LUMA-Robotiikka. 1. Päivän ohjelma LEGO tehtävien esittely –Ajo eteen/taakse, käännös oikealle/vasemmalle –Antureiden käyttö Kosketus (Touch Sensor) Etäisyyden.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Autoliikkeen aula Jussi Seppälä asentaja
Advertisements

Marratech Käyttöohjeita. Ellei bookmarks –listassa ole haluttua palvelinta, osoitteen voi kirjoittaa suoraan osoiteriville:
Kotisivukoulutus Kirjastotalo Metso Osa 2 Kuvan lisäys ja muokkaaminen.
-ilman valoa ei ole värejä.
Opettele liikennesäännöt
Valosta 1.
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
Listening comprehension
Grafiikka/digikuva Teoria-asiat.
© TKK Dipoli Markku Markkula, Heikki Hallantie, Lars Miikki Tällainen lakana on valmiiksi pöydässä.
Tekstin muotoilu Wordilla:
LEVEYDEN JA PITUUDEN SÄÄTÄMINEN LEVEYS :0 PITUUS :1 2 Yhdistävä suoraommel3 4 5 PITUUS :3 LEVEYS : Huolittelu siksak5 LEVEYS :5 PITUUS :1 2 Huolittelu.
PC-VALVOMOESITYS n Odota (15 s), esitys käynnistyy automaattisesti. n Suurenna esitys koko näytön kokoiseksi hiiren oikealla painikkeella avautuvasta valikosta.
Mittauksissa käytetään vain kalibroituja mittavälineitä.
Puhuvia skannereita, lukevia kyniä ja muita vempaimia
Valo ja ääni Valon ominaisuuksia heijastuminen värit taittuminen
2. Vuokaaviot.
Ruokatavat Ruokatavat ovat todella tärkeitä järjestyksen ja puhtauden ylläpitämiseksi .
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Systeemityö 2 Tilakaavio – State machine diagram
K UVAKÄSIKIRJOITUS Kerhomatka. PYÖRÄMATKA KOHTI KERHOA ALKAA.
Liikennevalojen yhteenkytkentä - johdanto ja käsitteet - yhteenkytkentäkaavio Kari Sane.
Reittiohjeet Kuortaneenkadun ja Kumpulantien toimipisteisiin. Kuvalliset ohjeet Pasilan juna-asemalta.
Merkintälasku odometrialla tarkoitetaan pyörien pyörimisnopeudesta laskettua matkaa yleisesti käytössä edullinen hyvä lähiajan tarkkuus kasvava suuntavirhe.
Esityksen ”fonteista” päätteettömät kirjaimet (groteski) erottuvat paremmin kun teksti on suurta, esim. ARIAL on päätteetön kirjaintyyppi päätteelliset.
O VIVALPAS Järjestelmän kuvaus. T OIMINNALLISUUS (1/2) Ennaltaehkäisy Varoitetaan muistihäiriöistä kotoa poistumisesta Toiminto laukaistaan, kun epäsuotuisan.
Pikaopas: © 2013 Microsoft Corporation. Kaikki oikeudet pidätetään. Lyncin aloitusnäyttö Lyncin aloitusnäytön vasemmassa osassa on ruutuja, joiden avulla.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
Kuinka monenteen diaan asti pysyt perässä? Koita sanoa ääneen monennessako diassa olet ja minkä värinen sen tausta on. Jos sinulla on kaveri vieressä,
Tietokonegrafiikan perusteita
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
NELIVÄRISIÄ NELIÖITÄ Aloitus: Leikkaa 4 samankokoista, eriväristä kangasneliötä, esim.15 x 15 cm. Värien tulee sopia yhteen. NELIVÄRISIÄTILKKUNELIÖITÄ.
/ T. Ahlholm1 Korppi – salivarauksen tekeminen Pääset tekemään salivarausta joko suoraan lukujärjestysnäkymästä napauttamalla ristiä halutun.
CSS - aloitus ICT01D – syksy 2005 Mirja Jaakkola, Helia.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Sääasema. (Fyysinen) arkkitehtuuri Softa-arkkitehtuuri.
VIIRINAUHA tutorial. 1)Valitse kankaat Tee viirinauhaasi ainakin viisi kolmiota. Enemmänkin voit tehdä jos haluat. Mitä enemmän kolmioita sen pidempi.
Hei! Minä olen Mustafa. Minä tulen Syyriasta. Kuka sinä olet? Mistä sinä tulet?
Strippi = muutaman ruudun mittainen sarjakuva. Sarjakuvan synty 1890-luvulla – The Yellow Kid Aluksi lyhyitä ja viihdepitoisia Myöhemmin otettiin kantaa.
Arkipäivän automaatiota ja robotiikkaa
Helsingin normaalilyseo Jani Kiviharju Syksy 2016
Näin ilmoitat ja maksat arvonlisäveron
VÄRI.
Kuusi ajattelu-hattua
T y ö h v i n o t a s A j e l ONGO®School – Aktiivista oppimista liikkeessä Ihminen on luotu liikkumaan. Samaa voidaan sanoa ihmisen aivoista. Liike lisää.
Kuvankäsittely ja esitysgrafiikka
Renkaiden Vaihto.
Minä kuljettajana.
Logistiikka ville Mustakallio
VÄRIT.
Sammonlahden sprintticup reittianalyysit
TIEN YLITTÄMINEN.
Kokonaisvoiman laskeminen
Moottorin kuluttama sähköenergia
Robotiikkakoulutus INNOKAS Jussi Näykki
Tasaisen liikeen malli
Kävele kuvan mukaiset matkan kuvaajat
Vastavalmistuneen puheenvuoro
Sydämen rytmin seuranta
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Microsoft SharePointin mukauttaminen Verkkosivusto
IDEA! Hyvinvointiklinikka
aihe tekstiä SmartArt-kuva, jossa on kuvia punaisella taustalla
13. Loogiset operaatiot.
Marttojen powerpoint esityspohja 2019
Autoilija saapuu liittymään valon ollessa punainen
Digiopastus kirjastossa – googlen kaikki mahdollisuudet
Javier Garcia-Bernardo, Mary J. Dunlop  Biophysical Journal 
Esityksen transkriptio:

LUMA-Robotiikka

1. Päivän ohjelma LEGO tehtävien esittely –Ajo eteen/taakse, käännös oikealle/vasemmalle –Antureiden käyttö Kosketus (Touch Sensor) Etäisyyden mittaaminen (Ultrasonic Sensor) Värin tunnistus (Colour Sensor) –Ohjausrakenteet Ehto (Switch) Silmukka (Loop) –Dokumentoinnin harjoittelu (Documentation)

Esimerkki dokumentoinnista 1.Aja suoraan 2 s, 50% teholla 2.Pysähdy odota 0,5 s 3.Käänny vasemmalle 90 astetta, 10% teholla 4.Peruuta suoraan 1.5 s, 20% teholla 5.Pysähdy odota 0,5 s 6.…

Esimerkki ohjelma

Silmukka ja ajastin Wait = Ajastin Silmukka = Loop Touch sensor = Kosketusanturi –Compare  State = Vertaile  Tila

Mihin Wait = Odota, komento reagoi? Brick Button = Keskusyksikön painikkeet Colour Sensor = Värintunnistusanturi Timer = Ajastin Touch Sensor = Kosketusanturi Ultrasonics Sensor = Ultraäänianturi Time Indicator = Ajastimen vertailu Keskitymme tässä paketissa ylläoleviin toimintoihin.

1. Tehtävä Suunnittele ja toteuta ohjelma EV3 LEGO robotti autolle, joka kiertää suorakaiteen muotoisen esteen. Muista tehdä suunnitelma ja dokumentoida se.

2. Tehtävä Muuta ohjelmaa siten, että se kiertää suorakaiteen muotoisen esteen toisin päin (vastapäivään) Muista tehdä suunnitelma ja dokumentoida se.

Colour Sensor = Värin tunnistus Käytetyt ohjelmakomponentit Silmukkarakenne (Loop) Ehtorakenne (Switch) Värin tunnistus (Colour Sensor) Ohjelman kulku Tee silmukkaa ainaisesti (Unlimited) Tunnista väri Jos väri on keltainen, kaiuttimesta kuuluu ääni Yellow, näyttöön ilmestyy YELLOW Jos väri on sininen, kaiuttimesta kuuluu ääni Blue, näyttöön ilmestyy BLUE Jos väri on punainen, kaiuttimesta kuuluu ääni Red, näyttöön ilmestyy RED Jos väri on vihreä, kaiuttimesta kuuluu ääni Green, näyttöön ilmestyy GREEN Jos on joku muu väri ei tapahdu mitään Silmukka päättyy

Etäisyyden tunnistus Silmukka alkaa 1.Ultraääni anturi mittaa etäisyyttä kohteeseen 2.Text komponentin avulla muotoillaan matka kohteeseen 3.Brick komponentti (keskusyksikkö) on paikka missä muotoiltu teksti näytetään Silmukka tehdään ainaisesti (Unlimited)

3. Tehtävä Suunnittele ja toteuta ohjelma EV3 LEGO robotti autolle, joka pysähtyy ennen estettä ja tunnistaa esteen värin. Muista tehdä suunnitelma ja dokumentoida se. Punainen

Esimerkki, miten ultraäänianturia voidaan käyttää moottoreiden ohjaamiseen

Suunnittele ja toteuta ohjelma EV3 LEGO robotille, joka tunnistaa esteen ja osaa kiertää sen. Esteen paikka voi muuttua. 2. Päivän ohjelma

Ehtorakenne (Switch) ja muuttuja (Variable)

Tehtävän dokumentaatio Aja eteenpäin nopeudella, joka tulee etäisyys anturilta Pysähdy, kun matkaa on < 3 cm Tunnista väri, tulosta näytölle ja anna äänimerkki Peruuta 5 cm Jos väri on punainen, käänny vasemmalle 90 astetta Jos väri on sininen käänny oikealle 90 astetta