Ihminen, ympäristö, kulttuuri Hi1 Karhulan lukio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
Advertisements

ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Lahden museoiden tiedotustoiminta
I Ihminen, ympäristö ja kulttuuri (HI01)
Antiikin aika: Antiikiksi kutsutaan aikaa n eKr. – 500 jKr., eli antiikin Kreikan ja Rooman kukoistuskausia. Miksi nämä kaksi voimakasta kulttuuri-
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Suomen Kivikausi ~ eKr..
Suomen esihistoriasta autonomian aikaan
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
Mitä opetan ammatillisessa?
2.2. – 2.4. Muistiinpano- ja tehtäväkokonaisuus
YHDISTYSHISTORIAT Keskusjärjestöhistoriat, kylähistoriat, sukuhistoriat, talohistoriat . . Kuva:
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Lähdekritiikki Luento 3 (12.11.)
AINEKOHTAISIA OPISKELUOHJEITA
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Mitä historia on?.
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus
RAAMATUN TUTKIMUS.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI Johdatus ympäristön historiaan.
TEHOKKAA JA MIELLYTTÄVÄN KOULUTYÖN EDELLYTYKSET POISSAOLOT ja TUNTITYÖSKENTELY AMMATTILUKIOSSA.
Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Ihminen, ympäristö ja kulttuuri Historian opiskelu ja historiatiede Mitä historia on? Mitä lähteet ja lähdekritiikki.
Historia 5 ensimmäinen viikko. Aluksi Luetaan ja keskustellaan artikkelista: et/lue/2015/10/suomalaist en-alkupera-y-dna-paivitys.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
Valinnaiskielten opintojakson suunnittelu ja laadunvarmistus.
Sakari Kainulainen Sakari Kainulainen, Pasilan kirjasto EPÄITSEKKYYDEN MAHDOLLISUUDET Suomalaiset ovat muuttumassa arvomaailmaltaan.
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
Fysiikka ja kemia Antiikin aikoina ja pitkään sen jälkeen tutkijat pohtivat laajasti luonnonilmiöitä. Sama tiedemies saattoi tutkia geometrisiä ongelmia,
Tervetuloa kurssille Suomi 3A!
Koko kurssia koskeva seurantatehtävä
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Kaksoistutkinto-opiskelu
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan 2016 Lähde: KMT AL + total 2016 n=9 557 , est
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
Psykologian arviointiperusteet
OHJEITA HISTORIAN KOKEESEEN
KIINAN USKONNOT.
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Sukututkimuksen alkeet
Kirjoitustaidon kehitys
Suomen historian käännekohtia
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Mitä kautta tietoa saadaan?
KIRJALLISUUTEMME ALKUVAIHEET
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Suomen esihistoria Suomen asuttamisesta historiallisen ajan alkuun
I AINEET YMPÄRILLÄMME Kemia on … Aineen eri muodot Maailmankaikkeus
Mitä historia on?.
ELOKUVA JA HISTORIA BHYE.
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
Liikesaksan perusteet II
Liikesaksan perusteet I
Taolaisuus.
VANHAN TESTAMENTIN SYNTY
HI8 – Historian abikurssi
Teknologiateollisuuden ajankäyttötiedustelu 2014
Tieteellinen editointi Hanna Karhu
Teknologiateollisuuden ajankäyttötiedustelu 2016
Teknologiateollisuuden ajankäyttötiedustelu 2015
Yhden tunnin soveltava valinnainen 8. lk. (AI ja HI)
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Luku 12 – Raamattu kulttuurin kirjana
Kirkkohistoria Kirkon synty
Luku 12 – Raamattu kulttuurin kirjana
   S2-opetuksen ja reaaliaineiden opetuksen yhdistäminen sekä Kartta-pedagogiikka Leo Jäppinen
Esityksen transkriptio:

Ihminen, ympäristö, kulttuuri Hi1 Karhulan lukio

Arviointi Koe Tuntityö: aktiivisuus, töiden tekeminen Säännöt: myöhästely (3 kpl = 1 poissaolo), yli viisi selvittämätöntä poissaoloa = kurssin keskeytyminen, tunnilla hyvä käytös

Mikä on olennaista 1. kurssissa? Miten ihminen on tullut toimeen eri aikoina? Miten talous on muuttanut ihmisen elämäntapaa? Miten ihminen on hyödyntänyt luontoa ja mitä vaikutuksia luonnolle on ollut hyödyntämisestä? Miten väestö on kehittynyt eri aikoina?

Miksi historiaa opiskellaan? Oman ja muiden kulttuurien ymmärtäminen Auttaa ymmärtämään nykyisyyttä ja suunnittelemaan tulevaa Vankka pohja yleissivistykselle Ihmiskunnan yhteinen muisti

Historialliset aikakaudet Esihistoria (ennen 3000 eKr.) Vanha aika (3000 eKr-800 eKr.) Antiikki (800 eKr jKr.) Keskiaika ( ) Uusi aika ( ) Uusin aika ( ) Nykyaika (1914-)

Miten historiaa tutkitaan? Historiaa tutkitaan lähteiden avulla (menneisyydestä säilyneiden jäänteiden avulla). Kirjalliset lähteet: kirjeet, vanhat kirjat, asiakirjat, päiväkirjat, sanomalehdet.. Kuvalliset ja esineelliset lähteet: työkalut, valokuvat, maalaukset, vanhat rahat.. Suulliset lähteet: haastattelut, tarinat, kansanperinne Historian tutkijan pitää suhtautua kriittisesti lähteisiin: onko lähde aito? (ulkoinen lähdekritiikki) Onko lähteen tieto luotettavaa (sisäinen lähdekritiikki)

Kirjallinen lähde: Ylistaron kirkonkirja v. 1864

Kirjallinen lähde: Mikael Agricolan ABC- kirja (1543)

Kuvallinen lähde: valokuva Karhulasta 1960-luvulta

Esineelliset lähteet: kampakeraaminen ruukku (n eKr.) ja vasarakirves (n eKr.)