Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
0
Tutkimus tietotekniikan ja viestinnän käytöstä 2014 Celia-kirjasto
Etta Partanen Jan-Erik Müller Jari Holttinen Tutkimuksen nimi
1
Yleistä tutkimuksesta
Tutkimuksen nimi
2
Yleistä tutkimuksesta
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Celian asiakkaiden verkon ja teknisten laitteiden käyttötottumuksia. Tutkimuksessa käsiteltiin lisäksi myös oppilaitoksissa käytettävissä olevia laitteiden ja ohjelmien sekä niiden hyödyntämistä opetuksessa. Tutkimus toteutettiin internet-kyselynä ja puhelinhaastatteluina toukokuussa 2014. Kohderyhmänä olivat asiakkaat, heidän omaisensa ja yhteyshenkilönsä sekä oppilaitosten henkilökunta. Tutkimus perustuu yhteensä 1933 vastaukseen, joista 407 oli asiakkaiden omaisia tai muita yhteyshenkilöitä ja 141 edusti koulujen henkilökuntaa. Kysely tehtiin sekä ruotsiksi että suomeksi. Vastaajista 111 henkilöä (6 %) vastasi ruotsiksi. Tutkimuksen nimi
3
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia
Tutkimuksen nimi
4
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia 1/3
Taustaa Vastanneista oli naisia 63 %. 45 –vuotiaita tai nuorempia oli 28 %, –vuotiaiden ikäryhmään kuului 36 % ja 65 –vuotta täyttäneitä oli 37 %. Lähes kolmella neljästä (72 %) on käytössään tietokone, älypuhelin löytyy kolmannekselta (33 %) ja tabletti hieman yli viidennekseltä vastaajista (21,3 %). Sen sijaan e-kirjan lukulaite on harvinainen, sillä sellainen on vain 3 prosentilla vastaajista (56 kpl). Daisy-soittimen pöytämalli on hieman yli puolella (53 %, 953 kpl ) ja Daisy-soittimen kannettava malli 27 prosentilla (479 kpl). Internetin käyttö Vastaajista 83 % (1472 kpl) ilmoittaa käyttävänsä internetiä päivittäin ja vain 13 % kertoo, että heillä ei ole internet-yhteyttä lainkaan. Ikäryhmittäin tarkasteltuna on merkillepantavaa, että internetin käyttö alkaa vähentyä vasta 75 –vuoden iän jälkeen. Vielä vastaajien –vuotiaiden ikäryhmässä 78 % käy internetissä päivittäin. Luonnollisesti on otettava huomioon, että kyselyn toteutustapa pääosin internetkyselynä vaikuttaa tuloksiin. Joka tapauksessa tulos kertoo, että internettiä käyttävät ovat siellä hyvin aktiivisesti, sillä internetin satunnaiskäyttäjiä on kaikissa ikäryhmissä vain vähän. Tutkimuksen nimi
5
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia 2/3
Laitteiden käyttö Kaikkia laitteita käytetään eniten kotona. Älypuhelimen omistavista noin kaksi kolmannesta kertoo käyttävänsä sitä matkustaessa tai vapaa-ajalla. Tabletin omistajista 43 % käyttää sitä matkustaessa ja vapaa-aikana kodin ulkopuolella 46 %. Pöytämallin Daisy-soitinta käytetään pääasiassa kotona, sillä vain 18 % käyttää sitä vapaa-aikana kodin ulkopuolella. Kannettavaa versiota käyttää 56 % vapaa-ajalla kodin ulkopuolella ja matkustaessa 53 %. Puolet (50 %) käyttää pöytämallia päivittäin ja vain hieman harvempi (46 %) käyttää kannettavaa mallia yhtä usein. Celian palvelut Vastaajista yhteensä puolet käyttää Celianettiä vähintään kerran kuussa. 17 % käyttää sitä viikoittain tai useammin ja 33 % 1-3 kertaa kuukaudessa. Vera-palvelua käyttää 10 % viikoittain samoin kuin laitekuuntelua Daisy-soittimella. Verkkokauppa Oppari ei näytä olevan juurikaan vastaajien käytössä, sillä 83 % ei ole käyttänyt sitä lainkaan ja niistäkin jotka ovat sitä käyttäneet, käyttöuseus on harvemmin kuin muutaman kuukauden välein. Yleisimpiä syitä Celianetin käyttämättömyyteen ovat se, että yhteyshenkilö hoitaa asiat asiakkaan puolesta (31 % ) tai asiointiin ei ole tarvetta, koska asiakas saa tarvitsemansa kirjat automaattisesti (29 %). On syytä kiinnittää huomiota siihen, että 23 % palvelua käyttämättömistä ilmoittaa syyksi sen, että kokee käytön liian vaikeaksi. Tutkimuksen nimi
6
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia 3/3
Oppilaitokset Oppilaitosten työntekijät kertovat koulunsa olevan joko erittäin kiinnostunut (41 %) tai vähintäänkin melko kiinnostunut (44 %) kokeilemaan uusia laitteita ja tietokoneohjelmia. Kouluissa ääni- ja e-kirjoihin käytetään pääasiassa tietokonetta (86 %) tai CD-soitinta (36 %). Daisy-soittimia on käytössä vain muutamia, yleisempänä kannettava malli (6 %), jota käytetään yhtä paljon kuin iPadia. Äänikirjat ovat kouluissa useimmiten oppimateriaalina ja niitä käytetään harvemmin kauno- ja tietokirjallisuuteen. Oppimateriaalina niitä sanoo käytettävän vähintään viikoittain 43 % oppilaitosten vastaajista. Kauno- ja tietokirjallisuuden äänikirjoja käytetään viikoittain vain noin 12 prosentissa kouluista. Kouluissa kuunneltaisiin kirjoja mieluiten suoratoistona suoraan internetselaimesta (64 %). Toiseksi mieluisimpana tapana pidetään latausta omalle koneelle Daisy-kuunteluohjelmalla (35 %). Verkon kautta saatavien kirjojen tärkeimpänä ominaisuutena pidetään sitä, että ne ovat käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta. 72 % pitää sitä erittäin tärkeänä ominaisuutena. Tutkimuksen nimi
7
Vastaajien taustatiedot
Tutkimuksen nimi
8
Vastaajien taustatiedot
Kuva: Sukupuoli Kuva: Ikä Kuva: Lukemisesteen aiheuttaja Tutkimuksen nimi
9
Vastaajien taustatiedot
Kuva: Asuinpaikka Kuva: Asumismuoto Tutkimuksen nimi
10
Celian äänikirjojen käyttö
Vastaajista 70 % ilmoittaa itse käyttävänsä Celian äänikirjoja. Celian äänikirjoja käyttämättömistä vastaajista noin neljännes (24 %) on koulujen henkilökuntaa. 65 % omaisia ja 5 % asiakkaiden muita yhteyshenkilöitä. Mikäli henkilö ei itse käyttänyt Celian palveluita, häntä pyydettiin vastaamaan edustamansa henkilön puolesta. Oppilaitosten edustajille oli lomakkeessa omat kysymykset. Tutkimuksen nimi
11
Tietotekniikan käyttö
Tutkimuksen nimi
12
Mitä laitteita on käytössä
Tutkimuksen nimi
13
Internetin käyttö Tutkimuksen nimi
Kuva: Onko käytössä internet-yhteys. Kuva: Millainen internet-yhteys on käytössä. Tutkimuksen nimi
14
Netin käyttöuseus ja käyttöjärjestelmä
Kuva: Kuinka usein käytät internetiä? Kuva: Mikä käyttöjärjestelmä tietokoneessa on? Tutkimuksen nimi
15
Internetin käyttö eri ikäryhmissä
Tutkimuksen nimi
16
Ohjelmien käyttö Tutkimuksen nimi
Kuva: Mitä seuraavista ohjelmista on tietokoneellasi? Tutkimuksen nimi
17
Älypuhelin Tutkimuksen nimi
Kuva: Minkä merkkinen älypuhelin sinulla on? Tutkimuksen nimi
18
Tabletti Kuva: Minkä merkkinen tabletti sinulla on? ? Tutkimuksen nimi
19
Missä käytät seuraavia laitteita?
Tutkimuksen nimi
20
Kuinka usein käytät seuraavia laitteita?
Tutkimuksen nimi
21
Mihin käytät seuraavia laitteita?
Tutkimuksen nimi
22
Missä käytät Daisy-soitinta
Tutkimuksen nimi
23
Kuinka usein käytät daisy-soitinta
Tutkimuksen nimi
24
Kuinka usein käytät celian palveluja?
Tutkimuksen nimi
25
Miksi et käytä asiointiin celianetiä
Tutkimuksen nimi
26
Kuinka monta äänikirjaa kuuntelet vuodessa?
Tutkimuksen nimi
27
Millä laitteella kuuntelet äänikirjoja?
Tutkimuksen nimi
28
Äänikirjojen muut lähteet
Kuva: Lainaan äänikirjoja. Kuva: Ostan äänikirjoja. Tutkimuksen nimi
29
E-kirjojen lähteet Kuva: Ostan tai lainaan E-kirjoja. Tutkimuksen nimi
30
Taustatietoa oppilaitoksista
Tutkimuksen nimi
31
Koulun sijainti Tutkimuksen nimi
32
Koulun koko Tutkimuksen nimi
33
Onko kyseessä erityiskoulu?
Tutkimuksen nimi
34
Vastaajan rooli koulussa
Tutkimuksen nimi
35
Oppilaitosten tietotekniikan käyttö
Tutkimuksen nimi
36
Koulun kiinnostus kokeiLLA uusia laitteita ja tietokoneohjelmia
Tutkimuksen nimi
37
Koulun käyttämät laitteet
Tutkimuksen nimi
38
Koulun ääni- ja e-kirjoihin käyttämät laitteet
Tutkimuksen nimi
39
Millainen internet-yhteys koululla on käytössä?
Tutkimuksen nimi
40
KuinkA USEIN käytätte seuraavia laitteita?
Tutkimuksen nimi
41
Kuva: Mitä ohjelmia tai varusteita oppilaillanne on koulussa käytössään?
Kuva: Onko koulussanne käytössä opetuksessa joitain seuraavista? Tutkimuksen nimi
42
Kuva: Kuinka usein opetuksessa käytetään apuna internetiä?
Kuva: Mikä käyttöjärjestelmä opetuskäyttöön eniten käyttämässäsi tietokoneessa on? Tutkimuksen nimi
43
Onko koulussanne käytetty Celian äänikirjoja viimeisen vuoden aikana
Tutkimuksen nimi
44
Kuinka paljon koulunne käyttää kaupallisten kustantajien verkkoaineistoja
Tutkimuksen nimi
45
Verkon kautta saatavien äänikirjojen ominaisuuksien tärkeys
1 = täysin merkityksetön … 5 = erittäin tärkeä Tutkimuksen nimi
46
Millä laitteella koulussanne kuunneltaisiin kirjoja mieluiten?
Tutkimuksen nimi
47
TIEDOSTA MENESTYS Tutkimuksen nimi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.