Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Plagiaatintunnistusjärjestelmä osana digitaalista graduprosessia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Plagiaatintunnistusjärjestelmä osana digitaalista graduprosessia"— Esityksen transkriptio:

1 Plagiaatintunnistusjärjestelmä osana digitaalista graduprosessia
OHTJ2013 Plagiaatintunnistusjärjestelmä osana digitaalista graduprosessia Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

2 Miksi plagiaatintunnistusjärjestelmä?
Internet mahdollistaa, opiskelussa nykypäivää Viimeisin uutinen maailmalta YLE : Saksan opetusministeriltä viedään tohtorin arvo plagioinnin vuoksi kiusaus plagiointiin (tilannesidonnaisuus) opettajien työmäärä kasvanut lähteiden oikeudellisuuden selvittäminen haastavampaa Yliopiston on järjestettävä toimintansa siten, että tutkimuksessa, taiteellisessa toiminnassa, koulutuksessa ja opetuksessa varmistetaan korkea kansainvälinen taso eettisiä periaatteita ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen. Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

3 Plagioinnin eri tasoja
OHTJ2013 Plagioinnin eri tasoja Toisen työn esittäminen omanaan siten, että alkuperäinen tekijä on antanut tähän luvan Toisen työn kopiointi ja esittäminen sellaisenaan tai vain vähän muokattuna omana työnä ilman viittausta alkuperäiseen lähteeseen Tekstin sanantarkka toistaminen lähdemerkinnän kanssa, mutta ilman lainausmerkkejä Sanasta sanaan käännös ilman asianmukaisia lainaus- ja lähdemerkintöjä Omien tekstien toistaminen ilman asianmukaisia lainaus- ja lähdemerkintöjä (ns. itseplagiointi) (Walker, 2010) Kupila & Löfströmin ”tutkimuksessa” todettiin että (opiskelijat n=104) Toisen opiskelijan koko työn tai sen osien esittäminen omanaan (Erittäin) vakavaa: 100% Toisen opiskelijan työn esittäminen omanaan, siten että alkuperäinen tekijä on antanut tähän luvan (Erittäin) vakavaa: 82% Ei plagiointia / vakavaa / eos: 18% Tekstin kopiointi kirjallisesta lähteestä ja sen esittäminen sellaisenaan omana työnä ilman viittausta alkuperäiseen lähteeseen (Erittäin) vakavaa: 98% Ei vakavaa: 2% Tekstin sanantarkka toistaminen lähdemerkinnän kanssa, mutta ilman lainausmerkkejä (Erittäin) vakavaa: 30% Ei plagiointia / vakavaa / eos: 70% Tekstin sanantarkka toistaminen lainausmerkein ja lähdemerkinnän kanssa Ei plagiointia: 95% On plagiointia / eos: 5% Tilannesidonnainen Tahaton Tietoinen Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

4 Plagiaatintunnistusjärjestelmä Urkundin käyttöönotto HY:ssä
OHTJ2013 Plagiaatintunnistusjärjestelmä Urkundin käyttöönotto HY:ssä Rehtorin päätös järjestelmän käyttösäännöistä Kaikki ylemmän kk-tutkinnon tutkielmat tarkastetaan järjestelmässä arvosteltavaksi luovuttamisen yhteydessä alkaen Tiedekunta voi halutessaan päättää myös muusta systemaattisesta käytöstä, esim. kaikkien väitöskirjojen tai alemman tutkinnon tutkielmien tarkastamisesta Lisäksi HY:n ohje menettelystä opiskelijoiden vilppi- ja plagiointitapauksissa (Menettelytapaohjeet Flammassa: Opetusasiat » Opintohallinto » Vilppi ja plagiointi) Minimissään rehtorin päätös gradujen tarkistamisesta vaatii vain, että opiskelija ohjeistetaan lähettämään gradusta sähköinen versio tarkastajille sähköpostitse, Moodlen kautta tai Urkundin www-sivustolla Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

5 OHTJ2013 Miten Urkund toimii? Digitaalisessa muodossa olevat dokumentit lähetetään/ladataan Urkundiin Urkund vertailee tekstin alkuperäisyyttä olemassa oleviin lähteisiin avoin Internet (yli 10 miljardia sivua) julkaisutietokannat järjestelmään tallennetut dokumentit (helmikuussa ,5milj.) Urkund luo tarkistamastaan tekstistä raportin, josta näkyy selvästi mahdolliset vastaavuudet toisiin lähteisiin ID:numero on järjestysnumero joten tällä hetkellä numerot menee lähes 7,5 milj dokumentissa Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

6 Plagiaatintunnistusprosessi
OHTJ2013 Plagiaatintunnistusprosessi Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

7 Urkundin käyttövaihtoehdot
OHTJ2013 Urkundin käyttövaihtoehdot Eri ”teknisiä” vaihtoehtoja, joista valita Sähköpostin liitetiedostona opettajan Urkund-osoitteeseen Moodlessa tehtävä-aktiviteetin yhteydessä (kts. Moodlen opettajanopas) Urkundin käyttöliittymä opiskelija kirjautuu ja valitsee organisaation ja opettajan, jolle työn lähettää Käyttövaihtoehdot graduissa Tarkastajan henkilökohtaiseen analyysiosoitteeseen Laitoksen analyysiosoitteeseen Gradunpalautus Moodle-alueelle kehitteillä yhteinen prosessi E-thesis-järjestelmän päälle Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

8 Digitaalinen graduprosessi (E-Thesis)
Sähköpostivahvistus opiskelijalle Sähköpostia tarkastajille Sähköposti Urkund-järjestelmään opiskelijan puolesta Opiskelija Gradun vastaanottaja Tarkastajat Valmiin arvostelun vastaanottaja Gradun hyväksyjä Kirjasto E-thesis Helda Automaattiset muistutukset Virallinen ilmoitus opiskelijalle Ennakkoilmoitus opiskelijalle Automaattinen asiasanoitus By Joonas Kesäniemi / Kirjaston verkkopalvelut Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

9 Opiskelijan sähköpostiinsa saama ”tosite” dokumentista
Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

10 Opettajan saama viesti sähköpostiin kun raportti valmis
Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

11 Tarvitaanko käyttöön opiskelijan suostumus?
OHTJ2013 Tarvitaanko käyttöön opiskelijan suostumus? Opiskelijan on oltava tietoinen järjestelmän käytöstä, koska opiskelijan ei voi katsoa antaneen suostumustaan sellaiseen, mistä hän ei tiedä Urkundin käytöstä yliopistossa tiedotetaan opiskelijoille mm. verkkosivuilla ja opinto-oppaissa. Lisäksi opettajan on suositeltavaa tiedottaa Urkundin järjestelmällisestä käytöstä opintojaksollaan. Työn tallentamiseen Urkundin tietokantaan ja käyttämiseen lähdetekstivertailuun tarvitaan opiskelijan suostumus, koska kyseessä ei ole arvostelun tai ohjauksen takia välttämätön toimenpide Tarvitaanko suostumus? Opiskelijalla on tekijänoikeus työhönsä ja siten laissa säädetyin rajoituksin yksinomainen oikeus määrätä teoksesta valmistamalla siitä kappaleita ja saattamalla se yleisön saataviin Yliopisto kuitenkin pakosta puuttuu tekijänoikeuksiin, kun opiskelijan työ arvostellaan (esim. opiskelijan on luovutettava säädetty kappalemäärä tutkielmaansa, jos hän haluaa sen arvosteltavaksi; seminaariesitelmä on saatava kaikkien seminaarin osallistujien saataville) > opiskelijan katsotaan antavan suostumuksensa arvosteluun tarvittaviin toimenpiteisiin, kun hän jättää työnsä arvosteltavaksi Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

12 Urkund-tunnus Urkund tunnus
OHTJ2013 Urkund-tunnus Urkund tunnus Yliopistoon palvelussuhteessa olevat, jotka tarvitsevat järjestelmää työssään Normaalisti opettaja itse käyttää, mutta jos kuuluu hallintohenkilön työtehtäviin, myös hallintohenkilö voi käyttää Ulkopuoliselle (esim. tarkastajalle) voidaan tarvittaessa tehdä tunnukset tai opettaja/hallintohenkilö voi välittää raportin hänelle Ohjeet tunnuksen luomiseen Huom! Jos henkilölle ei avaudu oma inbox eli tyyliä on henkilöllä vain opiskelijatunnus ja se täytyy korottaa opettajatunnukseksi. Tämän tekee nyt vain Urkund/Prioinfo, joten ko. käyttäjätiedot täytyy lähettää heille Urkund-tunnus yhdistetään HY:n pääkäyttäjätunnukseen ja jatkossa Urkundia käytetään HY:n tunnuksilla. Urkund-analyysien (tarkistusraporttien) toimitusosoite yhdistetään helsinki.fi -sähköpostiosoitteeseen, jolloin esim. linkit opiskelijoiden töiden tarkisturaportteihin tulevat suoraan HY-sähköpostiin. Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

13 Dokumenttilistaus Tämä voidaan katsoa suoraan käyttöliittymässä
OHTJ2013 Dokumenttilistaus Tämä voidaan katsoa suoraan käyttöliittymässä Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

14 Urkundin analyysiraportti
Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

15 Urkund ei koskaan päätä sitä ,onko joku teksti plagioitu vai ei
Urkund ei koskaan päätä sitä ,onko joku teksti plagioitu vai ei! Urkund ainoastaan näyttää vastaavuudet, jotka tekstistä löytyvät, kun sitä vertaillaan muihin tietokannassa oleviin tai Internetistä löytyviin teksteihin. Opettajan/tekstin tarkistajan tulee käydä Urkund analyysiraportti lävitse ja tehdä itse tarvittavat johtopäätökset. Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

16 Urkund-raportin tarkastelua
OHTJ2013 Urkund-raportin tarkastelua DEMO HUOM! ei kaavamaisia prosenttirajoja eikä muun arvostelun laiminlyömistä Mitä % tarkoittaa? 10% 100 sivuisesta artikkelista tarkoittaa, että 10 sivua ko. dokumentista löytyy jostain muualtakin Kun taas 10% kaksisivuisesta tekstistä taas on muutama rivi Demo -> Ruotsinkielisiltä sivuilta urkund.se Raportti noudattaa opintosuorituksen julkisuutta: opinnäytteen raportti on julkinen kun opinnäyte on arvosteltu, muuta opintosuoritusta koskeva raportti on salassa pidettävä Raportteja ei arkistoida erikseen, mutta niitä säilytetään Urkund-järjestelmässä vuoden ajan työn tarkastamisesta Jos raportti liittyy tutkittavaan vilppiepäilyyn, raportti säilytetään (arkistoidaan) kuten muutkin prosessiin kuuluvat asiakirjat Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

17 Lopuksi: Tieteellisen kirjoittamisen opettaminen ja harjoittelu
Urkund tulee nähdä pedagogisena välineenä tieteellisen kirjoittamisen opettamissa ja harjoittelussa Opiskelijoiden tietoisuuden lisääminen: Miten välttää tahatonta plagiointia? (erilaiset kurssit) Esseiden aiheet ja tehtävänantojen muotoilu vaikeuttaa plagiointia soveltavat kysymykset, joihin ei saa suoria vastauksia ”leikkaa-liimaamalla” Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus

18 Mistä tukea Urkundin käyttöön?
OHTJ2013 Mistä tukea Urkundin käyttöön? Tukipalvelut: Älä kopsaa –sivusto kolmikielisenä Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus Pauliina Kupila, opetusteknologiakeskus


Lataa ppt "Plagiaatintunnistusjärjestelmä osana digitaalista graduprosessia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google