Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alalla varaudutaan kilpailun kiristymiseen •Kilpailu jatkui kovana, varsinkin Pohjoismaissa •Kaikilla.
Advertisements

Finnair-konserni Osavuosikatsaus Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria,
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Järki palaa pätkittäin, lentoalallekin •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa.
Finnair-konserni Tilinpäätös oli rakennejärjestelyjen vuosi •Reittiliikenne muotoutumassa kasvavan Aasian- liikenteen ehdoilla •Keväällä.
Osavuosikatsaus Q Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Osavuosikatsaus Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Rohkaiseva alkuvuosi Reittiliikenteen kysyntä vahvaa, erityisesti Aasia vetää Finnairin markkinaosuus.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-03/2010 •Tulikivi-konsernin liikevaihto oli 10,7 me (11,0 me 01-03/2009). •Konsernin tulos.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätöstiedote
Osakesuositukset Rovaniemen Osakesäästäjät Ry:n 10-vuotisjuhla
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna.
Kevät 2003 Pörssi-illat 1 Jaakko Pöyry Group yritysesittely.
Finnair konserni Osavuositulos Alalla voimakas käänne huonompaan - Finnair edelleen eturivin eurooppalainen.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen.
Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu Alkuvuoden kasvu suunnitellun mukainen Liikevaihto 294 M€ (236 M€), kasvua 25 % Liikevoitto 35 M€ (23 M€),
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Juha Sivonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto19,216,318,1 Liikevoitto0,71,7-61,6 Prosenttia liikevaihdosta3,410,6 Voitto ennen veroja0,51,7-69,3 Prosenttia.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen.
Finnair konserni Tilikausi KRIISISTÄ KASVUUN 1999: Totuuden hetki 2000: Sopeutus ja eväät tulevaisuuteen 2001: Uusien rakenteiden sisäänajo.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. -Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13, 5Meur (16,6 Meur 07-09/2008 ja tulos.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-09/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13,9 me (13,5.
Rahoitus-markkinoiden muutostuulet – globaalin yhtiön uhka vai mahdollisuus Minna Helppi
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto69,682,1-14,9 Liikevoitto1,08,2-88,3 Prosenttia liikevaihdosta1,410,0 Voitto ennen veroja0,27,8-97,9.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto31,636,6-13,6 Liikevoitto0,61,5-63,4 Prosenttia liikevaihdosta1,84,2 Voitto ennen veroja0,21,3-87,2.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto14,619,2-24,2 Liikevoitto-0,30,8-133,2 Prosenttia liikevaihdosta-1,74,0 Voitto ennen veroja-0,60,6-191,7.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2010 Petri Matveinen Nina Knape.
RGB Brändiuudistuksen värit Lehto Group Oyj Puolivuosikatsaus.
LASSILA & TIKANOJA OYJ VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
YIT-Yhtymän osavuosikatsaus 1-6/2001.
11 YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-9/2008 Itävalta Latvia Liettua Norja Puola Romania Ruotsi Saksa Suomi Tanska Tshekki Unkari Venäjä Viro Hannu Leinonen.
Finnair esittelyFinnair esittely Samu EskolaSamu Eskola
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2014 Petri Matveinen Nina Knape.
Yritystalouskurssi YTN ry Helsinki Miksi, mitä, miten  Miksi olette täällä? Tarpeet, toiveet,  Mitä haluatte tietää? Tuloslaskelma, tase,
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2015
Finnair-konserni Tilinpäätös
YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-3/2008
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
TALOUDELLINEN NÄKÖKULMA YRITYKSEEN
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Varsinainen yhtiökokous 2018
Talouskasvu euromaissa on lähes puolittunut vuodesta Teollisuuden ja palvelujen ostopäällikköindeksi,
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Maailmantalouden kasvu jatkuu suotuisana
KOHEESIOPOLITIIKKA ETUJA KANSALAISILLE
Tilinpäätöstiedote 2018 Toimitusjohtaja Petri Roininen
Teknologiateollisuuden Talousnäkymät
Esityksen transkriptio:

Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2010

Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria, tämän lisäksi tuhkapilvi aiheutti arviolta noin 1,5 miljardin euron lisälaskut Finnairille 20 milj. euron suorat tappio tuhkapilvestä, matkustajamäärien toipuminen vie viikkoja Matkustajakysyntä kääntynyt hitaaseen kasvuun Liikematkustus lähtenyt selvään nousuun, Suomen markkinoita lukuun ottamatta Rahtikysyntä paranee, hintataso nousussa Täsmällisyys palautunut hyvälle tasolle

Finnairin tappio puolittui Q1 liikevaihto laski 6,6 %, maaliskuussa liikevaihto kasvoi ensimmäisen kerran laskusuhdanteen jälkeen Toiminnalliset kustannukset laskivat 9,9% Toiminnallinen tappio 26,3 milj. euroa Lentolippujen hintataso heikentyi 7 % Volyymin pudotukseen sopeuduttu kapasiteettileikkauksin Matkustajakäyttöaste hyvä Finnairilla vahva tase- ja kassa-asema

Ainutlaatuinen tuhkaeste ohi Finnairin liikenne oli pysähdyksissä viikon johtuen Islannin tulivuoren purkauksesta, mutta tilanne on nyt kokonaan ohi Peruutettuja lentoja yli 1 700, koski yli 140 000 matkustajaa Jumiin jääneet matkustajat saatiin nopeasti kotiin liikenteen käynnistyttyä Enimmillään yli 20 000 jumiin jääneistä matkustajista viimeiset palaavat tänään kotiin EU:n sisäinen koordinaatio toimi huonosti. Euroopan ilmatilan valvonnan yhdistyminen toisi parempaa koordinaatiota vastaavissa tilanteissa (ja vähentäisi turhia päästöjä) Finnair toivoo selkeät pelisäännöt huolenpitovelvollisuuksista, siitä hyötyy niin asiakkaat kun lentoyhtiötkin

Tukiaisralli vääristää kilpailua Heikoimmassa tilanteessa olevat yhtiöt vaativat kiireesti apua Finnair vastustaa tukiaisia, riski järjestelmän käyttämisestä lentoyhtiöiden laajempaan tukemiseen suuri Jo nyt on nähtävissä EU:n kilpailulainsäädännön vastaisia tukia EU:n lentoliikenneasetuksen mukaan lentoyhtiön on pystyttävä selviytymään seuraavan 12 kuukauden velvoitteistaan Täyttävätkö tukea vaativat yhtiöt toimiluvan ehdot? EU-komissio on asettanut lentoyhtiöille kohtuuttomia vaatimuksia, mutta on samanaikaisesti suhtautunut löperösti toimilupavaatimusten noudattamiseen Jos rahaa annetaan toimialalle, tasapuolinen kohtelu kaikille lentoyhtiöille

Toiminnallinen tulos parani Q1/10 Q1/09 Muutos % Liikevaihto milj. euroa 481,5 515,7 -6,6 Toiminnalliset kulut 511,1 567,5 -9,9 Oikaistu EBITDAR* 20,0 -1,5 - Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulos -26,3 -47,5 Kertaluontoiset erät 0,0 Johdannaisten käyvän arvon muutos 0,4 23,4 Liikevoitto/-tappio (EBIT) -25,9 -24,3 Tulos ennen veroja -29,4 -25,0 *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

Kannattavuuden kehityssuunta oikea Toiminnallinen liiketulos* vuosineljänneksittäin MEUR 2006 2007 2008 2005 2009 Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja) 2010 * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

Yksikkökulujen kehitys oikeansuuntainen Muutos edelliseen vuoteen Yksikkötuotot (EUR c/RTK) Yksikkökustannukset (EUR c/RTK) % 2005 2006 2007 2008 2009 2010

Tehostamistoimet realisoituvat Q1/10 Q1/09 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/RTK -10,6% +5,1% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* -6,5% +4,5% Palkat ja henkilösivukulut -19,2% +1,4% Polttoaineet -20,9% +6,8% Liikennöimismaksut -2,3% +9,3% Maaselvitys- ja catering-kulut €/psgr. -3,8% +6,4% Myynti- ja markkinointikulut +3,8% -15,2% Lentokoneiden lease-maksut ja poistot +3,2% +4,7% Muut kulut* -7,7% +10,8% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä RTK = Revenue Tonne Kilometre = myyty tonnikilometri

200 miljoonan euron tehostamisohjelma Säästötavoite henkilöstökuluissa yhteensä 120 milj. euroa 200 miljoonan euron kohteet tunnistettu Polttoainetehokkuus Rakenteelliset ja operatiiviset muutokset Lomautukset jatkuvat Vakautussopimukset Tekniikassa, Cateringissa ja matkustamopalvelussa Lentäjien TES:issä sovittu yksikkökulujen alenemasta, myös muiden ryhmien kanssa tavoitteena pysyvät joustot Ohjelman rakenteellinen vaikutus yli 140 milj. euroa vuodessa

Henkilöstö vähenee, toiminta tehostuu Henkilöstö keskimäärin

Polttoaineen hinta nousussa

Finnairilla rullaava suojauspolitiikka

Yksi maailman moderneimpia laivastoja Laivaston keski-ikä noin kuusi vuotta Moderni laivasto kuluttaa vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän päästöjä Viimeinen Boeing MD-11 -kone poistui Finnairin matkustajaliikenteestä 22.2.2010 Kolme seitsemästä Boeing 757 -koneesta lähiviikkoina Kaksi Embraer 170 -konetta vuokrattu, kaksi myynnissä Alkuvuonna kaksi uutta Airbus A330 -konetta, loppuvuonna yksi lisää

Rahoitus turvattu Investointiohjelman rahoitus varmistettu Likvidit varat runsaat 500 milj. euroa Rahoituslähteitä yli 500 milj. euron arvosta Vientiluottolaitos (Airbus-maat), Q2 toteutettu vielä yksi A330-kone rahoitusleasingillä Q4 tuleva A330 mahdollisesti operatiivinen leasing TYEL-takaisinlainaus 330 milj. euroa Likviditeettireservinä luottolupaus, 200 milj. euroa Lisäksi 200 milj. euron yritystodistusohjelma, josta 17 milj. euroa käytössä

Liiketoiminnan rahavirta parani Q1:lla Rahavirtalaskelma milj. euroa -18 -73 Investointien rahavirta -24 -129 Bruttoinvestoinnit ** -69 -128 Ennakkomaksujen / muu muutos +45 -1 Rahoituksen rahavirta -42 +185 Likividit rahavarat kauden alussa 607 392 Likvidien varojen muutos -84 -17 Likvidit rahavarat kauden lopussa * 523 375 * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset ** Sisältää A330 lentokoneen rahoitusleasingjärjestelyn

Taseasema vahva Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste % Omavaraisuusaste Oikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing

Kiinni hyvin alkaneeseen kasvuun Matkustaja- ja rahtiliikenteen kysynnässä selvää piristymistä alkuvuonna Liikematkustuksen kysyntä kasvaa Suomen ulkopuolella Tuhkapilven jälkeen takaisin kiinni hyvin alkaneeseen kasvuun viiveellä Investointien rahoitus järjestetty Reittiliikenteen tarjonta kasvaa tänä vuonna, lomalennot selvästi alemmalla tasolla Toinen neljännes selvästi huonompi kuin ensimmäinen neljännes Tehostamisohjelmaa ja rakennemuutosta jatketaan Kannattavuuden arvioidaan paranevan vuoden loppua kohden Näkyvyys vielä heikko

Liitteet

Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euro Q1/2010 Q1/2009 Lentoliikenne -24,6 -44,0 Lentotoimintapalvelut 1,6 2,3 Matkapalvelut 0,4 -2,3 Kohdistamattomat erät -3,7 -3,5 Yhteensä -26,3 -47,5 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

Kannattavuuden trendi kääntynyt Toiminnallisen liiketuloksen* muutos vuosineljänneksittäin MEUR 2006 2007 2008 2005 2009 2010 Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja) * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

Polttoainekulut laskivat Q1

Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuotto ROCE sijoitetun pääoman tuotto

Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta MEUR Liiketoiminnan nettorahavirta Investoinnit

Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta 31.3.2010 kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste 31.3.2010 91,9 %

Päästökauppa aiheuttaa kysymyksiä EU aloittaa lentoliikenteen päästökaupan yksipuolisesti 2012 Tämän vuoden myytyjen tonnikilometrien perusteella määritetään kunkin lentoyhtiön saamien ilmaisten päästöoikeuksien osuus vuosille 2012-2020 Riski pelisääntöjen muuttumiselle on olemassa Finnair on toimittanut tarvittavan dokumentaation TraFille Nykyinen päästökauppamalli lisää hiilivuotoriskiä ja vaarantaa EU:n kilpailukykyä Finnair kannattaa sektorikohtaista päästökauppaa, joka on globaali eikä vääristä kilpailua

Finnairin strategia kantaa Via Helsinki -konseptiin perustuva Aasia-Eurooppa-strategia toimii, maantieteellinen etu on kestävä kilpailutekijä Aasian nopea vaurastuminen valtava kasvupotentiaali Matkustajamäärä kasvanut 0,3 miljoonasta vuonna 2001, yli 1,1 miljoonaan vuonna 2009 Finnairin Aasian-liikenne muodosti 3,7 prosenttia Suomen BKT:n kasvusta vuosina 2002-2007 Luonut yli 4000 työpaikkaa pelkästään Finnairilla Vuoteen 2015 mennessä 8000 uutta työpaikkaa Ilman Aasian-strategiaa yhtiö olisi vain puolet nykyisestä Moderni laivasto Toiminnan ja palvelun laatu mitatusti korkealla tasolla

Katse tulevaisuuden kasvuun Tulevaisuuden asiakas tulee yhä useammin Aasiasta Strategiapäivitys ja sitä tukevia uudistuksia tehdään kevään aikana – päästrategia ei muutu Kilpailukyky perustuu erinomaiseen tuotteeseen ja tehokkaaseen toimintaan Konsernirakenne keskittyy ydintoimintoihin joustavuuden saamiseksi, yhteistyökumppanit täydentävät verkostoa ja palvelutuotantoa Osaavan henkilöstön kanssa sitoudutaan yhteisiin tavoitteisiin Kestävä kehitys tuo lisäarvoa ympäristötietoiselle asiakaskunnalle

Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina EBITDAR Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,25 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja) Taloudellinen lisäarvo Oikaistu netto-velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina

Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut EBITDAR Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus Oikaistu netto-velkaantumisaste (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osinkosuhde Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

www.finnair.fi/sijoittaja Finnair-konserni sijoittajasuhteet email: investor.relations@finnair.fi puh: 09-818 4951 fax: 09-818 4092