Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

RALAn palvelut laatutyön tukena – RALA-sertifiointi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "RALAn palvelut laatutyön tukena – RALA-sertifiointi"— Esityksen transkriptio:

1 RALAn palvelut laatutyön tukena – RALA-sertifiointi
Tuula Råman, Toiminnanjohtaja Rakentamisen Laatu RALA ry

2 Miksi rakentaa ja sertifioida toimintajärjestelmä?
Toiminnan kasvaessa nousee esille tarve olemassa olevien ja sinänsä toimivienkin menettelytapojen dokumentoimiseksi. toimintojen selkeyttäminen ongelmatilanteiden ratkaisu ja riskien minimointi Toimiva toimintajärjestelmä tehostaa yrityksen toimintaa parantaa yrityksen kasvumahdollisuuksia auttaa pienentämään riskejä lisää asiakastyytyväisyyttä Sertifiointi kolmannen osapuolen todentama laadunhallinnan varmistus

3 RALA-sertifiointi rakennusalan yritysten erityispiirteet huomioon ottava arviointi, joka perustuu yrityksen laadunhallintajärjestelmän auditointiin yritysten omaehtoista laadun parantamista ja toiminnan kehittämistä auttaa tilaajia valitsemaan osaavat toimijat (suunnittelija, urakoitsijat) vaativiin hankkeisiin. Yritykset onnistuvat ja hankkeet onnistuvat.

4 Millaisia yrityksiä sertifioinnin piirissä?
RALA-sertifioitujen yritysten määrä yhteensä 222 yritystä Rakennuttaminen 26 yritystä Suunnittelu 85 yritystä Rakentaminen 132 yritystä Yrityksillä tahtotilaa oman toiminnan kehittämiseen Johtamisessa, strategiatyössä, verkostotoiminnassa Riskienhallinnassa Projektitoiminnassa Aika, laatu, raha …. Asiakkuuden hallinnassa työntöä: yrityksen kasvutavoitteet, sukupolvenvaihdos, tilaajat…

5 Millaista palautetta yrityksiltä?
Yrityksen toimintaan on saatu selkeytystä Oleelliset asiat korostuneet, sählääminen vähentynyt… Rutiineja on saatu tehostetuksi Dokumentaatio tarkoituksenmukaiseksi Riskin- ja laadunhallintaan on saatu systemaattisuutta Johtamiseen ja kehitystyöhön saatu tukea (”halpaa konsultointia ja sparrausta”) Yrityksen vahvuudet ja kilpailuedut ovat selkeytyneet Parantamisalueet ovat havainnollistuneet

6 Keskeisintä arvioinnin toteutuksessa
Lähtökohta LUOTTAMUKSELLISUUS arvioijan ja yrityksen välillä, (voidaan puhua asioista suoraan) Arviointiperusteita sovelletaan käytännönlähtöisesti Painopistealueet yrityksen kannalta oleellisia asioita projektinhallinnan osaaminen (aika, laatu, raha) ja johtaminen, ammattiylpeys laadunhallintajärjestelmä ja sen hyödyntäminen ….tarjous ja sopimustoiminta, hankinta, suunnittelun ohjaus… Arvioinnissa nostetaan esille vahvuuksia, kehitystarpeita ja poikkeamia / ja niistä yhteisymmärrys arvioijan ja yrityksen välille arviointipäivän tulee olla hyödyllinen päivä asiakas määrittää arvon

7 Laadunhallintaprosessin arviointia, ESIMERKKI
Arvioijaa kiinnostaa Riskienhallinta, riskianalyysit, riskikohteet (miten ne käytännössä hallitaan) miten riskit ovat esillä tarjousvaiheessa, projektisuunnitelmassa? miten esillä tehtävätason suunnittelussa sekä todentavissa menettelyissä kuten työkohteiden tarkastuksissa Ennakkosuunnittelua tehdään ammattitaitoisesti ja se ohjaa laadunvarmistamiseen Ovatko ennakkosuunnitelmien laatuvaatimukset avattu riittävän selkeästi? Ovatko yksittäisen tehtävän laatuominaisuudet, -vaatimukset viimeisenkin tekijän tiedossa? Ensimmäisten työsuoritusten tarkastus Raportoinnit ja näytöt laatumittauksista Itselleluovutus Tilaajalle luovutus Miten virheisiin puututaan? Miten virheistä opitaan?

8 Sertifioinnin vaiheet
Yritys kehittää toimintaansa ja kuvaa menettelynsä Yritys arvioi itse, missä määrin sen toiminta täyttää sertifioinnin vaatimukset Hakemus RALAan RALA valitsee arvioijan Arvioija sopii yrityksen kanssa ajankohdan ja valmistautumiseen tarvittavasta lisäaineistosta Arviointikäynti Arvioija kirjaa näkemyksensä vahvuuksista ja kehittämistarpeista. Yritys korjaa mahdolliset vaatimuksista poikkeavat toiminnot Arviointiraportti Lautakunta päättää sertifioinnista arvioijan loppuraportin perusteella Sertifikaatti Parantaminen ja ylläpito KEHITTÄÄ YRITYS ARVIOIJA TODENTAA LAUTAKUNTA VAHVISTAA

9 Laadukkaan toiminnan tunnuspiirteitä
todellinen ymmärrys laadun merkityksestä hyvä yhteistyö ja luottamus hyvät asiakassuhteet ja tasapainoiset sidosryhmäsuhteet sekä yhteiskuntavastuullisuus hyvä sisäinen kehittämiskapasiteetti, kyky ja halu korjata omat virheet rohkeisiin laatutavoitteisiin tähtääminen tavoitteisiin sitoutuminen systemaattisuus ja pitkäjänteisyys riskien tunnistaminen ja pyrkimys riskien systemaattiseen pienentämiseen Kiitos mielenkiinnosta!


Lataa ppt "RALAn palvelut laatutyön tukena – RALA-sertifiointi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google