Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”"— Esityksen transkriptio:

1 Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”
Risto Linturi, TKK Dipoli

2 Radikaali asiakas, metodi tai tuote muuttaa organisaation rakenteita Pelisäännöt tunnettava, jotta voi pelata luovalla tavalla Ajattelun tavat, rajoitteet, luovuus Yritysten/alueiden kilpailustrategiat Trendit ja muut säännönmukaisuudet Heikot signaalit, epäjatkuvuus Potentiaaliset uudet asiakastarpeet Innovaatioiden johtaminen/diffuusio Strategista ajattelua ja maailman tapoja tuntematta keksitään radikaaleja innovaatioita vain sattumalta

3 Radikaalien innovaatioiden kolmiomenetelmän esittely
Menetelmä katalysoi mahdollisia ideoita, mutta pyrkii samalla kohdentamaan ideointia organisaatiolle hyödyllisiin suuntiin Radikaalit innovaatiot vaikuttavat usein yrityksen strategiaan – hyvä strategia perustuu omiin vahvuuksiin ja sopeutuu maailman ja kilpailun rakenteisiin

4 Kekseliäisyyden rajat
Ajatukset kytkevät metaforia ja kategorioita Keinoja luullaan tavallisesti päämääriksi Emootiot, virikkeet ja kokemukset vaikuttavat siihen, mitä mieleemme tulee Uudet ideat vaativat kaikki keskeiset elementit aktiivisina mieleemme yhtaikaa

5 Strategiset/radikaalit innovaatiot
Strateginen innovaatio sovittaa toisiinsa: Potentiaaliset strategiset resurssit (RBV) Megatrendit ja heikot signaalit (Muutos) Potentiaaliset asiakastarpeet & mahdollisuudet 90-luvun lopulla monet yritykset kehittivät erittäin hyviä liikeideoita, joihin muilla oli avainresurssit Kasvualueilla on paras potentiaali Havaitsemattomia tarpeita voi tutkia/analysoida Tarpeiden luonti ei yleensä lyö leiville

6 Omat resurssit ja kyvykkyydet aina perustana, jotta ei keksitä muille…
Millä konkreettisilla tavoilla yritys/alue x eroaa potentiaalisista kilpailijoista verkosto, maine, erikoinen prosessi, sijainti, saatavilla olevat resurssit, kulttuuri, ym. Erot tulee analysoida ja kuvata nykyisestä käyttötavasta erillään (pura ja kokoa toiseen muotoon) Negatiiviset, neutraalit ja positiiviset erot tulee analysoida käyttötapaneutraalisti

7 Trendit/enabloijat avaavat uusia uria
Taloudelliset: globalisaatio, allianssit… Yhteiskunnalliset: lait, käytännöt,… Yhteisölliset: verkostot, arvot, tarpeet,… Ympäristö: uhat, maantiede, resurssit,… Teknologia: ICT, materiaalit, energia, bio… Infrastruktuuriset enabloijat Tuote- tai palveluenabloijat

8 Tarpeet ja motiivit kaupan ehto
Maslow’n motivaatioteoria edelleen käypä Erilaisten tarpeiden erittelyä (b2c, c2b) Luetteloita: mitä pelkäämme, mitä teemme päivittäin, mistä uneksimme/tarut, scifi Myyttien ja rutiinien analyysi (b2c, c2b) Organisaatioiden tarpeet: armeija, kirkko.. (b2b) roolianalyysi, keinot -> päämäärät Hierarkkiset tarpeet (pomo, koululainen,…) opportunististen tarpeiden analyysi (b2b/c)

9 RI - Kolmiomenetelmä Kategorioita, metaforia ja näkökulmia vaihtamalla
Tunnistetaan organisaation asymmetriat ja resurssit Läpikäydään trendit, analysoidaan, tarkennetaan Haetaan heikkoja signaaleja ja trendien heikkouksia Kytketään asymmetriat trendeihin ja heikkoihin sign. Läpikäydään tarvepohjaisia listoja Kytketään tarpeet aiempiin potentiaalisiin havaintoihin Analysoidaan kombinaatiot uusina liikeideoina Kirjoitetaan alustava suunnitelma lupaaville ideoille KUKIN ASKEL SISÄLTÄÄ LUKUISIA TYÖVAIHEITA


Lataa ppt "Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google