NEGATION AS A MARKER OF PROFICIENCY LEVEL IN L2 FINNISH Maisa Martin CEFLING-project University of Jyväskylä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2012.
Advertisements

”Sähköposti Mikolle”, s. 43 Minkämaalainen Mikko on. Missä Mikko asuu
3 aikataulu (lause 3) Jim gets the puck and … he scores! He watches TV every evening. The bus leaves at three. I always listen to jazz. Spiders have eight.
Tee lause! me - alkaa - opiskella - suomi - syksy Me alamme opiskella/opiskelemaan suomea syksyllä. opettaja - opettaa - opiskelijat - puhua - suomi opiskelijat.
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
IML Finnish Level 1 Tulkaa käymään! Kappale 11. Tavoite –Review Chapter 10 –Introduce chapter 11: Receive and accept invites Describe your home Use dates.
Tee kysymys ja kysy parilta. ymmärtää + sinä + kiinaa +
Mitä kieltä sinä puhut. Minä puhun saksaa
Englanti: aikamuodot.
omena banaani appelsiini tomaatti kurkku paprika
Vokaaliharmonia A B ranska + lainen läinen ranskalainen tshekki + lainen läinen tshekkiläinen kolumbia + lainen läinen kolumbialainen norja + lainen läinen.
minä en puhu me emme puhu sinä et puhu te ette puhu hän ei puhu he eivät puhu
Matkailu lentoasema lentolippu käsimatkatavara
HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Hunch A Tool of an Intelligent Tester Juha Itkonen & Mika Mäntylä SoberIT TKK.
Sano verbit minä-muodossa
Minä luen kirjan. Minä luen kirjaa. Minä luin kirjan
Lauseen sanajärjestys
Irmeli Sinkkonen TkL, tutkija
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
Sija ja vaihtoehtoiset strategiat Arla Niemi.
ENG Masters, part 2, Citing
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
”Sähköposti Mikolle”, s. 43 Minkämaalainen Mikko on. Missä Mikko asuu
Bohemian opinion (1570) Finnish opinion (northern lights (aurora borealis) = ”revontulet” which is ”fires of fox”)
Esityksen nimi Esityksen pitäjä / organisaatio tilaisuus, päivämäärä TFEIP 12 May 2015 Use of Point Source Data in the Emission Inventory Example Finland.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Päivi Paukku Language Centre
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
Finnish food culture.
-skenaarioiden kirjoittaminen 1. pilotointiin -trendikysely 2.pilotointiin -1. esipilotointi ja 1. pilotointi Suomessa.
Kun ei toimii – När det fungerar inte Negaation hallintan taitotason osoittimena oppijansuomessa ja -ruotsissa Åsa N. Palviainen & Maisa Martin Jyväskylän.
Suomi 1A Tiistai 16. helmikuuta 2015 Pohjoinen ja etelä.
Suomi 1A Tiistai Docpoint Dokumenttielokuvafestivaali Helsingissä Miesten vuoro – Steam of life (2010)
Examples of succesful LEADER implementation and good practices Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin.
Suomi 1A Torstai 18. helmikuuta 2015 Penkkarit – Penkin painajaiset ”Benchpressing” fest.
Helsingin energiapäätös 2015 Jouni Tuomisto THL, Kuopio.
Opiskella (to study) & kävellä (to walk) & tulla (to come) verbityyppi 3.
Tervetuloa suomen kielen kurssille!
Suomi 1A Torstai
Survival Finnish REVONTULET.
OLLA-verbit Olla-verbejä on englannin kielessä kaksi: ’be’ ja ’have’.
IMMIGRATION TO RUSSIA / FINLAND
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
Tips for a good entry Kaisa Sibelius Forum Virium Helsinki
to eat and to drink (and other verbs with da/dä)
LIITEKYSYMYKSET … vai mitä?.
Yhteiskuntaoppi, oppitunti 3
Opening: Matti Hyvärinen
Monikielisyyden olemuksesta ontologiatyössä KOKO-työpaja
voida (can, to be able to) & saada (to get, receive)
Mitä tapahtuu? Mitä tehdään?
Suomi 1B Torstai
to eat and to drink (and other verbs with da/dä)
Yhdessä energisempi tulevaisuus - Energiansäästöviikko alkaa!
Introduction to decision analysis
Risk analysis, risk attitudes
to eat and to drink (and other verbs with da/dä)
" Opettajan näkemys korkeakoulujen IT-palvelusta "
Filosofia ja kasvatustieteen metodologia.
Probability models and decision analysis
Hierarchical models Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Probability models and decision analysis
Introduction to decision analysis
Entrepreneurship in South-West Finland The Federation of Finnish Enterprises, South-West Region Miia Kaerala, event coordinator.
COURSE: Indoor environment technology (5 ECTS)
Language proficiency requirements implementation in Finland
Lecture slides start on the next page.
Esityksen transkriptio:

NEGATION AS A MARKER OF PROFICIENCY LEVEL IN L2 FINNISH Maisa Martin CEFLING-project University of Jyväskylä

NEGATION IN FINNISH (1) Negation expressed by an auxiliary verb with an incomplete paradigm: minä puhu/nminä e/n puhu sinä puhu/tsinä e/t puhu hän puhu/uhän ei puhu me puhu/mmeme e/mme puhu te puhu/ttete e/tte puhu he puhu/vathe ei/vät puhu ’I…they speak’’I…they do not speak’

NEGATION IN FINNISH (2) Past: minä puhui/n minä e/n puhunut Perfect: minä ole/n puhunut minä e/n ole puhunut Pluperfect: minä oli/n puhunut minä e/n ollut puhunut Konditional: minä puhuisi/n minä e/n puhuisi Imperative:puhu (sg.) älä puhu puhu/kaa (pl.) äl/kää puhu/ko Variable verb stems add to complexity: minä syö/n – e/n syö ’I eat – do not eat’ minä söi/n – en syö/nyt ’I ate – did not eat’ minä lennä/n – en lennä ’I fly – do not fly’ minä lensin – en lentänyt ’I flew – did not l fly’

DATA (1) Three writing tasks: –informal message –formal message –argumentative text Adult immigrants in Finland, many L1s Test situation (National Certificates of Proficiency) Rated by trained raters of the NCP system

TASKTEXTSWORDS LEVEL A1INFORMAL15569 FORMAL10450 ARGUM TOTAL LEVEL A2INFORMAL FORMAL ARGUM TOTAL LEVEL B1INFORMAL FORMAL ARGUM TOTAL LEVEL B2INFORMAL FORMAL ARGUM TOTAL LEVEL C1INFORMAL9486 FORMAL ARGUM TOTAL LEVEL C2INFORMAL4329 FORMAL ARGUM TOTAL TOTAL TASKTEXTSWORDS DATA (2)

DEMfad MODEL (Franceschina et al. 2006) D EM f a d D = Domain E = Emergence M = Mastery f = frequency a = accuracy d = distribution

APPLIED TO NEGATION… Domain: Negation Emergence: A1 Mastery: C2 frequency: per 1000 words accuracy: target like form distribution: by tense and mode by error type

FREQUENCY & ACCURACY

DISTRIBUTION BY TENSE AND MODE (CORRECT)

DISTRIBUTION OF ERRORS errors of the auxiliary or non-inflection: 25, nearly all at level A1 – B1 errors of the main verb inflection: 106, levels A1 – C1, concentrate on A2 ja B1. examples: –ei toimii (pro toimi) kunnolla ’does not function properly’ –he eivät teke (pro tee) ’they do not do’

CONCLUSIONS Results are in accordance with those found earlier in experimental data (Honkimäki & Kulta 2006): –error rate declines as communicative level increases –most common error type is the personal form instead of the stem form of the main verb –complexity of construction and morphophonological type of the verb reduce accuracy

REFERENCES Franceschina, F. & Alanen, R. & Huhta, A & Martin, M 2006: Presentation at SLATE Workshop, Amsterdam, 1 December 2006 Honkimäki, A. & Kulta, A. 2006: Suomi toisena ja vieraana kielenä – negaation oppimisesta (’Learning negation in L2 Finnish’). MA thesis. University of Jyväskylä.