Katolinen kirkko
Roomalaiskatolisen moraaliteologian mukaan ihmisen tulee jatkuvasti kehittää hänelle luomisessa annettuja kykyjä niin, että hän palvelee kyvyillään Jumalaa ja lähimmäistä
Roomalaiskatolisessa teologiassa on määritelty niin kutsutut kuolemansynnit, joihin ihmisen katsotaan syyllistyvän silloin, kun hän kääntyy tietoisesti pois Jumalasta. Niiden vaikutuksesta Jumalan kuvan nähdään vääristyvän ihmisessä irvikuvaksi. Kuolemansyntejä ovat ylpeys, ahneus, siveettömyys, kateus, kohtuuttomuus, viha ja laiskuus
Seitsemän kuolemansyntiä ja hyvettä KUOLEMANSYNNIT: YLPEYS AHENUS SIVEETTÖMYYS KATEUS KOHTUUTTOMUUS VIHA LAISKUUS HYVEET: KOHTUULLISUUS ROHKEUS VIISAUS OIKEAMIELISYYS USKO TOIVO RAKKAUS
ROOMALAISKATOLINEN MORAALIFILOSOFIA • perustuu Tuomas Akvinolaisen (1225 –1274) ajatteluun = tomismi: - kaikki luotu on hyvää ja pyrkii kohti Jumalaa -> pyrkimys tulla onnelliseksi - vasta ikuisuudessa voidaan saavuttaa täydellinen onnellisuus - luotu todellisuus muodostaa hierarkian
- synnin seurauksena ihminen: - tavoittelee sellaista, mikä ei johda onnellisuuteen - valitsee moraalin vastaiset keinot onnellisuuden tavoittelemiseen - luonnollisen lain mukainen elämä = ihminen toteuttaa luomisessa saamiaan kykyjä palvellakseen Jumalaa ja lähimmäisiä - ihminen vastuussa kehityksestään = persoonaperiaate
• pyhimykset esikuvia • hyvät teot eivät pelasta vaan ovat uskon seurausta • moraalinen edistyminen = toimintaa ohjaavat luonteen hyveet • luonnolliseen lakiin perustuva moraali on universaali - kirkolla keskeinen merkitys luonnollisen lain tulkinnassa • läheisyys- eli subsidiaarisuusperiaate: - kaikilla oma tehtävä yhteiskunnassa => hierarkisuus => tehtäviään ei voi siirtää muille => asiat on hoidettava mahdollisimman lähellä elinpiiriä => vaikutus EU:n sosiaalilainsäädäntöön • kaksoisvaikutusperiaate: - pahaa ei saa valita päämääräksi, mutta joskus teolla voi olla pahoja sivuvaikutuksia pyrittäessä hyvään
Mestariteos Pääosissa: Kia ja Teemu Käsikirjoitus: