Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

RYHTIÄ JA RAAMEJA DIGITAALISEN JA SOSIAALISEN MEDIAN OPETUSKÄYTTÖÖN

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "RYHTIÄ JA RAAMEJA DIGITAALISEN JA SOSIAALISEN MEDIAN OPETUSKÄYTTÖÖN"— Esityksen transkriptio:

1 RYHTIÄ JA RAAMEJA DIGITAALISEN JA SOSIAALISEN MEDIAN OPETUSKÄYTTÖÖN
Riina Kleimola, Markus Maunula & Tuula Hohenthal Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu eOppimiskeskus AVERKO / Tulevaisuuden eOppia –projekti Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi

2 eOppimiskeskus AVERKO
AVERKO on Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun eOppimiskeskus, joka tarjoaa avointa amk-opetusta tietoverkkojen välityksellä sekä tutkii ja kehittää monipuolisia verkko-opetuksen ratkaisuja. AVERKO aloitti toimintansa v. 1997 hankkeena, v alusta lähtien AVERKO tuli osa KPAMK:n varsinaista toimintaa. AVERKOlla on valtakunnallisesti katsoen merkittävä, lähes 15 vuoden kokemus verkko-opetuksesta ja siihen liittyvästä kehitystyöstä.

3 Tulevaisuuden eOppia -projekti
EAKR-osarahoitteinen projekti, muut rajoittajat: KPAMK, Keski- Pohjanmaan liitto, KOSEK ja Kaustisen seutukunta kesto: tavoitteena tutkia ja kehittää työelämälähtöisiä koulutusratkaisuja ja tiedonhallintakäytänteitä verkko- opetuksen käyttöön hyödyntäen tulevaisuuden teknologioita ja sosiaalista mediaa.

4 Lähtökohtia uuden opettajuuden haasteet
sukupolvien väliset kuilut digitaalisen ja sosiaalisen median käytössä opettajat (x-sukupolvi), digitaaliset maahanmuuttajat vs. opiskelijat (y- ja z-sukupolvet), diginatiivit ja milleniaalit opiskelijat aktiivisina tiedon tuottajina ja luojina asioiden yhdessä jakaminen ja kokeminen tärkeää sosiaalinen media luontaisena informaalin ja formaalin oppimisen tapana  ̶  ei enää ”modernina tulevaisuuden teknologiana”.

5 Opettajuus digiaikakaudella
opettaja elinikäisenä oppijana Opetustaan uudistavalla ja kehittävällä opettajalla on hyvä olla omakohtainen kokemus digitaalisista ja sosiaalisista medioista, jotta hän voi opintoja tuottaessaan huomioida niiden opetukseen, opiskeluun ja oppimiseen tuomat erityispiirteet myös opiskelijan näkökulmasta. mediataitojen sekä sisältöjen että opetusmenetelmien kehittäminen tärkeää digitaalisen ja sosiaalisen median opetuskäytössä monia haasteita Miten tehdä opinnoista sekä pedagogisesti, sisällöllisesti että teknisesti mielekkäitä kokonaisuuksia, jotka tukevat opetus-, opiskelu- ja oppimisprosesseja parhaalla mahdollisella tavalla? Kuinka hyödyntää sosiaalisen median palveluja niin, että ne aidosti palvelevat oppimista ja erilaisia oppijoita, eivätkä muodostu itsetarkoitukseksi?  ERILAISET TUKIPALVELUT JA -MUODOT TÄRKEITÄ!

6 Verkko(-opetuksen )käsikirjoitus
digitaalinen, eri mediaa sisältävä interaktiivinen tukimateriaali verkko- opettajille Optima-ympäristön sekä erilaisten sosiaalisen median työkalujen hyödyntäminen tavoitteet: madaltaa opettajien kynnystä ottaa digitaalinen ja sosiaalinen media osaksi opetusta, esitellä verkkopedagogisesti hyviksi havaittuja ja toimiviksi koettuja käytänteitä sekä työkaluja, joista opettajat voivat valita oppimistavoitteita parhaiten tukevia ratkaisuja, kuvata toimiva ja monipuolinen oppimisympäristön rakenne; kertoa millaisista pedagogista ja teknisistä elementeistä opintojakson voi mielekkäällä tavalla koostaa, tuottaa laadukkaita, työelämäläheisiä ja monimuotoisia opintoja, joissa opiskelijat voivat yhdessä rakennella tietoa, vaikuttaa ja vaikuttua sekä osallistua ja osallistaa sekä edistää opettajien ammatillista kehittymistä

7 Sisällöt verkkokäsikirjoituksen osiot Optimassa:
opinto-opas kalenteri oppimateriaali tehtävät vuorovaikutus ohjeet palaute vaihtoehtoisia tapoja ja työkaluja toteuttaa kyseiset osuudet sisältää kuvaukset sekä niihin linkitetyt konkreettiset ja havainnollistavat käytännöt esimerkit opettajalla parempi kuva verkko-opetuksen todellisista mahdollisuuksista ja/tai rajoitteista

8 Hyödyt Tilanteisiin, joissa opettaja on kiinnostunut ottamaan digitaalisen ja sosiaalisen median ratkaisuja opetukseensa mukaan, mutta ei tiedä, millaisia työkaluja valita tai millaisia asioita niiden avulla toteuttaa. Verkkokäsikirjoituksessa esitellään sellaisia opetusratkaisuja ja työkaluja, joiden käyttöä AVERKO-asiantuntijat suosittelevat sekä verkkopedagogisesta että teknisestä näkökulmasta. Verkkokäsikirjoitus tutustuttaa kokemattomankin opettajan havainnollisesti digitaalisen ja sosiaalisen median työvälineisiin sekä johdattaa esimerkkien avulla hyviin käytänteisiin. Verkkokäsikirjoitus  jättää kuitenkin sijaa myös opettajan omalle luovuudelle ja pedagogiselle näkemykselle käyttää työvälineitä uudella tavalla. Verkkokäsikirjoituksen sisältö ja muoto elävät jatkuvasti.  innovatiiviset ja monipuoliset opetusratkaisut, jotka parhaimmillaan motivoivat opiskelijan opiskeltavien asioiden äärelle. 

9 Verkko(-opetuksen) käsikirjoitus
Case: AVERKO

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21 Lähteet Kokkonen, S. & Mehtälä, M. (toim.) Lapin etäopetuksen tukipalvelut. Omalla tyylillä, samoilla välineillä, kohti yhteistä maalia. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja B. Raportit ja selvitykset 4/ Oulu: Uniprint.Saatavilla:   Mehtala_B_4_2011.pdf Kullaslahti, J Ammattikorkeakoulun verkko-opettajan kompetenssi ja kehittyminen. Acta Electronica Universitatis Tamperensis; Tampere University Press. Saatavilla: Oja, P. & Kleimola, R Opintoja verkkoon – tuottamisen tukimalli avuksi. Teoksessa I. Leppisaari, R. Kleimola & E. Johnson (toim.) Kolme säiettä kasvuun: verkkopedagogiikka, koulutusteknologia ja työelämäyhteys. Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun julkaisuja. A: tutkimusraportteja. Kokkola. Tella, S., Vahtivuori, S., Vuorento, A., Wager, P. & Oksanen, U Verkko opetuksessa – opettaja verkossa. Helsinki: Edita Oyj.


Lataa ppt "RYHTIÄ JA RAAMEJA DIGITAALISEN JA SOSIAALISEN MEDIAN OPETUSKÄYTTÖÖN"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google