Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi"— Esityksen transkriptio:

1 Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Koulutuspäällikkö Saara-Leena Kytömäki ATTO-opettaja Riikka Heimala-Lindqvist Sastamalan koulutuskuntayhtymä Mäntän seudun koulutuskeskus

2 Tavoitteita: ATTO-aineiden integrointi osaksi ammattiaineiden kokonaisuutta ATTO- ja ammatinopettajien yhteistyö eri aineiden asiantuntijoiden yhteisopettajuus laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet

3 Käytännön toteutus kolme yhteistä suunnittelupäivää lukuvuotena 2011–2012 opsien purku  päällekkäisyyksien poistaminen ideointi ATTO-opettajat tutustumaan työpaikoille ja työpajoihin ATTO-aineiden opetettavat sisällöt ammattiaineen tehtävien mukaisesti

4 ”Läpäisyperiaate” Useiden ATTO-aineiden tarkastelu samanaikaisesti:
äidinkieli vieraat kielet tieto- ja viestintätekniikka matematiikka yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto taide ja kulttuuri

5 ATTO- ja ammattiaineiden opettajien yhteiset palaverit ennen kurssin alkua ja tarvittaessa kurssin edetessä: aikataulutus tehtävät opetusmenetelmät, some-kokeilut opetuksen toteutuksen suunnittelu

6 yhteisopettajuus, kaksoisasiantuntijuus: ATTO-opettaja mukana ammattiaineiden tunneilla
tehtävät ammattiaineiden tunneilta ja työelämästä  samojen tehtävien käsittely eri näkökulmista (esim. kieliasu, asettelu, vieraille kielille kääntäminen, lakiasiat jne.) ATTO-kurssien purkaminen ”oppimisen tarkistuslistaksi”

7 Äidinkielen ”keissejä”
Case 1: 2012 aloittaneet merkonomit koko äidinkieli integroituna ammattiaineeseen kaksoisopettajuus ammatinopettajan ja tietotekniikan opettajan kanssa muutamia äidinkielen ”teoriatunteja” yhteiset suunnittelupalaverit kaikkien ryhmän opettajien kanssa silloin tällöin tarvittaessa läpäisyperiaate tehtävissä

8 Äidinkielen ”keissejä”
Case 2: kolmannen vuoden automaatio-asentajaopiskelijoiden äidinkieli 4 -kurssi kurssi sijoitettu lukujärjestysteknisistä syistä heti 3. vuoden alkuun (kurssin tärkein sisältö on opinnäytetyö) yhteistyö ammatinopettajan kanssa: opinnäytteiden ideointi vasta 2. ja 3. jaksolla top-paikoilla äidinkielen ja ammattinopettajan yhteiset top-paikkavierailut opinnäytteen ”teoria” 4. jaksolla ammattiaineiden tunneilla kaksoisopettajuutena

9 Matematiikan ”keissejä”
Case 3: Yritystoiminta+ matematiikka: - osana yritystoiminnan näyttöä - oikeat tunnusluvut käytössä - samanaikaisopettajuus - oppilaitoksessa toteutettavan työssäoppimisen kehittäminen

10 Matematiikan ”keissejä”
Case 4: Hotracat 12 suunnitteilla - Opetuskeittiö - Pikaruokapalvelut - Kahviotoiminta

11 Matematiikan ”keissejä”
Case 5: Värjääminen ja leikkaaminen + matematiikka: - suhdeluvut, prosentit - muodot - kulmat, asteet

12 Englannin ”keissejä” Case 6: Kosmetologit:
- verkkototeutus - kielitaidon mittaaminen osana yritystoiminnan näyttöä - tuote-esittelyitä ym. Ammatillisia sisältöjä englanniksi

13 Haasteet ja helmet Haasteita: Helmiä: lukujärjestys, aikataulut
ATTO-opettajan ”joustavuus” henkilövaihdokset Helmiä: substanssiosaaminen motivaatio käytännönläheisyys yhteistyö

14 Kiitos! Kysymyksiä?


Lataa ppt "Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google