Kanta-Hämeen maakunnallinen terveydenhuoltoselvitys Kanta-Hämeen maakunnallisen terveydenhuollon kehittämissuunnitelman loppuraportin julkistamistilaisuus 18.6.2013 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell sisältö Väestö ja väestöennusteet Ikäryhmittäiset menot ja menoennusteet Tarvekertoimet ja tarvevakioidut menot Resurssitilanne Mitä palveluita on tarjolla Hoivapaikkoja kehittämiskohteet Henkilökuntaa Hoidon saatavuus Onko järjestämistavalla väliä? Järjestämisvaihtoehtojen esittely Koordinaatioryhmän linjausten tulkintaa Ohjausryhmän linjaus 20.5.2013 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Väestö ja väestöennusteet Ikäprofiilit maakunnassa ja seutukunnissa Väestöennusteet Yli 75-vuotiaiden määrän kehitys Sairastavuus Eli tärkeimmät menokehityksen determinantit 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Hämeen väestö 2011, 2020 ja 2030 Vuosi Väestö 75+ vuotiaat 2010 175 000 15 800 2020 185 000 20 000 2030 194 000 30 400 2040 200 000 36 300 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell Hämeenlinnan ja Riihimäen väestöprofiilit muistuttavat hyvin paljon koko Kanta-Hämeen väestöprofiilia Forssassa on sen sijaan selkeämmin näkyvissä väestön painottuminen 50-70 vuotiaisiin eikä väestömäärän ennusteta kasvavan seuraavina vuosikymmeninä 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
75-vuotiaiden määrän kasvu Kanta-Hämeessä vuoteen 2030 mennessä Vuosi 2010 Vuosi 2020 Vuosi 2030 Kunta 75+ asukkaita 75+ osuus (%) Muutos (%) vuoteen 2010 Forssa 1 924 11 2 405 25 3 595 87 Humppila 274 280 2 405 48 Jokioinen 516 9 599 16 918 78 Tammela 679 10 702 3 1 009 47 Ypäjä 294 12 -7 401 36 Hattula 655 7 923 41 1 393 113 Hämeenlinna 6 544 8 141 24 11 962 83 Janakkala 1 338 8 1 829 37 2 643 98 Hausjärvi 662 802 21 1 271 92 Loppi 661 937 42 1 390 110 Riihimäki 2 235 2 831 27 4 511 102 KANTA-HÄME 15 782 19 723 29 498 Lähde: Tilastokeskus, väestöennuste 2012 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Sairastavuus-indeksi Lääkekorvaus-indeksi Työkyvyttömyys-indeksi Sairastavuusindeksi ja sen osakomponentit Kanta-Hämeen kunnissa, ikävakioitu, vuosi 2011. Alue Sairastavuus-indeksi Kuolleisuus-indeksi Lääkekorvaus-indeksi Työkyvyttömyys-indeksi Forssa 106,4 101,0 104,3 113,8 Humppila 102,2 96,9 106,1 103,6 Jokioinen 93,7 95,2 99,5 86,5 Tammela 95,6 90,6 99,8 96,4 Ypäjä 100,0 113,0 91,8 95,3 Hämeenlinna 93,9 96,6 95,5 Hattula 93,4 105,3 97,6 77,3 Janakkala 101,9 98,8 85,9 Riihimäki 101,5 109,7 Hausjärvi 99,6 99,1 94,1 Loppi 93,5 99,0 92,5 95,0 KANTA-HÄME 97,4 98,7 98,6 94,8 Lähde, Kelasto, Kela 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Menot ja menoennusteet Ikäryhmittäiset menot ja menoennusteet Tarvekertoimet ja tarvevakioidut menot 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Hämeen kuntien terveyden- ja vanhustenhuollon kokonaismenot 2010 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell Kanta-Häme kuntien terveyden- ja vanhustenhuollon kokonaismenot 2010-2040 Vuosi Menot 2010 430 m€ 2020 510 m€ 2030 640 m€ 2040 760 m€ 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell Terveyden- ja vanhustenhuollon kokonaismenojen muutos 2010-2020 (%) kunnittain Kanta-Hämeen kunnista ikärakenteen vaikutuksella menoihin 2010-2020 on suurin vaikutus Lopella ja Hattulassa. 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell Terveyden- ja vanhustenhuollon tarvevakioidut menot 2011, tarvekertoimet Tarvekertoimet kuvaavat palvelujen tarpeen suhteita verrattuna koko maan tarpeen keskiarvoon, joka on 1,0. Alueilla, jossa väestö on keskimäärin vanhempaa ja/ tai sairastavuus on keskimääräistä korkeampi, on tarvekerroin yli 1,0. Lähde: Terveyden- ja vanhustenhuollon tarvevakioidut menot sairaanhoitopiireittäin ja kunnittain 2011. Satu Kapiainen, Timo Hujanen, Unto Häkkinen, Mikko Peltola, CHESS/Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell Tarvevakioidut menot 2011 Mikäli kunnan tarvevakioidut menot ovat korkeat, voidaan pohtia tarjoaako kunta tavanomaista tasoa runsaammat ja laadultaan paremmat palvelut asukkailleen. Eroja selittäviä tekijöitä saattaa olla myös kunnan palveluprosessissa, toiminnan organisoinnissa tai johtamisessa. Toisaalta alhaiset menot suhteessa muihin voi olla merkki siitä, etteivät palvelujen määrä ja laatu ole toivotulla tasolla. Lähde: Terveyden- ja vanhustenhuollon tarvevakioidut menot sairaanhoitopiireittäin ja kunnittain 2011. Satu Kapiainen, Timo Hujanen, Unto Häkkinen, Mikko Peltola, CHESS/Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Terveyden- ja vanhustenhuollon tarvevakioidut menot (koko maa = 100) 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Terveydenhuollon tilannekatsaus 2013 Terveydenhuollon palvelut Perusterveydenhuollon avovastaanotot Suun terveydenhuollon vastaanotot Ikäihmisten palvelut Kotihoito, terveyskeskusvuodeosastot, vanhainkodit, tehostettu palveluasuminen Somaattinen erikoissairaanhoito Päivystys Palveluiden käyttö Palveluiden resursointi Lääkäritilanne Muu henkilökunta Hoidon saatavuus 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Terveydenhuollon palvelut 2013 Kanta-Hämeen perusterveydenhuollon avovastaanotot, hammashoitolat ja neuvolat – toimipisteet 31.1.2013. 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Yhteenveto perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon palveluista Terveysasemaverkkoa on supistettu Forssassa ja Hämeenlinnassa Janakkalassa ja Hausjärvellä on kaksi toimipistettä, muuten Hämeenlinnaa lukuun ottamatta yksi/kunta Lopella ja Hausjärvellä myös neuvoloita suurten taajamien ulkopuolella Lääkäritilanne on ollut huonoin Janakkalan ja Riihimäen seudulla Forssan seudulla lääkärityöpanos suhteessa hoitajatyöpanokseen suurin Tehtävien siirtoa muulle henkilöstölle ei ole juuri toteutettu, ei myöskään suun terveydenhuollossa Hoidon saatavuus maaliskuussa 2013 : lääkärin vastaanotolle pääsy Hattula-Janakkalan ja Riihimäen terveyskeskuksissa 5-12 viikkoa alle 2 viikkoa Forssan seudulla, Hämeenlinnassa 2-4 viikkoa hoitajan vastaanotolle pääsy oli Riihimäellä vaikeutunut ollen yli 7 päivää 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell Ikäihmisten palvelut 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Hoivapaikkojen peittävyys 75 vuotta täyttäneelle väestölle 31.1.2013 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell Kanta-Hämeen yli 75 -vuotiaiden kotihoidon-, palveluasumisen- ja laitospaikkojen tarve suositusten* mukaan vuosina 2015 ja 2025. Forssan seutu Hämeenlinnan Riihimäen Kanta-Häme yhteensä 2015 2025 Kotihoito Suositus 25 % 75 + vuotiaista 894 1212 2166 3104 932 1398 3991 5713 Palveluasunnot suositus 3 % mukaan 107 145 260 372 112 479 686 suositus 5 % mukaan 179 242 433 621 186 280 798 1143 Laitoshoito** suositus 7 % mukaan 250 339 606 869 261 391 1117 1600 Lähde: Tilastokeskus, Yli 75 v. ennuste. * STM Oppaita 2001:4, ** Sisältää vanhainkotihoidon, terveyskeskuksen vuodeosastohoidon, ei sisällä erikoissairaanhoitoa 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Yhteenveto Kanta-Hämeen kuntien kotihoidosta (asiakasmäärät ja käynnit 2012). Kunta Kotish ja kotipalv. yhdistetty kyllä/ei Palvelu 24/7 Säännöll. kotihoidon asiakkaat Tilap. kotihoidon asiakkaat (% kaikista) Asiakkaat yhteensä Käynnit v.2012 >75v Forssa kyllä 230 30 (11,5) 260 73 546 1 924 Hausjärvi ei 127 15 (10,6) 142 35 466 662 Hattula 95 54 (36,2) 149 71 479 655 Humppila 29 6 (17,4) 35 17 088 274 Hämeenlinna 600 70 (10,4) 670 360 000 6 544 Janakkala 322 167 (34,1) 489 74 358 1 338 Jokioinen 56 56 (50,0) 112 ei tied. 516 Loppi 203 muutamia 46 853 661 Riihimäki 312 38 (10,9) 350 108 942 2 235 Tammela 147 390 (72,6) 537 54 672 679 Ypäjä 52 66 (55,9) 118 27 852 294 Kanta-Häme 2173 Noin 892 3 065 870 256 15 782 Lääkäripalveluita kotihoidossa on saatavissa vaihdellen Humppilan 0,5 tunnista viikossa Riihimäen 37 tuntiin/viikko. 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell Somaattisen erikoissairaanhoidon palveluiden käyttö Kanta-Hämeen kunnissa / 1000 asukasta vuonna 2011. Lähde:Sotkanet 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Erikoissairaanhoidon tuottavuus 2011 Forssan sairaalan tuottavuus on omassa sarjassaan hyvä Lähde:Sairaaloiden tuottavuus, THL 2012 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell Somaattisen erikoissairaanhoidon ikä- ja sukupuolivakioidut episodit ja laskennalliset kustannukset /asukas sekä kustannusten ero maan keskiarvoon alueittain 2011 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell Erikoissairaanhoidon kustannusten poikkeama koko maan keskiarvosta Kanta-Hämeen kunnissa vuonna 2011. Kustannusten poikkeamat ositettuna palvelujen käytöstä ja käytettyjen sairaaloiden tehottomuudesta/tehokkuudesta johtuviin kustannuksiin Kustannuseroja selittävät pääosin palveluiden käyttö. Lähde: THL, sairaaloiden tuottavuus. 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell Sairaanhoitopiiri Sairaanhoitopiiri on kustannuksiltaan maan parhaimmistoa ja kustannuskehitys on ollut maltillista. Erikoissairaanhoidon kustannukset kasvavat kuitenkin nopeammin kuin muut perusturvan osa-alueet. Sairaanhoitopiirissä paljon osto-palveluita ja lääkärisijaistyövoimaa. Rasitteena myös alibudjetointi ja runsaat investoinnit (Laesterä, Audiator) Ratkaisuksi suositeltu aitoja rakenteellisia ratkaisuja (Laesterä, Audiator) 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell Päivystys Perusterveydenhuollon päivystys Forssassa, Riihimäellä iltapäivystys, muualla keskussairaala Erikoissairaanhoidon päivystystä keskitetty keskussairaalan tiloihin RYKS päivystys lopetettu 10/2012 Forssan päivystys on ulkoistettu Keskittämistä on siis tehty, mutta maantieteellisen sijainnin ja henkilöstötilanteen vuoksi keskittämistä mietittävä edelleen 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell KEHITTÄMISKOHTEET 1/2 Maakunnassa on merkittävä pirstoutumisen riski Vaarana on keskussairaalan toimintojen alasajo järjestävän ja rahoittavan väestöpohjan kapeutuessa Erikoissairaanhoidon päivystyksen väestöpohjavaatimus kansainvälisesti 300 000-400 000 asukasta Erikoissairaanhoidon painopisteitä tulisi miettiä Kilpavarustelua tulisi välttää esim. leikkaustoiminnan kohdalla Perusterveydenhuollon toimipisteiden ja neuvoloiden määrä ja sijainti Tehtävien jako muille ammattiryhmille kuin lääkäreille 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme/Eeva Reissell KEHITTÄMISKOHTEET 2/2 Kotihoidon palvelun rajoitteet (toimintaa ei ole 24/7) eivät vastaa nykysuosituksia Kotipalvelun ja sairaanhoidon palvelut ovat edelleen erillisessä organisaatiossa osassa kunnista Kansalliseen tavoitteeseen (13–14 % 75 –vuotta täyttäneistä saa säännöllistä kotihoitoa) ylsivät vuonna 2011 vain noin puolet Kanta-Hämeen kunnista Myös hoivapaikkojen käyttöä ja erikoistumista tulisi maakunnassa suunnitelmallisesti edistää Kanta-Hämeen kunnissa ikäihmisten palveluiden saatavuus ja laatu asettavat väestön eriarvoiseen asemaan 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Hämeen maakunnallinen terveydenhuoltoselvitys – onko järjestämistavalla väliä? 2.4.2017 Markku Pekurinen
Tuotannollisesti hajautettu maakunnallinen sote-alue (A) Forssa Humppila Jokioinen Tammela Ypäjä Somero (?) Hattula Hämeenlinna Janakkala (?) Hausjärvi Loppi Riihimäki Janakkala (?) Forssa Hattula Hausjärvi Humppila Hämeenlinna Janakkala Jokioinen Loppi Riihimäki Tammela Ypäjä Somero (?) 2.4.2017
Kolmen sote-alueen ja keskussairaalan maakunta (B) Forssa Humppila Jokioinen Tammela Ypäjä Somero (?) Hattula Hämeenlinna Janakkala (?) Hausjärvi Loppi Riihimäki Janakkala (?) 2.4.2017
Maakunnallinen sote-alue (C) Forssa Hattula Hausjärvi Humppila Hämeenlinna Janakkala Jokioinen Loppi Riihimäki Tammela Ypäjä Somero (?) 2.4.2017
2.4.2017
Koordinaatioryhmän linjausten tulkintaa 2.4.2017
Kanta-Hämeen terveydenhuoltoselvityksen ohjausryhmän linjaus 20.5.2013 Maakunnan kuntien kannalta suotavaa olisi toteuttaa sote-palvelujen järjestäminen Kanta- Hämeessä siten, että Laajan perustason palvelujen järjestämisvastuu on maakunnallisella sote-alueella (kuntayhtymä) Perustason palvelujen järjestämisvastuu on kolmella perustason alueella (vastuukunta tai kuntayhtymä) 2.4.2017
Kanta-Häme/Eeva Reissell KIITOS YHTEISTYÖSTÄ! 2.4.2017 Kanta-Häme/Eeva Reissell