Volkswagen "Kupla"
Sisällys ’’Typ1’’ Kupla 1938 - 2003 New Beetle 1998->
’’Typ1’’ Kupla Perus tiedot Valmistettu vuosina 1938-2003 Moottoreina 1200- 1600 cc kuutioiset nelisylinteriset nelitahtiset bokserit- eli vastaiskumoottorit Valmistettu noin 21,5 miljoonaa kappaletta
Historia Valmistus sai alkunsa Adolf Hitlerin aloitteesta Haluttiin halpa kansanauto Suunnittelijaksi valikoitui Ferdinand Porsche Suunnitteluun asetettiin seuraavat reunaehdot Autoon täytyi mahtua vanhemmat ja kolme lasta Suurin sallittu kulutus 8l/100km Huippunopeus 100km/h
Projektille määritettiin tiukka aikataulu Kestettävä ulkosäilytystä myös talvella Pystyä nousemaan 30-asteen kulmassa olevia mäkiä Hinta enintään 1000 valtakunnan markkaa Projektille määritettiin tiukka aikataulu Suunniteltu aikataulu myöhästyi muiden kilpailijoiden vaikeuttaessa hanketta -> eivät halunneet vaikeuttaa omaa myyntiään Ensimmäinen prototyyppi vuonna 1936 ja tuotanto kunnolla käyntiin vuonna 1945 Auton nimeksi KdF-wagen, kansallis- sosialistisen työläisjärjestön mukaan (Kraft durch Freuden)
Kuva Kuplan esittelytilaisuudesta vuodelta 1939 Kuva Kuplan esittelytilaisuudesta vuodelta 1939. Ferdinand Porsche kuljettajan oven vieressä.
Kokonainen uusi kaupunki rakennettiin Kuplan tuotantoa varten Sijaitsi Ala-Saksin osavaltiossa Pohjois-Saksassa. Nimeksi Stadt des KdF-Wagens Nykyään tunnetaan nimellä Wolfsburg Vuodelle 1940 suunniteltiin 120 000 kappaleen vuosituotantoa Toisen maailmansodan syttyminen pilasi suunnitelmat Tehtaalla alettiin tekemään Kuplaan perustuvia armeija-autoja, Kübelwagenia ja Schwimmwagenia
Kübelwagen
Schwimmwagen
Patentti kiistat häiritsivät tuotantoa Sodan jälkeen pelättiin Kuplan tuotannon loppumista, mutta uuden johtajan Heinrich Nordhoffin ja uuden Export automallin avulla tuotanto pelastettiin Patentti kiistat häiritsivät tuotantoa 1930-luvun lopulla havaittiin yhtäläisyyksiä Tsekkiläisen Tatra-merkkisen auton valmistajan kanssa tietyissä malleissa Saksa määräsi vuonna 1939 Tatran valmistaman mallin tuotannon lopettamisen Vasta vuonna 1961 lopullinen päätös, jossa Volkswagen määrättiin maksamaan Tatralle patenttirikkomuksesta 3 miljoonaa Saksan markkaa
Vuonna 1972 Kuplasta tuli myydyin automalli ohittaen legendaarisen Fordin T- mallin 1978 valmistui viimeinen Länsi-Saksassa koottu Kupla Vuonna 2003 viimeinen Kupla tuli ulos Mexicon Pueblan tehtaalta
Viimeinen Kupla
Kupla Suomessa 1950 ensimmäiset Kuplat Suomeen Kupla todettiin hyvin soveltuvaksi Suomen olosuhteisiin Myyntimenestys 50-luvulla 60-luvulle jatkunut tuontisäännöstely rajoitti saatavuutta Jonotusajat kasvoivat jopa vuosiksi Vähän käytetystä saattoi saada paremman hinnan kuin uudesta
Valmistettiin Suomessa 1960-luvun lopulla 48 kappaleen koe-erä Valmistaja Wihuri-Yhtymä 1975 Kuplan maahantuonti Suomeen päättyi
Wihurin valmistama Kupla
Faktoja Suunnittelussa otettiin huomioon Autobahneilla ajo Huippunopeutta pystyi ajamaan tunteja ilman koneen ylikuumenemista Ilmajäähdytys tarjosi hyvän pakkasenkestävyyden, jäähdytysneste ei jäätynyt talvella Huonona puolena heikko lämmityslaite
Suuri rengaskoko aikalaisekseen autoon, 15 tuumaa Hyvä etenemiskyky etenkin huonossa maastossa ja talvella 50- ja 60-luvuilla valmistettujen Kuplien moottorit kestivät tyypillisesti vain 100 000 km Kantava pohjalevy ja erillinen kori Mahdollisti helposti erilaiset korivaihdokset
Volkswagen ”Buggy”
Moottoreita 986 cm3, 24 hv (1939) 1130 cm3, 25 hv (1945–1953 1192 cm3, 25 kW (34 hv) 3800 r/min, 75 Nm 1700 r/min (1961–1988) 1285 cm3, 40 hv (1966–1970) 1285 cm3, 44 hv (1970–1976) 1493 cm3, 44 hv 4000 r/min, 100 Nm 2000 r/min (1967–1970) 1596 cm3, 50 hv (1970–1976) 1596 cm3, 44–54 hv (1988–2001)
Mittoja Pituus: 4 060 mm Leveys: 1 550 mm Korkeus: 1 500 mm Akseliväli: 2 400 mm Raideväli e/t: 1 305/1 350 mm Maavara: 152 mm Tavaratila: 280 l Omamassa: 770–785 kg
New Beetle Ensimmäinen konseptiversio 1994 Myyntiin -98 Pohjana Golffin tekniikka Myös avo-malli
Laaja moottorivalikoima Myös erikoiseriä Esim. Beetle Rsi (250kpl) 221hp, 3.2VR6, 4motion Laaja moottorivalikoima 1.4 -> 3.2 Bensa sekä diesel
Beetle ’’3rd generation’’ Uuden sukupolven TSI moottoreita Sekä TDI Palattiin vanhaan nimeen Myyntiin -11
Erikoiseriä Black Turbo edition Konsepti E-Bugster 200 hp, 4motion 2 paikkainen, 85 kw Toimintasäde n.170km