Taiteilijoiden kanssa työskentely Yhteisöprojekteissa Professor Kate Pahl Manchester Metropolitan University Photo by Steve Pool
‘Taking Yourselves Seriously’ AHRC:n jatkoa taiteisiin perustuvien metodologien tutkimiselle Kumppaneina koulu, seikkailuleikkipuisto ja musliminaisten ryhmä Kriittisen ajattelun ryhmä, jossa sosiaalisen koheesion asiantuntijoita kaupungin yhteisöistä Työskentely runoilijoiden Andrew McMillanin ja Helen Mortin sekä kuvataiteilijoiden Steve Poolin ja Zahir Rafiqin kanssa
Tavoitteemme Tutkia töitä, joissa näkyi taiteilijoiden panos yhteistuotannossa Yhteistyö ARVACIN (Association for Research in the Voluntary and Community Sector) kanssa Hyödyllisten resurssien yhteistuotanto, pyrkimys tiedottaa näistä ja luovista metodeista eteenpäin kansallisella tasolla ja yhteisöille sekä yliopistoille Tiedontuotannon käytänteiden uudelleensijoitus yhteisöissä
Yhteistuotanto metodologiana Yhteisön kehityksen historia Yliopiston ulkopuolisten työskentelytapojen arvostaminen Tieto ei aina yliopistokonteksteissa Vaatii vallanvaihtoa Kaikki kirjoittamisprosessissa mukana Kriittisen ajattelun tiloja yliopiston ulkopuolella Luo työtä, joka on eri paikoissa ja eri yleisöille Erilaisia metodeja, jotka luodaan yhdessä osallistujien kanssa ja tilanteen mukaan
Mitä taiteilijat tekevät yhteisöprojekteissa? Yhteisötaiteet Sosiaaliset taidekäytänteet Relaatiotaiteet (taide ihmissuhteisiin perustuen) Osallistavat taiteet Taiteet terveyttä varten Taiteilijat koulussa Taide gallerioiden ulkopuolella Taiteilijoiden dematerialisointi
Taiteilijoiden työskentelytapoja Instrumentaalinen, välineellinen Konseptuaalinen New Object: Points at which collaboration, methodology or arts practice considerations point towards the creation or consideration of a new object of study. Thanks to Hugh Escott
Miten taiteilijat työskentelevät – kirjan luku Facer, K. and Pahl K. (2017) Eds. Valuing Interdisciplinary Collaborative Research: Beyond Impact. Bristol: Policy Press
The studio – a manifesto The studio is a conceptual space where groups form and grow things. It emerges from something we recognise as working already. It involves a group of people who operate beyond the structures of the university. It transcends individual projects. It recognises different types of expertise – all participants can emerge as ‘experts’.
It is not fixed. It is adaptable and responsive to particular situations. It is a space of action, process, and practice – essentially engaged. It cannot contain everything. Its contents are assembled for a shared purpose. It can produce co-authored work but can also foster conditions for individual insight and practice. It draws on the methods of arts practice but is not a place to produce art. It is not a physical space, a digital environment, or a structured set of meeting It can operate through any of these but is at root an approach and not an institution (Pahl and Pool 2018)
Tiivistettynä: Paikat ja tilat kehittävät ajattelua Taidekäytäntöjen mallit kierretään hankkeiden kautta, mutta ne ovat joskus kumppaneille näkymättömiä Taiteilijat luovat tiloja sosiaalisen koheesion harjoittamiseen eri tavoilla Yliopistojen ulkopuolinen tietotaito tulee tunnistaa yliopiston rahoituksella Asiat tulee asioista, prosessi on tärkein Yhteistyö on kaiken alku ja juuri