Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Advertisements

Hirvionnettomuuksien kehitys
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
1 Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011 Liikenneturvallisuuskyselyn tuloksia Työn aluksi selvitettiin liikenteen ongelmakohteita mm.
Kangas-Annala tie.
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
Työperäistä stressiä koskeva keskusjärjestösuositus Työympäristöseminaari Kiljava Raili Perimäki työympäristöasiantuntija SAK.
Uusien kyläsuunnittelijoiden rekrytointitilaisuus 3. kokoontuminen klo – Siilinjärvi Kyläsuunnitelman hyödyntäminen Ohjelma Klo
Ohjausryhmän 2. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
LIIKENNETURVALLISUUDEN TEHOKAS PARANTAMINEN, Tepa Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteiden arviointi ja kokemukset turvallisuus- suunnitelman laatimisesta.
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
4. Liikenneturvallisuuskysely •Katukanavassa •Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Liikenneturvan tutkijaseminaari Sirpa Rajalin.
Etelä-Kymenlaakson kuntien turvallisuussuunnitelma
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Savonlinnan seudun liikenneturvallisuussuunnitelma Kyselyiden yhteenveto.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Lahden kaupunki Tekninen ja ympäristötoimiala Yhdyskuntasuunnittelun teemaryhmä MAL:n yhteensovitus (7 §) Kaavoitus ja maapolitiikka Kiinteistönmuodostus,
Uusien kyläsuunnittelijoiden rekrytointitilaisuus 1. kokoontuminen ma klo Säyneisen NS:n talo, Säyneinen, Juankoski Kyläsuunnitelman.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
Ohjausryhmän 3. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.
SUOMEN KUNTIEN LIIKENNETURVALLISUUS, KULTI
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
1 Sähköinen tapahtumiin ilmoittautuminen ja maksaminen: Seudullinen tapahtumakalenteri (PAJU) Krista Piippo
Arjen turva –kysely Miehikkälän asukkaiden vastaukset EK-ARTU –hanke Etelä-Kymenlaakson turvallisuussuunnitelma
Tieliikenteen haasteet
Arjen turva –kysely Pyhtään asukkaiden vastaukset EK-ARTU –hanke Etelä-Kymenlaakson turvallisuussuunnitelma
Liikenneturvallisuuskysely 2012 Savonlinnan seudun liikenneturvallisuussuunnitelma.
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Nykytilan yhteenveto Muut palvelut -ryhmä. Kadut pähkinänkuoressa Volyymierot –Katujen kokonaispituus vaihtelee välillä 13 ‒ 225 km –Jk + pp-tiet kokonaispituus.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
Ohjausryhmän 4. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Arjen turva –kysely Virolahden asukkaiden vastaukset EK-ARTU –hanke Etelä-Kymenlaakson turvallisuussuunnitelma
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Viestintäsuunnitelma
Toimenpiteet vuosittain vuosi 2011 Entisen liimatehtaan alue, maaperä-tutkimus ja kunnostussuunnitelma € Torin ympäristön rakennettavuusselvitys9.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien Tampereen.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
LVM/ /3 Liikennetelematiikan rakenteiden ja palveluiden t&k -ohjelma > MLR LVM Alustava rahoituskehys (3 vuotta) ilman palvelupilotteja.
PÄIJÄT-HÄMEEN LIITTO KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS –HANKE PÄIJÄT-HÄME Kunta-valtio –työnjako.
Kaupunkiseudun yhteistyösuunnitelma Maankäyttö, asuminen ja liikenne Seutuhallituksen nimeämä maankäyttö- ja rakennetyöryhmä, pj. Risto Laaksonen Yhteistyön.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Osallisten ikäjakauma koko suunnittelualue
JULKISTEN KIINTEISTÖJEN ENERGIATEHOKKUUDEN PARANTAMINEN.
Lähde: Tilastokeskus, neljännesvuositilinpito
Kotihoidon laskenta Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Onnettomuusanalyysin tuloksia, koko suunnittelualue Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tieverkolla (66 %) Paljon alkutalven onnettomuuksia.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen.
EURAJOEN KUNNAN LIIKENNETURVALLISUUSSUUNNITELMA
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
Työn tavoite ja lähtökohdat
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen - Raportointi.
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Työn tavoite Laaditaan liikenneturvallisuussuunnitelma
Imatran seudun liikenneturvallisuussuunnitelma
Askolan koulun koulureittien ja koululaisten liikenneturvallisuus
Tähän tarvittaessa otsikko
Tähän tarvittaessa otsikko
Askolan koulun koulureittien ja koululaisten liikenneturvallisuus
Esityksen transkriptio:

Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma Työn esittelytilaisuus 17.11.2005

Ohjelma 17.11 klo 18 Tilaisuuden avaus Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma Liikenneturvallisuuskatsaus ja -suunnitelman sisältö Liikenneturvallisuusongelmat Liikenneturvallisuuden parantaminen tavoitteet ja keinot liikennejärjestelyjen kehittäminen liikenneturvallisuustyön kehittäminen Jatkotoimenpiteet ja seuranta Miksi seudullinen kokonaisvaltainen suunnitelma? Härmänmaan henkilöliikennesuunnitelma, Lähtökohdat ja nykytilanne Tavoitteet Henkilö- ja joukkoliikenteen kehittäminen Keskustelua 17.11.2005

17.11.2005

17.11.2005

17.11.2005

17.11.2005

Putoaminen 17.11.2005

17.11.2005

Mitä ihmiskeho kestää? Jalankulkija selviää yleensä jos auto ajaa 30 km/h:n nopeudella päälle Sivuttaistörmäyksessä kestämme n. 50 km/h:n nopeutta Kohtaamistörmäyksessä kestämme n. 60-70 km/h:n nopeutta 17.11.2005

17.11.2005

17.11.2005

Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma 17.11.2005

Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet kunnissa 1995-2004 (Tilastokeskus) Alueen liikenneturvallisuuden nykytilaa selvitettiin poliisin tietoon tulleista onnettomuuksista kymmenen vuoden ajalta. Tässä on nyt onnettomuusmäärän kehitys kunnan asukaslukuun suhteutettuna - Valtakunnallinen trendi on ollut laskeva Myös Lapualla on selvästi laskeva trendi, vaikka korkealta on lähdettykin (3 onn/ 1000 as.) Muissa kunnissa trendi ei olekaan laskeva vaan jopa nouseva Pienissä kunnissa kuten Ala- ja Ylihärmässä vaihtelut ovat suuria Yleisesti ottaen tilanne on sillä tavalla huolestuttava, että ollaan valtakunnallisten arvojen yläpuolella. 17.11.2005

Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet Härmänmaalla 1995-2004 (Tilastokeskus) Härmänmaan kuntien keskiarvo ylittää valtakunnallisen keskiarvon Myös Etelä-Pohjanmaan tilanne koko maata huonompi Keskimäärin 1,5 – 2,0 onnettomuutta/1000 asukasta 17.11.2005

Kuolleet ja loukkaantuneet kulkumuodoittain v Kuolleet ja loukkaantuneet kulkumuodoittain v. 2000-2004 (lähde: Tilastokeskus) Tieliikenteessä onnettomuuksien seurauksena loukkaantuneet ja kuolleet henkilöt kulkumuodoittain Oikeammanpuoleisimpaan pylväsrivistöön verrattuna nähdään että… Henkilöautossa tapahtuu huomattavasti eniten onnettomuuksia sekä kuljettajana, että matkustajana eli Uhreista noin kaksi kolmesta Kevyen liikenteen uhreja on suhteellisesti vähemmän. Toisaalta asukaslukuun suhteutettuna keskimäärin 1,3-kertainen määrä henkilöitä koko maahan verrattuna KUNTAKOHTAISIA EROJA HAETTAESSA: Varsinkin Ylihärmässä kevyen liikenteen onnettomuuksien osuus on melkein puolet Kauhavalla henkilöautossa on tapahtunut paljon onnettomuuksia 17.11.2005

Onnettomuusluokat Onnettomuudet on jaettu 12 onnettomuusluokkaan Härmänmaalla yleisimpiä ovat olleet yksittäisonnettomuudet, joita on joka kolmannes onnettomuuksista. Toiseksi yleisin luokka on risteämisonnettomuudet. Kevyen liikenteen onnettomuudet ovat kohtalokkaimpia. Vähiten vaarallisia ovat olleet eläinonnettomuudet, jotka eivät selvästi ole ongelma tällä seudulla. Koko valtakunnan tilanteeseen nähden polkupyöräonnettomuuksia tapahtuu Härmänmaalla huomattavasti enemmän. Onnettomuusluokat poikkeavat kunnasta riippuen. Tarkempiin tapahtumapaikkoihin ei keretä tässä yhteydessä, mutta noin. Yleisesti kaksi kolmesta onnettomuudesta tapahtui yleisellä tiellä. Vt 19 ratkaiseva vaikutus Härmänmaan onnettomuuslukuihin, koska siellä etenkin liittymissä tapahtuu paljon onnettomuuksia. 17.11.2005

Ikäjakauma Minkäikäiset ovat olleet osallisena onnettomuuksissa Nuorilla on hyvin korkea riski joutua onnettomuuteen, kunnes ajokokemus karttuu Tähän vaikuttaa suuresti omien kykyjen yliarviointi ja riskinotto. Onneksi suurin osa onnettomuuksista on johtanut pelkästään aineellisiin vahinkoihin Iäkkäillä ihmisilllä loukkaantuminen yleisempää. Keho ei kestä kolarin/onnettomuuden aiheuttamaa fyysistä väkivaltaa. ***** Valtakunnallisesti on tutkittu, että kovavauhtisten onnettomuuksien kuljettajista lähes 70 % ei käyttänyt turvavyötä. Tieltä suistuminen yleistä (40%) koko maassa. 60 % perjantai-sunnuntai (kesälauantai) 40 % yöllä 50 % kesäliikenteessä 17.11.2005

Onnettomuuksien kustannukset Heva-onnettomuus 387 000 € Omaisuusvahinko-onn. 17 000 € Kunnan osuus kustannuksista 15 - 20 % Lapua: 10,7 M€/v, kunnan osuus n. 2 M€/v Kauhava: 6 M€/v, kunnan osuus n. 1 M€/v Alahärmä: 3 M€/v, kunnan osuus n. 0,6 M€/v Ylihärmä: 2,6 M€/v, kunnan osuus n. 0,5 M€/v Härmänmaan seudun onn.kustannukset yhteensä: 22,5 M€ vuodessa, josta kuntien osuus noin 4 M€/v Suorat rahalliset kustannukset: Työpanoksen menetys, sairaanhoitokulut, hallintokulut ym. On arvioitu, että 17.11.2005

Liikenneongelmakysely kuntalaisille, kevät 2005 Onnettomuuksien lisäksi järjestettiin internetkysely, johon alueen asukkaat saivat nimetä vaaranpaikkoja. Vastauksia tuli runsaasti (350). Tässä on koottu vähän yhteen, millaisia ongelmia alueella koettiin. 17.11.2005

Ongelmakohteet Härmänmaa Tässä on esimerkki siitä, miten ongelmat sijoittuivat kartalle. Suuri osa ongelmista keskittyi koulujen läheisyyteen. 17.11.2005

Nykytilanteen ongelmat Paljon kevyen liikenteen onnettomuuksia (hevat), keskittyy taajamiin Yksittäisonnettomuudet suurin yksittäinen onnettomuusluokka Vähän hirvieläinonnettomuuksia (om.vah.) Ylinopeudet Teiden ja katujen kapeus, kevyen liikenteen väylien puute Koulujen läheisyydessä ongelmia Liikenneturvallisuustyö organisoimatta (Alahärmä, Kauhava, Ylihärmä) 17.11.2005

Tavoitteet ja keinot (viestintä, valvonta, pelastus) Tavoite: Turvallinen liikennekäyttäytyminen Onnettomuusuhrien korkeatasoinen auttaminen Keinot Liik.turv. sis. kaikkien hallintokuntien työhön ja kytkeminen esim. koulukuljetusten tilaustoimintaan Poliisin näkyvyyden lisääminen Poliisin, pelastustoimen ja terveyshuollon valmius ja palvelutaso pidetään korkealla 17.11.2005

Tavoitteet ja keinot (tienpidossa ja yhdyskuntarakenteessa) Tavoite: Turvallisuutta lisäävien liik. järjestelyjen toteuttaminen Koulumatkojen ja ympäristöjen turv.parantaminen Liik.turv.kytkeminen maankäytön suunitteluun Keinot Suunnitelman tmp:den toteuttaminen Kaikkien koulujen lähiympäristöjen turv.tarkistaminen Liik.turv.huomioonottaminen maankäytön suunnittelussa 17.11.2005

Tavoitteet ja keinot (liikenneturvallisuustoiminnan uudistaminen ja kehittäminen) Tavoite: Työn organisointi hallintokunnissa ja seudullisen toiminnan käynnistäminen Työn arvostuksen lisääminen toiminnassa ja päätöksenteossa Keinot Liikenneturvallisuusryhmät (kuntien ja seudullinen) kokoontuvat säännöllisesti Hallintokuntien toimintasuunnitelmat hyväksytään päätöksentekijöiden keskuudessa 17.11.2005

Tavoite: Henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien vähentäminen 17.11.2005

Liikenneturvallisuustyön organisaatio 17.11.2005

Liikennejärjestelyjen kehittämismahdollisuudet Liikenteen rauhoittaminen Kevyen liikenteen järjestelyt Ajoneuvoliikenteen järjestelyt Esteettömyyden edistäminen Muut toimenpiteet (piha-, tori- ym järjestelyt) Liikenteen rauhoittamisella tarkoitetaan turhan ajoneuvoliikenteen vähentämistä siirtämällä liikenne korkealuokkaisemmille väylille ja parantamalla kevyen liikenteen olosuhteita sekä viihtyisyyttä. Yleisesti liikenteen rauhoittamistoimenpiteillä vähennetään nopeustasoa keskustassa ja asuinalueilla Kevyen liikenteen turvallisuutta voidaan parantaa monella tavoin erottamalla kevyt liikenne ajoneuvoliikenteestä parantamalla kadunylityksiä korottamalla suojateitä, rakentamalla keskisaarekkeita, alikulkuja koulujen pihojen jäsentely Ajoneuvoliikenteen järjestelyistä voidaan mainita esim. liittymien parantamiset. Tehokkaimpia liikenneturvallisuustoimenpiteitä ovat kalleimmasta päästä kierto- ja eritasoliittymät sekä nelihaaraliittymän porrastaminen kahdeksi kolmihaaraiseksi liittymäksi halvempia ovat mm. turvaliittymät Esteettömyyden edistämisellä pyritään helpottamaan ns. heikkojen tielläliikkujien asemaa eli lasten, vanhusten ja erilailla liikkumis- ja toimintaesteisten edellytyksiä selvitä liikenteessä. Monet liikenneturvallisuustoimenpiteet edistävät esteettömyyttä ja päinvastoin. Ehkä tärkein asia tässä on se, jos liikenneympäristö on turvallinen näille heikoille tielläliikkujille, on se myös turvallinen meille muille. 17.11.2005

Esimerkkejä 17.11.2005