MINNO® Innovaatioprojekti 2015 - Loppukatselmus Ykkösryhmä Luonnonläheinen aistitila 10.11.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Advertisements

MINNO® Innovaatioprojekti Moniasteinen ja –alainen – 31. 5
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Katso Aitolasta lisää:
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
ELMO2009 – AIKATAULU JA VASTUUT - SUUNNITELMA Juha KnuuttilaELMO2009 Sivu 1 Benchmarking Pilottiopintojaksot: valinta ja suunnittelutyö.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
MINNO® INNOVAATIOPROJEKTI Esimerkkejä työelämästä ja kouluelämästä.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
VANHUSTYÖN KOULUTUSOHJELMAN YHTEINEN LUKUVUODEN AVAUS SV08S1 SV09S1 SV10S2A SV10S2B SV11S2.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Kulttuuri ja hyvinvointi Vuoden 2015 KIT-toiminnan suuntaviivat.
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
MINNO® Innovaatioprojekti 2014 Loppukatselmus Team UNITT a Yksilölliset istuimet
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
MINNO® Innovaatioprojekti 2014 Loppukatselmus MOLA - Moniammatillinen Lapinlahti Lapinlahden Lähde - Ravintolapäivä
Kotiin – Behind the Scenes
Bisnestä Myllypurossa Kulttuurin ja hyvinvoinnin innovaatioprojektit, syksy 2014 Projektin kuvaus Myllypuroon ollaan rakentamassa uutta Metropolian kampusta,
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Neloset Mieletöntä Valoa
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Hoito- ja kasvatustyö lastensuojelun sijaishuollossa - erikoistumisopinnot 30 op Yleisiä tavoitteita Opiskelija jäsentää ja kehittää työtään moniammatillisessa.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Valomieliset Mieletöntä valoa
TX00AA09 Mediatekniikan projekti 6 op. Tavoitteet Tavoitteena on tehdä vaativa mediatekniikan alaan liittyvä projekti, jossa käytetään mahdollisimman.
Innovaatioprojekti XX00AC op Seminaari 2 op torstaisin klo 9 – 12 Big Dry Innoluennot 2 op perjantaisin klo 9 – 11 Harju Projekti 6 op perjantaisin.
Innovaatioprojekti Erkki Rämö. Opetussuunitelma  Opintojakson osaamistavoitteet  Opintojakson jälkeen opiskelija osaa: soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn.
Orientoiva projekti 4 op. Mediatekniikka2 Orientoiva projekti ensimmäinen projektikurssi tehdään määritelty hanke alusta loppuun käytetään jo opittuja.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Virtuaaliopas Tiina Tomera Virtuaalihoito
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Team Hyrrä Liikuntakeskus Hyrrä
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus MinnoFest ’15 -tuotantotiimi MinnoFest ’
Virtuaaliopas Tiina Tomera Innovaatiopaketti MINNO® Innovaatioprojekti 2015 Esitys työelämän yhteistyökumppaneille Virtuaaliopas Tiina.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Discopallonivel Children’s Hospital Escape
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Minno meets Innokylä – Innopaja
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Työssäoppimisjakson seuranta ja ohjeistus sosiaalisen median avulla
Kuinka monialaista Innovaatioprojektia voisi kehittää?
Joustavat oppimispolut
Posterin otsikko Ohjeita Alaotsikkko
Tervetuloa Innokylään
Savonia-ammattikorkeakoulu
Yhteisöllinen innovointi
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Tiivistelmäkalvot arkistoon
Projekti Marko Rutanen
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
MINNO® Innovaatioprojekti 201x - Loppukatselmus
Pirkanmaan LAPE JUURRUTTAMISSUUNNITELMAN KESKEISET ELEMENTIT
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Jokainen ryhmän jäsen vastaa kyselyyn
Hanke
Muokkaus Mari Lampinen,
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Ykkösryhmä Luonnonläheinen aistitila

Tässä kalvosetissä tiimimme esittelee projektin ja siitä opitut asiat. (tämä dokumentti on laitettu Wikiin: Kulttuurin ja hyvinvoinnin innovaatioprojektit/ Kevät 2015) Tämän esittelydokumentin lisäksi tiimimme koko projektia kuvaava loppuraportti sekä kaikki tuotokset on saatavilla xxxxx ja on toimitettu tilaajalle sekä opettajalle sovitulla tavalla

Mikä MINNO® on? ▪MINNO-innovaatioprojektin tarkoituksena on oppia soveltamaan projekti- ja verkostotyöskentelyä moniammatillisessa tiimissä ▪kukin ryhmän jäsen tuo tiimiin oman ammatillisen asiantuntijuutensa ja harjoittelee neuvottelu-, ongelmanratkaisu-, viestintä- ja yhteistyötaitojaan

Ykkösryhmä Noudatimme projektissamme jaettua johtajuutta, joten jokainen toimi tasavertaisena ryhmänjäsenenä Projektiryhmän jäsenet: Arjasto PinjaKorpela Saana Luoranen JohannaReponen Emma Vehanen Emmi

Ryhmänne vastaanottama haaste ja tilaaja Tilaaja: Eteva Hansakallion asumispalveluyksikkö Haaste: Luoda Hansakallion vapaana olevasta varastohuoneesta “aistitila”, jossa asukkailla on mahdollisuus aktivoida aisteja sekä rentoutua.

Ratkaisu - Projektikuvaus Päätimme suunnitella tyhjänä olevaan tilaan kolmeen eri osioon jaettavan aistitilan. Jaoimme tilan niin, että huoneen perällä, ikkunan edessä, on metsäteema. Metsäteema on rajattu muusta tilasta verholla. Huoneen keskellä on rantateema, joka on myös rajattu verhoilla. Oven viereisessä nurkassa on talviteema, joka on rajattu katosta laskeutuvalla valkoisella kankaalla. Halusimme myös, että tila on monikäyttöinen. Tämän vuoksi suunnittelimme tilan niin, että kaikki esineet ovat siirrettävissä ja tilan keskelle voi tehdä tilaa ja katsoa esimerkiksi elokuvia videotykillä seinälle heijastaen. Muunneltavuus mahdollistaa tilan käytön muuhunkin tarkoitukseen, kuten askarteluun, kokouksiin ym.

Lopputulos – mikä? Ja kuvia, linkkejä Teimme konkreettisen projektisuunnitelman luontoteemaisesta aistitilasta, jossa on linkkejä tuotteista, budjettilaskelma, pohjapiirros ja Innofest- posteri. Lopputulosten käyttöoikeuden omistaa tilaaja, Metropolia ja tiimin jäsenet yhdessä sopimuksen mukaan (varmista, että sopimus on toimitettu opettajalle)

9

10

Projektin plussat ja miinukset + ▪Mielikuvituksen hyödyntäminen ja ‘villi’ ideointi ▪Ryhmän yhteistyö ja moniammatillisuus ▪Oikea työelämäkontakti ja projekti - Aikataulun rajallisuus -> ei mahdollisuutta toteuttaa konkreettisesti -> asiakasryhmään tutustuminen jäi pinnalliseksi ▪Tehtävien muuttuvat ohjeistukset ja ohjauksen epäselvyys Jatka tarvittaessa seuraavalle sivulle

Ryhmätyö – kuinka onnistui? Ryhmätyöskentely sujui mutkattomasti. Jaoimme vastuuta tasapuolisesti, esimerkiksi vuorottelimme vastuuta kokousmuistion kirjoittamisesta sekä etänä tehtävistä projektin kohdista. Google drive ja Facebook olivat erittäin hyvät työskentely- ja yhteydenpitoalustat. Pystyimme myös sovittamaan hyvin aikataulumme siten, että yhteiset tapaamiset luonnistuivat.

Sisäinen ja ulkoinen viestintä ▪Loimme pienryhmällemme Google drive- tiedoston, johon lisäsimme kaikki kirjalliset tuotoksemme. Työstimme projektia osittain Sofianlehdolla koulun tiloissa ja osittain Google driven kautta etätyöskentelynä. Meillä oli käytössämme myös Facebook- keskustelu, jossa sovimme tapaamisten aikatauluista ja ilmoitimme kiireellisistä asioista. ▪Koko Aistitilako?- ryhmällä oli myös yhteinen Facebook- keskustelu, jossa jaoimme koko ryhmää koskevia asioita. ▪Olimme yhteydessä yhteistyökumppaniin, sekä projektin mentoreihin sähköpostitse.

Mitä opitte? Jokainen listaa ▪Ryhmätyöskentelytaitoja muiden alojen opiskelijoiden kanssa ▪Innovaatioprojektin suunnittelua ja ideointia ▪Sen, miten vaikeaa aikataulutettu innovointi välillä on ▪Tällaisen projektin laaja-alaisuuden ▪Ajatusten yhteensovittamista ja yhteistä innovointia ryhmäläisten kesken ▪Työelämäkumppanin kanssa toimimista ▪Kokousmuistioiden kirjoittamista ▪Opin enemmän autismista, aistimonivammasta sekä aivovammasta ▪Sen, että projektissa aikataulut voi aina muuttua

Kuinka monialaista Innovaatioprojektia voisi kehittää? ▪Auta meitä kehittämään Innovaatioprojekti 10 op – toteutusta, puitteet, ajoitukset, ohjaus, tilaukset, tilaajan rooli jne. ▪Opettajilla (mentoreilla) olisi hyvä olla tarkat, yhteiset ohjeistukset, esimerkiksi Innofestistä ▪Selkeämpi tiedonkulku tilaajan sekä opettajien välillä

Kalvosarjan tekijän nimi16 Arviointikohteet Kiitettävä (5)Hyvä (4-3)Tyydyttävä (2-1) Projekti- ja verkosto- osaaminen Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija käyttää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkosto-osaamistaan Yhteistoiminnallisuus, ryhmätyö-, neuvottelu- ja viestintäosaaminen Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Asiantuntijaosaaminen Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sitä osittain moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaa. Ongelmanratkaisu-, kehittämis- ja uudistamis- osaaminen Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin. Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja.

Tiivistelmä kalvot suomi & englanti ▪Ja lopuksi: ilmoitamme toteutuneesta projektista MINNOtoimistoon Metropoliassa! Kalvopohjat suomeksi ja englanniksi tulevat tämän jälkeen: täytä pohjat lyhyesti. Muista tiimin jäsenten nimet ja koulutusohjelmat! ▪Tehdään, koska Metropolialla on jaettu käyttöoikeus projektin tuloksiin. Kalvosarjan tekijän nimi17

Luonnonläheinen aistitila ▪Työelämän haaste: Etevan Hansakallion asumispalvelu- yksiköllä on lähes tyhjänä oleva tila, joka haluttaisiin ottaa paremmin hyötykäyttöön ▪Tulokset: Laadimme tarkan suunnitelma (sisältäen budjettilaskelman) aistitilasta. Aistitila on jaettu kolmeen eri teemaan: metsä, ranta ja talvi. Tilaa voi käyttää myös esimerkiksi elokuvien katselemiseen, rentoutumiseen ja aistien aktivointiin. ▪Yhteistyökumppanimme oli Etevan Hansakallion asumispalveluyksikkö, yhteyshenkilönä toimi Marja Sutinen ▪Emmi Vehanen (hyvinvointiteknologia), Pinja Arjasto (sosiaaliala), Johanna Luoranen (sosiaaliala), Emma Reponen (toimintaterapia) ja Saana Korpela (toimintaterapia) ▪Ohjaavat opettajat Anne Talvenheimo-Pesu ja Janett Halonen Kalvosarjan tekijän nimi KUVA tähän

Laulunopetussovellus ▪Haaste: Koulujen musiikinopettajilla ei ole riittävää tietotaitoa ja välineitä opettaa laulua ▪Laulua kaikille! > ensimmäinen suomenkielinen digitaalisessa muodossa oleva kattava opetusmateriaalikokonaisuus laulunopetukseen. Materiaali on suunnattu ja suunniteltu peruskouluikäisten 7-12 vuotiaiden lasten opetukseen. ▪Mobiilisovellus, joka sisältää musiikkia, videoita ja tekstiä ja helppo, intuitiivinen, mielenkiintoinen ja hauska. ▪Musiikkipedagogi, graafikko, musiikin tuottaja, videoiden tuottaja, koodaaja, markkinointi/myynti ▪Yhteistyökumppani: ei ole, syntynyt opiskelijoiden työelämässä löytämästä tarpeesta ▪AVEKin järjestämään cd 2 –pitchauskilpailun neljän parhaan joukossa 2500 e palkintocd 2 –pitchauskilpailun ▪Ohjaava opettaja Laura-Maija Hero/ Kulttuurituotanto Kalvosarjan tekijän nimi Esimerkki

Kalvosarjan tekijän nimi20