Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastoaineisto opettajista

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastoaineisto opettajista"— Esityksen transkriptio:

1 OPETTAJANA SUOMESSA

2 Tilastoaineisto opettajista http://www.oph.fi/julkaisut/2009/opettajat_suomessa_2008 http://www.oph.fi/julkaisut/2009/opettajat_suomessa_2008 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 33,4% (2008) yli 35% ( 2010)  Lukiossa 40,9% (2008) yli 41% (2010)  Ammatillinen koulutus 44,7% (>1300)

3 Pätevyystilanne  Perusopetus 89,4%, lukiokoulutus 95,9%, ammatillinen koulutus 79%, vapaa sivistystyö 75%  Erityisopetus 68,8% (2002) -- 76,1% (2010)  Epäpäteviä opettajia alle 5% (> 4000)  Aineryhmittäinen pätevyys äidinkieli 92%, ruotsi 96,4%, englanti 95,5%, saksa 96,8%, ranska 94,2%, espanja 82,7% mafyke 94-95%, bige 96,3%, tietot. 78% ue 93%, hi 96%, yh 92%, mu 79%, ku 87%, li 80%, te 80%, fi,ps 93%

4 Sijoittuminen työmarkkinoille (2005)  Luokanopettajakoulutuksen saaneista 92% toimii opettajina  Aineenopettajan pedagogiset opinnot suorittaneista 82% opetustehtävissä  Aineenopettajista mafyke ja musiikki yli 20% muissa tehtävissä

5 Tulevaisuuden näkymiä  Toisen asteen opetus muutoksessa, kaksoistutkinnot, maahanmuuttajaopetus  Muuttotappioalueet >< kasvukeskukset  Alueelliset erot pätevyydessä Varsinais-Suomi, Keski-Suomi 94% Itä-Uusimaa,Pohjanmaa, Lappi 87- 89%

6 Oppilasikäluokat http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2010/liitteet/pol0210.pdf?lang=fi http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2010/liitteet/pol0210.pdf?lang=fi ikäryhmä201020202030 13-15 - vuotiaat 185 445181 765 (-2%) 192 583 16-18 - vuotiaat 199 530177 181 (-11%) 192 236 (v 2012)

7 Opettajan työ opetusvelvollisuus 15-23 vvt (äidinkieli ja kirjallisuus – liikunta) aineen opetus kurssikohtainen työskentely välineistön hoito, mikrotuki, musiikkiesitykset ym luokanohjaaja/ryhmänohjaaja (1 vvt) oppilaiden tukihenkilö yhteys koulun ja kodin välillä kehityskeskustelut

8 Opettajan työ koulun tilaisuudet järjestely ja valvonta leirikoulut ja luokkaretket oppilaskunnan koordinaattori (0,5-1) valvonnat (välitunnit vakiintunut käytäntö, yokirjoitukset lukion VES) aamunavaukset

9 Opettajan työ Koulun johtosääntö määrittelee opettajan tehtävät. Koulukohtaisesti voi olla erikseen korvattavia tehtäviä (työnjohdollinen) esim. projektivastaavuus opetussuunnitelmatyö Lisätyöpykälä: jokaista erikseen sovittua 1.5 h tehtyä työtuntia kohden korvataan kertatunti ( 30h lisätyötä=20 kertatuntia)

10 Opettajan työ Ylläpitäjän järjestämä koulutus (3 pv/a) Henkilöstökokoukset (YT-aika 2h/vko) Palkkauksesta suuntaviittoina lyhyesti lähtöpalkka 2500-2600€ ylituntipalkkio >100€ määrävuosikorotukset 5 - 20 v,150 - 900€ Siis noviisi saa 8 ylitunnilla saman palkan kuin konkari ilman ylitunteja

11 Millainen on hyvä opettaja?

12 Oppimisen ja kasvun ohjaaja  Tukee oppilaan/opiskelijan ajattelua  Johdattaa oppimaan  Tukee ja arvioi oppimista  Sitoutuu kaikkien oppilaiden oppimisen edistämiseen

13 Työskentelyn ohjaaja  Vastaa turvallisuudesta ja työrauhasta  Rakentaa oppimisympäristöjä  Tukee eri oppimistyylejä

14 Arvovaikuttaja  Auttaa oppilasta/opiskelijaa arvojen kehittymisessä ja selkiytymisessä  Ohjaa eettisissä valinnoissa  Tukee oppilaan/opiskelijan oman maailmankatsomuksen rakentumista  Toimii aktiivisena kansalaisena  Ymmärtää oman työnsä yhteiskunnallisen vaikuttavuuden

15 Asiantuntija  Hallitsee alansa tietorakenteet  Hallitsee oppiaineen tiedon rakentumisen ja taitojen kehittymisen  Ohjaa oppilaan/opiskelijan tietojen ja taitojen rakentumista  Tutkii, kehittää ja arvioi omaa toimintaansa  On kulttuurin vaalija, välittäjä ja kehittäjä

16 Inhimillinen osaaja  On empaattinen keskustelija  Kannustaa ja antaa tukea  Arvostaa ja ymmärtää erilaisuutta  Ymmärtää ihmisen elinikäisen kasvun  Tuntee mahdollisuutensa ja rajansa  Ottaa vastuun omista tunteistaan  Tiedostaa oman ihmiskäsityksensä

17 Vuorovaikutustaitoinen aikuinen  Toimii aktiivisesti työyhteisön yhteisten tavoitteiden suunnassa  On yhteistyön rakentaja  On sosiaalisten taitojen ja tapojen ohjaaja  Edistää työyhteisön kehittymistä oppivaksi organisaatioksi


Lataa ppt "OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastoaineisto opettajista"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google