Kierros 3 - OLO Kuva. Tänään Lyhyesti kurssista tähän mennessä Viikon aiheiden esittely Jakautuminen ryhmiin ja työskentely ryhmissä – OLO1 – 9.35 - 10.45.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 3 Luokkien käyttäminen
Advertisements

Copyright  Hannu Laine Bittitason-operaatiot Hannu Laine.
Monimediaista sisältöä verkkokursseille ideoita sisällöntuotantoon Kajaani Terho Kontioinen Joensuun yliopisto.
Olio-ohjelmoinnin perusteet luento 3: Muuttujista ja funktioista Sami Jantunen LTY/Tietotekniikan osasto.
JavaScript oliot © Reiska, DOM Oliot  JavaScript sisältää paljon valmiita DOM olioita, on sisältänyt jo DOM level 0 (ns. Legacy DOM) alkaen  WWW-ympäristössä.
Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu
Taulukoiden määrittely, käsittely ja kopiointi Vaihtoehdot taulukoille
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Syksy 2008
ohje kuunteluanalyysiin
Solita.. Juha Salonen Concept Designer Palveluhakemiston ammattilaiskäyttöliittymän testaus.
Perintä. Yleistä Olio-ohjelmoinnin menetelmä muodostaa uusia luokkia aiemmin määriteltyjen luokkien avulla Luokka saa automaattisesti käyttöönsä kaikki.
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Tiedon esitysmuoto E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
Clojure – this one goes to eleven!. Antti Virtanen Software Architect // Clojure oikeassa projektissa.
(Joskus puhutaan myös komponenttitestauksesta.) Pienin kokonaisuus, joka on järkevä testata erikseen. ● Perinteisesti yksittäinen aliohjelma. ● Olio-ohjelmien.
Kiinni tupakkaan Tupakointi vie elinvoimaa * Keskustelunaiheita
© Jukka Harju, Jukka Juslin
Digitaalinen kuvankäsittely
Johdatus ohjelmointiin Ohjelmistosuunnittelu Jaana Holvikivi.
ict1td002 - Copyright Raine Kauppinen 1 Alkuarvot ja tyyppimuunnokset (1/5)  Aiemmin olemme jo antaneet muuttujille alkuarvoja, esimerkiksi: int.
Tehnyt: Jaska Kauppila Ti10 TIVE.  GIMP (GNU Image Manipulation Program) on yksi suosituimpia ilmaisia kuvankäsittelyohjelmia  Sitä on käännetty usealle.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
SQL Standardoitu kieli, jonka avulla voidaan
Kuinka niitä käsitellään
Digitaalinen ääni. Mitä ääni on? Digitaalisen äänenkäsittelyn yhteydessä törmätään äänitekniikan käsitteisiin kuten hertsi ja desibeli Ääni on aineessa.
XNA peliohjelmointi. XNA Perustuu Microsoftin kehittämään.NET- arkkitehtuuriin ja C#-kieleen. XNA:lla tehdyt pelit toimivat Windows ja XBOX360-alustoilla.
4. Attribuutit 4.1. Sisällys Yleistä attribuuteista. Näkyvyys luokan sisällä ja ulkopuolelta. Attribuuttien arvojen käsittely aksessoreilla. 4.2.
10. Abstrakti luokka Johdanto Abstrakti luokka (abstract class) poikkeaa konkreettisesta luokasta (ei-abstrakti luokka) siten, että siitä ei.
Hyvä ohjelmointitapa (osa 2) Yleistä Lisää hyviä ohjelmointikäytäntöjä: − Jaa pitkä koodi osiin. − Käytä attribuutteja säästeliäästi.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Kevät 2008 Raine Kauppinen
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
Harjoitustyö 1. Olio-ohjelmoinnin perusteet | Kevät 2015 | Jorma Laurikkala2 Harjoitustyö Tehtävä: ohjelmoi lötköjen kansoittamaa alkulimaa simuloiva.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Tiedostojen käsittely
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
LUOLA-PROJEKTI LOPPUESITTELY AgC224.2
Tietokonegrafiikan perusteita
15. Ohjelmoinnin tekniikkaa
DVI.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Scalan valmiit kokoelmat. Mikä on kokoelma?  Tietorakenne jonka tehtävänä on pitää kirjaa (useista) tietyn tyyppisistä arvoista. Kokoelman sisältämiä.
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
Mari Åman Department of Applied Mechanics Aalto University.
Yksikkötestaus ● Yksikkötestauksella tarkoitetaan lähdekoodiin kuuluvien yksittäisten osien testaamista. Termi yksikkö viittaa ohjelman pienimpiin mahdollisiin.
15. Ohjelmoinnin tekniikkaa Sisällys For-each-rakenne. Lueteltu tyyppi enum. Override-annotaatio. Geneerinen ohjelmointi.
Kierros 5 - OLO Peli.
Määrällinen tutkimus.
18. Testaus.
Kuinka niitä käsitellään
Scala Collections.
8. Näppäimistöltä lukeminen
Yhden bitin asettaminen Javalla
Siirtorekisterin toteutus Javalla
TERVE Piirto-ohjeita GIMP-kuvankäsittelyohjelmalle
Kierros 4 - OLO Web.
15. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Millaisia kokoelmia Scala tarjoaa
Lausekielinen ohjelmointi II Ensimmäinen harjoitustyö
Digitaalisen äänen manipulointi
9. Aritmeettiset operaatiot
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
TERVE Piirto-ohjeita GIMP-kuvankäsittelyohjelmalle
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
4. Luokan testaus ja käyttö olion kautta
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
eli oliotiedostojen käsittely
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Esityksen transkriptio:

Kierros 3 - OLO Kuva

Tänään Lyhyesti kurssista tähän mennessä Viikon aiheiden esittely Jakautuminen ryhmiin ja työskentely ryhmissä – OLO1 – – OLO2 – – OLO3 – Esitykset

DL Jonotilastot Tenttiviikko

Kierroksen 2 palaute Heikko Tyydyttävä Melko hyvä Hyvä Erinomainen Pähee Heikko Tyydyttävä Melko hyvä Hyvä Erinomainen Heikko Tyydyttävä Melko hyvä Hyvä Erinomainen Mielenkiintoisuus 4,47 Tehtävänannon selkeys 3,16 Vaikeus 3,30

Vaikeinta oli 1/2 echo metodin toteutus 38/116 ≈ 33% – ääni pitenee, kaiun kaiku, delay tehtävänannon tulkinta & ymmärrys / aloittaminen / toteutus 33/116 ≈ 28% testaaminen (millä tahansa tavalla) 14/116 virheiden tunnistus ja korjaus 7/116

Vaikeinta oli 2/2 int double 4/116 fade-metodit 9/116 ArrayBuffer --> Vector –päivitys 5/116 Vektorit 4/116  Miksi näitä haluttiin käytettävän? Omien ominaisuuksien aikaansaaminen 6/116 Ääni digitaalisessa muodossa 5/116.. Ja lisäksi joitakin pienempiä vaikeuksia

Aikaa kului Pakollisiin osiin keskimäärin – 4 h 5 min Lisäosiin keskimäärin – 1 h 11 min Ollaan käytetty tehtävien tuntibudjetista nyt (suuntautumisessee + kierros1 + kierros2) 2h + (1h 53min + 2h 51min) + 4h 5min = 10h 48min / 110h

Aiheiden esittely

Miten ohjelmien toimintaa testataan?

Testaus Ei ole assistentin tehtävä testata ohjelmaa Pelkästään tarjottuihin testaustapoihin tukeutuminen ei välttämättä riitä Miten voi itse kirjoittaa testejä Scalassa? Millä muulla tavalla ohjelmaa voi testata? Tutkikaa 3. kierroksella tarjottua ColorSpec- luokkaa

Bittioperaatiot

Binäärilukujärjestelmä Bitti / Tavu (Byte) = 8 bittiä (13) There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

scala> val b : Byte = 17 b: Byte = 17 scala> val a : Byte = 100 a: Byte = 100 scala> a + b res0: Int = 117 scala> a & b res1: Int = 0 scala> a | b res2: Int = 117 scala> val c = b << 2 c: Int = 68 scala> -10 >> 2 res3: Int = -3 scala> -10 >>> 3 res4: Int = = 10001, 100 = , 68 = , -10 = = =

Bittioperaatiot Scalassa Byte (8 bittiä), Short (16 bittiä), Int (32 bittiä) ja Long (64 bittiä) Kuinka bitteihin päästään käsiksi? Miksi? Miten kierroksen tehtävässä esitetään väri? Mikä on “0xFF”?

Valmiina tarjottu Image luokka

Image luokka perustuu Vector[Vector[Int]] kaksiulotteiselle taulukolle voidaan kysyä – kuvan korkeutta ja leveyttä – kuvapisteen ja sen eri komponenttien arvoja tietyssä sijainnissa voidaan hakea ja asettaa uusi kuvadata (kuvan muokkauksen jälkeen) Selvittäkää ja demotkaa luokan käyttöä

Digitaalisen kuvan rakenne

Digitaalinen kuva Rasteri tai vektori Resoluutio? Värikylläisyys? Koordinaatisto? Pikseli?

Digitaalisen kuvan tallennusformaatit

Kuvien tallennus

Digitaalisen kuvan käsittely ohjelmoinnillisesti (= ohjelmoinnin avulla)

Suotimet ja muut Kaikki mikä voidaan tehdä analogiselle kuvalle voidaan tehdä myös digitaaliselle – voidaan muokata kokoa (crop), piirtää päälle, yhdistellä ”leikkaa ja liimaa” -menetelmällä jne. jne. Digitaalisuus mahdollistaa myös monimutkaisemmat operaatiot – Digitaalinen kuva on ~aina kaksiulotteinen taulukko, jossa yksi taulukon arvo vastaa kuvapisteen arvoa – Alkioita muokkaamalla luodaan uusia kuvia Miten kuvaa muokataan ohjelmoinnillisesti?

Aiheet 1.Testaus 2.Bittioperaatiot 3.Image -luokka 4.Digitaalisen kuvan rakenne 5.Digitaalisen kuvan tallennusformaatit 6.Digitaalisen kuvan käsittely ohjelmoinnillisesti Takaisin luokassa / / Esitettävä materiaali /