Suomen historiaa Arkeologit tutkivat esinelöytöjen lisäksi myös sitä, millaisia kasveja ihmiset ovat viljelleet entisinä aikoina. Kuusiston piispanlinnan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ohje kuunteluanalyysiin
Advertisements

Suomalaisia perinneleikkejä
A solution for flexible bicycle transportation
Puhutaan Suomea! IML FINNISH LEVEL 1.
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
Open Road    Relatiivipronominit Julie Silk, Riitta Silk.
Ribbon regulations. CURRENT REGULATIONS 1 § Ylioppilaskunnan nauha Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan (AYY) tunnus on kaksivärinen ylioppilaskuntanauha.
Today’s Special ENA5 Fall älä jaa sanoja otsikon numero (älä muuta otsikkoa) sanamäärä ei saa ylittyä liikaa! sanaston monipuolisuus! ajattelun.
Lauseen sanajärjestys
Substantiivit Substantiivit ovat jonkin ihmisen, eläimen, asian tai esineen nimityksiä. - a pupil - a horse - an orange - a chair - time - history.
Irmeli Sinkkonen TkL, tutkija
Today’s Special ENA2. otsikkoa ei alleviivata; muista numero älä viittaa kirjoitusprosessiin: In this essay, I’m going to tell you about --. a choice,
International pages?. Comments yhteystiedot / contact –information ei resursseja kaiken kääntämiseen – linkit vastuuhenkilöille / no enough resources.
ANIMALS PERCH, SAIMAA RINGED SEAL AND WHOOPER SWAN By grades 4-5 in the Swedenfinnish school.
ENG Masters, part 2, Citing
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
Prosessiongelmien analysointi- ja ratkaisupohjia Qualitas Fennica Oy Työkaluja | Qualitas Fennica Oy.
Sini kangas, Janika kaito ja Jonna häkkinen
Bohemian opinion (1570) Finnish opinion (northern lights (aurora borealis) = ”revontulet” which is ”fires of fox”)
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
Päivi Paukku Language Centre
A rural experience - launching community network Tuija Riukulehto, CEO, Verkko-osuuskunta Kuuskaista a rural experience - launching community network Tuija.
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
Yhteistyössä Suomen Olympiakomitea ja Adecco Finland.
SHORTENED SENTENCES Lauseenvastikkeet.  Aktiivilause:  Verbi aktiivissa  ing-muoto  Subjekti  subjekti pois  Konjunktio  konjunktio (usein) pois.
Opiskella (to study) & kävellä (to walk) & tulla (to come) verbityyppi 3.
PASSIIVI WHAT IS DONE?. Miksi passiivi? - huomio kohdistuu tekemisen kohteeseen - varsinaista tekijää ei tunneta, se on itsestään selvä tai sillä ei ole.
Infinitiivi + to-partikkeli
Kaksi perfektiä: Mitä eroa muodoilla on?
Tervetuloa suomen kielen kurssille!
SANAJÄRJESTYS.
Kysymysten muodostaminen
Heippa taas! Kiva nähdä!.
AIKAMUODOT EHTOLAUSEET LIITEKYSYMYS
to eat and to drink (and other verbs with da/dä)
Interrogative sentences
Miten kerrotaan tekemisestä?
Words of quantity Open Road 6 pp
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
Buy Gabapentin For Dogs Uk
INFINITIIVI / ING-MUOTO
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
How should I ask my questions?
TUNTEITA, MUSAA JA ENKKUA DIGILAITTEITA HYÖDYNTÄEN
Ancient Egypt 3300BC-1000BC By: Katri & Eevi
Grammary What’s On 6 Unit 2.
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
MyData – asiakas keskiöön
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
Persoonapronominit minä, sinä, hän, me, te, he.
OBJEKTIMUODOT OMISTUSMUODOT
Muodollinen subjekti IT / THERE -LAUSEET.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
Tulevaisuussuunnitelma Osa 3
to eat and to drink (and other verbs with da/dä)
Introduction to decision analysis
to eat and to drink (and other verbs with da/dä)
Minoan and Mycenaean era
Piirrä muotokuva itsestäsi tai kaveristasi
Introduction to decision analysis
COURSE: Indoor environment technology (5 ECTS)
Hankalia (?) tilanteita Tammikuu 2014 Keke Tulomäki
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Information for teachers
Lecture slides start on the next page.
Esityksen transkriptio:

Suomen historiaa Arkeologit tutkivat esinelöytöjen lisäksi myös sitä, millaisia kasveja ihmiset ovat viljelleet entisinä aikoina. Kuusiston piispanlinnan raunioilta on löydetty kaivauksissa esimerkiksi rukiin, ohran, vehnän ja kauran siemeniä. Koekaivauksissa kaivajat löysivät myös yhden hampun siemenen sekä hampun siitepölyä. Hamppu oli keskiajalla tärkeä kuitukasvi. Siitä valmistettiin narua, karkeaa kangasta ja kalaverkkoja. Myös humalan siemeniä löytyi.

How the facts of history are produced?

People are still finding things from the past...

Many things have faded away… Only the deserted places are left... Try to imagine what happened.

Our artist used the clues found by archaeologists to draw this picture...

The secret of the big jars... Thumb prints on the clay...

Pictures are important. They illustrate.

Pictures are important. They illustrate.

Pictures are important. They illustrate.

The stories are important... The art of telling tales, the art of listening.

Look around you… Even a silent landscape can tell you a story.

Look around you… Even a silent landscape can tell you a story.

History Is a story about peoples life in the past... When they have disappeared, only things and memories are left.