Ideen und Anregungen für die Praxis Anna-Maria Fischer, Deutsche Schule Helsinki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Substantiivien datiivi
Advertisements

Adjektiivin ja adverbin komparaatio Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Maantieteelliset nimet 1 Unsere Freunde wohnen in Europa in Deutschland. Sie wohnen in Berlin. Wir fahren nach Deutschland im Juni. Maanosat, maat, kaupungit.
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: RINNASTUSKONJUNKTIOT RINNASTUSLAUSEET
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
Romana eram. Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: JÄRJESTYSLUVUT JÄRJESTYSLUVUN KÄYTTÖ
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta Äännätys Alleviivaukset/vihkoon Kirjalliset/suulliset tehtävät/tuotokset Kieliopin irrottaminen.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SIVULAUSE SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: MIELIPITEEN ILMAISEMINEN OMA MIELIPIDE
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: PERFEKTI Perfektin muodostus
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Voiko teknistä saksaa ymmärtää?
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Was hast du in den Winterferien gemacht?
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
Interview Kennst du jemanden, der ständig Glück / Pech hat? Kann man sein ganzes Leben lang Pech haben? Warum haben einige immer Glück?
A: Guten Tag! Was ist dein Problem? P: Minulla on yskä ja kuumetta. A: Wie lange hast du die Symptome? P: Jo kaksi viikkoa. A: Ich muss dich untersuchen.
Kreuze an 1.Keiner weiß ganz genau, was die Globalisierung bedeutet. 2.Auch ein Handy ist ein Ausdruck von der Globalisierung. 3.Besonders die armen Länder.
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Kirjoita viisi kysymystä. Aloita annetulla kysymyssanalla. Kirjoita myös vastaukset. 1 Wer 2 Was 3 Woher 4 Wo 5 Wie.
Wochentage: am Montag, am Dienstag, am Mittwoch, am Donnerstag, am Freitag, am Samstag/Sonnabend, am Sonntag.
1.Toinen parista haastattelee ja toinen vastaa: NIMI, IKÄ, ASUINPAIKKA, MISTÄ KOTOISIN - Wie heiβt du? / Wie ist dein Name?  Ich heiβe… / Ich bin… / Mein.
Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
Lektion 8 Silent Sounds bei AlsterRock 100,6. Suche die folgenden Ausdrücke im Text! Rokkibändi sai aikaan ensimmäisen hittinsä Rokkibändi sai aikaan.
Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund.
Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt.
KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Trostpflaster Lohduke!. Suche und unterstreiche im Text! vuotiaaksi pojaksi 2. Perheeni on syynä siihen 3. Kolme vuotta sitten 4. Onneksi minulla.
Saksankielisissä maissa kahvilakulttuuri on voimissaan. Kahviloissa on lähes poikkeuksetta pöytiintarjoilu ja niissä on tapana istua pitkiäkin aikoja.
Meine Familie. MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö.
Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes.
-Lektion 7 anhören -Gleichzeitig Aufgabe 2 auf der Seite 81 machen - Mit dem Partner checken - Alles klar?
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Sanomapro.fi  Sivun oikeasta ylälaidasta paina avaimen kuvaa ja kirjoita kenttään apuri7  8.luokka-aste, saksa  Super8 oppilaan aineisto  Super8 oppilaan.
Kirjoita sanat vihkoosi saksaksi. Tee sitten omia lauseita, joissa käytät sanoista vähintään viittä. 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto.
Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen.
Kieli itseilmaisun välineenä
Tervetuloa! OPS 2016.
Lisää kysymyssana. 1 ____ heißt Mikkos Vater?
In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball.
Nopolan koulu Opettajien veso
Akkusatiivi.
Verbien taivutus.
ESSEE.
Taipuva predikaattiverbi
Perfekti.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Helsingin Saksalainen koulu
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
S.
Leiki, että olet Felix, ja pyydä ilmapalloa!
Was ist das? die Orange die Birne der Apfel die Ananas die Banane.
Osaatko auttaa Felixiä valmistamaan aamiaista
Nein, das ist falsch! Das ist der Kopf.
Felix pyytää apuasi osatakseen pukeutua tämän päivän säähän
sp st sch Lausu sanat ääneen! Schule Schuh Sport sportlich Stein Stift
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
Felix ja Franzi haluavat tietää, montako sanaa muistat viime vuodesta
Tarkastele lukujärjestystä ja muodosta lauseita tunnin ja päivän mukaan: In der ersten/zweiten/dritten/vierten/fünften/sechsten Stunde habe ich... — Am.
Antarktis Nordamerika Asien Australien Europa Afrika Südamerika
Jotakin on pielessä! Osaatko sijoittaa lauseet oikeisiin puhekupliin?
Franzi liikkuu huoneesta toiseen. Kerro, missä huoneessa hän on:
Esityksen transkriptio:

Ideen und Anregungen für die Praxis Anna-Maria Fischer, Deutsche Schule Helsinki

 Seminar beim Europäischen Sprachenzentrum in Graz 2015  Teilnehmer aus Europa und dem nahen Osten  Austausch über die Erfahrungen im eigenen Land  Seminardurchführung zweisprachig  Alle Vorträge auf einer Sprache mündlich gehalten und sämtliche Power Points auf der jeweils anderen Sprache gezeigt

 Wie viele Sprachen sprechen wir im Alltag?  Kuinka montaa kieltä puhumme arkena?  In welchen Fächern/ Situationen könnten unsere Schüler Sprachprobleme im Schulalltag haben?  Millaisissa oppiaineissa/ arjen tilanteissa oppilailla voi olla kieliongelmia?

 Vermutung:  Deutsch, DAF- oder Finnisch Unterricht zum allgemeinen Spracherwerb in der Schule  zur Sicherstellung der Kommunikation unter den Schülern  Fremdsprachenlehrer für den Erwerb einer neuen Sprache  Aber:  PlurCur-Studie der Technischen Universität Darmstadt von ergab  Sprachenlernen ist auch in allen anderen Unterrichtsfächern Teil des Alltags  Es ist kein Problem, welches nur Schüler mit Migranten-Hintergrund haben  Schüler brauchen „Sprachunterricht“ für das Verständnis gängiger Schulbücher (z.B. Biologie)

 Schüler müssen stets mit schwierigen Begriffen in Texten jonglieren  Sämtliche Arbeitsaufträge verstehen  Abschließend richtige Antworten liefern  Lösungsansatz der Universität Helsinki (Maria Aholm, entinen Kela)  alle Sprachen werden zugelassen  Sätze mit fremdsprachigen Anteil sind akzeptabel  Schüler können Fragen inhaltlich besser beantworten, auch wenn die sprachliche Kompetenz sonst noch nicht ausreicht

 Welche Kooperationen gibt es zwischen Sprach- und Fachunterricht an euren Schulen?  Millaista yhteistyötä teidän kouluissanne on kieli- ja aineopetuksen välillä?

 Mehrsprachige Schilder in der Schule erstellen  Unterrichtseinheit zu einem Thema in mehreren Sprachen  Mehrsprachiges Theater  Einzelne Bilder mit Texten in mehreren Sprachen  Kurze Videos in verschiedenen Sprachen  Mögliche Themen:  Burgen und Ritter  Tiere  Farben  Nationalitäten

 monikielisten oppilaiden opetuksessa tavoitteena on tukea oppilaiden monikielisyyttä, identiteetin ja itsetunnon kehittymistä  opetuksessa otetaan huomioon oppilaiden taustat ja lähtökohdat kuten äidinkieli ja kulttuuri sekä maassaoloaika  monikielisiä oppilaita rohkaistaan käyttämään osaamiaan kieliä monipuolisesti eri oppiaineiden tunneilla ja muussa koulun toiminnassa  oman äidinkielen oppiminen ja käyttö tukevat eri oppiaineiden sisällön omaksumista ja oppilas oppii viestimään koulun oppiainesisällöistä myös omalla äidinkielellään  Suomen perustuslain mukaan jokaisella Suomessa asuvalla on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan  oppilaan oman äidinkielen ja suomen tai ruotsin kielen opetuksen ohella oppilaille annetaan tarvittaessa tukea myös muilla oppimisen osa-alueilla tasavertaisten oppimisvalmiuksien saavuttamiseksi

 Wie kann man den Anforderungen des Rahmenlehrplans konkret im Unterricht gerecht werden?  Miten OPS:n tavoitteisiin voidaan päästä opetuksessa?

 Europäisches Sprachenzentrum Graz   PlurCur-Projekt  darmstadt.de/forschungprojekte/laufende_projekte/gesamtsp rachencurricula/inhalt_mit_marginalienspalte_43.de.jsp  Maria Aholms Projekt „Suomenkieli sanoo tervetuloa“ 