Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kainuun runkoliikenteen kehittämissuunnitelma Runkoliikennesuunnitelman sisältö Ostoliikenteen rahoitus Liikennetarjonta ja sopeuttaminen Koordinointi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kainuun runkoliikenteen kehittämissuunnitelma Runkoliikennesuunnitelman sisältö Ostoliikenteen rahoitus Liikennetarjonta ja sopeuttaminen Koordinointi."— Esityksen transkriptio:

1 Kainuun runkoliikenteen kehittämissuunnitelma Runkoliikennesuunnitelman sisältö Ostoliikenteen rahoitus Liikennetarjonta ja sopeuttaminen Koordinointi Tavoite

2 Kainuun runkoliikenteen kehittämissuunnitelma laadittiin 1.1.2005 käynnistyvää hallintokokeilua varten koskee Oulun lääninhallituksen ostamaa joukkoliikennettä sekä linjaliikennettä runkoliikenteen ostaminen siirtyy maakuntahallinnon vastattavaksi, kilpailuttamisen hoitaa edelleen Oulun lääninhallitus Suunnitelman laatimiseen osallistuivat Kainuun kunnat, Kainuun liitto, Oulun lääninhallitus, Linja-autoliitto ja Taksiliitto konsulttina Insinööritoimisto Liidea Oy.

3 Suunnitelman sisältö valtakunnallisesti ainutlaatuinen, paikkatietoon pohjautuva, kattava joukkoliikenteen tietokanta, jota on jatkossa tarkoitus ylläpitää esitys joukkoliikenteen ja henkilökuljetusten koordinoinnista Kainuussa muutosten jälkeen tavoitteet joukkoliikenteen palvelutasolle, joka jatkossa pyritään vähintään kainuulaisille turvaamaan runkoliikenteen kehittämisesitykset pienentyneen määrärahakehyksen takia ostoliikenteen tarjontaa joudutaan karsimaan

4 Runkoliikenteen ostorahoitus

5 Palvelutasotavoitteet työmatka- ja opiskeluyhteydet Jokaisesta Kainuun kunnasta järjestetään arkisin (ma-pe) yhteys Kajaaniin klo 8:ksi ja paluuyhteys klo 16 jälkeen ympäri vuoden. Kajaanista järjestetään arkisin Paltamon, Sotkamon ja Vuolijoen kirkonkylille sekä Otanmäkeen menoyhteys aamulla klo 8:ksi ja paluuyhteys klo 16 jälkeen. Koulupäivisin järjestetään mm. opiskelijoita palvelevat paluuyhteydet Kajaanista kaikkiin muihin kuntiin klo 14 ja/tai 15 jälkeen. Koulukuljetuksia järjestettäessä pyritään ensisijaisesti huomioimaan olemassa olevat kaikille avoimet joukkoliikennepalvelut ja ohjataan oppilaat niihin. Kuntien ostamat koulukuljetukset avataan kaikille avoimiksi niillä alueilla, joilta puuttuu muu kaikille avoin joukkoliikennetarjonta. Tämä huomioidaan myös kaluston valinnassa ja tiedottamisessa. Toisen asteen opiskelijoille järjestetään opiskeluyhteyksiä joukko-lii- kenteellä toisen kunnan toisen asteen oppilaitoksiin tarpeen mukaan.

6 Palvelutasotavoitteet asiointiyhteydet – asiointiaika 1-4 h Kuntakeskuksista järjestetään asiointiyhteydet Kajaaniin joka päivä arkisin (ma-pe) liikkeiden ja virastojen aukioloaikaan. Kajaanin lähikunnista pyritään järjestämään edestakaiset asiointiyhteydet myös lauantaisin. Kylien asukkaille pyritään turvaamaan asiointimahdollisuus oman kunnan kuntakeskukseen tai muuhun palvelukeskukseen ympäri vuoden vähintään kerran viikossa. Asiointi pyritään ensisijaisesti järjestämään runkoliikenteellä tai kuntien palveluliikenteillä, joihin tarvittaessa välitetään kutsuohjattuja liityntäyhteyksiä. Asiointiyhteys vähintään kerran viikossa järjestetään haja- asutusalueilla jo asuville niillä alueilla, joilla ei ole muuta joukkoliikenteen tarjontaa. Kuntakohtaisesti määritetään käyttäjien vähimmäismäärä (vähintään kaksi henkilöä). Matkustajat maksavat bussilipun hinnan ja kunta korvaa erotuksen yrittäjälle.

7 Palvelutasotavoitteet - yhteydet muualle maahan Kuntakeskuksista järjestetään arkisin suora tai vaihdollinen menoyhteys aamupäivällä Ouluun ja paluuyhteys iltapäivällä/illalla Oulusta sekä paluuyhteys sunnuntai-iltaisin. Yhteydet hoidetaan junalla tai linja-autolla. Maakunnallisesti turvataan myös julkisen liikenteen yhteydet Rovaniemelle ja Kuusamoon. Kuntakeskuksista, joissa ei ole rautatieasemaa, järjestetään liityntäyhteydet lähimmälle rautatieasemalle tärkeimmille junavuoroille. Tärkeimpiä junavuoroja ovat aamulla/aamupäivällä Helsinkiin saapuva ja iltapäivällä Helsingistä lähtevä juna. Kajaanin lentoasemalle järjestetään jatkossakin sujuvat, matkus- tustarvetta vastaavat liityntäyhteydet kaikista Kainuun kunnista.

8 Liikennetarjonnan sopeuttaminen Vuonna 2004 Kainuussa oli 208 linjaliikenteen vuoroa ja 134 ostoliikenteen vuoroa Matkustajamäärien vähenemisen ja ostoliikenteen määrä- rahan niukkuuden takia liikennetarjonnan sopeuttamista – karsittavaksi on esitetty 35 ostoliikenteen vuoroa Suuri osa karsituista vuoroista ovat tarpeellisia koulu- kuljetusvuoroja ja siirtyvät suoraan kuntien ostettavaksi Palveluliikenteillä jatkossa yhä suurempi rooli kuntien sisäisen liikenteen hoitamisessa Karsintoja on pyritty tekemään tasapuolisesti huomioiden vuorojen käyttö ja monikäyttöisyys. Karsittu linjasto toteuttaa asetetut palvelutasotavoitteet. Enää ei voida karsia.

9 Koulupäivisin ajettavat runkoliikenteen vuorot suunnitelman toteuttamisen jälkeen

10 Koulupäivisin ajettavat ostoliikenteen vuorot suunnitelman toteuttamisen jälkeen Sisältää lääninhallitusten ja Kainuun maakuntahallinnon ostamat vuorot. Ei sisällä kuntien ostoliikennettä.

11 Kesällä ajettavat runkoliikenteen vuorot suunnitelman toteuttamisen jälkeen

12 Kuntien rahoitus henkilökuljetuksiin (lähde: Kuntien ilmoitukset Oulun lääninhallitukselle)

13 Joukkoliikenteen koordinointi Kustannusten haltuun ottamiseksi henkilökuljetusten koordinointia tulee tehostaa. Jokaiseen kuntaan on esitetty perustettava kunnan henkilökuljetustyöryhmä. Seudullisesti joukkoliikenneasioita hoitaa Kainuun henkilökuljetusten työryhmä, jossa kuntia edustavat kuntien joukkoliikennevastaavat. Kainuun henkilökuljetusten työryhmän asiantuntijasihteerinä toimii toiminnan käynnistämisvaiheessa konsultti, jatkossa selvitetään tarve Kainuun henkilöliikennelogistikon palkkaamiselle

14 Tavoite jatkossakin kainuulaisilla on käytössään peruspalvelutasoiset joukkoliikennepalvelut kuntien henkilökuljetusten kustannusten kasvua pystytään hillitsemään riittävien joukkoliikenne- palveluiden avulla Tämä vaatii yhteistyön lisäämistä eri tahojen välillä joukkoliikenteeseen liittyvän osaamisen kehittämistä kunnissa ja maakunnassa uudentyyppisten liikennepalveluiden kehittämistä lisää rahaa kaikille joukkoliikenteen palveluiden ostamiseen.


Lataa ppt "Kainuun runkoliikenteen kehittämissuunnitelma Runkoliikennesuunnitelman sisältö Ostoliikenteen rahoitus Liikennetarjonta ja sopeuttaminen Koordinointi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google