Ihminen, ympäristö, kulttuuri Hi1 Karhulan lukio
Arviointi Koe Tuntityö: aktiivisuus, töiden tekeminen Säännöt: myöhästely (3 kpl = 1 poissaolo), yli viisi selvittämätöntä poissaoloa = kurssin keskeytyminen, tunnilla hyvä käytös
Mikä on olennaista 1. kurssissa? Miten ihminen on tullut toimeen eri aikoina? Miten talous on muuttanut ihmisen elämäntapaa? Miten ihminen on hyödyntänyt luontoa ja mitä vaikutuksia luonnolle on ollut hyödyntämisestä? Miten väestö on kehittynyt eri aikoina?
Miksi historiaa opiskellaan? Oman ja muiden kulttuurien ymmärtäminen Auttaa ymmärtämään nykyisyyttä ja suunnittelemaan tulevaa Vankka pohja yleissivistykselle Ihmiskunnan yhteinen muisti
Historialliset aikakaudet Esihistoria (ennen 3000 eKr.) Vanha aika (3000 eKr-800 eKr.) Antiikki (800 eKr jKr.) Keskiaika ( ) Uusi aika ( ) Uusin aika ( ) Nykyaika (1914-)
Miten historiaa tutkitaan? Historiaa tutkitaan lähteiden avulla (menneisyydestä säilyneiden jäänteiden avulla). Kirjalliset lähteet: kirjeet, vanhat kirjat, asiakirjat, päiväkirjat, sanomalehdet.. Kuvalliset ja esineelliset lähteet: työkalut, valokuvat, maalaukset, vanhat rahat.. Suulliset lähteet: haastattelut, tarinat, kansanperinne Historian tutkijan pitää suhtautua kriittisesti lähteisiin: onko lähde aito? (ulkoinen lähdekritiikki) Onko lähteen tieto luotettavaa (sisäinen lähdekritiikki)
Kirjallinen lähde: Ylistaron kirkonkirja v. 1864
Kirjallinen lähde: Mikael Agricolan ABC- kirja (1543)
Kuvallinen lähde: valokuva Karhulasta 1960-luvulta
Esineelliset lähteet: kampakeraaminen ruukku (n eKr.) ja vasarakirves (n eKr.)