Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pekka Aula Topiantti Äikäs

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pekka Aula Topiantti Äikäs"— Esityksen transkriptio:

1 Pekka Aula Topiantti Äikäs
Kaupunkimaineen muodostuminen ja tulkinta: esimerkkeinä Lahti ja Lappeenranta Pekka Aula Topiantti Äikäs

2 Kaupunkimaineen muodostuminen ja tulkinta
Kaupunkien maineenhallinnan ja imagotyön nykyproblematiikka Kaupunkimaineen muodostumisen prosessi Kaupunkimaineen osatekijät ja nelikenttätulkinta Esimerkkeinä kaksi ”tavallista” kaupunkia: Lahti ja Lappeenranta (mainevertailu) Kaupunkien maineenhallintaa ja imagotyötä kehittävät havainnot esimerkkikaupunkien kannalta / Ta Äikäs

3 Nykyproblematiikkaa Kaupunkien ja alueiden välinen kilpailu
Yhteiskunnan prosessit (PARAS jne.) Yhteiskunnan murros kohti mielikuvayhteiskuntaa Immateriaaliset pääomat ja niiden tutkimus Kirjava käsitteistö sekä kehittämisessä että tutkimuksessa / Ta Äikäs

4 Kaupunkimaineen muodostuminen
Kaupunkimaine on koettua mielikuvaa. Maineen muodostuminen edellyttää ennakkokäsitystä (mielikuvaa) kohteesta. Mielikuvan rakentuminen tapahtuu viestinnällisissä tai muissa kohtaamisissa havaitsijan ja kaupungin välillä. Mielikuvat voivat kohdistua konkreettisiin kohteisiin tai tunneperäisiin (affektiivisiin) tekijöihin. Mainetta ylläpitää imagotyö, media, henkilöstö jne. / Ta Äikäs

5 Kaupunkimaineen osatekijät
Suuria kaupunkiseutuja koskevassa tutkimuksessa (Acta 193/2007) havaittiin, että kaupunkimaine koostuu kuudesta tekijästä: Julkinen kuva (tietoisuus, mediakuva) Palvelut (julkiset ja yksityiset) Vastuu (kehittämisestä, seudusta) Miljöö (sis. sosiaalinen ympäristö) Johtaminen (organisaatio) Innovatiivisuus (rohkeus ja luovuus) / Ta Äikäs

6 Maineen nelikenttä ”mainettaan huonompi” ”erinomainen maine”
hyvä mielikuva ”mainettaan huonompi” ”erinomainen maine” huono kokemus hyvä kokemus ”huono maine” ”mainettaan parempi” huono mielikuva / Ta Äikäs

7 Kokonaiskuva kaupunkimaineesta:
/ Ta Äikäs

8 Esimerkit: Lahti ja Lappeenranta
as. ”Uusi kaupunki”; teollisuuspaikkakunta, pk-seutu, urheilu- ja kulttuuritunnettuus, yliopistokeskus Lappeenranta as. ”Brahen kaupunki”, teollisuus- ja koulutus-paikkakunta, rajan merkitys, Kaakon keskus / Ta Äikäs

9 Lahden kaupunkimaine / Ta Äikäs

10 Lahden maineen tulkintaa:
Kaikki osatekijät arvioidaan vähemmän hyviksi kuin muissa kohteissa (muutamat lähellä neutraalia) Ongelmakohtana on miljöö ja erityisesti sosiaalinen ympäristö: Lahti on vähiten viihtyisä, sen ilmapiiri on suvaitsematon ja kulttuurinen ilme yksitotinen Lahden maineeseen vaikuttaa myös positiivisia tekijöitä, joiden painoarvo on vaikeasti mitattavissa (kulttuurilaitokset, urheilu, luonnonympäristö) Julkinen kuva on tutkituista kohteista 5. paras / Ta Äikäs

11 Lappeenrannan kaupunkimaine
/ Ta Äikäs

12 Lappeenrannan maineen tulkintaa:
Tulos on kaksijakoinen: julkinen kuva ja palvelut kielteisiä – muuten arviot lähellä neutraalia (Neutraaliuden voisi myös tulkita kielteisenä; onko se myös välinpitämättömyyttä?) Ongelmakohtana on huono julkinen kuva, joka johtuu heikosta medianäkyvyydestä ( ). Myönteiset (/neutraalit) arviot ovat heikko signaali mahdollisuuksista (vastuu, miljöö...) / Ta Äikäs

13 Esimerkit nelikentässä...:
/ Ta Äikäs

14 Kokonaiskuva kaupunkiseuduista:
Lappeenranta Helsinki Oulu Tampere Lahti Kuopio ? / Ta Äikäs

15 Tulevaisuuspohdintoja
Kaupungin imago on sitä mitä se on. Jos haluat parantaa kaupungin imagoa, paranna kaupunkia ja kehitä kaupungin omaleimaisuutta. – Pekka V. Virtanen, 1999: 163. Hyvä maine on lunastettava yhä uudelleen ja uudelleen hyvällä toiminnalla ja hyvillä kokemuksilla. – Erkki Karvonen 1999: 100. / Ta Äikäs

16 Tulevaisuuspohdintoja
Vaikka Lahden mainetulos on heikko, niin potentiaalia on erityisesti julkisuuskuvan ja matkailijoiden kannalta Vaikuttavina tekijöinä ovat sijainti sekä kulttuuri- ja urheiluimagon kehittäminen Lappeenranta menestyi suurista kaupunkiseuduista heikoiten, erityisesti tunnettuutta on kehitettävä 4-kentän kokemus-akselilla saatu tulos heijastaa kaupungin mahdollisuuksia matkailun ja ehkä asumisen paikkana (miljöö-näkökulma) / Ta Äikäs

17 Yhteystiedot: Pekka Aula prof. Helsingin yliopisto Viestinnän laitos
Topiantti Äikäs dos. Oulun yliopisto Maantieteen laitos / Ta Äikäs


Lataa ppt "Pekka Aula Topiantti Äikäs"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google