Urkund - plagiaatintunnistusjärjestelmä Jyväskylän yliopistossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijakyselyt Opiskelijan ohje : ArPa / Mittarityöryhmä.
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Nivelvaiheen tiedonsiirtokäytänteet ammatillisessa koulutuksessa
Lapin korkeakoulujen ja kuntayhtymien tietojärjestelmien yhdistäminen
Mikä tekijänoikeus?.
eTentti Jyväskylän yliopistossa
Tervetuloa! Tutoreiden koulutuspäivä Susanna Koistinen ja Jenna Anttonen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
EGradu ja Oodi Opintohallinnon palvelut ja Oodi-tuki Katja Pura.
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Ohjeita Oppimisympäristön WWW-osoite ja etusivu.
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Eemeli Pulliainen. 1.Käytä Internet Explorer-selainta 2.Menee sähköpostiisi ja etsi kyseinen kohta OHJEET.
T Personal SE assignment Communication Practices Miikka Lötjönen.
Palautusluukun perustaminen Turnitiniin –kirjaudu Aalto-tunnuksella –ensimmäisellä kirjautumiskerralla Turnitin vaatii käyttöehtojen.
Työnohjauksen hallinta
Office 365 –pilvipalvelut UEF:n opiskelijoille
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
Tentti- ja kurssi-ilmoittautuminen. Käyttäisimmekö WebOodia, miksi?
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Työssäoppiminen eli TOP
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/12/11/2004 Internet ohjausalan ammattilaisten, tutkijoiden ja päätöksentekijöiden yhteisenä työalustana Raimo Vuorinen Tutkija,
Yliopistojen yhteistyö plagiaatintunnistusjärjestelmän hankinnassa ja käyttöönotossa Aalto, LTY, Taideyliopisto, TTY, UEF, VY Minna Vänskä, kehitysasiantuntija.
Atk-infot tutorryhmille Atk-keskus / Hannele Rajaniemi.
Plagiaatintunnistusjärjestelmä osana digitaalista graduprosessia
Käyttöohje: Kuinka liittyä osastoon. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa PT-järjestelmäkysely 3/2013: TÄRKEIMPIÄ KEHITTÄMISKOHTEITA OVAT: ”Yhteisrintama"
Mitä opetan ammatillisessa?
Teemu Sillantaus KOULUN SÄHKÖPOSTIN UUDELLEEN OHJAUS.
Atk-keskus / Hannele Rajaniemi Tietotekniikkapalvelut tutuksi Tervetuloa uusi henkilöstö!
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
OMNIAN TIETOPALVELUKESKUS OMNIA LIBRARY
Keudan oppilaskuntien koulutus Keudan ohjeita oppilaskunnassa toimimisesta Erja Kärnä opiskelija-asioiden päällikkö.
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
SHAMAN-projekti  Projektiryhmä Marko Andersson Mika Rinkinen Matti Törmä Timo Valonen  Tilaaja Jyväskylän yliopiston atk-keskus.
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
1 OpiPal opintojaksopalaute- järjestelmä Opiskelijan opas
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Auli Ryhänen Projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
Tietohallintokeskus Tietohallintokeskuksen palvelut henkilöstölle Tervetuloa uusi henkilöstö! Leila Hämäläinen.
IT-palvelut Jyväskylän yliopistossa Tervetuloa uudet opiskelijat!
Celian palvelut kirjastossa Tampere suunnittelija Elina Kilpiö, Celia.
Pedanet –oppilaan ohje Aleksanteri Kenan koulu
Opinnäytetyöprosessi ja valmistumisen aikataulu
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Korppi: kurssinhallinta
Muistio ekasta tehtävästä ja ryhmän pelisäännöt Moodleen viim. pe 3. 9
Osaamisen näytön prosessi
Oppimateriaalien tekijänoikeudet ja sopimustarpeet
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Esityksen lopussa: Osoita päättäjälle!!!
Henkilökunnan koulutus
Osaamisen näytön prosessi
TIPTOP-kokonaisuuksia
SÄHKÖISET OPINNÄYTETYÖT TURUN YLIOPISTOSSA
Selkokieli.
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
EU:n maksajavirastovaatimukset
Kohti kansallista digitaalista koulua
Lisätietoa Turnitinista Moodlessa
Esityksen transkriptio:

Urkund - plagiaatintunnistusjärjestelmä Jyväskylän yliopistossa IT-palvelut: Hannele Rajaniemi Opintopalvelut: Timo Rantanen plagi-support@jyu.fi www.jyu.fi/itp/plagiaatintunnistus

Millainen on Urkund-järjestelmä? Toimii Internet-selaimessa Työn ohjaajalle/ opettajalle tunnus Opiskelija EI tarvitse tunnuksia URKUND vertaa lähetettyä dokumenttia kolmeen eri lähdeaineistoon: Internet (n. 10 miljardia sivua) Kustannettu materiaali mm. tavalliset kirjat, eKirjat, tietosanakirjat, tieteelliset artikkelit, sanomalehtiartikkelit Tietokannat: ProQuest, DiVA (Digitala Vetenskapliga Arkivet), Iustus, Nationalencyklopedin Opiskelijoiden materiaali (yli 1.5 miljoonaa 2/2009) Oppilaitokset, joissa Urkund käytössä Suomessa mm. Hanken, OY, JAMK, HY http://www.urkund.fi/uoh_kunder.asp

Plagiaatintunnistusohjelman toiminta Opiskelija lähettää/palauttaa järjestelmään kirjallisen työnsä, jota verrataan eri tietolähteisiin. Järjestelmä lähettää opettajalle/ohjaajalle tarkastusraportin, joka kertoo vastaavuudet muihin lähteisiin Koska työ jää tietokantaan, käyttö suojaa myös opiskelijaa hänen työnsä plagioinnilta Opiskelijalla on tekijänoikeus työhönsä, jonka vuoksi pitää kysyä lupa Opiskelijalla on mahdollisuus estää työnsä näkyminen vertailuaineistona

Tärkeää: opiskelijan ohjaus Opettajat ohjeistavat etukäteen opiskelijaa heti opintojen alusta lähtien hyvään tieteelliseen käytäntöön ja viittaustekniikkaan Urkund toimii teknisenä apuvälineenä, mutta työn ohjaaja/opettaja tekee AINA arvion yhtäläisyyksien merkityksestä! Työn ohjaaja voi tarvittaessa toimittaa opiskelijalle tai toiselle tarkastajalle analyysin luettavaksi

Urkund / tehtävien palautus Sähköposti Opettaja Opiskelija Optima: opettaja luo tehtäville palautuslaatikon, johon on kytketty plagiaatintunnistus Moodle: opettaja luo Urkund-tehtävän Sähköposti: opettaja välittää opiskelijalle analyysiosoitteen ja Urkund-sopimuksen ensin hyväksyy Urkund-sopimuksen sitten lataa/lähettää tiedoston oppimisympäristöön/ sähköpostiin Optima URKUND Moodle Koppa Opettajalle oppimisympäristöön raportti sekä linkki tarkempaan analyysiin. Opettaja tekee arvion yhtäläisyyksien merkityksestä

Tuki JY:n ohjeet ja tukiosoite: Urkund -helpdesk: (in English) https://www.jyu.fi/itp/plagiaatintunnistus kootaan Urkundin käytön pika- ja laajat ohjeet henkilökunnalle ja opiskelijoille Urkund -helpdesk: (in English) support@urkund.fi ja puhelimitse 010 231 6144 (klo 9-18) kysymykset ongelmatilanteissa – myös analyysiin liittyen JY:n helpdesk plagi-support@jyu.fi lisätietoja käyttöönottoprosessista, koulutuksesta ja tuesta, Optima, Moodle ja Koppa -kysymykset