Ilkka O. Lavas www.ilkkaolavas.com. Ilkka O. Lavas  Mukana lukuisissa bisneksissä n. 7 tällä hetkellä  Takana 5 liiketoimintakauppaa (ostoja&myyntejä)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leiritermejä • Savu eli leirilippukunta, numero 213 • Kylä = 7 – 8 savua, meillä Rock • Alaleiri = 4 – 6 kylää, meillä Raffu • Leiri = neljä alaleiriä.
Advertisements

Valkokari, Hyötyläinen, Kulmala, Malinen, Möller, Vesalainen 2 p Nina Widén.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Tekijät: Siiri Pekkarinen ja Emilia Laitinen
Tuomas Lehtinen Mediamaisteri Group 2006© MOODLE MEDIAMAISTERI GROUP Mediamaisteri Group PL 82 (Yliopistonkatu 58 D) Tampere mediamaisteri.com.
TerveTie Tampereen ryhmä
Entä jos… näköaisti surkastuu? Entä jos… ohikiitävä hetki pysähtyy? Entä jos… arki murtuu? Entä jos… aistit.
Äänekoski Futaa Urho Huima Jazz
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
AUTOMATIC DELIVERY REWARDS (ADR) (New Programme – 01 September) LifePak ® (Example) PSV 5% Discount= €51.71 (68.97 PSV) Shipping= €4.5.
Robust LQR Control for PWM Converters: An LMI Approach
OULU ADVANCED RESEARCH ON SOFTWARE AND INFORMATION SYSTEMS Teppo Räisänen | Oulun yliopisto Facebook API Teppo Räisänen Tietojenkäsittelytieteiden.
Inkling-kirjat: oppikirjojen uusi aikakausi
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Asiakaspalvelu verkossa
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
Satu Helmi & Ismo Kantola
EVU:n 40-v. historiakirja Alustava suunnitelma Kari Kallio
Kuvakäsikirjoitus.
Nuorkirjastolaisuus Usein kysyttyjä kysymyksiä Marjo Perälä.
VAIHTO-OMAISUUDEN HANKINTAMENON JAKSOTTAMINEN TILINPÄÄTÖKSESSÄ
Timo Malin LUENTOKUVIOT JA KAAVIOT
Ikaalisten Kalevalaiset Naiset ry.
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
EY-lannoitteiden ja kalkitusaineiden markkinoille saattaminen
DB2 Yhteistyöryhmän Kevätkokous
MIKON JA VINHAN METSÄSTYSVUOSI SORSAJAHTI ALKOI Ihka ensimmäinen kuuma lintu! Hämärän aikaan niitä saa... Joskus on tuuriakin. Neljä.
Rotarien jäsenyydestä ja pysyvyydestä
Jooga-kurssi Egyptin energioissa muinaisen kulttuurin syleilyssa Luxorissa 23. – Tule mukaan RENTOUTUMAAN joogan parissa! RENTOUTUMAAN joogan.
ASUNTOJEN VUOKRAT - KOLMAS NELJÄNNES 2013 Kehittämispäällikkö Ilkka Lehtinen
FINGERPORI
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Hyvinvointiteknologia kartoitus  Toteuttaminen  Tavoitteet  Tulokset Kati Tuokkola
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Ajankohtaiskatsaus ja yhdistymisen toteutuminen Valtuusto
Lasten näytteenotto Etelä-Karjalan keskussairaalassa
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Graafiset www-käyttöliittymät Proseminaari | Sami Niemelä Graafiset www-käyttöliittymät kun kokeellisuus kohtaa konventiot.
Fraktaalit Johannes Weckman
Forestcluster Research Portal Cost Reporting klo 9.00 – 9.30
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
RITAHARJUN KERHOT syksy 2013 KIVAA TEKEMISTÄ ILTAPÄIVÄÄN.
Video Kierrätetty lasi on yhtä hyvää kuin uusi. Kerättävä lasi lajitellaan värillisiin ja värittömiin. Kierrätetystä.
Terveysaseman vastaanottotoiminnan keskittäminen Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen lautakunta Kati Homanen Tuomo Pöyry.
Aalto University Research Assessment Exercise Staff Mapping, tilanne Anita Rautamäki TKK Information and Discussion Event 30 January 2009.
www.nuorisokanuuna.fi1 Kanuunassa tapahtuu Lappeenranta.
Vastasyntyneet 2010 Eija Vuori Mika Gissler.
Italia.
Laitalan Lomat.
TKL Tampereen Kaupunkiliikenne LiikelaitosP. Pirhonen 02/09 UUSI NIMI – TUTTU LYHENNE vuoden 2009 alusta liikennelaitoksen nimi muuttui muotoon Tampereen.
Nettikiusaaminen Reetta & Jaakko.
Anneli Clevenrot, 1 Suomenkielinen hallintoalue Suomenkielisen työryhmän.
HUS Tietokannat Heini Puuska HUS tietohallinnon koko Työasemia: Työasemien käyttäjiä: Palvelimia: Järjestelmiä: Muutamia satoja.
Seurakuntavaalit FB: Elina Seitz 145 elinaseitz.wordpress.com.
Asteri -demo Minttu Hurme, Kansalliskirjasto/Kirjastoverkkopalvelut Asiantuntijaseminaari
Hilbertin hotelli/Hilbert’s Grand Hotel
American Sniper Taustatietoa ● Toiminta/sotaelokuva, jonka ohjannut Clint Eastwood ○ Päähenkilö Bradley Cooper (Chris Kyle) ○ Lukuisia sivunäyttelijöitä.
Näin ilmoitat ja maksat arvonlisäveron
Maailma nyt.
Kansallinen PHR: Sandboxiin tulevat muutokset
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
LUOMUVILJAN SIEMENTUOTANTO
OPETUSVINKKI.
Tehtävä 9.3: SmartArt-kaavion luominen tekstistä
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
Refleksiiviverbit.
Kalevala arjessamme Kalevala arjessamme.
Sähköalan opetus muutoksessa
Monikanavainen työpaikkatiedotus
Uusi tuotantomuoto metsänomistajalle
Esityksen transkriptio:

Ilkka O. Lavas

Ilkka O. Lavas  Mukana lukuisissa bisneksissä n. 7 tällä hetkellä  Takana 5 liiketoimintakauppaa (ostoja&myyntejä)  Perustajajäsenenä 4:ssä bisneksessä  2 yrityssaneerausta takana Statistiikkaa:  30v, 2 lasta, 1 vaimo, 372fb kaveria

Verkkokauppayrittäjyyden määritelmä  Kasvuyrittäjyys  Lifestyle –yrittäjyys Muita muotoja:  Itsensätyöllistäjä yrittäjyys  self-employed  <3 työntekijää  Basaarimyyjät ja itsensätyöllistäjät eivät esim. jenkeissä ole yrittäjiksi laskettavia!

Agenda  Kuluttajan odotukset verkkokaupalta?  7 sääntöä, miten luoda menestyvä verkkokauppa  Case: Suomikauppa.FI  Verkkokauppatoimittajan valinta

Kuluttajan odotukset.  Mieti 3 tärkeintä asiaa, joita odotat kauppiaaltasi. Mitä itse odotat?

odotuksia  FB gallup: Nopeus, helppous, turvallisuus, ostamisen sujuvuus, maksutavat, selkeys, hyvät tuotteet, hinta, asiakaspalvelu, …  Miten valitset verkkokauppasi?  Itellan tutkimus, vastaajaa, Q1/2009 ○ 1) Luotettavuus ○ 2) Asiakaspalvelu ○ 3) Sivusto ○ 4) Helppous ○ 5) Hinta / maksutavat ○ 6) Saatavuus

7 sääntöä, miten luoda menestyvä verkkokauppa. 1) ymmärrä liikeidean ja liiketoimintamahdollisuuden ero 2) kilpaile vain, kun sinulla on kilpailukykyä 3) ole alalla, jossa sinulla on 100% intohimo tekemiseen 4) segmentoi 5) fokusoi ja kohdista viestisi 6) differoidu ja asemoi itsesi 7) synnytä nettiluottamusta

1. Ymmärrä liikeidean ja liiketoimintamahdollisuuden ero  Esim. Liikeidea: irtokarkkikauppa netissä  Onko liiketoimintamahdollisuus?  Markkinan koko?  Miten paljon liikevaihtoa voisi saada?  Montako työntekijää pitää olla?  Miten kauan aikaa menee pussittamiseen  Paljonko sillä voi tienata?  Paljonko euroja voi ottaa per toimitus?

1. Liiketoimintamahdollisuus  Case: suomikauppa.fi  Markkinan koko? Ulkomailla asuu suomalaista  Makeisten lisäksi 30 muuta tuoteryhmää  Ei irtokarkkeja, valmiita pusseja  Paitoja, lippiksiä, kirjoja, cd:itä, dvd-elokuvia.  Brändit: Fazerin Sininen, Ruispalat, Marianne, Suomen liput, Kalevala-koru,…  Työllistää 2 työntekijää.  Toimitettuja tuotteita yli kg

2. Kilpailukyvystä 2) Kilpaile vain, kun sinulla on kilpailukykyä ”Esimerkki 1: yliopiston kirjakaupassa kurssikirja: 74 euroa. Amazon.co.uk: sama kirja 14 puntaa+pk+verot= ~18 puntaa ~ 22,5€ Esimerkki 2 playstation peli: anttila, stokka, gigantti ja muut ketjut 69,90 euroa. Play.com, sama peli POSTIKULUINEEN, vähän alle 30 euroa. Esimerkki kolme: Marantzin laadukas a/v-vahvistin: halvin kotimainen hifiliike: 599 euroa. Saksan amazon.de: 399 euroa. Idealo.de hintavertailusta löytyi jopa vieläkin halvemmalla, 329. Esimerkki neljä: ilmestyessään Metallican uutuuslevy, vähintään joka kaupassa suomessa. Lähes jokaisessa käyttämässäni ulkomaisessa verkkokaupassa alle Thehutissa oli jopa tarjouksena EI postikuluja.” – Nimimerkki Tyhmä ostaa kallista.

Vertailu on helppoa  Hinta kilpailuetuna?  Hintaseuranta.fi ennen mbnet  Vertaa.fi  Kaupat.com Hinta ei ole ainoa mahdollinen kilpailuetu!

3. Luontainen yrittäjyys  Ole kauppias omalla alallasi  Ole alalla, jossa sinulla on 100% intohimo tekemiseen  Heijastuu asiakaspalveluun  Heijastuu tuotekuvauksiin / tapaan, jolla kerrot tuotteista  Heijastuu korvausmenettelyyn  Heijastuu viestintään, tuotevalikoimaan  Miten löytää oma ala?

3.1. Tunne itsesi nyt  Mitä rakastat? / Omien intohimojen tunnistaminen!  Missä olet hyvä?  Mitä haluat tehdä?  Missä haluan kehittyä?  Mikä tässä maailmassa on pielessä?  ”Useat menestyneet yrittäjät keskittyvät johonkin”  Oman bisnesidean ja bisnesmahdollisuuden JA/TAI  Oman urapolun löytäminen.

3.1. Case/Tunne itsesi: Harrastukset  Musiikki  Golf  Lukeminen  Moottoripyöräily  Tietokoneet  Matkailu … Idea: Tee personal SWOT vuosittain!

Ikää …ja…

Ilkka Lavas, yrittäjä, W-CREATE Oy / LavasDesign

Ilkka Lavas, yrittäjä, W-CREATE Oy / LavasDesign ”Luontainen yrittäjyys osaa kuunnella. Kuuntele itseäsi, niin tiedät millainen elämänpolkusi on. Tunnista omat halusi, tarpeesi, intohimosi ja löydä unelmasi. … Kuuntele ja seuraa elämänpolkuasi. Kuuntele maailmaa, kuuntele minne kysyntä teidät johdattaa. Voit kutsua tätä reflektoinniksi tai itsereflektoinniksi, jos haluat.” – Lavas 2005

3.2. Tunne itsesi tulevaisuudessa  Millaisen urakehityksen haluat?  Millainen on unelmien työpäiväsi?  Missä haluat olla 20 vuoden päästä?

3.2. Tunne itsesi tulevaisuudessa: Ilkka O. Lavas, businessportfolio  IT –bisnesosaajan portfolioon sopivia  Osakkuus ulkomailla asuville suomalaisille suomalaisia tuotteita myyvässä Suomikauppa.FI:ssä  Osakkuus sanakirjabisneksessä ilmainensanakirja.fi, sanakirjaPRO.fi, kaannos.com, ordbok.fi  Osakkuus roskapostintorjuntayritys NO Spam Servicessä  Osakkuus vientitullausohjelmistoyritys Samex Solutions Oy:ssä  Osakkaana ohjelmistotehdas w-create oy:ssä  IT-konsulttina lukuisille yrityksille (Smartum, Pamark, Vuokraturva…)

3.3. Jätä perintö, josta sinut tunnetaan  Mikä on sinun 180 vuoden suunnitelmasi?

3.3. Jätä perintö, josta sinut tunnetaan  Mikä on minun 180 vuoden suunnitelmasi?  Positiivisia vaikutuksia yhteiskuntaan IT:n välinein

Oma missio, IT-yrittäjyys elämäntapana Ilkan suuri elämäntehtävä  Rakastan olla atk-alalla, koska  Tietotekniikalla voidaan helpottaa ja vaikeuttaa ihmisen elämää.  Haluan olla avuksi ihmisille, jotta tietotekniikka voidaan aidosti valjastaa ihmisten käyttöön – Helpottamaan elämää.

3.3. Jätä perintö, josta sinut tunnetaan  Perintöni: Positiivisia ajatuksia yrittäjyydestä Luontainen yrittäjyys – mietelmiä yrittäjän elämästä, ISBN: X, Suomikauppa.fi tarjous 7,40€ (ovh 15€)

”Luontainen yrittäjä ei tee työtä, hän elää Kun rakastaa työtään, ja sillä on elämää suurempi tarkoitus, on motivoitunut tekemään paljon asioiden eteen. Äiti Teresa, Elton John, Paul Hewson (Bono) – luontaisia yrittäjiä, vaikkei heti tulisi ajatelleeksi.” – Lavas 2005

4. Segmentoi ”Puolet pois” kunnes kolahtaa  Ihmiset koko maailmassa  Opiskelijat pois  Globaali toiminta, Suomessa asuvat pois (hintakilpailukyvyttömyys, koska pakkaaminen tuplapahveihin erilaista)  Pitää olla kiinnostunut suomalaisista tuotteista  Pitää olla kiinnostunut suomesta  Osaa suomea, ranskaa, venäjää tai englantia

5. fokusoi ja kohdista viestisi Tarjooma:  Eksklusiivinen kaupassa on saatavilla jotain, mitä kohderyhmä ei muualta saa

Markkinointi  Yleensä ihmisillä on joku tarve ostaa jotain ja osaavat etsiä esim Googlen avulla.  Toisten asiakkaitten suositukset: ”user reviews”.  Alan foorumit  Esim afterdawn teknisille tuotteille  Autofoorumit autonvaraosasivuille  Jne…  Foorumit hyviä ja edullisia medioita, mutta pitää silti olla varovainen, jottei tulkita mainonnaksi  Case: osumaa haulle suomikauppa.fi

6. differoidu ja asemoi itsesi  Mikä on erottumistekijäsi?  Onko valitussa segmentissä kilpailijoita?  Miten asemoidut kilpailijoihisi verrattuna?  Erotu viestinnällisesti!  Valitse perusviestisi ja uskalla differoitua!  Kun olet valinnut miten differoidut, niin toista sitä joka paikassa. Suomalaisia tuotteita ULKOMAILLA asuville suomalaisille.

Ostaisitko tästä: 389 €

Vai tästä: 389€

7. synnytä nettiluottamusta  Lunasta lupauksesi!  Hyvä kello kauas kuuluu  Luotettavuus ja suosittelu ovat toisiinsa sidoksissa, sillä tutkimuksen mukaan luotettavuus syntyy verkkokaupan tunnettuudesta, maineesta, omista ja muiden kokemuksista. Näkyminen ja positiivisena puheenaiheena oleminen onkin verkkokaupan menestyksen avain. – Itella tutkimus 2009

Menestyksen tekijöitä  Verkko mahdollistaa uusia shop and tell – elämyksiä  Hyvistä ostokokemuksista mainintoja foorumeilla, blogeissa  Edellytykset  Logistiikka ○ Pystyy toimittamaan tilatut tuotteet sovitussa ajassa  Hinnat selkeästi esillä  Toimituskulut selkeästi esillä  Tiedottaa toimitusprosessin etenemisestä asiallisesti ja jos ei etene, niin myös siitä  Pystyy hoitamaan asiakaspalvelun sujuvasti

Maine ja luotettavuus  Toiminta läpinäkyvää  Sivuilla näkyy selkeästi kuka on myyjä  Mitä sopimusehtoja noudatetaan  Miten myyjä huolehtii henkilötietojen välittämisen ja maksuvaiheen turvallisuudesta  Miten myyjä käsittelee henkilötietoja

Ostoprosessi 1. Kun asiakas tulee verkkokaupan sivulle ja saa yleiskuvan siitä, mitä on tarjolla 2. Asiakas tutkii tuotteita tarkemmin ja valitsee, mitä ostaa 3. Kauppa tehdään ja sopimus syntyy 4. Sopimus täytetään eli tuote toimitetaan ja asiakas maksaa 5. Tuote on tullut, kauppahinta maksettu, kauppaa ei peruttu – mitä kaupan jälkeen? Lähde:

Maksutavat  Modernit ostajat:  Luottokortit  Ulkomaiset ostajat ja rikolliset:  Paypal  Amex  Maksutavat, esim. osamaksu  Postiennakko

Uusintaostot  Kun kaikki on toiminut odotusten mukaan  Hyvä hinta/laatu –suhde  Onnistunut kokemus  Tarpeellinen tuote  Virheiden korjaus: case CDON.com kotelot hajonneet postissa, korjaus: lähetti uudet kotelot.  Jälkimarkkinointi  Louhinta  Suositukset  Mikrosegmenttien tunnistaminen

Mitattavuus  Mitä voit mitata, sitä voit johtaa.  Tulosmittarit  Google Analytics (ilmainen)  Snoobi (Suomalainen)  Mitä mitata?  Sivuilla kävijät  Vierailuaika  Montako sivua vierailijat katsovat?  Kuinka moni tekee ostoskorin?  Kuinka moni ostoskorin tekijöistä maksaa?

Verkkokauppatoimittajan valinta  Vaadi toimittajalta markkinointiosaamista  Vaadi toimittajalta liiketoiminnallista osaamista  Vaadi referenssejä  Varmistu jatkuvuudesta  Toimittajan taloudellinen tila  Ylläpitosopimus  Verkkokaupan pitää voida kasvaa kaupan mukana

Landing page –optimointi, heräteostokset

1979

Liian vaikeaa!

1979 paita

onko yrittäjä  voiton maksimoija  vaurastuja  ikuinen taistelija  palvelija  myötätuntoinen tarpeisiin vastaaja  uusiin näköaloihin johdattelija  muutoksiin vaikuttaja  unelmista uskaltaja  sielukas saarnaaja  sinnikäs selviytyjä  näkymätön puurtaja Ilkka Lavas, yrittäjä, W-CREATE Oy / LavasDesign Kirjasta: Anja Kulovesi, Markkinointia Rakkaudella

 Kysymyksiä:   Ilkka Lavas, yrittäjä, W-CREATE Oy / LavasDesign Rohkaise (itseäsi ja muita) seikkailuihin ja kokeiluihin!