Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Väestönmuutos , maakunnittain
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Suomalaisten yli sata kilometriä pitkien matkojen suuntautuminen.
KESKI-SUOMEN KEHITTÄMISEN HAASTEET
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Järjestöjen osallisuus sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa
Suhdannekehitys Pohjois-Karjalassa alkuvuonna 2014 TRENDIT 2/2014 -julkistustilaisuus maakunta-asiamies Kimmo Niiranen.
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
Perusopetus Rehtorikokous
VALTION ALUEHALLINTO.
Finansiering av landskapen
Selvitys järjestöjen palveluista 2016
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
Kuntien lukumäärä 2017 asukasluvun* mukaan
Taustatietoa Kysely avoinna sivuilla
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Päijät-Hämeen alueverkosto
Hyvät hankintamenettelyt –kehityshanke
Väliaikaisen valmistelutoimielimen asettamistilanne
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Kaste-hanke: Pohjoinen sote ja tuottamisen rakenteet
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Maakunta/hankkeen nimi Lisätietoa hankkeen toiminnasta
Ulkomaalaiset Lapissa
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Maakuntatalouden simulointi
Vaasan kaupunki Talousarviokehys 2009 Kaupunginvaltuuston info 26. 5
KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Esityspaikka/tapahtuma pp.kk.vvvv
Maakuntien hyte-valmistelijoiden VERTAISFOORUMI J-Sali 1
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Hyönteispölytyksen tila Suomessa ja merkitys ruuan tuotannolle
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Etelä-Savon maakuntaliitto
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
PERA turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa (PERA-HANKE) Pelastustoimen tutkimus- ja kehittämishankkeet.
Seudullinen työkokous
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
TTH:n yhtiöittäminen Ylilääkäri Pertti Sakaranaho, p
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Erityisasiantuntija Nella Savolainen, THL
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Taloudellinen huoltosuhde Etelä-Savossa ja koko maassa *
Viestintäsuunnitelma
Kansainvälisyys ja tasa-arvo Turku
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen ja Jarno Turunen.
PERA Hanke PERA turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa PERA II jatkohanke.
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Etsivän nuorisotyön koordinaatiotoiminta
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Pohjois-Pohjanmaan Digituen toimintamalli-pilotti
Taloudellisia sopeutustoimia tuottajaliitossa
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Investoinnit ja KYSin talous Kari Janhonen, talousjohtaja
Lisätietoa hankkeen toiminnasta
YT neuvotteluissa asetettu tavoite henkilöstömenojen säästöille
Suomen muuttoliike 2000-L YH9, YH1, tehtävä 3
Esityksen transkriptio:

Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri. Ajankohtaista 19 organisaation fuusio kerralla oli historiallinen valtakunnallisestikin ajateltuna. Samaan aikaan toteutettu ruokahuollon, siivouksen, palkkahallinnon ja kirjanpidon ulkoistus lisäsi vaikeusastetta. Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri. Kaikilla oli omat vahvuutensa ja heikkoutensa. .

Sosiaali- ja terveystoimen asukaskohtaisten nettokustannusten Sosiaali- ja terveystoimen asukaskohtaisten nettokustannusten* vuosittainen kasvu maakunnittain 2007-2014, %** Maakunta*** 2007 (%) 2008 (%) 2009 (%) 2010 (%) 2011 (%) 2012 (%) 2013 (%) 2014 (%) Keskimääräinen kasvu 20017 - 14 (%) Sote-meno 2014 (€/asukas) Etelä-Savo 6,4 9,4 2,2 4,2 8,7 4,6 8,1 3,2 5,8 3818 Lappi 7,2 5,5 4,7 2,7 8,6 8,2 4,9 6 3782 Kymenlaakso 11,5 6,7 1,7 7,7 9 4,8 3,3 5,9 3604 Pohjois-savo 7,3 7,1 2,4 6,1 6,9 1,5 5,6 3586 Pohjois-Karjala 6,6 8,5 5,1 2,5 5,3 3479 Etelä-Pohjanmaa 7,8 1,3 8,9 3,6 3469 Satakunta 5,2 2 7,6 5,4 3435 Etelä-Karjala 6,8 2,6 3,9 6,2 3390 Pohjanmaa 8,3 4,3 3387 Keski-Pohjanmaa 7,4 8,4 1,9 5,7 3361 Keski-Suomi 6,5 0,6 7,5 0,3 3255 Kanta-Häme 5 10,8 1 3249 Varsinais-Suomi 9,3 3226 Päijät-Häme 11,4 8 0,5 3216 Pirkanmaa 2,8 6,3 3187 Pohjois-Pohjanmaa 0,8 3140 Uusimaa 3,7 -1,3 3,5 4 3036 Manner-Suomi**** 4,4 1,1 3269 Julkisten menojen hintaindeksi ***** 1,8 Huomiot: * Ei sisällä lasten päivähoitoa. **Jokaisen vuoden kasvuprosenttien alin 25% on merkitty vihreällä ja korkein 25% punaisella. *** Ei sisällä Kainuun maakuntaa koska maakuntahallintokokeilun vuoksi Kainuun kunnat eivät ole raportoineet vuosilta 2006-12 sote-menojaan. **** Manner-Suomen nettomenot on raportoitu ilman Kainuun tietoja 2006-12. ***** Sosiaali- ja terveys. Lähteet: Kuntaliitto, Tilastokeskus.

Pitämällä lomia ilman sijaisia + 4 - 4 milj.e Akuutti tilanne Talousennuste ilman uusia konkreettisia toimenpiteitä - 10 milj.e Tavoittelemme talouden tasapainoa Tekemällä omaisuusjärjestelyjä n. 1,5 milj.e Hankkimalla lisätuloja n. 1,0 milj.e Leikkaamalla kuluja ja tehostamalla hankintoja n. 1,7 milj.e Pitämällä lomia ilman sijaisia + 4 - 4 milj.e

Henkilöstö organisaatiossa Johtoryhmä Palvelujohtajat Palvelupäälliköt Lähiesimiehet Työntekijät 10 henkilöä 0,1 % Johtajia, päälliköitä ja esimiehiä yhteensä 4 % koko henkilöstöstä 14 henkilöä 0,2 % 46 henkilöä 0,6 % 257 henkilöä 3,5 % 7069 henkilöä 95,6 % % koko henkilöstöstä

Sote- ja maakuntauudistus Lait eduskunta käsittelyyn marraskuussa Lait voimaan kesäkuun alusta Pilotit aloittavat vasta uuden lain tultua voimaan. Yhtiöiden in house asemaan vaikutta oleellisesti se mitä uuteen valinnanvapauslakiin kirjoitetaan kilpailuneutraliteetista.

2018 Taloudellinen niukkuus jatkuu Epävarmuus valtakunnallisesta tilanteesta jatkuu ainakin kevään ajan. Todennäköisesti koko vuoden. Konsernin toimintaa tiivistetään kustannustehokkuuden parantamiseksi.

TA 2018 lähtökohdat (toimintakulut) Lähtötilanne TA 2018 = TA 2017 eli 661 M€ Tiedossa olevat haasteet vuodelta 2017 siirtyvä kulukäppi -8,8 M€ vuodelta 2017 siirtyvä tulokäppi -1,0 M€ palkkaharmonisointi -1,5 M€ palkkojen korotukset -1,5 M€ Siilaisen vuokrien kasvu -1,2 M€ Siilaisen tukipalvelut -1,0 M€ poistojen kasvu -1,0 M€ Lopputilanne TA 2018 < TA 2017 eli 645 M€ -2,5 % 16 M€

Pitämällä lomia ilman sijaisia + 4 - 4 milj.e Akuutti tilanne Talousennuste ilman uusia konkreettisia toimenpiteitä - 10 milj.e Tavoittelemme talouden tasapainoa Tekemällä omaisuusjärjestelyjä n. 1,5 milj.e Hankkimalla lisätuloja n. 1,0 milj.e Leikkaamalla kuluja ja tehostamalla hankintoja n. 1,7 milj.e Pitämällä lomia ilman sijaisia + 4 - 4 milj.e Jos kaikki saadaan maaliin, tulosennuste -5,8 milj.e ja tehostamistarve pakolliset lisäkustannukset huomioiden 11,2 milj. e. = - 1,7 %

ValmisteluPeriaatteet Siis TA 2018 < TA 2017 Lopullinen jäsenkuntien maksuosuus määräytyy 10.10 omistajaohjauksessa Jos TA 2018 valmisteluversio ja omistajaohjauksessa määritelty raami eroavat Toimintakulut sopeutettava raamiin Toimialueet laativat toimenpidelistan sopeutustoimista, jotka toteutetaan myös käytännössä Yksiköiden investointi ja kehityshankkeiden sisällyttämiseksi TA:oon, vastaavat kustannukset on löydettävä oman toiminnan sisältä Sama koskee henkilöstölisäyksiä ym.

Työ ei varmasti mene hukkaan, vaikka Meneekö työ hukkaan Toiminnan laadun parantaminen Palveluintegraation kehittäminen Toiminnan kustannustehokkuuden parantaminen Työ ei varmasti mene hukkaan, vaikka Koko lainsäädäntöpaketti ja siten maakunta- ja sote-uudistus kaatuisivat