeakoulujen tietomallin hallintamalli

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

Ohjelmiston tekninen suunnittelu
Tietokanta.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen TKI-käsitemallinnustyöpaja klo Esittäytyminen 5 min Käsitemallin.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Käsitemalli kuvaa relevantit tiedot kohdealueelta. Tietotarpeet määrittävät relevantit.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Mikko Arasmaa / Tietohallinto
Suunnitelma paperittomasta kokouskäytännöstä koko luottamushenkilöhallinnolle Kaupunginhallitus
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
Kontekstinhallinta ja muut rajapintatarpeet Mika Tuomainen Juha Mykkänen SerAPI-projekti, HIS-tutkimus Kuopion yliopisto, Tietotekniikkakeskus, Centek.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Sähköinen tentti Suomen korkeakouluille Tilanneraportti Synergiaryhmälle Totti Tuhkanen.
Korkeakoulujen yhteiset luokitukset ja koodistot
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen: tiedon yhteismitallisuus ja järjestelmien yhteentoimivuus Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan.
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Viestintäsuunnitelma
Yliopistojen yhteisen YDW tietovaraston määrityshanke - tilannekatsaus Tampere
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
TUTKI Tietomallityöryhmä RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
Tietomallityöryhmän loppuraportti RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
Tietovarannon järjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin kehittäminen.
Tiedonlaadun kehittämisen ja tietojen tarkastamisen palvelut.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
TIPTOP-projektin kartoituksen vaihe korkeakoulujen tietomallin muutostarpeiden osalta Petri Heinonen Juha-Pekka Pihlajakoski Lauri Stigell Opi-Synergia.
Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa käytyyn keskusteluun viitaten LVI:n suunnittelu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
VALVIRA / Ohry Alustus Valvira tarvitsee tietoja Virrasta 3 tapauksessa: opiskelijan (valmistunut) aloitteesta, opiskelijan (valmistunut) puolesta.
Siis mitä olemmekaan tekemässä?
OILI-ajankohtaista LS. Oilin tilannekatsaus Oili-palveluun ovat liittyneet kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut! Version 1.0 valmistelu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
Tulevaisuudennäkymiä: yliopistouudistus, Oodi ja RAKETTI -hanke IH/oprek.
Arkkitehtuurityön jatkovalmistelu
Tiedon avaamisen asiantuntijaryhmä Tilannekatsaus Tanja Kantola
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Kuvailustandardien tilanne
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Yhteenveto KOOTuki-ryhmän avoimesta etäkokouksesta Helena Majamäki
VIRTA-julkaisutietopalvelu
VIRTA-opintotietopalvelun yhteisen tietoarkkitehtuurin omakustanteinen laajentaminen; ennakkotapausten haarukointi Paula Merikko
Koodistopalvelu ja yhteentoimivuustyö
Tietomallista tietokannaksi
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
Hanketietovarannon tietosisältö ja tietovirrat
Opetus-, koulutus- ja varhaiskasvatussanaston tilannekatsaus, 16. 6
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
VIRTA-opintotietopalvelun tietojen avaaminen korkeakoulujen BI-kehittäjien käyttöön Tilannekatsaus Helena Majamäki
Päätös VIRTA-opintotietopalvelun hallintamallin hyväksymisestä
TAHE keskitetty toimintamalli
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Korkeakoulujen tietomallin soveltaminen käytäntöön
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Ajankohtaista VIRTA-opintotietopalvelussa ja oppijan tietovirroissa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen tietomallin hallintamalli Klaus Lindberg

Muistio pyrkii vastaamaan Mikä on korkeakoulujen tietomalli Mihin korkeakoulujen tietomallia käytetään Kuinka korkeakoulujen tietomallia hallitaan

Korkeakoulujen tietomalli sisältää n. 600 käsitettä SISÄLTÄÄ noin 600 käsitteen kuvaukset Käsitteen nimi Käsitteen määritelmä Käsitteen ominaisuudet eli attribuutit Käsitteiden yhteydet toisiin käsitteisiin - yhteyden rooli, - yhteyden suunta sekä yhteyden rajoitteet; Käsitteeseen liittyvä koodisto

Korkeakoulujen tietomallin kaksitasoisuus ja eri näkökulmat

Korkeakoulujen tietomalli yhteentoimivuuden ja yhteismitallisuuden välineenä

Muutosperiaatteet Tietomalliin pitää pystyä tekemään muutoksia ja malli on pidettävä ajan tasalla Tietomallia voidaan muuttaa ja laajentaa (tällä hetkellä) KOKOA-koordinaatioryhmän päätöksillä Korkeakoulujen tietomallissa, dokumentaatioissa ja sen implementaatioissa käytetään versiointia Muutoksista aiheutuu töitä ja kustannuksia niille korkeakouluille, joilla malli jo käytössä. Tämän takia uudet tietotarpeet on ensisijaisesti pyrittävä toteuttamaan tavalla, joka säilyttää yhteensopivuuden aiempiin versioihin – siis laajentamalla, ei muuttamalla tietomallia. Painavista syistä ja konsensuksen löytyessä myös muutoksia voidaan tehdä. Korkeakoulujen ei tarvitse implementoida muutoksia tai laajennuksia kattavasti lähdejärjestelmiinsä, (esimerkiksi omiin tietovarastoihinsa), mutta mikäli muutos koskettaa lakisääteisiä osia, on tieto tarvittaessa muutettava tietomallin voimassaolevan version kanssa yhteensopivaan muotoon silloin, kun korkeakoulu toimittaa tietoja toisiin korkeakouluihin tai esim. viranomaistietovarantoon. On korkeakoulun omassa harkinnassa ratkaista, miten ja millä aikataululla se toteuttaa muutokset tai yhteensopivuuden tuovat ratkaisut järjestelmiinsä.

KOKOA-koordinaatioryhmä päätöksentekijänä Ennen kuin KOKOA-koordinaatioryhmä hyväksyy laajennuksen tai muutoksen osaksi Korkeakoulujen tietomallia, se voi edellyttää laajennus/muutosehdotukselta mm. seuraavia seikkoja: Ehdotetuista uusista rakenteista, käsitteistä ja/tai attribuuteista on varmuus, etteivät ne ole päällekäisiä jo olemassaolevien rakenteiden, käsitteiden, ja/tai attribuuttien kanssa Ehdotetut uudet rakenteet, käsitteet ja/tai attribuutit on dokumentoitu selkeästi Ehdotetuille uusille attribuuteille on määritetty tietotyypit yhteensopivasti nykyisten Korkeakoulujen tietomallin tietotyyppien kanssa Ehdotetut uudet yhteydet eivät ole päällekkäisiä jo olemassa olevien yhteyksien kanssa, ja että ehdotettujen uusien yhteyksien kardinaliteetit ja mahdolliset roolinimet on määritetty yhteensopivasti Korkeakoulujen tietomallin kanssa. Ehdotetuilla uusilla objekteilla on määritetty referenssitoteutusta varten tietokantanimi yhteensopivasti Korkeakoulujen tietomallin kanssa Ehdotettu muutos ei olisi ollut toteutettavissa laajennuksena, ja että muutos on aidosti tarpeellinen ja edistää Korkeakoulujen välisten tietojen yhteentoimivuutta Ehdotettu muutos/laajennus on ollut asianomistajaryhmän ja muiden sidosryhmien kommentoitavana Ehdotetusta muutoksesta/laajennuksesta on selkeä konsensus (ei välttämättä yksimielisyys) sidosryhmien kesken

Korkeakoulujen tietomalli ja sen eri sovelluksia/referenssi-implementaatiot Korkeakoulujen tietomallista on erilaisia implementaatioita SQL-luontilauseet, jolla voidaan tuottaa Korkeakoulun tietomallia vastaava relaatiotietokanta VIRTA-projektissa laadittu tietokanta VIRTA-projektissa laadittu XML-skeema tiedonsiirtoa varten Aalto-yliopiston tietovarasto Oulun yliopiston tietovarasto Korkeakoulujen tietomalli Korkeakoulun on tietovarasto VIRTA XML-Skeema UML kaaviot Viranomaisten omistamat käsitteet Muut yhteiset käsitteet Korkeakoulujen omat käsitteet

Korkeakoulujen tietomallin hallintamalli ja vastuunjako Toimijat tunnistavat vastuunsa ja mandaattinsa osana kokonaisuutta Korkeakoulut ja projektit tietävät miten ne voivat vaikuttaa määritysten kehitykseen Määritysten ylläpitoprosessi on avoin ja vastuunjako johdonmukainen Määritysten ylläpito ja kehitys on tehokasta Korkeakoulujen tietomallin määritysten eheys ja jatkuvuus säilyy mahdollisimman hyvänä ja tietomallin kaksitasoisen dokumentaatio on yhtenäinen ja yhteensopiva hankekohtaisten implementaatioiden kanssa Määrityksissä noudatetaan samaa käsitteistöä ja nimeämiskäytäntöjä Määritykset eivät ole päällekkäisiä vaan täydentävät toisiaan

Korkeakoulujen tietomallin hallintamallin kaaviokuva

Prosessi Uusi tietotarve ilmenee tyypillisesti jossakin toteutusprojektissa, joka tuo tietotarpeen CSC:n tietoon esimerkiksi JIRA-järjestelmää käyttäen. Pienet ja triviaalit laajennukset kuten välttämättä tarvittavat uudet yhteydet tai attribuutit voidaan toteuttaa ilman laajempaa käsittelyä. Jos laajennus tai muutos vaati kannanottoa käsite- tai ilmenemistasolla tulee se antaa ko. asiantuntijaryhmän käsiteltäväksi, joka antaa ehdotuksen. Esim Synergia-ryhmän osajoukko vahvistettuna esittävän tahon edusajilla ja CSC-tietomalliasiantuntijoiden asiantuntemuksella. CSC ja tietomallintajat valmistelevat teknisen ratkaisuehdotuksen ilmenneeseen tietotarpeeseen. Käytännössä tämä tarkoittaa pientä 3-5 hengen työryhmää, jossa substanssin tuntijat (esimerkiksi OPI-synergiaryhmästä, TUTKI-asiantuntija tai VIRTA-projektiryhmästä) sekä Korkeakoulujen tietomallin asiantuntijat työstävät tavan ratkaista tietotarve laajentamalla, soveltamalla tai muuttamalla UML-mallia. Ratkaisuehdotus viedään käsittelyyn substanssiryhmän (esimerkiksi OPI-synergia) tai muun osa-alueen omistajan käsittelyyn, jossa kaikilla työryhmän jäsenillä on mahdollisuus kommentoida ehdotusta. Esimerkiksi Synergiaryhmään voivat kaikki korkeakoulut osallistua. Koordinaattori (tietomallinnustyön koordinaattori ja/tai osahankken koordinaattori) laativat keskustelussa syntyneen konsensuksen perusteella päätösehdotuksen, tai tarvittaessa palauttavat valmisteluun (uusi iteraatio kohdasta 2). KOKOA-koordinaatioryhmä toimii ohjausryhmänä, joka päättää muutoksen tai laajennuksen voimaantulosta, tai palauttaa asian valmisteluun ja käsittelyyn. CSC julkaisee uuden version tietomallista mahdollisimman nopeasti sen jälkeen, kun KOKOA-koordinaatioryhmä on päättänyt asiasta.KOKOA-koordinaatioryhmä toimii myös asiaan liittyvänä reklamaatiokanavana.