MTL-Barometri 2Q/2013 Tulokset Tarja Virmala Toimitusjohtaja, MTL ry 24.6.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
Advertisements

Internet-äänestäminen Jari Pajunen | |2T2234, Jari Pajunen, Internet-äänestäminen Toteutus Tämän haastattelututkimukseen.
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
Asiakas- ja markkinointitutkimus Muutostuuli- hanke Vantaan ammattiopisto Varia, aikuiskoulutus- ja oppisopimuspalvelut Kyselyn toteuttaja.
Otsikko Sastamalan kaupunki imago- ja mainetutkimus 2009 Sastamalan seudun elinkeino- ja työllisyysstrategian työseminaari
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa •Kyselytutkimus kaikille Hammaslääkäriliiton Manner-Suomessa toimiville yksityishammas- lääkärijäsenille.
Etelä-Suomen kuljetuskäytävän kilpailukyvyn kehittäminen Logistiikkatoimialan suhdannetilanne ja näkymät Sakari Kajander Merenkulkualan koulutus-
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa Kyselytutkimus kaikille Hammaslääkäriliiton yksityishammaslääkärijäsenille (2282 kpl, 15 enemmän kuin 2007)
EK:n Suhdannebarometri Penna Urrila.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Seuturaportti, Pohjois-Karjala.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Seuturaportti, Kymenlaakso.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Seuturaportti, Kanta-Häme.
Pk-yritysbarometri Syksy Pk-yritysbarometrin tausta Yhdistetty SY:n ja ktm:n barometrit –vähentää tiedonantorasitusta ja päällekkäisyyttä –turvaa.
Pk-yritysbarometri syksy 2002 julkaisijat Finnvera Oyj ja Suomen Yrittäjät ry.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortiokokous
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Keski-Pohjanmaa 1.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Lappi 1.
Toimialakatsaus Optinen toimiala. Sisältö Optinen ala Q1-Q2/2013 – Markkinakatsaus – Tuoteryhmäkatsaus – Alan odotukset -> Q3-Q4/2013.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Kanta-Häme 1.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Pääkaupunkiseutu 1.
Asiakaskyselyn tulokset Nurmijärven nuorten palvelut.
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Vanhusten asumis- palveluiden nykytila ja tulevaisuus Hoivabarometri 2008.
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Seuturaportti, Etelä-Savo 1.
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Seuturaportti, Pirkanmaa 1.
EK:n Suhdannebarometri Penna Urrila.
SATAKUNNAN TALOUS 7 ● kesäkuu 2006 Nykytila ja lähiajan näkymät
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Seuturaportti, Pohjois-Karjala 1.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Kalajokilaakso 1.
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Seuturaportti, Lappi 1.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016 Seuturaportti, Etelä-Pohjanmaa.
Pk-yritysbarometri Syksy Pk-yritysbarometrin aineisto 2.
SATAKUNNAN TALOUS 10 ● marraskuu 2007 Nykytila ja lähiajan näkymät
EK:n Suhdannebarometri Penna Urrila.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016 Seuturaportti, Päijät-Häme.
Pk-yritysbarometri Syksy Pk-yritysbarometrin aineisto 2.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016 Alueraportti, Helsinki.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016 Seuturaportti, Kalajokilaakso.
SATAKUNNAN TALOUS 9 ● kesäkuu 2007 Nykytila ja lähiajan näkymät
SATAKUNNAN TALOUS 11 ● kesäkuu 2008 Nykytila ja lähiajan näkymät
Pk-yritysbarometri, syksy 2016 Alueraportti, Pääkaupunkiseutu.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016 Alueraportti, Satakunta.
SATAKUNNAN TALOUS 8 ● marraskuu 2006 Nykytila ja lähiajan näkymät
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, kevät 2016
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Maaseutumatkailun suhdanteet ja kehittäminen
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Uudellemaalle kilpailukykyä asuntopolitiikan kautta
Esityksen transkriptio:

MTL-Barometri 2Q/2013 Tulokset Tarja Virmala Toimitusjohtaja, MTL ry

MTL-Barometri Q2/2013 •Tutkimusajanjakso 21.5.– •Verkkotutkimus sähköpostikutsulla •Kohderyhmänä 424 Suomen suurinta markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijapalveluja myyvän yrityksen toimitusjohtajaa •Vastaajien määrä 84 •Vastaajat edustavat noin 178 m€ myyntikatetta •Luvut painotetaan myyntikatteen mukaan, henkilöstöön liittyvät odotukset kuitenkin henkilöstömäärän mukaan

Suhdannenäkymät

Yleinen suhdannekuva Miten arvioitte yrityksenne toimialan suhdannenäkymiä? Katsotteko suhdanteiden lähiaikoina…

Yleinen suhdannekuva

MTL-Barometrien saldoluvut 2007–2013* *Positiivisten ja negatiivisten odotusten erotus

Yleinen suhdannekuva Q2/2013

Suhdannenäkymät vuodelle 2013 Mainostoimistot- 3,7 % Mediatoimistot0,9 % Viestintätoimistot3,9 % Digitoimistot2,0 % Tapahtumatoimistot- 11,8 % Koko toimiala 0,2 % Vastaukset painotettuina myyntikatteella (luku on myyntikatteen odotusten saldoluku)

Yleinen suhdannekuva: Johtopäätökset • Koko toimialan suhdanneodotus tälle vuodelle (myyntikatteen saldoluku) on + 0,2 %. Viestintä- ja digitoimistojen odotukset ovat positiivisimmat. • 67 prosenttia toimialan yrityksistä arvioi liiketoimintansa pysyvän ennallaan, 17 prosenttia arvioi liiketoimintansa heikkenevän ja 17 prosenttia uskoo sen kasvavan. • Erityisesti viestintätoimistojen odotukset suhdanteista näyttävät positiivisilta. Digitoimistojen odotukset ovat myös varsin positiivisia. Mainostoimistojen suhdanneodotukset ovat negatiivisempia kuin alalla keskimäärin, mutta ovat kuitenkin hiukan positiivisempia kuin alkuvuodesta Tapahtumatoimistojen suhdanneodotukset näyttävät huomattavasti negatiivisemmilta kuin alalla yleensä. • Markkinointiviestintäalan odotukset ovat suunnilleen samalla tasolla kuin teollisuuden ja palveluiden odotukset Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toukokuun suhdannebarometrissä.

Yrityksen kannattavuuden osatekijät

Kasvuodotukset

Henkilökunnan määrä

Yrityksenne palvelujen kysyntä seuraavan puolen vuoden aikana?

Yritysten kannattavuuden osatekijät: Johtopäätökset •Alan yritysten luottamus oman myyntinsä positiiviseen kehitykseen on hiukan laskenut: 50 prosenttia vastaajista odottaa sen kasvavan, 41 prosenttia pysyvän ennallaan ja 9 prosenttia laskevan. •Henkilökunnan kokonaismäärän arvioidaan pysyvän ennallaan: 33 prosenttia yrityksistä arvioi henkilökunnan määrän kasvavan, 55 prosenttia pysyvän ennallaan ja 12 prosenttia laskevan. •62 prosenttia alan yrityksistä arvioi strategisten palveluiden kysynnän edelleen nousevan seuraavan puolen vuoden aikana. Media-, viestintä- ja mainostoimistot arvioivat strategisten palvelujen kysynnän kasvavan voimakkaasti. Digi- ja tapahtumatoimistojen strategisten palvelujen kysynnän kasvu jatkuu huomattavasti maltillisempana. •Suunnittelupalveluiden kysynnän uskotaan hieman laskevan, mutta pysyvän varsin hyvällä tasolla. Tuotantopalveluiden osalta 82 prosenttia vastanneista uskoo kysynnän pysyvän samana tai nousevan.

Lisätietoja: •MTL: Toimitusjohtaja Tarja Virmala, puhelin •Think If: Tutkimusjohtaja Lassi Ojala, puhelin , •Tämä MTL-Barometri ja MTL-Barometrien arkisto löytyy osoitteesta